Miksi tupakoit savuttoman läsnäollessa?
Sinä tupakoiva, miksi sytytät tupakan, vaikka muita (ei tupakoivia!) ihmisiä on lähelläsi?
Minusta olisi kohteliasta ottaa huomioon vieraatkin ihmiset yleisillä paikoilla, mutta eniten ihmetyttää, että kun juttelen jonkun ihmisen kanssa, niin hän yhtäkkiä alkaa polttamaan. Ihan tuosta vaan. Kukaan ei koskaan edes kysy, että haittaako. No haittaa! En halua haistella sitä hajua, enkä halua, että se haju tarttuu vaatteisiini ja hiuksiini. -Ja kyllä! Kyllä se tarttuu ja kyllä se on juurikin niin kamala löyhkä, että tuntuu, ettei lähde pesussakaan pois. Enkä halua hengittää savua.
Ymmärrän, että tupakoivalle käy kuten paljon hajuvesiä käyttävälle, että oma hajuaisti turtuu ja sitä kuvittelee, että on vain mieto tuoksu. No tässä uutisia: ei ole mieto, se on ihan kauhea meille, joilla on hajuaisti tallella.
Mikä tupakoitsijoita oikein vaivaa? Tarkoitan juuri tätä, että ei oteta millään tavalla toisia ihmisiä, edes lapsia, huomioon.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholisti juo raittiin seurassa? 🤪
Satunnainen tupakansavu ei haittaa normaalijärkistä ihmistä.
Ap on mielensäpahoittajien eliittiä. Elämässä ei ole vissiin oikeasti ongelmia?
(Itse en ole koskaan polttanut.)
Ei se ole enää satunnaista jos tuollaisia "satunnaisuuksia" tapahtuu jatkuvasti.
Olen koko elämäni saanut nauttia tästä "satunnaisesta" passiivisesta tupakoinnista. Toisin sanoen lähes joka päivä, myös omassa kotonani, ensin vanhempien vuoksi ja myöhemmin naapureiden. Lisäksi kaikki tuollaiset aloituksessa kuvatut tilanteet.
On myös aina kivaa jos joutuu menemään jonkun kyydissä ja se joku pistää tupakaksi autossa.
Erityisesti lapsena se oli mukavaa kun oli vielä vähemmän vaihtoehtoja. Tosin vielä aikuisenakin on joutunut tilanteisiin joissa ei oikein ole muuta voinut kuin kärsiä sen automatkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn voinko polttaa,enkä polta kenenkään nenän edessä vaan menen sivummalle.
Mä en keltään lupia kysele mutta siirryn aina sivummalle.
Ei minua häiritse tupakoitsia kunhan sirty ulkona sivuun tupakoimaan ,eikä naamalleni puhalla savua. Minua häiritse sala -tupakoitsija parvekkeilla lasitukset kinni.Kun Heka-itä taloon/ talot vanhatkin: On tupakointi kielto tullut ja osoitettu ulkona paikka tupakoida.Saman lailla se haju tulee asuntoihin parvekkeiden ja rakoventiilien kautta ilta myöhemmin kuin yöllä. Ei myöskään katoa haju jos paistat pekonisi tai makkari aamu tai ilta 19. Ja tuletat sen hajun parvekelle jossa laistukset kinni,kyykit samalla tupakalla siellä.Tupakoitsijana et itse haista se haju ,kostealla se 1 savuke haisee kuin raato,
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tupakoimaton absolutisti. Minua ei haittaa se, että joku juo minun seurassani alkoholijuomaa, koska se alkoholi ei sieltä juomasta hyppää minun verenkiertooni. Mutta minua haittaa, jos minun seurassani tupakoidaan, koska se tupakansavu (tai sähkötupakan höyry) tulee hengitysilman mukana minunkin keuhkoihini.
ihmeen yleistä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään tätä asiaa pohdittuani olen sitä mieltä että tupakoivien piittaamattomuus yleisestä viihtyvyydestä on se eniten hiertävä asia. Mistä kumpuaa käsitys että asioita ja tapoja saa päättää yksipuolisesti? Ketä se nyt haittaa jos tässä oven edustalla polttelen? Ei kai yksi tupakantumppi mikään roska ole?
Hyvin sanottu. Ei minuakaan mitenkään haittaa, jos joku polttaa jossakin kauempana / tupakkapaikalla tms. Se on hänen oma asiansa. -Mutta kieltämättä häiritsee kovastikin, kun tuntuu, että monetkaan eivät ymmärrä, että se "hänen oma asiansa" on väkisinkin myös toisten asia, jos tupakoi muiden lähellä.
-Tai tuulen yläpuolella! Tämäkin on asia, mikä kannattaa ottaa huomioon! Ihan harmittaa, kun esim. uimarannalla kaksi naista fiksusti siirtyivät kauemmas polttamaan, mutta eivät tajunneet, että tuuli puhalteli ne savut kumminkin minun ja lasteni naamalle, kun olimme viltillä lepäämässä.
Tokihan lähdimme siitä sitten uimaan, mutta vinkiksi vain teille, jotka yritätte ottaa muut huomioon, että se tuulen suunta on olennainen asia.
EI tupakoitsijat osaa tuollaista asiaa päätellä kuin tuulen suunta. Tupakka on tehnyt jo liikaa tuhoja aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tupakoimaton absolutisti. Minua ei haittaa se, että joku juo minun seurassani alkoholijuomaa, koska se alkoholi ei sieltä juomasta hyppää minun verenkiertooni. Mutta minua haittaa, jos minun seurassani tupakoidaan, koska se tupakansavu (tai sähkötupakan höyry) tulee hengitysilman mukana minunkin keuhkoihini.
Häpeääkö tupakoitsijat riippuvuuttaan? Sitä, että heitä pidetään alempuarvoisena? Siksi esittävät kovanaamaa ja alapeukuttavat?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse tupakoitsia kunhan sirty ulkona sivuun tupakoimaan ,eikä naamalleni puhalla savua. Minua häiritse sala -tupakoitsija parvekkeilla lasitukset kinni.Kun Heka-itä taloon/ talot vanhatkin: On tupakointi kielto tullut ja osoitettu ulkona paikka tupakoida.Saman lailla se haju tulee asuntoihin parvekkeiden ja rakoventiilien kautta ilta myöhemmin kuin yöllä. Ei myöskään katoa haju jos paistat pekonisi tai makkari aamu tai ilta 19. Ja tuletat sen hajun parvekelle jossa laistukset kinni,kyykit samalla tupakalla siellä.Tupakoitsijana et itse haista se haju ,kostealla se 1 savuke haisee kuin raato,
jos teillä on tupakointikielto jo voimassa ja naapurisi tupakoi salaa iltaisin tai öisin suurinpiirtein samaan aikaan, niin pyydä ensisijassa vuokra-asuntoyhtiösi (heka?) edustajaa paikalle todentamaan tapahtuma. Jos siellä ei ole kiinnostusta, niin ota yhteyttä terveystarkastajaan/asumisterveystarkastajaan. Kun tupakoitsija jää kiinni tupakoinnista tupakointikieltoalueella, niin se on peruste irtisanoa vuokrasopimus.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän voi ite lähtee meneen, jos tupakan savu haittaa👍
Nokun ei voi, jos vaikka odottaa pysäkillä bussia.
Sama haisuli sit istahtaa viereen tai lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Siitä alkoholista ei koidu syöpää sille vieressä olijalle, juoja tuhoaa lähinnä omaa kroppaansa siinä.
Minä siedän mieluummin alkkista, kuin röökääjää.
Ite poltan myös, mutta ihmettelen joidenkin tupakoitsijoiden terrorisointia. Kaikissa yleisötapahtumissa tms. koko ajan joku jossain polttaa siellä väkijoukossa. Tai hyvä kun kaupan ovesta ulos pääsee, kun on jo nortti palamassa heti siinä oviaukolla. Liittynee tähän nykyajan minäminäitsejavainminä-ajattelumalliin. Mitäpä muista, kunhan ite saa tarpeensa tyydytettyä. Vai onko se niin, että kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla ottaa.
T. röökimummo, jota tupakka ei hallitse
Minulle ei koskaan ole käynyt niin, että joku polttaisi savukkeen niin, että savu tai haju minua häiritsisi. Eihän nykyään kukaan polta enää sisätiloissa ja ulkona satunnaisesti se on se ja sama. Ymmärrän tosin, miksi jotakuta häiritsee ja kysymynen olisi kohteliasta.
Ainoa mikä minua häiritsee on lasteni läsnäollessa tupakointi. Tällöin ei mielestäni ole sopivaa edes kysyä, saako polttaa, vaan silloin siirrytään oma-aloitteisesti johonkin nurkan taakse piiloon sauhuille.
Ihan aiheellinen kysymys, ja olen miettinyt samaa. Olen nyt raskaana, mutta silti ihan samalla tavalla tietyt ihmiset pistävät tupakaksi seurassani. Sitten katsotaan hölmistyneinä, kun seison jossakin kolmen metrin päässä ja yritän olla hengittämättä. 😅 En oikein tiedä, mitä sellaisessa tilanteessa pitäisi sanoa..
Onneksi tapakulttuuri on muuttumassa ja tupakointi on ihan out. Ei nuoret, keskiluokkaiset tai korkeastikoulutetut enää tupakoi. Sitä pidetään vähän samanlaisena tapana kuin puliukkoilu, siis sellainen halveksuttava jne. WT.
Vierailija kirjoitti:
Viinilasillinen ei tee minusta alkoholistia ja raitiskaan ei kärsi millään tavalla juomisestani. Ellei ole entinen alkoholisti.
Juuh... kommentit ovat sitä tasoa, mitä juuri tupakoivilta voi odottaakin...surullista.
Tutkimuksia on tehty vaikka kuinka monta, mutta koska monikaan tupakoiva ei jaksa artikkeleita lukea, niin klikkaa toi ja lue edes otsikko:
http://www.is.fi/terveys/art-2000000310644.html