Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lesken eläkkeestä ei saa puhua jotta kansa ei pillastu!

Vierailija
17.07.2022 |

Poistoon meni alle 5 minuutin. Eli on boomereiden agenda josta tulee vaieta.

Kommentit (469)

Vierailija
321/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni leskeneläke on tarpeellinen, jos perheessä on lapsia tai sitten pitäisi laki velvoittaa jakamaan molemman vanhemman kesken puoliksi äitiysloma, perhevapaat, palkattomat poissaolot työstä, jos lapsi sairastuu tai käydään neuvolassa jne.

Usein perhesyistä naisen ansiot laskevat, kun lapset pieniä ja näin eläkettä kertyy vähemmän.

Jo äitiysloma tekee ison loven naisen eläkekertymään, jos usempi lapsi tai lapsi kotihoidossa 3v asti.

Juuri näillä syillä on puolusteltu leskeneläkkeen tarpeellisuutta.

Tilastojen mukaan keskimäärin naisten työeläke on vajaa 1400€/kk ja miesten 1650€/kk.

Vai pitäisikö lapsiperheissä velvoittaa miestä maksamaan naisen äitiysloman ajalta menetetyn eläkekertymä?

Tämä ei ole toimiva peruste, koska kaikilla lasten vanhemmilla ei ole puolisoa. Yksinäiset vanhemmat joutuvat myös olemaan poissa töistä pienten lasten vuoksi. Leskeneläke ei kuitenkaan ole sidoksissa lasten määrään vaan puolisoon.

Vierailija
322/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin leskeneläkkeen kokonaan uusiksi. Lesken eläke olisi edesmenneen puolison siihen asti maksamat eläkerahat könttäsummana, eikä sitten mitään muuta. Ei voi olla kovin vaikea laskea tuo ja maksaa.

Miksi haluat riistää vanhoilta eläkeläisiltä pienen summan?

Miten uusisit m aahanmuut tajien tuet ja avustukset? Ovat meinaan pikkaisen isompia kuin vanhusten eläkkeet heh. 

Itse asiassa vanhusten eläkkeet ovat budjetin suurin summa. Valtion budjetista menee eläkkeisiin sellaiset 10 miljardia vuodessa. Kerropa, mitä ne m aahanmuutajien tuet ja avustukset sitten ovat, missä ne näkyvät? Esimerkiksi työttömyysturvan ja toimeentulotuen menot yhdessäkin jäävät reippaasti alle tuon eläkepotin, ja siinä on sentään saajina enimmäkseen kantaväestöä (toimeentulotuen tapauksessa myös eläkeläisiä).

(Ja tällä en tarkoita sanoa, että kaikkia eläkkeitä pitäisi leikata. Kunhan haluan oikaista käsityksiä siitä, mihin rahaa oikein menee. Eläkkeiden osuus on koko ajan ollut kasvussa.)

Väärin. Työeläkkeet ja leskeneläkkeet maksetaan yksityisistä vakuutusyhtiöistä esim. Tapiola, Ilmarinen jne. Samoin työkyvyttömyyseläkkeet.

Vain pieni osa, jotka eivät ole olleet työelämässä tai työeläke on hyvin pieni, maksetaan valtion varoista eli Kelalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se epäreilua, jos vaikka 50- vuotiaana sattuu eroamaan ja tuore ex kuolee heti sen jälkeen. Ei tipu leskeneläkettä. Joku muu vasta harkitsee eroa, mutta ei kerkeä viemään asiaa eteenpäin ja puoliso kuolee. Leskeneläke tulee tilille loppuelämän

Vierailija
324/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lesket eivät mene uudelleen naimisiin, jotta eläke ei lakkaa tulemasta. Uusi miesystävä kylläkin on.

Tämä on totta monessa tapauksessa.

Jos on kaksi leskeä menneet yhteen, ilman avioliittoa, niin molemmat ovat saaneet pitää entisessä elämässä kumppaninsa kanssa yhdessä hankitun omaisuuden. Usein on kummallakin omakotitalo, mökki, auto, muuta omaisuutta jne.

Sitten, usein naisleski, saa vielä hyvääkin leskeneläkettä. Vaikka asuvat ja elävät yhdessä uuden kumppanin kanssa. Kulut jaetaan monesti myös, eläminen on yhdessä halvempaa.

Leskeneläke on monelle hyvä bonus, saa matkustella tai muuten elää ilman suurempia rahahuolia.

Sitten on vielä se, että mitä isompipalkkainen kuollut puoliso on ollut sitä parempi on leskeneläke. Jos saajalla pienempi palkka.

Mutta kun taas eräs tuttavanainen, jolla on oma eläke hiukan yli tonnin netto, ei saa yhtään leskeneläkettä. Koska edesmenneellä miehellä oli niin vähän eläkekertymää.

Tässä taas huomataan miten epätasa-arvoinen systeemi leskeneläke joskus saattaa olla.

Vierailija
325/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se epäreilua, jos vaikka 50- vuotiaana sattuu eroamaan ja tuore ex kuolee heti sen jälkeen. Ei tipu leskeneläkettä. Joku muu vasta harkitsee eroa, mutta ei kerkeä viemään asiaa eteenpäin ja puoliso kuolee. Leskeneläke tulee tilille loppuelämän

Kyllähän monet vanhemmat pariskunnat sitkuttelevat yhdessä leskeneläkkeen takia.

Varsinkin se pienempituloinen.

Vierailija
326/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora lainaus Kelan sivuilta:

"SINULLA EI OLE YHTEISIÄ LAPSIA PUOLISOSI KANSSA

Voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.

Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne.

Olitte naimisissa vähintään 5 vuotta."

Vierailija
327/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lesket eivät mene uudelleen naimisiin, jotta eläke ei lakkaa tulemasta. Uusi miesystävä kylläkin on.

Aivan. Jännä, että ne mieslesketkin ottavat leskeksi jäätyään miesystävän.

Vierailija
328/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin leskeneläkkeen kokonaan uusiksi. Lesken eläke olisi edesmenneen puolison siihen asti maksamat eläkerahat könttäsummana, eikä sitten mitään muuta. Ei voi olla kovin vaikea laskea tuo ja maksaa.

Miten uusisit m aahanmuut tajien tuet ja avustukset? Ovat meinaan pikkaisen isompia kuin vanhusten eläkkeet heh. 

Itse asiassa vanhusten eläkkeet ovat budjetin suurin summa. Valtion budjetista menee eläkkeisiin sellaiset 10 miljardia vuodessa. Kerropa, mitä ne m aahanmuutajien tuet ja avustukset sitten ovat, missä ne näkyvät? Esimerkiksi työttömyysturvan ja toimeentulotuen menot yhdessäkin jäävät reippaasti alle tuon eläkepotin, ja siinä on sentään saajina enimmäkseen kantaväestöä (toimeentulotuen tapauksessa myös eläkeläisiä).

(Ja tällä en tarkoita sanoa, että kaikkia eläkkeitä pitäisi leikata. Kunhan haluan oikaista käsityksiä siitä, mihin rahaa oikein menee. Eläkkeiden osuus on koko ajan ollut kasvussa.)

Eläkkeet poistuvat tulevaisuudessa. Noin 20 vuoden päästä ei enää makseta. Könttäsumma ansaittua maksetaan silloin eläkkeelle pääseville, loput joutuvat sijoittamaan itse tulevaisuuteensa.

Taloussanomista luin.

Oliko luotettavakin lähde? Varmaan joku pankkialan tyyppi joka haluaisi ihmisten sijoittavan enemmän.

Vähän vaikea uskoa, että 20 vuoden kuluttua eläkejärjestelmästå luovuttaisiin noin vain ja todettaisiin vain, että jokaisen on hyvä säästää ja sijoittaa, voi voi jos sulla ei ollut siihen varaa aikoinaan.

Vierailija
329/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lesket eivät saa leskeneläkettä.

Vierailija
330/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni leskeneläke on tarpeellinen, jos perheessä on lapsia tai sitten pitäisi laki velvoittaa jakamaan molemman vanhemman kesken puoliksi äitiysloma, perhevapaat, palkattomat poissaolot työstä, jos lapsi sairastuu tai käydään neuvolassa jne.

Usein perhesyistä naisen ansiot laskevat, kun lapset pieniä ja näin eläkettä kertyy vähemmän.

Jo äitiysloma tekee ison loven naisen eläkekertymään, jos usempi lapsi tai lapsi kotihoidossa 3v asti.

Juuri näillä syillä on puolusteltu leskeneläkkeen tarpeellisuutta.

Tilastojen mukaan keskimäärin naisten työeläke on vajaa 1400€/kk ja miesten 1650€/kk.

Vai pitäisikö lapsiperheissä velvoittaa miestä maksamaan naisen äitiysloman ajalta menetetyn eläkekertymä?

Entä sitten ne joilla ei ole puolisoa tai joiden puolison tulot olivat pienet? Vähät heistä, vai?

Vierailija
331/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Työeläkkeet ja leskeneläkkeet maksetaan yksityisistä vakuutusyhtiöistä esim. Tapiola, Ilmarinen jne. Samoin työkyvyttömyyseläkkeet.

Vain pieni osa, jotka eivät ole olleet työelämässä tai työeläke on hyvin pieni, maksetaan valtion varoista eli Kelalta.

Väärin. 5 miljardia maksetaan noista työeläkkeitä ja 25 miljardia työeläkkeitä maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista (eläkemaksuista), 2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180, josta 2,7 menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville. 3 miljardia kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä maksetaan verovaroista.

Vierailija
332/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien tulot ts eläkkeet vaikuttavat leskeneläkkeeseen. Olen eronnut ja ex elossa ( huonokuntoinen on) ja katsoin, etten edes saisi leskeneläkettä jos olisin aviossa ja jäisin leskeksi. Oma eläke on sen verran suuri, ettei ole oikeutta leskeneläkkeeseen.

Olen kuullut muutamia harmitteluja kun on erottu ja puoliso kuoleekin pian eron jälkeen. Leskeneläkettä ei sitten saa enää, jos laskelmat niin osoittavat.

Vierailija
333/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskiä on myös nuoria, perheellisiä ihmisiä.

Heille pienikin lisäraha on tarpeen.

Alle 20 vuotiaat lapset saavat aina lapseneläkkeen 20 vuotiaaksi saakka. Leskeneläkkeen voisi minunkin mielestä poistaa mutta lapseneläke on tarpeellinen lapsen elatukseen.

Lapseneläke menee lapsen tilille eikä siitä voi käyttää lapsen elatukseen kuin 500 euroa/kk. Digi - ja viestintävirasto valvoo lapsen varoja. Lapsi saa rahat itselleen kun täyttää 18.

Lapseneläkettä saa ja voi käyttää lapsen kuluihin. Maistraatti vaatii vuosittain siitä selvityksen.

Maistraatti ei nykyään vaadi yhtään mitään. Viranomainen tässä on juuri tuo DVV. Lapsen kuluihin voi käyttää perhe-eläkkeestä 500€/kk ilman tositteita tai selvitystä mihin on mennyt. Tavallisesti isompi ostos tai hankinta esim ajokortti hyväksytään mutta siitä oltava tosite.

Vierailija
334/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet poistuvat tulevaisuudessa. Noin 20 vuoden päästä ei enää makseta. Könttäsumma ansaittua maksetaan silloin eläkkeelle pääseville, loput joutuvat sijoittamaan itse tulevaisuuteensa.

Taloussanomista luin.

Oliko luotettavakin lähde? Varmaan joku pankkialan tyyppi joka haluaisi ihmisten sijoittavan enemmän.

Vähän vaikea uskoa, että 20 vuoden kuluttua eläkejärjestelmästå luovuttaisiin noin vain ja todettaisiin vain, että jokaisen on hyvä säästää ja sijoittaa, voi voi jos sulla ei ollut siihen varaa aikoinaan.

Talouselämän tulevaisuusvaliokunnan mietelmä. Nykyjärjestelmä ei kestä kaikkien tukiviidakkojen keskellä, eikä tuleva sukupolvi ole valmis rahoittamaan vanhempiensa vanhuutta.

Nykyiset alle 45v eivät siis tule olemaan enää eläkejärjestelmän piirissä. Mitään takuueläkkeitä ei enää makseta.

Vierailija
335/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomista luin.

Influencer, pilaat palstan. Siksi sinulla ei ole työpaikkaa, kun olet aina näsäviisastelemassa.

Pikkumies mikä ei saanut naista.

Vierailija
336/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloussanomista luin.

Influencer, pilaat palstan. Siksi sinulla ei ole työpaikkaa, kun olet aina näsäviisastelemassa.

Pikkumies mikä ei saanut naista.

Influencer on jo 45-vuotias eikä ole päässyt pukille vielä kertaakaan.

Lyhyt, näsäviisas pikkumies

Vierailija
337/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36007 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä ei saa kaikki. Olin edesmenneen mieheni kanssa naimisissa 10,5 vuotta enkä saanut edes alkueläkettä.

Johtuuko ettei lapsia ? 

Lapset eivät vaikuta asiaan. Jos on ennen 74 syntynyt, naimisiin mennyt tarpeeksi ajoissa, ennen kuin 50 v jne niin saa leskeneläkettä "kuten ennen". Ja se on ihan hyvä niin.

Kyllä, muut saa eläkeläisen asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukea.

Ja kodinhoitajamaksut on sitä suuremmat mitä on eläke ja 2 palveluseteliä saa siivoukseen, kun eläke 1257 tai alle. Jos eläke 1258 tai isompi niin siivouksesta menee normaali hinta.

Kodinhoitajamaksu voi olla esim. 400 - 1000 euroa kuukaudessa riippuen eläkkeen suuruudesta.

Mistä näitä palveluseteleitä siivoukseen ja kodinhoitajia saa eläkeläiselle?

Kaupungilta ja kunnalta

Katsovat toki myös varallisuutta, ne on pieni tuloisille, kai jonkinlainen omistusasunto saa olla luulisin, mutta ei mökkiä eikä tilillä kauheasti rahaa, luulisin. Kannattaa kysyä.

Ehkä katsovat myös eläkeläisen terveyttä pystyykö itse siivoamaan.

Jaa, kyllä tuolla kotihoidossa oli aivan kamalia kämppiä, joihin verrattuna omani supersiisti, vaikka noottia on tullut monesti eräiltä supersiisteiltä sukulaisilta.

Siis oli tasoa pas..kainen kylppäri ja ruokatahroja lattialla. Tällainen sotkuinen ihminen kun minä olin jo kauhuissani. Ei kuulemma hankita siivouspalvelua. Pitää itse hankkia ne joilla varaa. Sitten oli näitä pankkitilillä kymmeniä tuhansia, mutta ei osteta siivousta. Hoh hoh.

Vierailija
338/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus Kelan sivuilta:

"SINULLA EI OLE YHTEISIÄ LAPSIA PUOLISOSI KANSSA

Voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.

Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne.

Olitte naimisissa vähintään 5 vuotta."

Koskee vain Kelan maksamaa leskeneläkettä. Suurin osa leskeneläkkeistä on työtuloihin perustuvaa eläkettä, jonka maksaa eläkeyhtiöt.

Vierailija
339/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Jännä, että ne mieslesketkin ottavat leskeksi jäätyään miesystävän.

Vaikuttaa siltä, että monet eivät ymmärrä, että leski voi tosiaan olla joko nainen tai mies.

Vierailija
340/469 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36007 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä ei saa kaikki. Olin edesmenneen mieheni kanssa naimisissa 10,5 vuotta enkä saanut edes alkueläkettä.

Johtuuko ettei lapsia ? 

Lapset eivät vaikuta asiaan. Jos on ennen 74 syntynyt, naimisiin mennyt tarpeeksi ajoissa, ennen kuin 50 v jne niin saa leskeneläkettä "kuten ennen". Ja se on ihan hyvä niin.

Kyllä, muut saa eläkeläisen asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukea.

Ja kodinhoitajamaksut on sitä suuremmat mitä on eläke ja 2 palveluseteliä saa siivoukseen, kun eläke 1257 tai alle. Jos eläke 1258 tai isompi niin siivouksesta menee normaali hinta.

Kodinhoitajamaksu voi olla esim. 400 - 1000 euroa kuukaudessa riippuen eläkkeen suuruudesta.

Mistä näitä palveluseteleitä siivoukseen ja kodinhoitajia saa eläkeläiselle?

Kaupungilta ja kunnalta

Katsovat toki myös varallisuutta, ne on pieni tuloisille, kai jonkinlainen omistusasunto saa olla luulisin, mutta ei mökkiä eikä tilillä kauheasti rahaa, luulisin. Kannattaa kysyä.

Ehkä katsovat myös eläkeläisen terveyttä pystyykö itse siivoamaan.

Jaa, kyllä tuolla kotihoidossa oli aivan kamalia kämppiä, joihin verrattuna omani supersiisti, vaikka noottia on tullut monesti eräiltä supersiisteiltä sukulaisilta.

Siis oli tasoa pas..kainen kylppäri ja ruokatahroja lattialla. Tällainen sotkuinen ihminen kun minä olin jo kauhuissani. Ei kuulemma hankita siivouspalvelua. Pitää itse hankkia ne joilla varaa. Sitten oli näitä pankkitilillä kymmeniä tuhansia, mutta ei osteta siivousta. Hoh hoh.

Hähä, Hönö oppi hetkeksi oikean termin ;DDDDDDD  mutta ei sen taliaivoihin se pidemmäksi aikaa tartu ;p

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi