Oletko jo huomannut ruoan hintojen nousun omassa arjessasi?
Kommentit (40)
Ajattelin käydä hamstraamassa nyt isomman erän säilykkeitävielä kesähinnoilla, jotta ei tarvi sit syksyllä niin paljon käydä kaupoilla, kun hinnat nousee sen 20 prosenttia. Vuoden vaihteessa siirryn sit Bulgariaan asustelemaan, missä ruoka on yli puolet halvempaa kuin Suomessa.
Nyt on hyvä syy laihduttaa! Olen jättänyt herkut aika vähiin eli alle 100g päivittäin. Säästyneet rahat tasoittavat ruuan hintojen nousua.
Sen verran on vaikuttanut, että olen kerännyt laajempaa kotivaraa niistä tuotteista jotka säilyvät ja joita meillä käytetään paljon. Kun löytyy hyvä tarjous, sen ohi ei kävellä, vaan ostetaan vaikkei just nyt tarvita, mutta jossain vaiheessa tarvitaan.
Eipä ole vaikutusta elämäämme. Kummatkin opiskellut hyvin ja tienataan hyvin.
Ostan nyt joka kauppareissulla säilyvää ruokaa pari ekstrakappaletta, siltä varalta että talvella täytyy säästää ruuasta.
Ainoastaan tuore kala on jäänyt ostamatta. Mutta, lomalla on tullut kalastettua itse pitkästä aikaa miehen kanssa ja nyt on ahvenfileitä pakastimessa :)
Miten vaikuttaa arjessa? Summa kassalla on suurempi. Ruoan laadusta tingitään viimeisenä.
Huomannut, että Lidl ei ole enää halpa. Monessa tuotteessa tasan sama hinta kuin Prismassa josta taidankin hakea jatkossa ostokset (ja bonukset).
Joo, perunamuusijauhe Liiterissä oli melkein 3 euroa. Ihan pelkän maustamattoman viilinkin hinta on noussut - pari viikkoa sitten vielä 0,39 e, tänään 0,45 e.
Ostan siis harvemmin, huonompilaatuista ja jatkan ruokia vedellä.
Olen huomannut, ja ostan ruokani lähinnä tarjouksesta jos vaan mahdollista. Palvelutiskin tuotteet ovat naurettavan kalliita, sinne jäävät sitten, ja osan ostan myöhemmin vkp -50% hinnalla tai sitten en silläkään.
Kauppiaat selkeästi testaavat nyt, kuinka paljon kehtaa nostaa hintaa niin että menee vielä kuitenkin kaupaksi: pari päivää sitten makaronipussilta puuttui hintalappu (näin käy aina kun nostavat hintaa), mutta esim. luomuversion hinta oli ennallaan, joten otin sitten sitä. En lähde mukaan näihin pelleilyihin. Joko hinta on tai ei; joko hinta on sopiva tai sitten ei.
Tarkkana saa olla, kun hedelmät ovat huonokuntoisia mutta myydään täydellä hinnalla. Tämä on ollut korona-ajan ehkä rasittavin muutos, eli ovat huononnäköisiä jo kaupassa ja sitten mätänevät kotona eivätkä kypsy koskaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Huomannut, että Lidl ei ole enää halpa. Monessa tuotteessa tasan sama hinta kuin Prismassa josta taidankin hakea jatkossa ostokset (ja bonukset).
Hyvä huomio. Meidän paikkakunnalla Prisma on pistänyt kampoihin Lidlille jo vuosia, mutta kun olen kirjoittanut tästä johonkin ketjuun, minut on ammuttu alas. Lidl ei ole enää edullinen kauppa, erätarjouksia lukuunottamatta, käyttötavarankin hinta on noussut eikä laatu ole kummoista. Samoin näennäisesti edulliset lihat ovat usein halvempaa ruhonosaa tai niissä on kamalasti vettä, narskuvat hampaissa ikävästi. Valikoima on niin samankaltainen nykyään muiden kauppojen kanssa, että siitä ei kannata edes puhua. Teemaviikoilla aina samat tuotteet.
Kyllä. Olen keskituloinen mutta seuraan tarkasti hintoja. Lohta en osta enää niin paljon kuin haluaisin. Valitsen tilalle kanaa. Meidän ruokakulut ovat noin 400. Äiti ja teinipoika. Tuossa paljon herkkuja joita olen ajatellut karsia. Marjoista ja hedelmistä en tingi.
No sillä tavalla, että ollaan nyt menossa Malediiveille kolmeksi viikoksi turistiluokassa busineksen sijaan. Ahdistaa ihan sairaasti. :(
Tuoreen kalan ja kahvin hinta on noussut, toki muidenkin tuotteiden. Pidän kalasta, mutta täytyy kai ostaa pakastettuja tuotteita enemmän ja käyttää tarjoukset hyväksi entistä tarkemmin.
Kyllä. Tilillä vähemmän rahaa samalla kulutuksella. Todellakin pitää alkaa katsomaan tarkemmin sekä karsia jotain pois.
En ole huomannut, en kiinnitä huomiota siihen paljonko kaupassa tulee yleensä maksettua. Bensanhinnassa varmasti huomaisin, mutta en omista autoa. Sähkön hinta vähän hirvittää, kun ei tiedä pitääkö aiemmin tehdyt sopimukset kuinka kauan missäkin yhtiössä.
Kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä jokainen on huomannut hintojen nousun siinä, että kauppalappu on isompi. Ja ihan hyvätuloisia on joukossa myös.
Kala on pakko jättää ostamatta. Lihan yritän saada alesta. Ruoan tilaaminen on lopetettu kokonaan.