Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassua, millaisia fobioita ihmisillä voi olla. Hulluimpia lienee nappikammo.

Vierailija
16.07.2022 |

Tällaiseenkin törmäsin kun luin erilaisista fobioita. Ihminen ei voi pitää vaatteita joissa on nappeja, nappien näkeminen muilla inhottaa, joku ei voi syödä ruokaa, jos tekijällä on ollut napillisia vaatteita. Sana nappi tekee pahaa, sitä ei voi edes ääneen sanoa tai kirjoittaa. Aivan hullua. Onneksi itselläni on "vain" hämähäkki- ja korkeanpaikankammo.

Kommentit (28)

1/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trypofobia eli reikäkammokin kuulostaa omituiselta. Toisaalta kun googlaa kuvia hakusanalla trypofobia, niin jotkut kuvista ovat minustakin kammottavia, iljettäviä. Pystyn siis jotenkin ymmärtämään reikäkammoa. Nappikammosta en kyllä saa otetta.

Vierailija
2/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xanthophobia on mielenkiintoinen.

Se on keltaisen värin fobia.

Jo pelkkä sana "keltainen" saa joillakin aikaan suuren kauhuntunteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Trypofobia eli reikäkammokin kuulostaa omituiselta. Toisaalta kun googlaa kuvia hakusanalla trypofobia, niin jotkut kuvista ovat minustakin kammottavia, iljettäviä. Pystyn siis jotenkin ymmärtämään reikäkammoa. Nappikammosta en kyllä saa otetta.

Itselläni se liittyy jotenkin siihen, että niistä rei'istä ajattelee pian tulevan jotain matoja tai ötököitä.

Vierailija
4/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joillain ihmisillä pelkistä sanoista tulee pahaa oloa ja vointia. Vähän raskasta olla tällaisen seurassa ja yrittää sitten välttää käyttämästä niitä joitain sanoja, etenkin jos kyseessä on melko normaalikin sana.

Vierailija
5/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappi otsassa on aika pelottava

Vierailija
6/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Onko trypofobialla jokin yhteys impotenssiin?

Vierailija
7/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fobiat, pelot on opittuja. Joku lapsi suvussa ikuisuus sitten on voinut esim. tukehtua nappiin. Tämä sitten jeesusteltu ikuiseksi peloksi koko sukulinjaan.

Vert. hammaslääk., lento yms. Pelot pois!

Vierailija
8/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelon alkujuurta voi olla vaikea selittää, jos se siis tulee jostain kaukaa. Ns. solumuisti. Pelot on siis opittu ja poisopittavissa. Kaikki ei tietenkään onnistu, jos pelolle antaa vallan. Voi jatkaa, opettaa jeesustelua peloissaan ja jatkaa hiiri, hämähäkkipelkoa omille lapsille. Sama toimii alkoholismissa. Surullista, mutta totta. Pelko elää.

Vierailija
9/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jonkun fetissi on jonkun fobia. Myös jonkun fobia on jonkun fetissi.

Vierailija
10/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka fobia olisi jossain määrin ymmärrettäväkin, se varsinainen hulluus tulee siitä, mitä on valmis tekemään välttääkseen fobian aiheuttajaa.

Esimerkiksi oksentamisen pelko eli emetofobia on siitä ymmärrettävää, että onhan se yrjöäminen inhottavaa. Mutta järjettömyys alkaa, kun ei enää voi mennä autoon tai lentokoneeseen, jos vaikka sattuisi tulemaan matkapahoinvointia. Tai ei voi syödä juuri mitään ruokamyrkytyksen pelossa. Tai ei suostu tapaamaan lapsia vatsataudin pelossa. Pahimmillaan sitten kyyhöttää kotona yksin nälissään eli kokee objektiivisesti ottaen paljon suurempia kärsimyksiä kuin satunnaisesti oksentaminen olisi.

Ihmiset käyttävät sanaa fobia turhan väljästi. Se, että hämähäkki vähän pelottaa, ei ole vielä fobia.

Vierailija
11/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Mulla on just reikäkammo ja inhottaa virkatut ja kudotut jutut myös just sen reikäsyyden takia. Vaatteessa pitää olla kunnon tiukka neulonta, ettei aiheuta väristyksiä.

Vierailija
12/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole noin voimakasta nappikammoa, mutta vältän vaatteita, joissa on nappeja, ja olen aina välttänyt, koska olen hirveän kömpelö sormistani ja vaatteiden napittaminen vie minulta tolkuttoman kauan aikaa.

Vierailija
13/28 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fobiat, pelot on opittuja. Joku lapsi suvussa ikuisuus sitten on voinut esim. tukehtua nappiin. Tämä sitten jeesusteltu ikuiseksi peloksi koko sukulinjaan.

Vert. hammaslääk., lento yms. Pelot pois!

Minulla on Trypofobia enkä ole oppinut sitä yhtään mistään. Ketään muuta suvussa reiät ei häiritse.

Vierailija
14/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltainen, lempivärini! Googlailin reikäkammokuvia, ja osa kuvista oli aika puistattavia. Kaverillani on kissakammo. Sitä en ymmärrä kun itse rakastan kissoja.

Vierailija
15/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin eilen että minulla on megalofobia, koska löysin eilen pelolleni nimen. Pelkään isoja laivoja, nostureita, sähköpylväitä, hyppytorneja, vesitorneja ym.

Vierailija
16/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuommoinen nappikammo :D En voi pitää vaatteita missä on napit tai saati syödä vastapäätä jonkun kanssa jolla on napit. Sairaalavaatteita en halua käyttää mielelläni, inhoan niitä ylikaiken niitten nappien takia :D Mies toi osastollekin oman yöpuvun kun olin synnyttämässä lapsiani. Olen myös vältellyt tuttavien tapaamisia sairaalassa jos on joutunut mennä katsomaan jotain tuttua sairaalaan. Syynä siksi koska en ole pystynyt syömään viikkoon mitään kun näen ne napit. Oikeesti tää on sairaan ärsyttävää mut en voi tälle mitään. Mulla on myös toinenkin juttu. Mun on pakko laittaa tavarat tiettyyn järjestykseen tai muuten pelkään että jotain pahaa tapahtuu. Kahvinkeitintä en enää kyttää tai hellaa jatkuvasti mutta joskus se oli semmosta että mun oli pakko varmistaa kaikki 100 kertaa vaikka se oli pois päältä. Hämähäkkejä,rottia ja käärmeitä myöskin inhoan :S

Vierailija
17/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltainen, lempivärini! Googlailin reikäkammokuvia, ja osa kuvista oli aika puistattavia. Kaverillani on kissakammo. Sitä en ymmärrä kun itse rakastan kissoja.

Minulla ei ole keltafobiaa, mutta se on silti epämiellyttävä väri katsoa. En osta kotiini edes keltaisia tiskihanskoja.

Vierailija
18/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappikammosta paranee kummasti kun jättää kerran vehkeensä vetskarin väliin.

Vierailija
19/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Mulla on just reikäkammo ja inhottaa virkatut ja kudotut jutut myös just sen reikäsyyden takia. Vaatteessa pitää olla kunnon tiukka neulonta, ettei aiheuta väristyksiä.

Eli virkattu pannulappu sinulle jouluahjaksi menee pois!?

Vierailija
20/28 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi voimakas järven tai meren pohjan kammo ja etenkin siellä huojuvat levät ja vesikasvit. Niiden päälle astuminen tai pelkkä hipaisukin aiheuttaa minulle iljetyksen tunteita ja hysteeristä kammoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme