Hassua, millaisia fobioita ihmisillä voi olla. Hulluimpia lienee nappikammo.
Tällaiseenkin törmäsin kun luin erilaisista fobioita. Ihminen ei voi pitää vaatteita joissa on nappeja, nappien näkeminen muilla inhottaa, joku ei voi syödä ruokaa, jos tekijällä on ollut napillisia vaatteita. Sana nappi tekee pahaa, sitä ei voi edes ääneen sanoa tai kirjoittaa. Aivan hullua. Onneksi itselläni on "vain" hämähäkki- ja korkeanpaikankammo.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuommoinen nappikammo :D En voi pitää vaatteita missä on napit tai saati syödä vastapäätä jonkun kanssa jolla on napit. Sairaalavaatteita en halua käyttää mielelläni, inhoan niitä ylikaiken niitten nappien takia :D Mies toi osastollekin oman yöpuvun kun olin synnyttämässä lapsiani. Olen myös vältellyt tuttavien tapaamisia sairaalassa jos on joutunut mennä katsomaan jotain tuttua sairaalaan. Syynä siksi koska en ole pystynyt syömään viikkoon mitään kun näen ne napit. Oikeesti tää on sairaan ärsyttävää mut en voi tälle mitään. Mulla on myös toinenkin juttu. Mun on pakko laittaa tavarat tiettyyn järjestykseen tai muuten pelkään että jotain pahaa tapahtuu. Kahvinkeitintä en enää kyttää tai hellaa jatkuvasti mutta joskus se oli semmosta että mun oli pakko varmistaa kaikki 100 kertaa vaikka se oli pois päältä. Hämähäkkejä,rottia ja käärmeitä myöskin inhoan :S
Oho, mielenkiintoista lukea tuollaisen kammon kokemuksesta. Onko jokapäiväinen elämä kovin vaikeaa, jos esim. työkavereilla on vaatteissaan nappeja jne?
Minulla on tuo kammo. Ei siis liity itselläni huonoon sorminäppäryyteen vaan kyseessä on aito pelko. Niistä tulee samanlainen alkukantainen oksetus kuin useimmille vaikkapa... No, miettikää että työpaikkanne vessan lattialla olisi joku haiseva mössökasa. Et olisi ihan varma siitä mikä se on, mistä (tai kenestä) se on tullut, mutta eka ajatus olisi useimmille varmasti hyvin automaattinen "hyi v, yök yök yök, äkkiä pois".
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tosi voimakas järven tai meren pohjan kammo ja etenkin siellä huojuvat levät ja vesikasvit. Niiden päälle astuminen tai pelkkä hipaisukin aiheuttaa minulle iljetyksen tunteita ja hysteeristä kammoa.
Thalassofobia. Inhoan myös sameaan veteen katoavia rakenteita kuten laiturin tolppia, ketjuja ja kiviä. Ajatus siitä että uisin ja nousisin seisomaan merilevän ja ja bakteerifilmin peittämälle kivelle joka ei tule pinnan yläpuolelle saa jalat kutiamaan ja sydämen hakkaamaan. Tai se että halaisin liukasta laiturintolppaa. En pelkää merihirviöitä tai hukkumista tai muuta sellaista, ainoastaan ajatusta siitä miltä limaiset asiat tuntuvat. Merilevän haju saa yökkimään.
Kirkkaassa vedessä ei mitään ongelmaa, voin snorklata isommissa vesissä jos näkyvyys on hyvä mutta Itämeren sameus kammoksuttaa.
Faith kirjoitti:
Trypofobia eli reikäkammokin kuulostaa omituiselta. Toisaalta kun googlaa kuvia hakusanalla trypofobia, niin jotkut kuvista ovat minustakin kammottavia, iljettäviä. Pystyn siis jotenkin ymmärtämään reikäkammoa. Nappikammosta en kyllä saa otetta.
Joo, he pelkäävät myös juustoja koska niissä on reikiä.
Mulla on punkkikammo. Kammoan niitä ja jo lehdessä nähty kuva saa aikaan ahdistuksen ja kylmän tuska hien pintaan. Olen heittänyt lehden äkkiä pois jos sieltä on se kuva tullut, en voi koskea edes kuvaan. En voi ottaa koiraa tai muuta lemmikkiä mikä voisi niitä tuoda ulkoa sisälle. Jotenkin siinä se ällöttää ja kammottaa kun se on niin pieni ja sitten se jää kiinni eikä pyyhkäisemällä lähde pois niinkuin muut ötökät. Ja se paisuu 🤢🤢
Vierailija kirjoitti:
Mulla on punkkikammo. Kammoan niitä ja jo lehdessä nähty kuva saa aikaan ahdistuksen ja kylmän tuska hien pintaan. Olen heittänyt lehden äkkiä pois jos sieltä on se kuva tullut, en voi koskea edes kuvaan. En voi ottaa koiraa tai muuta lemmikkiä mikä voisi niitä tuoda ulkoa sisälle. Jotenkin siinä se ällöttää ja kammottaa kun se on niin pieni ja sitten se jää kiinni eikä pyyhkäisemällä lähde pois niinkuin muut ötökät. Ja se paisuu 🤢🤢
Ja välttelen heinikoita ja nurmikoita enkä suostu menemään edes metsään kesällä. Noniin alkoi ahdistamaan tämä niiden ajattelukin 😣
Vierailija kirjoitti:
Tajusin eilen että minulla on megalofobia, koska löysin eilen pelolleni nimen. Pelkään isoja laivoja, nostureita, sähköpylväitä, hyppytorneja, vesitorneja ym.
Joo. Tunnistan tämän itsessäni. Kammottavimpia ovat tuulivoimalat. Ja totisesti vesitornit. Voin hyvin katsella kaukaa, mutta hirvittää seistä juurella ja toljottaa ylöspäin.
Eniten kuitenkin kammoan valonheitintä. Siis sellaista todella voimakasta lamppua, jonka valokiila ulottuu maan kamaralta pilviin. Hyi kamala. Näen joskus sellaisesta painajaisiakin.
Sulla on OCD.