Vaimolla viikko kesälomaan
Väsyttänyt taas töissä itsensä siihen kuntoon ettei kesälomareissusta mihinkään voi edes haaveilla. Vuodesta toiseen menee loma pötkötellessä kotona. Mökkikin on usein vain yhden yön juttu. Mikä auttaisi vähän vähentämään tahtia viikko kaksi ennen lomaa? + Töihinmeno stressi alkaa jo viikkoa ennen loman loppua. Vaihtoi jo alaa.... Neuvoja t. Yksinäinen
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jotain mukavaa tekemistä muutamalle illalle jo ennen lomaviikkoa? Aamiainen vuoteeseen loppuviikosta alkoholittoman skumpan kera? Leffaan torstaina ja illalliselle johonkin kivaan paikkaan perjantaina loman alkamisen kunniaksi? Kylpylään luopumaan pariksi tunniksi heti suoraan töistä kun loma alkaa? Oikeastaan ihan mitä vaan mikä alkaa kääntää aivoja eri moodiin.
Hyi hele... Vai että työviikolla aamiainen sänkyyn alkottoman skumpan kera? No yök, se olisi ällöä ja typeryyttä.
Entä sitten se, että joutuisi raahautumaan jonnekin kamalaan leffateatteriin katsomaan jonkun typerän aivan liian kovalla äänellä tulevan leffan ja istumaan vielä jossakin huonoissa tuoleissa muiden potkittavana? Leffan jälkeen sitten olisi selkä kipeä, korvat tinnittäisivät monta tuntia ja ärsyttäisi menetetty vapaa-aika. En lähtisi ikinä, se jos mikä olisi stressaavaa.
Tai että pitäisi lähteä heti töiden jälkeen "johonkin kivaan paikkaan illalliselle"? Siis silloin, kun jalat karjuvat väsymystä ja haluaisi vain olla hetken, niin pitäisi pukeutua hyvin ja mennä hymistelemään jonnekin "kivaan paikkaan"? Pitäisi leikkiä, että on mukavaa ja se pikkuinen nokare ruokaakin hyvää, vaikka sen hinnalla saisi viikon sapuskat koko perheelle?
Ja sitten se kamalin, eli joku jalkasilsa-ripuli-silmätulehduskylpylä. Joo ei kiitos. Jos joku tuollaista edes ehdottaisi minulle, niin juoksisin kiljuen jonnekin todella kauas.
Ite olin jo aika kypsähtyn työhöni ja työkavereihin (ja ne sen kyllä huomas ). Yks työkaveri muotoili asian hyvin: lähdet sitten lomalla mato-ongelle ja "unohdat" laittaa madon koukkuun :)))
Niin tein, "kipparilta" kysyin, et paljos tää veneen kone oikein ottaa kiekkoja? - 6k, vois ottaa 6.5, muttei viiti särkee konetta. Ongelle, ja arvaatte varmaan kellä eka, ja ainoa "nyky" :) - "Tullaan tänne viemään viimesetkin ahvenet" :))))
Pystyin irtautumaan töistä ihan kokonaan: aspa/sairaalatyötä kun tein, niin pakko oli, muuten olisin palanut loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä helpotti se, että mies ryhtyi maksamaan ihan kaikki perheet kulut yksinään ja minä vaimo saatoin ottaa osa-aikatyön, teen 20 tuntia viikossa eikä stressi vaivaa. Toki mies korvaa minulle menetetyt ansiot ja maksaa yksityistä eläketurvaa, jotta jaksan paremmin olla kanssaan.
Meillä taas helpotti se, että minä jäin kokonaan kotiin ja mies hoitaa perheen talouspuolen. Nyt ovat kaikki tyytyväisiä. Mies, koska kotona odottaa iloinen ja tyytyväinen vaimo, koti on aina siisti ja ruoka valmiina ja yhteistä vapaa-aikaa on riittämiin, kun ei tarvitse iltaisin siivota tai käydä kaupassa, riidellä roskien vientivuoroista saati viettää laatuaikaa kauppakeskuksissa viikonloppuisin.
Minä olen tyytyväinen, koska minulla on aikaa vaikka mihin ja voin itse päättää ajankäytöstäni ja tehdä, mitä ikinä haluan. Minun rahankäyttöni ei ole miehelle mikään ongelma, koska sitä on riittävästi, ei minun tarvitse lupia kysellä.
Jos nyt totta puhutaan, niin kodin hoitaminen ei vaadi toisen ihmisen kokopäiväistä panosta. Miten paljon sitä kotia muka pitää hoitaa? Kyselee vaativassa työssä oleva, talouden ainoa aikuinen. Työn lisäksi hoidan siis yksin kodin ja joka toinen viikko myös kaksi lasta. Ei tee tiukkaa. Kotihommiin menee ehkä tunti päivässä. Meillä on ihan tarpeeksi siistiä, ruokaa pöydässä ja puhtaat vaatteet. Tulisin hulluksi, jos elämäni pääsisältö olisi kodinhoito. Mitä elämän haaskaamista!
Kiitoksia neuvoista. Itse se tuplaa väsymyksensä. Sitä mieltä minä olen. Eikä "nollaa" edes nykyään alkoholilla milloinkaan. Työaikalistaa tuiottaa myös vapailla, joten ei tässä paljon keinoja ole enää auttaa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kuvitellut, että lähihoitajan työvuorot ovat raskaita, mutta että työasiat jäävät töihin. Itse ongelmani vaativassa asiantuntijatyössä on ollut, että olen henkisesti ja fyysisesti (univaje) uupunut loman alussa. Loman ekat päivät herään työpainajaisiin, välissä 1,5 viikkoa rentoa oloa esim matkalla ja vikan viikon odotan kauhulla loman loppumista. Täysin omassa päässä tämä ei ole vaan työnantaja vaatii paljon ja satunnaisesti jonkun työasian olen siksi hoitanut lomallakin, koska pelkään työpaikan menettåmistä. Vanhassa työssä yritin pitää kiinni rajoista ja Yt:ssä sain lähteä ekojen joukossa.
Tänä kesänä on ollut toisin. Pidän ekaa kertaa kaikki 4 viikkoa putkeen (aiemmin ei tullut kuuloonkaan). Lisäksi irtisanouduin muutama viikko ennen lomaa. Loman jälkeen palaan pariksi päiväksi töihin ja se on sitten adjö! Uusi työ alkaa siitä parin viikon päästä kilpailijalla paremmassa positiossa ja 40 % palkankorotuksella. Pitäkää tunkkinne!
Edelleen työnantaja on laittanut lomalle tekstaria, mutta meilejä en ole lukenut. Hoitakoot sotkunsa itse. Minulla on oikeus olla tekemättä töitä eikä mitään menetettävää. Ylitöitä on viikkojen edestä, joten jos saisin potkut pääsisin helpommalla vaan, kun ei tarvitsisi tulla enää muutamaksi päiväksi. Palkan joutuvat silti maksamaan pitkälle elokuuhun.
On silkkaa vittuilua, että vaativat palaamaan töihin muutamaksi päiväksi. Eivät vain halunneet suoda minulle lähes 2 kk breikkiä töistä töiden välillä.Johtopäätös: kerrankin otan sen mitä minulle kuuluu, koska työnantaja ei enää voi henkisesti kiristää työpaikan menettämisen pelolla joustamaan selkä vääränä. Kummasti on ollut ajatukset täysin poissa töistä.
Kuinka pitkä irtisanomisaika sulla on jos ennen kuukauden lomaa irtisanoudut ja silti pitää mennä vielä loman jälkeen takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain mukavaa tekemistä muutamalle illalle jo ennen lomaviikkoa? Aamiainen vuoteeseen loppuviikosta alkoholittoman skumpan kera? Leffaan torstaina ja illalliselle johonkin kivaan paikkaan perjantaina loman alkamisen kunniaksi? Kylpylään luopumaan pariksi tunniksi heti suoraan töistä kun loma alkaa? Oikeastaan ihan mitä vaan mikä alkaa kääntää aivoja eri moodiin.
Eipä olla alkuvuonna mitään vielä yhdessä tehty. Taisi mennä myös viimevuosi niin. Työt menee kodin ohi heittämällä. Ollaan oltu yli 20v yhdessä.
Onpa kyllä ikävä tilanne sinulla nyt! Auttaisiko jos kysyisit nyt vaimolta mitä hän haluaisi tehdä ja päättäisitte, että niin teette? Lähinnä jos haluatte mennä vaikka kylpylälomalle, varaatte sen nyt valmiiksi. Se, että on jo jotain odotettavaa, voisi auttaa asiaan, ehkä? Toisena vaihtoehtona, mieti mistä asioista sinä nautit. Haluaisitko aloittaa vaikka jonkun uuden harrastuksen? Nyt voisi olla hyvä hetki jos vaimostasi ei seuraa saa mitenkään mihinkään. Tee sinä asioita kuitenkin mistä sinä nautit.
Vuosia olen yksin tehnyt. Käytännössä kaverini joutuu tekemään apuna myös meidän normaali kotihommia kun vaimo ei pysty. Vaimolla ei ole myöskään yhtään ystävää. Tilanne on oikeasti huono
Vastaisitko vielä siihen että onko vaimo itse omasta tilanteestaan huolissaan ja näkeekö muutoksen mahdolliseksi/tarpeelliseksi? Ulkopuolisen korvaan tuo kuulostaa nimittäin hyvin huolestuttavalta. Miten olet yrittänyt keskustella vaimon kanssa asiasta? Ajattelisin että keskustelussa olisi tärkeää korostaa että olet huolissasi vaimon jaksamisesta, ei niinkään siitä miten se vaikuttaa sinuun tai kesäloman viettoon. Mielestäni vaimon kannattaisi hakeutua työterveyshuollon kautta työpsykologille ja siellä kartoittaa tilannetta ja kuinka edetä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia neuvoista. Itse se tuplaa väsymyksensä. Sitä mieltä minä olen. Eikä "nollaa" edes nykyään alkoholilla milloinkaan. Työaikalistaa tuiottaa myös vapailla, joten ei tässä paljon keinoja ole enää auttaa. T. Ap
Pitäisikö sinun mielestäsi vaimon sitten nollata itsensä viinalla? Sekö on sinun toiveesi ja neuvosi hänelle, että viinaa päähän vain, niin asiat järjestyvät? Ehkä se oletkin sinä, joka asiassa rassaa? Ehkä vaimo ei halua olla sinun kanssasi ja tekee siksi töitä paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä olla alkuvuonna mitään vielä yhdessä tehty. Taisi mennä myös viimevuosi niin. Työt menee kodin ohi heittämällä. Ollaan oltu yli 20v yhdessä.
Onpa kyllä ikävä tilanne sinulla nyt! Auttaisiko jos kysyisit nyt vaimolta mitä hän haluaisi tehdä ja päättäisitte, että niin teette? Lähinnä jos haluatte mennä vaikka kylpylälomalle, varaatte sen nyt valmiiksi. Se, että on jo jotain odotettavaa, voisi auttaa asiaan, ehkä? Toisena vaihtoehtona, mieti mistä asioista sinä nautit. Haluaisitko aloittaa vaikka jonkun uuden harrastuksen? Nyt voisi olla hyvä hetki jos vaimostasi ei seuraa saa mitenkään mihinkään. Tee sinä asioita kuitenkin mistä sinä nautit.
Vuosia olen yksin tehnyt. Käytännössä kaverini joutuu tekemään apuna myös meidän normaali kotihommia kun vaimo ei pysty. Vaimolla ei ole myöskään yhtään ystävää. Tilanne on oikeasti huono
Vastaisitko vielä siihen että onko vaimo itse omasta tilanteestaan huolissaan ja näkeekö muutoksen mahdolliseksi/tarpeelliseksi? Ulkopuolisen korvaan tuo kuulostaa nimittäin hyvin huolestuttavalta. Miten olet yrittänyt keskustella vaimon kanssa asiasta? Ajattelisin että keskustelussa olisi tärkeää korostaa että olet huolissasi vaimon jaksamisesta, ei niinkään siitä miten se vaikuttaa sinuun tai kesäloman viettoon. Mielestäni vaimon kannattaisi hakeutua työterveyshuollon kautta työpsykologille ja siellä kartoittaa tilannetta ja kuinka edetä.
Kääntää riidaksi aina väsymyksen ja ihan kiellettyä puhua aiheesta. Toistaa samaa kaavaa. Käytännössä myös loman alussa aina rahat loppu eli ei panosta siihen ollenkaan. Tuntuu että ei tosiaan vapailla sillä ole hyvä olla. T.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntää riidaksi aina väsymyksen ja ihan kiellettyä puhua aiheesta. Toistaa samaa kaavaa. Käytännössä myös loman alussa aina rahat loppu eli ei panosta siihen ollenkaan. Tuntuu että ei tosiaan vapailla sillä ole hyvä olla. T.ap
Ok, no sitten varmaan voit lomailla keskenäsi ja jättää vaimon nauttimaan omasta rauhastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sinun mielestäsi vaimon sitten nollata itsensä viinalla? Sekö on sinun toiveesi ja neuvosi hänelle, että viinaa päähän vain, niin asiat järjestyvät? Ehkä se oletkin sinä, joka asiassa rassaa? Ehkä vaimo ei halua olla sinun kanssasi ja tekee siksi töitä paljon?
Voi nollata millä haluaa. Lähinnä kärjistynyt tilanne. Yhden erokierroksen paperit on jo käynyt ja niin haluaa jatkaa. Lähinnä minä olen parisuhteessa enemmän yksin kuin vaikka yksin ollessa. T.ap
Mutta toisaalta: Eikös loman kuluisi ollakin lepoa varten. Jospa ap:n vaimo kokee parhaaksi lomaksi sen,
että saa nukkua tarpeeksi ja vain olla eikä sännätä sinne tänne huvitusten perässä. Puoliso voi keksiä
itselleen jotain mieluista tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nollata millä haluaa. Lähinnä kärjistynyt tilanne. Yhden erokierroksen paperit on jo käynyt ja niin haluaa jatkaa. Lähinnä minä olen parisuhteessa enemmän yksin kuin vaikka yksin ollessa. T.ap
No mitä sitten vingut? Eroa ja etsi parempi nainen.
Ap tee sinä kaikki, siis aivan kaikki kotityöt, jos sulla ilmeisesti on jo loma. Niin vaimon ei tarvitse tehdä kotona uutta työpäivää ja hän voi rentoutua ja levätä. Ja kun loma alkaa, voitte lähteä vaikka etelänmatkalle lepäämään niin, ettei tarvitse tehdä mitään. O4takaa all inclusive, jossa voi maata altaalla koko viikon, ei mitään sellaista työleiriä kuin mökillä on tai huoneistohotellissa. Veikkaan että mökeillä vaimojen työt moninkertaistuvat ja siksi ei halua sinne mennä. Eli ratkaisu on, että sinä teet kaikki kotityöt nyt, etkä odota vaimolta sellaisia ylimääräisiä lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap tee sinä kaikki, siis aivan kaikki kotityöt, jos sulla ilmeisesti on jo loma. Niin vaimon ei tarvitse tehdä kotona uutta työpäivää ja hän voi rentoutua ja levätä. Ja kun loma alkaa, voitte lähteä vaikka etelänmatkalle lepäämään niin, ettei tarvitse tehdä mitään. O4takaa all inclusive, jossa voi maata altaalla koko viikon, ei mitään sellaista työleiriä kuin mökillä on tai huoneistohotellissa. Veikkaan että mökeillä vaimojen työt moninkertaistuvat ja siksi ei halua sinne mennä. Eli ratkaisu on, että sinä teet kaikki kotityöt nyt, etkä odota vaimolta sellaisia ylimääräisiä lomalla.
On tehty. Nyt la vapaa ja päivän täyttänyt taas. Kierrokset nousee vaikka riitaa ei ole. Odottaa huomista työpäivää. Huomaan helposti väsymyksen tasot. Joskus ei edes kahvikeitto enää onnistunut. Miten silloin voi turvallisen työpanoksen antaa? Tosin silloin oli ravintola-alalla. T.ap
Aika vaihtaa vaimoa. Rupsahtanut vanha akka ulos ja nuori ja nätti tilalle. Saat sinäkin lomalle mielekästä tekemistä eikä tarvii katella mitään sohvavalasta.
Millon oot viimeks runtannu sitä kunnolla kakkoseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele... Vai että työviikolla aamiainen sänkyyn alkottoman skumpan kera? No yök, se olisi ällöä ja typeryyttä.
Entä sitten se, että joutuisi raahautumaan jonnekin kamalaan leffateatteriin katsomaan jonkun typerän aivan liian kovalla äänellä tulevan leffan ja istumaan vielä jossakin huonoissa tuoleissa muiden potkittavana? Leffan jälkeen sitten olisi selkä kipeä, korvat tinnittäisivät monta tuntia ja ärsyttäisi menetetty vapaa-aika. En lähtisi ikinä, se jos mikä olisi stressaavaa.
Tai että pitäisi lähteä heti töiden jälkeen "johonkin kivaan paikkaan illalliselle"? Siis silloin, kun jalat karjuvat väsymystä ja haluaisi vain olla hetken, niin pitäisi pukeutua hyvin ja mennä hymistelemään jonnekin "kivaan paikkaan"? Pitäisi leikkiä, että on mukavaa ja se pikkuinen nokare ruokaakin hyvää, vaikka sen hinnalla saisi viikon sapuskat koko perheelle?
Ja sitten se kamalin, eli joku jalkasilsa-ripuli-silmätulehduskylpylä. Joo ei kiitos. Jos joku tuollaista edes ehdottaisi minulle, niin juoksisin kiljuen jonnekin todella kauas.
ANKEUTTAJA
Ap tässä vielä. Kun vaihtoi alaa niin lupaus oli myös että vietetään viimein juhlapyhiä. No uusivuosi, vappu, pääsiäinen ja juhannus ollut kiinni. Toukokuun puolenvälin loma siirtyi kesäkuulle ja heinäkuun alun loma siirtyi melkein heinäkuun loppuun. Eli joustaa töissä liikaa.
Ota ap sinä itsellesi loma tai mene mökille itseksesi. Ei tarvitse kärsiä ankeuttajasta. Vaimosi käytös ei kuulosta ihan normaalilta. Jos hän haluaa olla kotona, niin ei sinun tarvitse kuitenkaan.
Oma kokemukseni työpsykologista on, että siitä on minimaalista hyötyä. Psykologi kauhisteli, että onpa työnantaja vaativa ja työolosuhteet karmeat. Oman ajattelun muuttaminen ei auta jos työoloihin ei tule muutosta.