Vuokra-asunnon äänieristäminen
Asun pienessä vuokrayksiössä, jossa ei ole väliovea. Kaikki meteli käytävältä ja ovien paiskomiset kuuluu asuntoon sisään. Sänkyä ei saa kahta metriä kauemmaksi jääkaapista, joka hurisee noin 20 minuutin välein (ensin naksahtaa kovaäänisesti, sitten hurisee 20 min ja on sen jälkeen 20 min hiljaa, kunnes alkaa uusi naksahdus ja hurina). Yläkertalainen tiputtelee jotakin 10 minuutin välein, ei koskaan käy missään (ilmeisesti työtön tai etätyöläinen). Kolmesti viikossa jokin laite menee kerrostalossa päälle, mikä pitää kovaäänistä bassomaista jynkytystä yöllä (ei koskaan päivisin).
Tässä pitäisi asua vielä puoli vuotta ja en meinaa kestää enää yhtään yötä. Olen alkanut "asumaan" töissä ja tekemään ylitöitä, ettei tarvitse tulla tähän kämppään ahdistumaan. Mutta ei tämäkään mikään ratkaisu ole, alan olla ihan helvetin väsynyt kun en saa riittävästi lepoa. Vanhat vastamelukuulokkeet meni rikki ja uudet maksaa monta sataa. Korvatulpat tekee korvat kipeiksi ja peltorin kuulokkeet puristaa liikaa.
Miten ihmeessä tästä asunnosta saisi hiljaisemman? Minua ei häiritse naapureiden suihkussa käynnit, koska ne ei kuulu kovin kovaa vaan nimenomaan sellaiset kovat pamahdukset ja naksahdukset saa välillä hyppimään tuolilla.
Kerrostalo on valmistunut 2019.
Onko muita kohtalontovereita?
Kommentit (86)
Töissä käyvä ja nyt vielä ylitöitäkin tekevä. Eikä varaa ostaa uusia vastamelukuulokkeita edes osamaksulla? Tai yksinkertaisesti vain maksaa 1 kk sopimussakkoa ja muuttaa muualle.
Elämä on valintoja. Jos haluaa pilata mielenterveytensä nukkumattomuudella, niin onnea elämääsi ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappisi taitaa olla jätelavalle kuuluva. Uudet ei pidä mitään ääntä. Eikä ole normaalia tuo ääni muutenkaan.
Mitä tulee välioveen ja jääkaappiin, ota niistä yhteyttä vuokranantajaan. Oven laitto ei ole konsti eikä mikään tänä päivänä. Jääkaappi ja hella kuuluu uusia jos muinaisaikaisia. Jo sähkölaskunkin takia.
Yläkerralle laita heippalappu yörauhasta tai isännöitsijälle viestiä itse tai puhu siitäkin vuokranantajalle. Hänen sanansa voisi painaa isännöitsijälle enemmän kuin sinun.
Kyllä yörauha pitää olla.Itse nukun jatkuvasti korvatulpilla. Olen myös ääniherkkä. Aikansa menee kun niihinkin tottuu, mutta ens hättään apua.
Asunnonvaihto sitten kun ajankohtaista on myös vaihtoehto. Ei kannata jäädä kärsimään ja varsinkin jos vuokranantaja ei reagoi sinun pyyntöihisi.
miksi puhut paskaa?
äkkiä kun katson tuosta verkkokauppa.comin sivuilta 200€-1500€ hinta haarukassa 10 jääkaappia niin ääntä löytyy 33db-40db
40db vastaa rauhallista puhetta. kiva kun tuollainen on sängyn vieressä.Laatu maksaa! En puhu paskaa!!
Sitä paitsi pakkoko sitä on nukkua korva siinä kiinni, tampio! jääkaapin voi siirtää kauemmaksi tai sen sängyn. Katos, pistoke on samanlaimen, oli jääkaappi vaikka missä!Ja normaali ääni,tuo desibeli ei kuulu korvatulppien läpi. Että käveleppä apteekkiin!
eli tuhannella eurolla ei saa laadukasta jääkaappia?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/783460/Miele-K-28242-D-jaakaapp…Jääkaappia ei saa siirtää kun olen vuokralla ja mihin siirrän? joka ilta vessaan?
jääkaappia taastusti saa siirtää, koska on tarkoitus, että sen taus imuroidaan säännööllisesti eikä se onnistu ilman siirtelyä.
Sano yläkerralle siitä, että kuuluu. Hanki korvat rengastavat kuulokkeet tv:le, musiikille ja korvatulpat. Se, että jääkaappi häiritsee ja ovet, on indikaatio jo, että et ole perillä kerrostalojen melumaailmasta, joka nykyään on surkuhupaisaa kun lattialla on melkein aina melua kantavat päällysteet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tuo on, että ei ole väliovea?
Nykyrakennusmääräyksen kieltää sellaisen asentamisen. Paloturvallisuusriski tai jotain. Pitää muuttaa vähän vanhempaan taloon jos sellaisen haluaa.
Sulla on uniongelma. Tuskin nukkuisit muualla sen paremmin.
Soita mieleistäsi musiikkia jos kestät, ei äänet erotu niin selkeästi
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa maksaa se 1kk sakko ja nostaa kytkintä asap. Tuosta tulee muuten hulluksi
Niinpä. Mutta näitä taloja on paljon. En ikinä muuttaisi noihin 25 neliön yksiöihin missä sänky joutuu olla jääkaapin vieressä. Ja vessa on jäätävän kokoinen. Moni kaveri on näihin erehtynyt kokemattomuuttaan mutta vaihtavat vanhempaan heti kun voi. Kun haussa on uusi vuokrakämppä, etsin vain vanhempia taloja. Eli joissa on keittiö erikseen, vessa normaali kokoinen ja huone kunnon kokoinen. Koko yksiön hyvä koko on vähintään 30 neliötä.
Olen siis vuokrani itse maksava joten voin valikoida. Ja toinen mitkä kämpät hylkään, on nää minimi vuosi -vuokrasuhteet. Jos ihmiset enemmän niitä hylkisivät, koko käsittämätön ilmiö poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Paljon verhoja, mattoja, ryijyjä ja muuta pehmeää ja/tai akustiikkalevyjä seiniin? Ainakin imevät ääntä niin, ettei ehkä niin pahalta kuulosta. Ulko-oven eteen virittelet jonkun paksun viltin roikkumaan ja sängyn ja jääkaapin väliin joku seinäkeratkaisu pehmeästä materiaalista tai paksu verho kattokiskolla. Toisaalta tuskin nuo sen halvemmaksi tulevat kuin uudet vastamelukuulokkeet, joita saa ihan laadukkaita kohtuuhinnallakin, jos ei ole merkillä väliä.
Teille jotka ehdotatte noita kuulokkeita. Siis vilpittömästi kysyn, käyttääkö jengi todella kotona kuulokkeita??? Niitähän pitäis pitää yötkin, melun takia. En kyllä tuohon alkaisi. Ongelma täytyisi ratkaista muutoin. Ohutseinäisissä taloissa ei auta kun lähtee veks.
Osta veikkonen ihan oma asunto...
Surkeaa se on kärvistellä ahtaassa yksiössä, saatikka vuokrakasarmilla... melussa, ahtaudessa, pölyssä ja ongelmissa. Sätkäkin haisee...
Ihminen tarvitsee tilaa ja vapautta.
Siksi porvariston valinta on oma okt 😉
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen juttu tuo on, että ei ole väliovea?
Vanhemmissa asunnoissa ei ainakaan kaikissa niitä ole, ja se on tosi kinkkistä.
Olen joskus tuollaisessa asunnossa asunut.Hankalaa, kun joku voi kurkkia postiluukusta sisään ja jos posti jää oveen, näkyi suoraan eteisen matolle.
Ennenhän sitä paperipostiakin tuli enenmään.Laitoin vahvasta kankaasta suojan postiluukun eteen, ettei sentäs suoraan siitä voinut suoraan kurkistaa asuntoon.
Lomilla katkaisin postintulon ja teippasin postiluukun.
Ne oli niitä köyhempiä aikoja, opiskelun jälkeen, nyt on oma lukittava postilaatikko ja turvallisempu koti.
Tietosi lisääntyy kun saat vähän ikää. Kaveri osti Tampereella juuri vanhasta arvotalosta 460 000 eur maksaneen kauniin asunnon. Siinä ei väliovea ole. Että sellainen "köyhä" :)
Turvallisuuden kanssa väliovella ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
ääniyliherkkä voi siedättää itseään irti ääniyliherkkyydestä. Se on sitten oma valinta, että haluaako sen tehdä vai jatkaa kärsimistä.
Itse en ole ääni herkkä mutten ikinä muuttaisi kämppään jossa joutuu nukkumaan jääkaapin vieressä. Kaverilla kerran nukuin ja kyllä oli katkonaista kun ärsytti se ääni. Uusissa taloissa yksiöissä vaihtoehtoja ei ole. Muuta vanhempaan ja ota se 1kk sakko.
Hei ap, älä välitä joidenkin ilkeilystä tässä ketjussa. Olen itse asunut samanlaisessa uudessa asunnossa, missä äänet kantavat todella voimakkaasti rakenteita pitkin.
Itselläni mielenterveys pelastui mukavilla vastamelukuulokkeilla, jotka päässä voi myös nukkua. Ensisijaisesti kyllä suosittelisin niitä, vaikka sitten pitäisi maksaa osissa tms.
Myös tekstiilit ja akustiikkalevyt auttavat jonkin verran, kun kaikuminen vähenee ja äänet tuntuvat vähemmän teräviltä. Laita esimerkiksi oikein muhkeat verhot ja matot. Akustiikkalevyjen kiinnitykseen voi ehkä kysellä vuokranantajan lupaa, tai kertoa metelistä ja kysyä voisiko vuokraisäntä peräti sellaiset asentaa. Saattaisivat vuokralaisetkin pysyä pidempään...
Väliovia ei käsittääkseni nykyään asenneta paloturvallisuussyistä. Sama juttu muissakin uusissa taloissa, missä olen asunut.
Onko jääkaappisi integroitu? Jos on, mökä voi osittain olla resonointia kaappia ympäröiviin rakenteisiin. Minulla ainakin integroitu kaappi pitää isompaa meteliä kuin muut uudet kaapit, joita olen nähnyt. Kokeile tehdä niin, että laitat kaappiin esim. pyyhkeen pohjalle ja isoimmat lasipullot, purkit ym. painavat esineet sen päälle. Älä kasaa oven lokeroihin liikaa tavaraa ja jätä aina pieni rako väliin, etteivät ne ota yhteen. Katso myös onko kaappi joltain eeunalta kiinni seinissä ja jos on, nytkäytä aitä vähän itse niistä irti.
Jääkaapin hurinaa ei voi lopettaa kuin vetämällä koko vehkeen irti seinästä, mutta tuota ärsyttävää lisämelua voi kyllä jonkin verran vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon verhoja, mattoja, ryijyjä ja muuta pehmeää ja/tai akustiikkalevyjä seiniin? Ainakin imevät ääntä niin, ettei ehkä niin pahalta kuulosta. Ulko-oven eteen virittelet jonkun paksun viltin roikkumaan ja sängyn ja jääkaapin väliin joku seinäkeratkaisu pehmeästä materiaalista tai paksu verho kattokiskolla. Toisaalta tuskin nuo sen halvemmaksi tulevat kuin uudet vastamelukuulokkeet, joita saa ihan laadukkaita kohtuuhinnallakin, jos ei ole merkillä väliä.
Teille jotka ehdotatte noita kuulokkeita. Siis vilpittömästi kysyn, käyttääkö jengi todella kotona kuulokkeita??? Niitähän pitäis pitää yötkin, melun takia. En kyllä tuohon alkaisi. Ongelma täytyisi ratkaista muutoin. Ohutseinäisissä taloissa ei auta kun lähtee veks.
Korvien pitäisi kuitenkin hengittääkin ja itselläni ne luultavasti valuisivat pian visvaa jos päivät ja yöt jotain tuppoja jatkuvasti pitäisi.
Kiusaaja ja häirikkö voittaa lähes aina. Maamme on suopea rikollisille, kiusaajille ja loisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän, kun ei muuten säily järki. :D En asuisi tässä jos ei olisi pakko olosuhteiden vuoksi vielä vähän aikaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvien pitäisi kuitenkin hengittääkin ja itselläni ne luultavasti valuisivat pian visvaa jos päivät ja yöt jotain tuppoja jatkuvasti pitäisi.
No höpö höpö mitään valu, jos et ole joku kotona 24/7 kökkivä nörtti ja ostat kunnon kuulokkeet etkä mitään rimpuloita. Ulkoilen ja käyn töissä ilman mitään kuulokkeita joten eihän niitä koko ajan pidetä, hyvänen aika sentään... Lähinnä öisin, jolloin ne ovat paljon paremmat korville kuin vaikkapa jatkuva korvatulppien käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on uniongelma. Tuskin nukkuisit muualla sen paremmin.
Tämän olen kirjoittanut myös tänne, mutta herkät lumihiutaleet vain alapeukuttavat tomerasti. Ap ei tule ikinä löytämään itselleen täysin sopivaa kotia.
Muutin pari kuukautta uuteen vuokrakaksioon (siis minulle uusi, talo on 2000-luvun alkupuolella rakennettu). Naapureiden osalta on ihanan hiljaista. Liikenteen ääni kuuluu vain silloin, kun mopopojat päristelevät kovaäänisesti.
Lievää "vainoharhaa" aiheuttaa vain se, että mietin mahdanko itse olla liian kovaääninen, vaikka elän ihan tavallisesti. Oletan kuitenkin, että jos muiden normiäänet eivät kuulu lainkaan minulle, niin eivät minunkaan heille. Ja jos olisi valittamista, niin kyllä saisin heippalapun tai puhelun isännöitsijältä, jos ei henkilökohtaisesti uskallettaisi sanoa.
Kun äänet ovat ongelma, kognitiivinen psykoterapia voi auttaa. Kokeilkaa.
kyllä on. ihan normaalia ääntä pitää.