Miksi ihmiset tuijottavat?
Etenkin nuoret, ikäiseni naiset. (olen 20). Tuntuu välillä tosi pahalle ja ihmetyttää. Tänään junassa koko sen matkan ajan yksi nuori nainen. Yritin hymyillä hänelle kun huomasin, ettei tuijotuksesta tullut loppua. Ei hymyillyt takaisin, tuijotti vain. Sellaisella vihaisella, perus teini-ilmeellä. Mikä ihme siinä on? Istuin aivan rauhassa, hiljaa. En pukeudu erikoisesti. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja tällaiset kokemukset tuntuvat tosi pahalta, kun alan heti miettimään onko minussa jotakin vikaa. Miksi te tuijotatte ihmisiä?
Ja tiedän, että sellainen vilkaisu ja silmäily on ihan normaalia, puhun nyt tuijottamisesta!
Kommentit (84)
Vääntele naamaa ja tee pakkoliikkeitä niin yleensä lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Tää voi olla joidenkin mielestä lennokas kommentti, mut tää toljottaja on voinut olla vaikka narsisti joka tykkää alistaa toisia noin. Varsinkin jos oot ujo, se provosoi ton tyylisiä ihmisiä. Nuoruudessa mun "kaveripiirissä" oli yksi tuollainen ihminen. Hänellä oli jotain henkisiä ongelmia. Siis kiusaaja, oikeasti narsisti luultavasti. Että kun kerroit että tää tyttö tuijotti sua vaikka oli kaverinsa kanssa, kyllä se kiusaamistarkoituksessa sitä varmaan teki. Mun tää tuttu oli myös todella w t. Kun olen siirtynyt fiksumpiin piirehin häiriökäytöstäkin on vähemmän. Asutko pienellä paikkakunnalla? Kyyläsi kuka oot, mistä tuut, miksi oot sellainen kun oot, yritti alistaa.
Jatkossa vaihtaisin vaunua pysäkin kohdalla tosi kauas.
Mielenkiintoinen kommentti. Voi olla näinkin, lukiossa oli myös yksi tällainen oppilas joka harrasti muiden tuijottamista alistamismielessä. Se oli sellaista hiljaista kiusaamista. Selkeää, kurjaa ja ikävää mutta silti niin näkymätöntä ettei siitä uskaltanut puhua kenellekään opettajalle ettei saanut hullun leimaa. Ihan ihme puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa valokeilailmiöstä (spot light effect). Ihmisten tarkkaavuus on hajanaista eikä kiinnity satunnaisiin kanssakulkijoihin tai -matkustajiin kuin hetkeksi. Se on omaa kuvitelmaasi, että sinua tuijotetaan, jos todellakin olet sitä samaa solumassaa meidän muiden kanssa. Siekailematonta tuijotusta osakseen saavat räikeästi erottuvat, niin hyvässä kuin pahassa, henkilöt.
Kyllä minä uskon kun ap sanoo että tää nainen/tyttö tuijotti ihan silmiin koko matkan.
Kuka tietää vaikka hän olisi ollut vähän heikkolahjainen. Luultavasti kiusaaja/röyhkeä/empatiakyvytön
Totta on, että ihminen voi katsoa ohi. Ties vaikka olisi katsonut maisemia tai jotakin toista. Ollaan jopa testattu tätä kavereiden kanssa ja usein oikeasti näyttää siltä, että vastaantuleva toljottaa suoraan silmiin vaikka ei oikeasti katsoisi sinua päinkään. Tämä tilanne oli kuitenkin niin selkeä ja olen oikeasti hämilläni siitä, miksi jotkut, etenkin ikäiseni naiset/tytöt harrastavat tätä : D ja palstan perusteella kyllä moni muukin ikäryhmä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pukeudun erik oi sesti ja minua usein katsotaan pidempään sen takia. Siitä on tullut normaali tila. Jos kukaan ei katso ollenkaan, se tuntuu o ud olta :'D
Sellainen kiinnostunut katse on kuitenkin eri asia kuin varsinainen tuij ot taminen. Voi olla, että joku käyttää tui jo ttamista kius ante kokein ona. Varsinkin ujon oloiset vetävät näitä kiusa ajatu ijo ttajia puoleensa. Voisiko ap kysymys olla siitä?
Tiesin kerran yhden tyypin, joka käytti kiu sa ntek oon sitä, että tuppautui epämukavan lähelle ja kailotti toisen tekemisiä kovaan ääneen kaikille. Jotkut vain ovat semmoisia.
Voi olla näinkin. Olin ehkä helppo uhri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
jos olet kaunis nainen/tyttö, niin naiset katsoo pitkään , että 'mikähän tuokin luulee olevansa', miehet siksi kun olet kaunis.
Minä katsoin kerran nuorena erään auton perään jota ajoi komea mies, senverran kauan, että kävelin liikennemerkkiin päin....onneksi kukaan ei huomannut.
: D voi ei.
Ap
Parempi olla huomattu ja muistettu kuin näkymätön unohdettu.
Suomalaiset on kuuluisia ulkomailla toljottavasta katseestaan. Meidät kuulemma tunnistaa siitä jo kaukaa.
Entä jos hän oli omissa ajatuksissaan? Vieraalle ihmiselle ei ole pakko hymyillä.
Mä tuijotan takaisin jos joku katsoo mua liian pitkään.
Tänä kesänä naiset ovat katsoneet mua pitkään ja pahasti kun olen ollut ulkona vaatteissa jotka ovat tyyliin toppi, farkut, huppari lantiolla ja lenkkarit. Mulla oli alkukesästä vielä alleissa löysyyttä ja isot rinnat, hoikka vyötärö ja kiinteä takapuoli sekä pitkät sääret.
Yksikin saksalainen pariskunta (päättelin kielestä) tuijotti. Nainen myrkyllisellä ilmeellä ja mies...no hieman toisin. Mulla on vielä lyhyehkö tukka ja meikkiä lähinnä meikkivoide, kulmissa vähän väriä, ripsari ja aurinkopuuteria poskilla varjostuksina.
Koskaan ennen siis ennen tätä kesää ei ole tullut tuollaista tuijotusta. Naisilla jotka tuijottavat on usein ollut todella vihamielisiä ne ilmeet. Saattaa olla melko monen ikäistä tuijottamassa. Sitten taas moni myös tuijottaa tai katsoo enemmän ihailevasti ja saa hyvää palvelua kaupoissa jne. Miehet nyt katsovat kaikkea joka vähänkään näyttää hyvältä tai susirumalta joten en niin miehistä osaa sanoa.
Mietin onko syynä ehkä sekin kun äsken oli korona ja kansa oli koko ajan sisätiloissa niin nyt tulee jotenkin "yllätyksenä" muut ihmiset arjessa ja kun kesällä pukeudutaan niukemmin niin se saa monet vähän sekaisin. Tuokin saksalainen pariskunta oli ehkä noin kolmekymppisiä ja se nainen ihan kaunis niin en ymmärrä.
Tunnistan kyllä myös sen suomalaiskansallisen perustuijotuksen jota eläkeläiset tuppaavat monasti harrastamaan. En myöskään tiedä mistä se oikein johtuu.
Välillä jää vahingossa tuijottamaan, jos joku on todella kaunis tai erittäin ruma/lihava.
Itse etsin ihmisistä merkkejä uhkaavuudesta/ vihamielisyydestä. Viehättäviä sit katson silmäniloksi.
Kun me ollaan erakkoluonteisia, on kiva katsoa muutakin kuin kännykkää. Anteeksi, jos katsoin jotenkin muutaman sekunnin liikaa. Minusta oli mukava kun näit minut ja katsoin takaisin, kiitos samoin.
Syvimmät anteeksipyynnön, mutta oli kiva "nähdä", vaikka se viisi sekuntia ja risat. Olen pahoillani, jos sinua ahdistaa tämä toisen näkeminen täällä hevon korvessa.
Vain moukat jää tuijottamaan. Se heille annettakoon anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun me ollaan erakkoluonteisia, on kiva katsoa muutakin kuin kännykkää. Anteeksi, jos katsoin jotenkin muutaman sekunnin liikaa. Minusta oli mukava kun näit minut ja katsoin takaisin, kiitos samoin.
Syvimmät anteeksipyynnön, mutta oli kiva "nähdä", vaikka se viisi sekuntia ja risat. Olen pahoillani, jos sinua ahdistaa tämä toisen näkeminen täällä hevon korvessa.
Huoh. Hyvin ymmärretty ap:n pointti taas.
Ehkä itse haet toisten katseesta hyväksyntää ja jotkut aistivat tämän. Tuijottavat, koska luulevat että sinulla ei ole kaikki hyvin. Epävarmuus sinussa paistaa läpi.
Olen viisikymppinen ja minua myös tuijotellaan edelleen.
Pukeudun naisellisesti ja olen hoikka ja tiimalasivartaloinen. Mitenkään poikkeuksellisen kaunis en ole, ihan nätti kuitenkin.
Kävin eilen pitkästä aikaa kaupungilla ja huomasin että aika moni katsoi hiukan pidempään. Kaikki eivät tietenkään tuijottaneet, mutta osa naisista avoimen vihamielisesti, miehet taas hymyillen.
Ilmeisesti olen edelleen ihan hyvännäköinen :)
Jotkut harrastaa sitä töllöttämistä ihan kiusallaan, etenkin jos huomaavat että töllötyksen kohde tuntee olonsa hankalaksi siitä.
Jatkan vielä....monia kavereita myös on saatu tuolla katsomisella puolin ja toisin... melko usein yhteen kävivät ne katseet ja siitä vaan tuttavuutta tekemään. Muutama seurustelukin niin alkoi, myöskin puolisoni kanssa.Autoa katsoin ja hän katsoi minua....siitä se lähti ja on kestänyt yli 40v.