Tajusin olevani vähän vanha - sanoin työhaastattelussa pitäväni "nuorekkaasta" ilmapiiristä, vaikka tarkoitin sitä mitä mun nuoruudessa oli
Sanoin työhaastattelussa pitäväni "nuorekkaasta ilmapiiristä", vaikka tarkoitin sitä mitä mun nuoruudessa oli. En pidä itseäni kääkemmistä, kalkkiksemmista tai nuivemmista. Mutta tajusin, ettei minulla todellisuudessa taida olla kovin hyvää käsitystä siitä, mitä tämän päivän 19-25-vuotiaat kokevat ja elävät. (Ilmastohuolen ymmärrän täysin, mutta silti senkin eri perspektiivistä.)
En ole ihan vielä keski-ikäinen, alle 40v ja monilta osin välttänyt "aikuisten geneerisen arjen", ja elämäni on kiva, sujuva ja näköiseni. Mut ei mulla ole mitään oikeutta puhua nuorekkuudesta. Saattaa olla mahdollista, että pärjäisin kaksvitosten kanssa paremmin kuin viisikympisten (koen jakavani samoja arvoja) kanssa, mutta tota.
Ootteko muut huomanneet tällaisia oivalluksia?
Kommentit (13)
Arvojen jakaminen ei ole iästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Totta, senkin puolesta minun olisi kannattanut korvata "nuorekas" jollain "rennolla" tms. Olisin välttynyt tyrmistymiseltä ja ikäkriisiltäkin sitten!
-ap
Eli et tule itseäsi vanhempien kanssa toimeen
Katsoin erään firman Instaa ja siellä käytiin brunsseilla, ajamassa cartingia ja jossain peli-/aikuisten Puuhamaassa poseeraamassa drinksut käsissään ja ajattelin mieluummin syöväni sahajauhoa nälkään kuin meneväni sellaiseen paikkaan (tuskin ottaisivatkaan).
Vierailija kirjoitti:
Et ole keski-ikäinen heh
Joo en ole, tiedän sen ja niin kirjoitinkin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin erään firman Instaa ja siellä käytiin brunsseilla, ajamassa cartingia ja jossain peli-/aikuisten Puuhamaassa poseeraamassa drinksut käsissään ja ajattelin mieluummin syöväni sahajauhoa nälkään kuin meneväni sellaiseen paikkaan (tuskin ottaisivatkaan).
Tykkäisin! Myös kohta 40-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Eli et tule itseäsi vanhempien kanssa toimeen
Silloin tällöin tulen, riippuu vähän. En pidä konservatiivisista määräilijöistä, joita alallani moni vanhempi edustaa. Toivon tämän välittyneen haastatteijalle. Enpä tietty kaikkien nuorienkaan (hulivileja ja vastuuttomia, mutteivät ehkä alalleni ole edenneet sellaiset)
Ammattilainen tulee toimeen konservatiivimääräilijöiden kuin nuorten hulivilien kanssa ja on niin jämäkkä että pitää omat linjat ja työnteon silti kunnossa. Ei kaikkien kanssa kaveerata työajalla
Mutta kuinka moni oikeasti ajattelee asiaa noin jyrkästi? Kyllä minä teininäkin pidin vaikkapa Aira Samulinia nuorekkaana, vaikkei hän tietysti olisi nykypäivän nuoresta käynyt ja tyyliltään on jämähtänyt menneille vuosikymmenille. Nuorekkuus on suhteellinen käsite. Ei oikeasti nuorta ihmistä voi pitää nuorekkaana, hän on vain nuori. Ja nuori ei tietysti välttämättä edes elä kuten ikäisensä nuoret. Jotkut keski-ikäistyvät tyyliltään jo ennen kolmeakymmentä. Se ei silti tee heistä vähemmän nuoria ikänsä puolesta.
No mitä eroa niillä sitten käytännössä on? Aloitus olisi helpompi ymmärtää, jos olisi mainittu jotain konkreettisia esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, senkin puolesta minun olisi kannattanut korvata "nuorekas" jollain "rennolla" tms. Olisin välttynyt tyrmistymiseltä ja ikäkriisiltäkin sitten!
-ap
Keski-ikä on ikävuosien 35-65 välinen aika.
Nuorekas on välillä haukkumakin, tarkoittaa niitä viiskymppisiä rock-henkisessä kananpersekampauksessa. Näin meillä 90-luvulla.