Millainen on tällaisen lapsen teini-ikä?
Seuraan vierestä lasta, joka on siis 11-vuotias tyttö. Omilla rahoillaan ostaa pehmoleluja, ei halua tehdä itse asioita (ei halua esim.lähteä itsenäisesti kaupungille käymään kaverin kanss/leffaan tai mitään vastaavaa), on hyvin kiinni vanhemmassa. Ei hyväksy mitään negatiivista vanhemmista vaan ihailee heitä yli kaiken. Ei ns.omaa tahtoa vaan tekee kaiken kuten vanhempi toivoo.
Onko teistä "normaalia ?
Kommentit (17)
Lapsilla on taipumusta muuttua murrosiässä, joskus rajustikin.
Ei,mutta jos isänsä vaikka toimii väärin,myöhästelee jne. niin puolustaa isää. Äidin huonon käytöksen kieltää täysin ("äiti ei ikinä kiroile") vaikka kyllä kiroilee. Hänellä siis idealistinen käsitys vanhemmista. Olen sukulainen. Ap
On ihan normaalia. Se, että joku sukulainen kmmentoi lapselle tämän vanhempien negatiivisia ominaisuuksia ei ole normaalia. Tai ei ainakaan hyvää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei,mutta jos isänsä vaikka toimii väärin,myöhästelee jne. niin puolustaa isää. Äidin huonon käytöksen kieltää täysin ("äiti ei ikinä kiroile") vaikka kyllä kiroilee. Hänellä siis idealistinen käsitys vanhemmista. Olen sukulainen. Ap
Et ilmeisesti itse ymmärrä vanhemman ja lapsen välisestä sidoksista yhtään mitään. Mikä tarve sinulla on moittia lapsen vanhempia tälle lapselle?
11v saa olla vielä lapsi, ei mitään epänormaalia.
Siis kyllä olette ihmeellisiä. En ole moittinutkaan,vaan toinen lapsi kysyi miksei isäsi ilmoita myöhästymisistään ja tyttö puolustelee. Päästin ärräpään ja sanoin että kaikki vanhemmat joskus kiroilevat, niin hänen äitinsä ei "ikinä". Se kiinnittää vain huomiota ettei ole irtautunut vanhemmista lainkaan eikä edes näe heitä realistisessa valossa. Ap
Kyllä lapsi pistää välit poikki jos aihetta on.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä olette ihmeellisiä. En ole moittinutkaan,vaan toinen lapsi kysyi miksei isäsi ilmoita myöhästymisistään ja tyttö puolustelee. Päästin ärräpään ja sanoin että kaikki vanhemmat joskus kiroilevat, niin hänen äitinsä ei "ikinä". Se kiinnittää vain huomiota ettei ole irtautunut vanhemmista lainkaan eikä edes näe heitä realistisessa valossa. Ap
Eli sua harmittaa se että tuolla lapsella on hyvät ja rakastavat välit vanhempiinsa, ja sulla ei omiisi niinkään.
Ja tuon lapsen myötä sinä tuskallisen viiltävästi huomaat tämän.
Tuohan on kertakaikkisesti täysin normaalia lapsen suhdetta vanhempiinsa. Teini-ikä voi tulla eri tavoin ja sitä ei voi noin ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
11v on lapsi, sen ei kuulukaan vielä olla irti vanhemmista ja viilettää kavereden kanssa kaupungilla. Odottele pari vuotta.
Lähinnä ihmetteln mikä tarve ap:lla on pistää nokkansa toisten asioihin ja yrittää jotain sensaatiota niistä netissä? Keskitypä nyt ihan omaan elämääsi ja jos sinulla sellaista ole, hanki sellainen.
Kuulostaa.. lapselta, mikä 11 v onkin. Anna lapsen olla rauhassa lapsi. Omien vanhempien puolustaminen on täysin normaalia, lapselle lapsen vanhempien haukkuminen ja arvosteleminen ei sen sijaan ole. Laitat haukuillasi lapsen ikävään asemaan.
Kehityksen latenssivaihe. Edeltää murrosikää. Ihan normaalia on.
Lapsi rakastaa vanhempiansa ja saattaa olla vähän pelokas maailman suhteen. Ikää kun tulee enemmän niin voi käluonnekin muuttua täysin.
Mulla oli ainasin tuollein kuin sanoin.
Minulla on 11v poika. Ostaa omilla rahoillaan lähinnä karkkia tai ApStoren lahjakortteja. Me vanhemmat maksetaan kaikki muu. En myöskään näe mitään syytä miksi hänen pitäisi mennä kaupungille yksin, tai edes kaverin kanssa. Siellä notkuu vain sekakäyttäjät ja trooppiset jengit. Jos tarvii kyytiä, niin kuljetamme.
Lähinnä Ihmettelen mikä on sinun roolisi lapsen elämässä? Miksi minkään ikäisen pitäisi sietää negatiivista kommentointia vanhemmistaan?
Lapset tulevat kovin eri aikaan murrosikään ja luonnekin vaikuttaa. Ei kaikkien tarvitse olla pikkupimuja.