Miksi ihmiset tuijottavat?
Etenkin nuoret, ikäiseni naiset. (olen 20). Tuntuu välillä tosi pahalle ja ihmetyttää. Tänään junassa koko sen matkan ajan yksi nuori nainen. Yritin hymyillä hänelle kun huomasin, ettei tuijotuksesta tullut loppua. Ei hymyillyt takaisin, tuijotti vain. Sellaisella vihaisella, perus teini-ilmeellä. Mikä ihme siinä on? Istuin aivan rauhassa, hiljaa. En pukeudu erikoisesti. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja tällaiset kokemukset tuntuvat tosi pahalta, kun alan heti miettimään onko minussa jotakin vikaa. Miksi te tuijotatte ihmisiä?
Ja tiedän, että sellainen vilkaisu ja silmäily on ihan normaalia, puhun nyt tuijottamisesta!
Kommentit (84)
Nopea vilkaisu on ymmärrettävää, mutta pidempiaikainen tuijotus on jo häirintää. Olisi kannattanut ilmoittaa junan henkilökunnalle, niin olisivat voineet puuttua asiaan.
Pitäis vaan rohkeesti kysyä että mitä tölläät👀
Jos huomasi että hermostuit tuijotuksesta niin ihmetteli mikä sua vaivaa.
Tää voi olla joidenkin mielestä lennokas kommentti, mut tää toljottaja on voinut olla vaikka narsisti joka tykkää alistaa toisia noin. Varsinkin jos oot ujo, se provosoi ton tyylisiä ihmisiä. Nuoruudessa mun "kaveripiirissä" oli yksi tuollainen ihminen. Hänellä oli jotain henkisiä ongelmia. Siis kiusaaja, oikeasti narsisti luultavasti. Että kun kerroit että tää tyttö tuijotti sua vaikka oli kaverinsa kanssa, kyllä se kiusaamistarkoituksessa sitä varmaan teki. Mun tää tuttu oli myös todella w t. Kun olen siirtynyt fiksumpiin piirehin häiriökäytöstäkin on vähemmän. Asutko pienellä paikkakunnalla? Kyyläsi kuka oot, mistä tuut, miksi oot sellainen kun oot, yritti alistaa.
Jatkossa vaihtaisin vaunua pysäkin kohdalla tosi kauas.
Metsäläiskansa ei ole ennen ihmistä nähnyt, joten pitäähän sellaista toljottaa aina nähdessä.
Lukekaapa valokeilailmiöstä (spot light effect). Ihmisten tarkkaavuus on hajanaista eikä kiinnity satunnaisiin kanssakulkijoihin tai -matkustajiin kuin hetkeksi. Se on omaa kuvitelmaasi, että sinua tuijotetaan, jos todellakin olet sitä samaa solumassaa meidän muiden kanssa. Siekailematonta tuijotusta osakseen saavat räikeästi erottuvat, niin hyvässä kuin pahassa, henkilöt.
Itse olen myös huomannut että Suomessa toljotetaan ohikulkijoita. Asun Helsingissä ja täällä ehkä vähemmän kun muualla. Mutta silti. Olen asunut myös suurkaupungeissa maailmalla. Saa olla paljon vapaammin, ketään ei kiinnosta toljottaa. Se on ihanaa. Ehkäpä suomalaisissa on paljon juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa valokeilailmiöstä (spot light effect). Ihmisten tarkkaavuus on hajanaista eikä kiinnity satunnaisiin kanssakulkijoihin tai -matkustajiin kuin hetkeksi. Se on omaa kuvitelmaasi, että sinua tuijotetaan, jos todellakin olet sitä samaa solumassaa meidän muiden kanssa. Siekailematonta tuijotusta osakseen saavat räikeästi erottuvat, niin hyvässä kuin pahassa, henkilöt.
Kyllä minä uskon kun ap sanoo että tää nainen/tyttö tuijotti ihan silmiin koko matkan.
Kuka tietää vaikka hän olisi ollut vähän heikkolahjainen. Luultavasti kiusaaja/röyhkeä/empatiakyvytön
No mikähän helvetti tätä palstaa vaivaa kun asiallinen viesti menee jatkuvasti sensuuriin??
Pukeudun erik oi sesti ja minua usein katsotaan pidempään sen takia. Siitä on tullut normaali tila. Jos kukaan ei katso ollenkaan, se tuntuu o ud olta :'D
Sellainen kiinnostunut katse on kuitenkin eri asia kuin varsinainen tuij ot taminen. Voi olla, että joku käyttää tui jo ttamista kius ante kokein ona. Varsinkin ujon oloiset vetävät näitä kiusa ajatu ijo ttajia puoleensa. Voisiko ap kysymys olla siitä?
Tiesin kerran yhden tyypin, joka käytti kiu sa ntek oon sitä, että tuppautui epämukavan lähelle ja kailotti toisen tekemisiä kovaan ääneen kaikille. Jotkut vain ovat semmoisia.
Kulosaaren puistotiellä hiippaili äskettäin joku sangen viehättävä nuori daami piukassa märkäpuvussa tms.
Vaikea oli näköjään erään vanhemman miehen pitää katsettaan irti. Pääkin kääntyi niin että sekin lähes lähti irti. 😂
onko palstalla tosiaan näin paljon mt-ongelmaisia?
Vierailija kirjoitti:
Kulosaaren puistotiellä hiippaili äskettäin joku sangen viehättävä nuori daami piukassa märkäpuvussa tms.
Vaikea oli näköjään erään vanhemman miehen pitää katsettaan irti. Pääkin kääntyi niin että sekin lähes lähti irti. 😂
METOOMETOOMETOOMETOO
Muakin hyvin usein tuijotetaan. Joskus oon sen takia vaihtanut paikkaa.
N25
Vierailija kirjoitti:
No mikähän helvetti tätä palstaa vaivaa kun asiallinen viesti menee jatkuvasti sensuuriin??
moderaattorit haluavat pitää keskustelun tason alhaisena, ettei palstasta tulisi sivistävä
jos olet kaunis nainen/tyttö, niin naiset katsoo pitkään , että 'mikähän tuokin luulee olevansa', miehet siksi kun olet kaunis.
Minä katsoin kerran nuorena erään auton perään jota ajoi komea mies, senverran kauan, että kävelin liikennemerkkiin päin....onneksi kukaan ei huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko varmoja, että hän katsoo TEITÄ eikä aavistuksen ohi? Johonkin se katse kumminkin pitää kohdistaa. Varsinkin ajatuksissani saatan katsoa pitkäänkin yhteen pisteeseen ilman, että varsinaisesti olen kohdistanut katsettani yhtään mihinkään. Ja tämän olen todennut ihan kansainväliseksi ilmiöksi, että istutaan katse yhdessä pisteessä.
Suoraan minua katsoi! Aivan suoraan silmiin. Välillä katsoi ohi, maisemia päin, mutta sitten taas suoraa minuun.
Ap
Hanki lääkitys!
Mitä "lääkkeitä" sinä käytät, voitko suositella jotain tiettyä?
Tunnen aikuisen ihmisen, joka harrastaa tuollaista tuijotusta. Yleensä käyttää myös ns. hissikatsetta ja sellaista arvostelevaa ilmettä. Ja hän on ihan itse sanonut, että arvostelee ihmisiä ja päivittelee välillä miten rumia jotkut ovat. Joskus istuin hänen vieressään ja huomasin, että hän tuijotti jotain hieman ylipainoista naista ja hän siinä tuijotuksen yhteydessä sanoi minulle, että "katso nyt tuotakin". Olin oikessti pöyristynyt. Ihan hirveä ihminen, valitettavasti sukulaiseni.
Elämä on lopulta hyvin yksinkertaista ja yksi viihdykkeistä on ihmissuhteet ja toiset ihmiset. Vanhat ehkä tajunneet tämän.
t.35v.