Oletko oppinut puhumaan ranskaa sujuvasti aikuisena?
Tai tiedätkö suomalaisia ihmisiä, jotka ovat vasta aikuisena opetelleet ranskan? Sujuvalla tarkoitan, että pystyy lukemaan sanomalehtiä, katsomaan ajankohtaisohjelmia (ilman kuulovammaistekstitystä) ja keskustelemaan natiivipuhujien kanssa muustakin kuin säästä.
Entä oletko aiemmin opiskellut muita romaanisia kieliä?
Kommentit (15)
Olen, mutta vaati muutaman vuoden asumisen Ranskassa. Romaanisista kielistä en osaa1 muuta kuin auttavasti espanjaa.
En oppinut. Helpoksi mieltämäni italiakin vaatii ponnisteluja.
Lukeminen voi jotenkin sujua, mutta puhuminen ja puhutun ymmärtäminen ei. Nopeasti puhuvaa alkuperäisasukasta ei vaan ymmärrä. Kaikissa kielissä on vielä niitä omia murteitaan.
Ainoa kieli jolla pärjään on englanti. Silti sitä italiaakin yritän taas syksyllä pänkyttää päähäni.
Oppii jos menee Ranskaan. Toki minulla oli koulussa ranska kolmantena kielenä, mutta ei sillä opetuksella puhumaan oppinut. Lähinnä opiskesltiin kielioppia ja kieliopin erkoisuuksia sekä käännettiin tekstiä suomeksi.
Kolmessa kuukaudessa opin puhumaan ranskaa auttavasti.
Olen. Hassu kysymys mielestäni. Miten voisi olla, että kielen voisi oppia vain alle 18-vuotiaana?!
Vierailija kirjoitti:
Oppii jos menee Ranskaan. Toki minulla oli koulussa ranska kolmantena kielenä, mutta ei sillä opetuksella puhumaan oppinut. Lähinnä opiskesltiin kielioppia ja kieliopin erkoisuuksia sekä käännettiin tekstiä suomeksi.
Kolmessa kuukaudessa opin puhumaan ranskaa auttavasti.
Lisään vielä, että samoin kävi ruotsin kanssa. Helppo kieli, joka saatiin opetuksessa tuntumaan hankalalta. Olin kolme kuukautta kesätöissö ja jo kuukauden jälkeen sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Hassu kysymys mielestäni. Miten voisi olla, että kielen voisi oppia vain alle 18-vuotiaana?!
Ranska ei ole helppo kieli suomalaiselle. Etenkin puhuminen ja ääntäminen tuottavat vaikeuksia monelle. Toki sellaista turistimongerrusta oppii nopeasti ja lukemaan myös.
Otollisin aika kielten oppimiselle on lapsuus. Harva vaivautuu enää myöhemmällä iällä paneutumaan KUNNOLLA uuteen kieleen.
Kyllä kielen oppimisen paras herkkyyskausi on alle 7-12-vuotiaana. Siksi onkin harmi, että Suomessa ei edes leikin varjolla opiskella useampia kieliä koulussa. Jäisi ainakin alkeet päähän nuorena ja varsinkin se ääntäminen.
Olen oppinut italiaa. Noin viiskymppisenä päätin, että eläkkeellä muutankin Italiaan. Pari kurssia kävin Italiassa (Firenze ja Apulia). Vaikealta se vaikutti ja olin kiukkuinen siitä. Kotona Saksassa sitten katselin italialaisilta tv-kanaaleilta krimejä, joissa oli tekstitys italiaksi, eli kuulin ja luin. Muutin Italiaan 60 v. ja osasin melko hyvin puhua, mutta puolessa vuodessa puhe parani lujaa vauhtia. Kaikki viralliset asiat sain oikein hyvin hoideltua ja taloni remppamiesten kanssa tuli välillä kinattua isoon ääneen. Luen italialaista kirjallisuutta, se alkoi ihan luonnostaan jossain vaiheessa. Ystäviäkin sain heti, muutostani Italiaan on nyt jo kulunut 12 v. ja mukavasti on mennyt täällä maailman kauneimmassa maassa=bella Italia.
Vaikea kieeli kun on niin omansalainen mutta ei mahdotonta oppi. Ranskalaiisethan ovat oikein vit.. mukavia ihmisiä. Ja ranskalaiset ruokana on myös hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranska ei ole helppo kieli suomalaiselle. Etenkin puhuminen ja ääntäminen tuottavat vaikeuksia monelle. Toki sellaista turistimongerrusta oppii nopeasti ja lukemaan myös.
Otollisin aika kielten oppimiselle on lapsuus. Harva vaivautuu enää myöhemmällä iällä paneutumaan KUNNOLLA uuteen kieleen.
Toisille ihmisille uusien kielten opetteleminen on helpompaa kuin toisille, ja esimerkiksi äänteiden ja intonaation omaksuminen on vaivatonta. Lisäksi itse ajattelen, että aikuisena on ollut kiva opetella ranska ja jonkin verran italiaa sen vuoksi, että tajuaa jotakin kieliopista ja kielten rakenteista ja pystyy myös itse opiskelemaan ja ottamaan selvää asioista. (Olen opiskellut kieliä myös yliopistossa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenbe on se suurin ongelma. Toki minunkin ranskani oli hapuilevaa mongerrusta aluksi, mutta hyvin pian ihminen oppii kommunikoimaan, kun on pakko hoitaa asioira ja täytyy saada sen informaatio perille.
Ranskassa kolmen kuukauden jälkeen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut italiaa. Noin viiskymppisenä päätin, että eläkkeellä muutankin Italiaan. Pari kurssia kävin Italiassa (Firenze ja Apulia). Vaikealta se vaikutti ja olin kiukkuinen siitä. Kotona Saksassa sitten katselin italialaisilta tv-kanaaleilta krimejä, joissa oli tekstitys italiaksi, eli kuulin ja luin. Muutin Italiaan 60 v. ja osasin melko hyvin puhua, mutta puolessa vuodessa puhe parani lujaa vauhtia. Kaikki viralliset asiat sain oikein hyvin hoideltua ja taloni remppamiesten kanssa tuli välillä kinattua isoon ääneen. Luen italialaista kirjallisuutta, se alkoi ihan luonnostaan jossain vaiheessa. Ystäviäkin sain heti, muutostani Italiaan on nyt jo kulunut 12 v. ja mukavasti on mennyt täällä maailman kauneimmassa maassa=bella Italia.
Ihan kuva, mutta tässä ketjussa oli kyse ranskasta. Luetunymmäräminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenbe on se suurin ongelma. Toki minunkin ranskani oli hapuilevaa mongerrusta aluksi, mutta hyvin pian ihminen oppii kommunikoimaan, kun on pakko hoitaa asioira ja täytyy saada sen informaatio perille.
Ranskassa kolmen kuukauden jälkeen pärjännyt.
asenne*
En ole.