Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viinankipeä Kiljunen: huutoriita Alkossa

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllinen kassahenkilö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyllinen kassahenkilö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni oli ärsyttänyt myös tuo tilanne. 34v ja 71v vai mitä niiden ostajien iät oli? Joka tapauksessa ärsyttäisi. En tiedä mitä tekisin . Varmaan yrittäisin ärtyneenä keskustella asiasta . Mutta hyvä tietää. Jos tuollainen tilanne käy, niin ei pidä eriintyä kaverina, vaan ihan mennä tuntemattomana ostamaan erikseen ne viinat.

No jos noin käy että kolmekymppiselle ei myydä koska hänellä ei ole näyttää papereita, niin ei tilalle astuvan iäkkäämän tosiaankaan kannata alkaa kuittailla myyjälle että minä maksan nyt nämä pojan viinat. Tuo on kiistatta tulkittavissa alkoholin välittämiseksi alaikäiselle.

Sinänsä sääntö siitä että kolmekymppisen pitää näyttää paperit ostaessa vain yli 18-vuotiaalle tarkoitettuja tuotteita on aunuksesta. Liekö sääntö Kiljusen ja kansanedustajakaveriensa laatima vai alkon oma lain sovellusohje?

Alkon sovellusohje. Ihmisen ikää on tosi vaikea arvioida naaman perusteella, joten jos myyjiä olisi ohjeistettu kysymään paperit vain niiltä, jotka näyttävät alle 18-vuotiailta, monelta alaikäiseltä jäisi kysymättä.

Kyllä ihmiset on tietämättömiä... Ei ole mikään alkon sovellusohje. Ihan alkoholilakiin kirjattu. Tämän tietävät kaikki jotka ovat ikärajapassin suorittaneet TAI joskus sattuneet vilkaisemaan kassojen yläpuolella oleviin tauluihin. Kassalla tarkastetaan ikä kaikilta jotka vaikuttavat alle 30vuotiailta. Ei tämä ole meidän "vähä-älyisten" kassahenkilöiden keksintö. Alkon myyjä toimi täysin oikein ja lain kirjaimen mukaan. Kohtuullisuussääntöjä nyt ei vaan voi näissä asioissa soveltaa. Sen luulisi kansanedustajankin ymmärtävän.

On nimenomaan Alkon sovellusohje. Alkoholilaki ei sano 30 vuoden ikärajasta mitään, siellä on vain seuraava teksti: "Alkoholijuomaa ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa vähittäismyynnissä eikä anniskelussa – – alle 18-vuotiaalle. – – Alkoholijuomien ostaja ja anniskelualueella oleskeleva on velvollinen vaadittaessa todistamaan ikänsä alkoholijuomien vähittäismyyntiä ja anniskelua valvovalle henkilökunnalle ja tämän lain noudattamisen valvontaa suorittavalle viranhaltijalle viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilökortilla, ajokortilla tai passilla taikka viranomaisen myöntämällä muulla luotettavalla kuvallisella asiakirjalla."

Alkoholia myyvät liikkeet ratkaisevat itse, millä konstilla varmistavat, etteivät myy alkoholia alle 18-vuotiaille, ja tuo Alkon linjaus on ihan fiksu tapa hoitaa asia, koska todennäköisesti sillä saadaan seulottua useimmat alaikäiset pois.

Vai että Alkon sovellusohje. Tätä noudattaa kyllä myös kaupan liitto

Kyllä, se on sekä Alkon että Päivittäistavarakauppa ry:n sovellusohje, mutta ei laki. En uskalla laittaa linkkejä, etteivät jää sensuurin syyniin, mutta alkoholilaki löytyy googlettamalla, ja voit tarkistaa itse, ettei siellä sanota mitään 30 vuoden ikärajasta.

Googlella löytyy myös Valviran opas nimeltä Alkoholijuomien vähittäismyynti. Siellä ikärajaa koskevassa luvussa 1.2 todetaan: "Kaikilta alkoholijuomaa ostavilta nuoren näköisiltä asiakkailta on tarkastettava ikä. Koska osa nuorista näyttää paljon todellista ikäänsä vanhemmilta, on syytä tarkastaa ikä myös nuorelta, joka vaikuttaa kahdeksaatoista vuotta vanhemmalta. – – Päivittäistavarakauppa ry ja Alko ohjeistavat tarkastamaan iän kaikilta alkoholijuomien ostajilta, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta."

Vierailija
122/126 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komukannussija.

Se tuohtui silloinkin melko lailla kun asiasta kyseltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätkäshenkilö 50 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35 v ei koskaan näytä alaikäiseltä

Vittuilua

Näin on, mutta sitähän nämä ahdasmieliset nautintojen vihaajat, raittiusfanaatikot, vainoharhaista kuri- ja kontrolliyhteiskuntaa rakastavat sekä liberalismia kammoksuvat palstalaiset eivät suostu hyväksymään. Tuo ylläkirjoittanut porukka, Sinua, minua ja muutamaa muuta harvaa poikkeusyksilöä lukuunottamatta ei osaa tai halua elää liberaalissa ja avoimessa yhteiskunnassa. Heillä on kaipuu totalitarismiin. Jos tuo itänaapuri joskus häärää Suomessa ja kärrää nuo ylläkirjoittaneet Alkon myyjän ja mielivaltaisten sääntöjen puolustajat Siperiaan, he varmaankin viihtyvät siellä.

Oletpas sinä kova öyhöttämään. Jäi ilmeisesti viinaostokset (kännin takia?) Alkon kassalle kun noin kiukuttaa?

Eivät jääneet.

En ole käynyt Alkossa ostoksilla marraskuun 2006 jälkeen (vaikka teen muunlaisia elämys- ja ihmettelymatkoja toisinaan Alkoon, ja lopuksi marssiessani tyhjin käsin noiden Alkohyväkkäiden ohi, sanon aina etten osta mitään, kun "kyllä hauskaa voi pitää myös ilman viinaa"), kun olen siitä lähtien hakenut pakettiautoilla (huom. monikko, autot ovat vaihtuneet ajan ja ruosteen edetessä) kaikki viinani muista, edullisemman hintatason EU-maista, ja minulla on sitä varastoissa - useampaan hajautettuna - jotain 600 ja 700 litran väliltä. Samoin, jos haluan viiniä, jota ei voi säilöä vuotta kauempaa, tilaan sen netistä - yleensä Saksasta - enkä ole kertaakaan maksanut mitään ylimääräisiä vero- enkä tullihallinnon kansallisia - ja EU:n neljän perusdoktriinin vastaisia - ns. alkoholiveroja: olen maksanut siis vain viinin "listahinnan" tilauksentekohetkellä ja kuljetuksen, ohittaen kokonaan sen "tee ilmoitus verottajalle / tullille / jollekin muulle haistapaskan kansalliselle nilkille" ja olen ollut sangen tyytyväinen. En maksa Suomeen alkoholiveroja, joista noita pöljäkevirastoja ja laitoksia kustannetaan, enkä halua tukea tuota systeemiä ja siihen liittyviä Pekka Puskia, Esa Österbergeitä, THL:iä, Valviiroita ja Elviiroita, Sos & Terv. ministeriöitten prokuraattoreita ym. roskaa. Eikä minulla sikstoiseen olisi varaakaan rahoittaa noita iilimatoja.

Sensijaan minua kiukuttaa tuo lekkeripeli, asiakkaitten halveksunta ja ylenkatseellinen simputus, että keski-ikää lähestyviä ihmisiä, joiden naamoissa alkaa olla jo ensimmäisiä ikääntymisen merkkejäkin, kysellään ikäpapereita "siltä varalta ettei se vaan ole alle 18-vuotias" ja kun noin absurdiin tilanteeseen ei ole osannut joku varautua, hänelle ei myydä peruselintarviketta.

Ja samoin nuo aikaisemmat kirjoitukseni ilmentävät sitä, että minua kiukuttaa kun Suomen kansa on noin tyhmää että se aina vain nielee kaiken orjakansakohtelun ja jopa - kuten Sinunkin vähä-älyinen asenteesi näyttää olevan - peräti suosii ja siunaa tuollaisen matalamielisen kiusanteon. Arvaapa mitä mahtaisi tapahtua, jos yrittäisit esim. britille, ranskalaiselle tai saksalaiselle tuota samaa.

No hope for You.

Vierailija
124/126 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkea esitys myyjältä, mutta kehuja tuntuu ainakin tällä palstalla saavan. "Minä vain noudatin määräyksiä" eikä minkäänlaista kykyä asiakkaan iän silmämääräiseen arviointiin eikä pienintäkään annosta tervettä järkeä. Tuo "Minä vain noudatin määräyksiä" ei muuten kelvannut Nürnbergin oikeudenkäynnissä puolustukseksi.

Ja näin kirjoitin siitä huolimatta, etten poliittiselta kannalta yhtään tykkää Kiljusesta.

Vierailija
125/126 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt Kiljusta puolustele mitenkään, mutta että löytyisi reilu kolmekymppinen, joka oikeasti näyttää alle 20v-ikäiseltä? Siis oikeasti?

Minun poikani on perinyt minulta pyöreät poskeni. Siihen vielä vaaleus niin näyttää kyllä nuorelta. Minuakin luultiin aikoinaan teiniäidikai ja paheksuttiin, vaikka olin yli kolmekymppinen ensimmäistä odottaessani.

Vierailija
126/126 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt Kiljusta puolustele mitenkään, mutta että löytyisi reilu kolmekymppinen, joka oikeasti näyttää alle 20v-ikäiseltä? Siis oikeasti?

Mikähän silmälääkäri Taavetin Alkon henkilöstöllä on käytössä. Ehdotan että vaihtavat silmälääkäriä välittömästi. 34v näyttää muka alle 20 vuotiaalta, hahaha!!

Eihän kyse ole siitä, että täytyisi näyttää alle 20-vuotiaalta, vaan myyjä saa kysyä paperit, jos hän olettaa asiakkaan olevan alle 30-vuotias. Näin tämäkin myyjä ilmeisesti oletti. Papereita ei löytynyt, joten hän ei voinut myydä alkoholia. Mikä tässä on niin vaikeata käsittää? 

Laki sanoo näin:

Kaupassa myydään useita tuotteita, joiden myyntiä alaikäisille rajoitetaan tai kielletään lailla. Alkoholi- ja tupakkalakien mukaan yli 1,2 % alkoholijuomia, yli 2,8 % vahvuisia kiinteitä alkoholivalmisteita, tupakkaa, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja tupakointivälineitä, nikotiinivalmisteita, ilotulitteita, rahapelejä ja K-18-ikärajamerkittyjä tietokonepelejä, elokuvia ja aikuisviihdelehtiä ei saa myydä alle 18-vuotiaille. Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille. Nuorelta näyttävän henkilön tulee varautua todistamaan ikänsä. Jos asiakas ei voi pyydettäessä todistaa olevansa täysi-ikäinen, kauppa ei voi myydä tuotetta.

Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Ohjeistusta noudatetaan lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi