Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aikuisena ymmärtänyt että sekä isälläni ja äidilläni rajoittunut empatiakyky

Vierailija
15.07.2022 |

Jotenkin aika pelottavaakin. Lapsena sentään luulin että edes äiti ymmärtää jonkin verran ja on puolellani elämässä

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi olin pitkään sairas ja ilman työtä sen takia ja yritin kertoa että minulla on ulkopuolinen olo kun toiset puhuu töistään ja kaikista normaaleista asioista eikä minulla ole siihen mitään sanottavaa. Sitten myöhemmin äiti kertoi ulkopuoliselle ihmiselle että "kukaan ei sais sen mielestä puhua töistään kun sillä ei oo töitä". En ollut mitään sellaista sanonut, että odotan toisten olevan erilaisia minun seuraksi. Ja siis nykyään kun en kerro mitään, hän syyttää sitten siitä. Eihän sille voi kertoa mitään, kun joka ikinen asia käännetään vastaan ja juoruillaan eteenpäin ihan erilaisena...

Vierailija
2/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös tunnekylmä äiti. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka, mutta tässä pari:

Kun olin lapsi, meille hankittiin koiranpentu, joka sitten muutaman kuukauden ikäisenä jäi auton alle ja kuoli :(  Isäni itki, kuten me lapsetkin, mutta äiti vaan huusi että uutta koiraa ei tule, koska se ensimmäinen oli niin kallis ja kaikki rahat meni nyt hukkaan.

Siskoni tuli raskaaksi aikuisiällä, mutta hankalassa elämänvaiheessa. Sai sitten kuitenkin keskenmenon, josta äitini totesi hänelle päin naamaa, että olipa hyvä asia.

Sellainen rakastava ja myötätuntoinen äiti meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneisyyden vangit taas asialla täällä.

Vierailija
4/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran pidätte vanhempianne ongelmienne likasankoina eli soitatte pitkiä valituspuheluita? Ehkä se on osa aikuiseksi kasvamista, että näkee vanhempansa myös kriittisessä valossa.

Vierailija
5/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tunnekylmä äiti. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka, mutta tässä pari:

Kun olin lapsi, meille hankittiin koiranpentu, joka sitten muutaman kuukauden ikäisenä jäi auton alle ja kuoli :(  Isäni itki, kuten me lapsetkin, mutta äiti vaan huusi että uutta koiraa ei tule, koska se ensimmäinen oli niin kallis ja kaikki rahat meni nyt hukkaan.

Siskoni tuli raskaaksi aikuisiällä, mutta hankalassa elämänvaiheessa. Sai sitten kuitenkin keskenmenon, josta äitini totesi hänelle päin naamaa, että olipa hyvä asia.

No, oliko äitisi oikeassa näissä parissa asiassa?

Vierailija
6/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on kunnollisuuden perikuva, antaa kaiken epäedullisen olla tai ärjyy. Kasvatettu ajattelemaan, mitä muut tästäkin ajattelevat mentaliteetilla. Äidillä on sisällä empaattisuutta, mutta entisajan kasvatus. Äiti on aina oikeassa, eikä koskaan väärässä. Ei äidille pysty puhumaan, koska häntä ei ole kasvatettu sellaiseksi.

Vierailija
7/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kovuus on valttia.

Vierailija
8/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Kumpikaan vanhempi ei ole ikinä kysynyt minulta miltä mikään tuntuu, ja olen kohdannut useita vastoinkäymisiä joita useimmat ei kohtaa ikinä. Puhuvat aina itsestään ja omista asioistaan ja jos kerron itsestäni niin vastassa on joko nopea pikkukommentti tai hiljaisuus. Ja näin oli siis jo kun olin lapsi. Koita siinä sitten kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi.

Vierailija
9/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin teet rajat itselle ja sitten toisille. Tsemiä!

Vierailija
10/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin omat lapset saatuani miten luokattoman huonoja vanhempia he olivat!

Ja miten äitini näkee aivan kaiken ja kaikki vain omien tarpeidensa tyydyttäjinä

Vierailija
11/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oliko äitisi oikeassa näissä parissa asiassa?

Pointti on varmaan siinä onko ihmisellä mitään kykyä myötätuntoon.

Vierailija
12/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarus käy töissä ja voi huonosti. Kun sisko harvoin kertoo vaikeuksistaan, äiti hiiltyy, älä viitsi, anna olla, volyymi kasvaa.

Vierailija
13/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti aina muistuttaa kuinka hän on koko elämänsä uhrannut meidän eteen.

Vierailija
14/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran pidätte vanhempianne ongelmienne likasankoina eli soitatte pitkiä valituspuheluita? Ehkä se on osa aikuiseksi kasvamista, että näkee vanhempansa myös kriittisessä valossa.

En ole puhunut hänelle omista asioistani mitään alaluokkien jälkeen

Hän kyllä mankuu, marisee ja valittaa suut silmät täyteen omia asioitaan. Vaatii rahaa, häiriköi lapsiani ja syyllistää.

Vierailija
15/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää muistella kuinka kepeästi äiti suhtautui, kun mun sisko pyörtyi äiti vain karjui vieressä.

Vierailija
16/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit muutkin ihmiset mallinsi äidin välinpitämätöntä asennetta. Vaan omin voimin lähteä tästä jotenkin rakentamaan. Varjoihminen.

Vierailija
17/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kovuus on valttia.

Mitä ruikuttaminen keskustelupalstalla auttaa ketään. Menköön terapiaan, niin kuin muutkin tai hoitakoon itsensä muutoin kuntoon.

Olkoon kovaa tai mitä hyvänsä, mutta tollanen yksipuolinen asian vatvominen ihan väärässä paikassa voi olla vaarallisempaakin kuin alkuperäinen kaltoinkohtelu.

Vierailija
18/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia vaatii sielun viisautta. Ja puhdasta sydäntä!

Kaikilla ei ole kumpaakaan....

Vierailija
19/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kuitenkin huomasit asian ja sinusta tuli empaattinen - eihän silloin kaikki voinut mennä pieleen heidän osaltaan?

Kannattaisi hieman miettiä, mitä sanoo, ettei tee itsestään hölmöä. Elämä opettaa, kaikin tavoin.

Vierailija
20/22 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä kuitenkin huomasit asian ja sinusta tuli empaattinen - eihän silloin kaikki voinut mennä pieleen heidän osaltaan?

Kannattaisi hieman miettiä, mitä sanoo, ettei tee itsestään hölmöä. Elämä opettaa, kaikin tavoin.

Hänellä on ollut elämässään joku terve aikuinen. Opettaja, kaverin äiti tms. Mikä ei sekään ole vanhempien ansiota vaan lähinnä onnekas sattuma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi