Kuinka moni on laittanut sähkön hinnan nousun seurauksena aurinkopaneelit harkintaan/hankintaan?
Itsellä on edullista n. 5c/kWh sähköä ensi vuoden syksyyn saakka, mutta tämä tilanne on alkanut jo hirvittämään. Olenkin tilannut ilmaisen kartoituksen jo useammalta firmalta. Laskin, että jos joudun ensi vuoden syksynä maksamaan sähköstä 15c/kWh, minulle sopiva järjestelmä maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa olettaen että saan 80% arvioidusta tuototsta. Jos sähkö maksaa ensi syksynä 35c/kWh, se maksaa itsensä takaisin 5 vuodessa.
Liikkuvia tekijöitä on vielä monta, kuten Venäjän hyökkäyssodan jatkuminen/päättyminen, Olkiluoto 3:n toiminta, Fortumin evergiaseikkailut, inflaatio, jne. mutta näyttää vahvasti siltä, että häviölle en jää jos laitan tilaukseen. Ei näytä siltä, että sähkön hinta tippuu takaisin tälle 5c/kWh tasolle ihan äkkiä, jos koskaan.
Em. laskelma siis oletuksella, että maksan käteisellä ilman lainanhoitokuluja. Ne tietysti vaikuttavat asiaan. Rahoituspuoli on vielä harkinnassa, eri vaihtoehtoja on.
Kommentit (117)
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo akkujen käyttäminen on järkevää vain silloin, jos haluaa pyrkiä omavaraisuuteen tai varautua paikallisiin sähkökatkoihin. Edellisessä pitää olla hullunsuuret akut ja hinta 10 000+ euroa ja jälkimmäisessä pienemmät, hinta muutamia tuhansia. Sitten niiden vaihto 10 vuoden välein. Taloudellisesti ei kannattavaa ollenkaan, jos kotona ei ole joitakin kalliita rahaa tuottavia laitteita, joiden on pakko saada sähköä joka hetki.
Talvella paneelit eivät juuri auta, mutta meinasin juuri tilata muutaman kuution polttopuita. Jos vaikka kaukolämpö kallistuu paljon ja pitää alkaa lämmittämään takkaa enemmän.
Tässä on tämän päivän uutinen tulevan talven energiapulasta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-aaltola-bensan-putin-hinnat-va…
Miten niin ei ole kannattavaa, jos akuilla käyttää pörssisähköä ja lataa ne öisin täyteen ja silloin tietenkin antaa sähköä mennä myös lämpöpattereihin ja akuista ottaa sähkön lämmitykseen ym. käyttöön päivisin?
Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana???? Kyllä sitten veetuttais, että mulla ikään kuin on sähköä tuossa, mutta en saa sitä ulos sieltä (paneeleista).Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana????
Tämä on kyllä niin hassu lausunto, että täytyy kommentoida. Oma sähköntuotantohan nimenomaisesti pitää laitteet toiminnassa kantaverkon jakelukatkosten aikana. En näkisi sitä ongelmana, että en pysty myymään tuotettua sähköä jakelukatkosten aikana. Näitä katkoksia tuppaa olemaan jotain 0,001% ajasta. Jos nyt menetät 3 euroa katkosaikana myyntisähkön hinnassa ja tämä on ongelma, ehkä sähköntuotanto ei ole hyvä vaihtoehto sinulle.
Tuo pörssisähköllä yöllä lataaminen akkuihin ja sen päivällä käyttäminen voi olla ihan ok taloudellisesti. Pitäisi toki tehdä laskelmat. Tällöin ei tietysti tarvita niitä aurinkopaneeleja välttämättä ollenkaan, vaan pelkkä invertteri riittää. Pitäisi toki excelöidä tuo ensin.
Et saa aurinkopaneeleistasi sähköä kantaverkon sähkökatkon aikana, jos sinulla ei ole akkuja. Mietipä sitä.
#35 täällä. Olet oikeassa. Piti oikein tarkistaa ja nyt tiedän luulleeni, kun luulin tienneeni. Tämä muuttaa tilannetta varmaan haja-asutusalueella, jossa katkokset voivat olla pidempiä, kuin vaikka kaupunkien lähiöissä. Minun tilanteessani akkuja ei kannata ottaa. Muilla voi tilanne toki olla eri. Tähän akkuasiaan ei ole yhtä oikeaa vastausta.
No siinähän varsinainen aurinkopaneeliuskovainen on. Toimii varmasti jossain aurinkorannikolla, mutta täällä pimeässä pohjolassa.... Ei.
Auronkopaneelien valmistus ei ole mitenkään ympäristöystävällistä.
Monenkaan ei tarvitse jäähdyttää taloaan kesällä.ne ylisuuret, seinän kokoiset ikkunat sen jäähdytystarpeen aiheuttavat.
Energian säästäminen on parempaa säästöä, kuin paneeleihin sijoittaminen.
Jos meinaat jotain valmiita paketteja ostella, niin kartoita eri mahdollisuudet tarkkaan ja vältä näitä lestakoijareiden firmoja, joista pitkin nettiäkin varoitellaan.
Itse olen myös harkinnut mökille aurinkojärjestelmää, mutta niin, että tilaisin kaikki komponentit erikseen sieltä mistä halvimmalla saa ja asentaisin ne itse. Näin takaisinmaksuaika pysyisi järkevissä puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaat jotain valmiita paketteja ostella, niin kartoita eri mahdollisuudet tarkkaan ja vältä näitä lestakoijareiden firmoja, joista pitkin nettiäkin varoitellaan.
Itse olen myös harkinnut mökille aurinkojärjestelmää, mutta niin, että tilaisin kaikki komponentit erikseen sieltä mistä halvimmalla saa ja asentaisin ne itse. Näin takaisinmaksuaika pysyisi järkevissä puitteissa.
Jos mökki on sähkötön ja vaatii akut, invertteri kannattaa ottaa paneeleihin yhteensopivaksi vai oliko se akut ja invertteri. Muuten jos invertteriin tulee ohjelmistopäivitys, edullinen kombosi sekoaa.
Vierailija kirjoitti:
No siinähän varsinainen aurinkopaneeliuskovainen on. Toimii varmasti jossain aurinkorannikolla, mutta täällä pimeässä pohjolassa.... Ei.
Monenkaan ei tarvitse jäähdyttää taloaan kesällä.ne ylisuuret, seinän kokoiset ikkunat sen jäähdytystarpeen aiheuttavat.
Energiankulutuksen vähentäminen on tietenkin järkevin tapa säästää sähköä, mutta aurinkopaneelit on myös ihan hyvä vaihtoehto, jos tontilta löytyy kohta, johon aurinko paistaa esteettömästi. Meillähän auringon määrä on lähes samaa luokkaa, kuin Saksassa, joten kyllä täälläkin auringosta ihan mukavasti energiaa saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo akkujen käyttäminen on järkevää vain silloin, jos haluaa pyrkiä omavaraisuuteen tai varautua paikallisiin sähkökatkoihin. Edellisessä pitää olla hullunsuuret akut ja hinta 10 000+ euroa ja jälkimmäisessä pienemmät, hinta muutamia tuhansia. Sitten niiden vaihto 10 vuoden välein. Taloudellisesti ei kannattavaa ollenkaan, jos kotona ei ole joitakin kalliita rahaa tuottavia laitteita, joiden on pakko saada sähköä joka hetki.
Talvella paneelit eivät juuri auta, mutta meinasin juuri tilata muutaman kuution polttopuita. Jos vaikka kaukolämpö kallistuu paljon ja pitää alkaa lämmittämään takkaa enemmän.
Miten niin ei ole kannattavaa, jos akuilla käyttää pörssisähköä ja lataa ne öisin täyteen ja silloin tietenkin antaa sähköä mennä myös lämpöpattereihin ja akuista ottaa sähkön lämmitykseen ym. käyttöön päivisin?
Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana???? Kyllä sitten veetuttais, että mulla ikään kuin on sähköä tuossa, mutta en saa sitä ulos sieltä (paneeleista).Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana????
Tämä on kyllä niin hassu lausunto, että täytyy kommentoida. Oma sähköntuotantohan nimenomaisesti pitää laitteet toiminnassa kantaverkon jakelukatkosten aikana. En näkisi sitä ongelmana, että en pysty myymään tuotettua sähköä jakelukatkosten aikana. Näitä katkoksia tuppaa olemaan jotain 0,001% ajasta. Jos nyt menetät 3 euroa katkosaikana myyntisähkön hinnassa ja tämä on ongelma, ehkä sähköntuotanto ei ole hyvä vaihtoehto sinulle.
Tuo pörssisähköllä yöllä lataaminen akkuihin ja sen päivällä käyttäminen voi olla ihan ok taloudellisesti. Pitäisi toki tehdä laskelmat. Tällöin ei tietysti tarvita niitä aurinkopaneeleja välttämättä ollenkaan, vaan pelkkä invertteri riittää. Pitäisi toki excelöidä tuo ensin.
Et saa aurinkopaneeleistasi sähköä kantaverkon sähkökatkon aikana, jos sinulla ei ole akkuja. Mietipä sitä.
#35 täällä. Olet oikeassa. Piti oikein tarkistaa ja nyt tiedän luulleeni, kun luulin tienneeni. Tämä muuttaa tilannetta varmaan haja-asutusalueella, jossa katkokset voivat olla pidempiä, kuin vaikka kaupunkien lähiöissä. Minun tilanteessani akkuja ei kannata ottaa. Muilla voi tilanne toki olla eri. Tähän akkuasiaan ei ole yhtä oikeaa vastausta.
Meilläei ole katkoksia enää, kun sähköyhtiö kaivoi tänne kaapelin. Mutta jos vain on yllin kyllin varoja sijoittaa akkuihin, mitä tietenkään kaikilla ei ole, niin uskon, että ne eivät tavallaan maksa mitään, raha vain tulee takaisin hitaassa muodossa. Ja sitten bonuksena on turvan tunne siitä, että isoimman osan vuotta sähkö on ainakin jonkun verran käytettävissä, jos tulee uusi korona, eli jokin täysin ennaltaodottamaton, ihmisten elämään dramaattisesti vaikuttava katastrofi. Toki ei välttämättä tule, mutta en tuosta Venäjästä silti mene vannomaan.
Itselläni on tulisijoja, maakellarit jne, niin siihen päälle vielä oma sähkö niin a vot. Se vain täydentäisi itsellä pakan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan validi pointti koskien ympäristöä. Tosin, mitään ei tänä päivänä taida voida tehdä ilman ympäristövaikutuksia. Oikeastaan asian ratkaisee se, ovatko paneelien valmistuksen haitat suuremmat, kuin sen energian tuotanto, joka niillä "säästetään" käytön aikana. Energian säästö on aina kannattavaa ja se kannattaa tehdä ensisijaisesti ennen mitään muita toimenpiteitä. Seuraavaksi katsoa myös kiinteistöjen lisäeristykset, jne. Nämä itse asiassa pitäisi tehdä riippumatta energian hinnasta per heti.
Kuten alkupostauksessa AP totesi, taloudellisesti aurinkopaneeleiden hankkiminen on järkevää nykyisillä hinnoilla ihan sen vuoksi, että kulutusta ei voi laskea nollaan. Toki, jos kulutus on luokkaa 1MWh / vuosi, paneelit eivät kuulosta kovin tuottavalta sijoitukselta, mutta varmasti jo 5-7MWh/vuosi kulutuksella alkaa olemaan jo merkittäviä vaikutuksia sähkölaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on sähkötön ja vaatii akut, invertteri kannattaa ottaa paneeleihin yhteensopivaksi vai oliko se akut ja invertteri. Muuten jos invertteriin tulee ohjelmistopäivitys, edullinen kombosi sekoaa.
Nyt oli kyllä epäselvä sepustus. Ymmärsitköhän itsekään, mitä selitit. Tietenkin 12/24 voltin verkko ja kaikki mahdolliset vermeet heikkovirralla, joten invertteriä ei tarvi pitää kokoajan päällä, vaan ainoastaan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kesällä tuuppaat sen energian mitä paneleista tulee? Syksyllä ja talvella tuotto olematon.
Ainakin ameriikoissa noihin kodin aurinkopaneelisysteemeihin kuuluu yleensä akutkin, mutta sellasta ei kai täällä meillä sit harrasteta ja virtaset harakoille vaan.
Ylijäämävirtaset menee myyntiin pörssisähkön hinnalla.
Siis millä hinnalla? Sen tunnin mukaisella pörssisähkön hinnallako lyhentämättömänä? Siis että verkkoon sähköä myyvälle ei makseta alempaa hintaa?
Lähde tälle?
Tottakai verot pitää maksaa, mutta sehän pääsee usein unohtumaan kun pitää leveillä miten niillä paneeleilla nyt tienaa.
Ymmärtääkseni aurinkopaneelit on samanlaista jätettä kuin tuulivoimaloiden potkurit joita on hankala kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kesällä tuuppaat sen energian mitä paneleista tulee? Syksyllä ja talvella tuotto olematon.
Bo nämähän pitää tietenkin miettiä tarkkaan, mihin sitä sähköä tarvitsee ja miten voi paneeleita parhaiten hyödyntää. Yksi yleinen tapahan on tuupata se ylijäämäsähkö lämminvesiboileriin.
Mutta erittäin potentiaalinen mahdollisuushan on tietenkin sähköautot. Ne voi myös toimia virtapankkeina, eli tarvittessa sähköä voi ottaa myös autosta kotiinpäin. Muutamissa sähköautoissahan jo on myös virranulosotto.
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap selittää mihin tarvitset kesällä panelien sähköä? Syksyllä ja talvella tuottoa ei juuri tule.
Olipa erikoinen kysymys. Eiköhön sitä tarvita siihen, mihin sähköä nyt yleensä tarvitaan. Jos sinulla ei ole sähkölämmitys, niin se sähkönkulutushan on kesällä liki samanmoista, kuin talvellakin ja jos sitä käytät vielä asunnon viilennykseen, niin voi olla vähän suurempaakin ja sähköautohan sitten tuokin sähköntarvetta myös kesään oikein reippaastikin.
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana???? Kyllä sitten veetuttais, että mulla ikään kuin on sähköä tuossa, mutta en saa sitä ulos sieltä (paneeleista).Siksi ei ole järkeä, koska semmoinen akkukapasiteetti maksaa paljon ja akut myös kuluu käytössä.
Ei mitään järkeä, koska akkujen hankintahintaa ei pysty kuolettamaan ikinä.Miten niin ei pysty? Jos sähkö maksaa päivisin esim. 60 snt/kWh ja öisin 16 snt/kWh erotus on 44snt/kWh. Jos talvisin kuluu esim. loka-maaliskuussa 10 000kWh jolloin akkuja hyödynnetään täysimääräisesti, se on vuositasolla 4.400e erotus.
Akusto maksaa ehkä 6-10 000e.
Mistä sää lataat niitä akkujasi syys-maaliskuussa?? Ei ainakaan auringosta. Ne sun akkus tyhjenee jo lokakuussa.
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en hankkisi aurinkopaneeleita ilman akkuja, mitä hyötyä on omasta sähköntuotannosta, joka ei toimi kantaverkon jakelukatkosten aikana???? Kyllä sitten veetuttais, että mulla ikään kuin on sähköä tuossa, mutta en saa sitä ulos sieltä (paneeleista).Siksi ei ole järkeä, koska semmoinen akkukapasiteetti maksaa paljon ja akut myös kuluu käytössä.
Ei mitään järkeä, koska akkujen hankintahintaa ei pysty kuolettamaan ikinä.Miten niin ei pysty? Jos sähkö maksaa päivisin esim. 60 snt/kWh ja öisin 16 snt/kWh erotus on 44snt/kWh. Jos talvisin kuluu esim. loka-maaliskuussa 10 000kWh jolloin akkuja hyödynnetään täysimääräisesti, se on vuositasolla 4.400e erotus.
Akusto maksaa ehkä 6-10 000e.
Mistä se sähkö tulee niihin akkuihin syyskuu-maaliskuu? Taidat olla vähän pihalla kuin lumiukko.
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akusto maksaa ehkä 6-10 000e.Mistä sää lataat niitä akkujasi syys-maaliskuussa?? Ei ainakaan auringosta. Ne sun akkus tyhjenee jo lokakuussa.
Siis ihan kantaverkosta.
Jos ostaa pörssisähköä, se on aina öisin halvempaa, kuin päivisin. Meille kiinteällä hinnalla myyty sähkö taas on em. keskiarvo plus kate päälle. Joten jos pystyisi AINA käyttämään sähköä yösähkön hinnalla, saa sähköä kaikkein halvimmalla. Toki ne akut maksavat tuhansia euroja, mutta jos on sähkölämmitys ja yösähkön hintaero alkaa olla vähintään 10snt/kWh edullisempaa kuin kiinteähintainen sähkö on jatkuvasti, niin 10 000kWh akkuihinsa vuodessa lataava ja niistä poisottava säästää vähintään 1000€/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akusto maksaa ehkä 6-10 000e.Mistä sää lataat niitä akkujasi syys-maaliskuussa?? Ei ainakaan auringosta. Ne sun akkus tyhjenee jo lokakuussa.
Siis ihan kantaverkosta.
Jos ostaa pörssisähköä, se on aina öisin halvempaa, kuin päivisin. Meille kiinteällä hinnalla myyty sähkö taas on em. keskiarvo plus kate päälle. Joten jos pystyisi AINA käyttämään sähköä yösähkön hinnalla, saa sähköä kaikkein halvimmalla. Toki ne akut maksavat tuhansia euroja, mutta jos on sähkölämmitys ja yösähkön hintaero alkaa olla vähintään 10snt/kWh edullisempaa kuin kiinteähintainen sähkö on jatkuvasti, niin 10 000kWh akkuihinsa vuodessa lataava ja niistä poisottava säästää vähintään 1000€/vuosi.
Ja siis ainakin tällä hetkellä päivä- ja yösähkön hintaero on ollut jopa 40snt/kWh. Toki itselläni maksaa sähkö tällä hetkellä noin 14snt/kWh, kiinteällä sopimuksella, ja jopa pörssin yösähkö on nyt ollut kalliimpaa. Mutta tämä johtuu siitä, että yhtiö ei ole vielä nostanut sähkön hintaa kesän hintoja vastaaviksi. Vaikea sanoa, missä vaiheessa kiinteähintainen sähkö on koko ajan halvempaa, kuin yösähkö alimmillaan.
Tietysti nyt voi miettiä, onko ensi talvena edes yösähkö alle 20snt/kWh ja lukita nyt 22snt/kWh määräaikaisen 2 vuoden sopimuksen.
Mutta itselläni on Lumituuli oy:n tuulivoimaosakkeita ja sillä ostettua tuulivoimaa, joten en mielellään vaihda yhtiötä. Googlatkaa Lumituuli ennen kuin ö y h ö t ä t t e aiheesta.
Osakkeen omistaja saa ostaa oman tuulivoimalansa osakassähköä 500kWh/osake/vuosi. Se jaetaan 12:lla, joten kuukaidessa voi ostaa aina 12-osan 500kWh:sta yhdellä osakkeella.
Se ei ole kauhean paljon halvempaa nytkään, ikävä kyllä, vaan tuon 14snt/kWh.
Olen kuullut, että kaukolämpö on koko ajajn ollut nousussa ja siinähän on aika vähän mahdollisuuksia päästä säästämään, paitsi jos poltat jatkuvasti puuta. Monet puhuu pelkistä sähkön hinnoista ja unohtavat, että kyllä puullellekin pitää panna hinta, vaikka tulisi omasta metsästä.
Minulla on ollut panelit kolme vuotta ja neljä vuotta ilmalämpöpumppu, sijoitus on ollut n. 10 000€. Kotitalousvähennykset on otettu, mikä jo pienentää laskua. Talossa on suorasähkölämmitys, tosin keittiön ja kylppäreiden lattioissa on lämmitys, eli vähän varaavaakin on. Tämän kokoisen talon lämmittämiseen pitäisi tilastojen mukaan mennä yli 20 000kWh/vuosi. Vielä en tuota rajaa ole rikkonut, sillä varaavatakka on ollut kovasti apuna ja kulutus on ollut noin 18 000kWh vuosi ja lisäksi 4-5 m3 puuta.
Ilmalämpöpumpun ja panelien ansiosta kukutus on n. 10 000kWh/ vuosi ja yhtään puuta ei ole enää poltettu. Lisää hyvää on tullut Fortumilta, sillä en ole käyttänyt kaikkea sähköä itse, vaan olen "myynyt" ylimääräisen sähkön. Viime vuonna kulutus oli 130€/kk ja lisäksi myynnistä tuli 200€/v.
Nyt hinnat ovat aivan tuoista luokkaa ja kesäkuun alkuun mennessä olin saanut jo 120€ sähköstä.
En ole pihdannut, sillä minä pidän lämpimästä ja +23 on ollut lämpötila, muutaman kerran olen joutunut myös viilentämään.
Jos raha olisi seissyt tilillä, mitä sillä olisi saanut korkoa, ei mitään. Nyt sain kotitalousvähennyksen veroista , säästin n. 5 000kWh/v ja lisäksi sain Fortumilta yli 200€/v.
Asuminen ei voisi olla edullisempaa, eli asun mukavasti yli 200m2 talossa ja kerreostalossa samalla rahalla ei edes yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 20 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan kantaverkosta.
Jos ostaa pörssisähköä, se on aina öisin halvempaa, kuin päivisin. Meille kiinteällä hinnalla myyty sähkö taas on em. keskiarvo plus kate päälle. Joten jos pystyisi AINA käyttämään sähköä yösähkön hinnalla, saa sähköä kaikkein halvimmalla. Toki ne akut maksavat tuhansia euroja, mutta jos on sähkölämmitys ja yösähkön hintaero alkaa olla vähintään 10snt/kWh edullisempaa kuin kiinteähintainen sähkö on jatkuvasti, niin 10 000kWh akkuihinsa vuodessa lataava ja niistä poisottava säästää vähintään 1000€/vuosi.Ja siis ainakin tällä hetkellä päivä- ja yösähkön hintaero on ollut jopa 40snt/kWh. Toki itselläni maksaa sähkö tällä hetkellä noin 14snt/kWh, kiinteällä sopimuksella, ja jopa pörssin yösähkö on nyt ollut kalliimpaa. Mutta tämä johtuu siitä, että yhtiö ei ole vielä nostanut sähkön hintaa kesän hintoja vastaaviksi. Vaikea sanoa, missä vaiheessa kiinteähintainen sähkö on koko ajan halvempaa, kuin yösähkö alimmillaan.
Tietysti nyt voi miettiä, onko ensi talvena edes yösähkö alle 20snt/kWh ja lukita nyt 22snt/kWh määräaikaisen 2 vuoden sopimuksen.
Mutta itselläni on Lumituuli oy:n tuulivoimaosakkeita ja sillä ostettua tuulivoimaa, joten en mielellään vaihda yhtiötä. Googlatkaa Lumituuli ennen kuin ö y h ö t ä t t e aiheesta.
Osakkeen omistaja saa ostaa oman tuulivoimalansa osakassähköä 500kWh/osake/vuosi. Se jaetaan 12:lla, joten kuukaidessa voi ostaa aina 12-osan 500kWh:sta yhdellä osakkeella.
Se ei ole kauhean paljon halvempaa nytkään, ikävä kyllä, vaan tuon 14snt/kWh.
Äh, tarkoitin sanoa kalliimpaa
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että kaukolämpö on koko ajajn ollut nousussa ja siinähän on aika vähän mahdollisuuksia päästä säästämään, paitsi jos poltat jatkuvasti puuta. Monet puhuu pelkistä sähkön hinnoista ja unohtavat, että kyllä puullellekin pitää panna hinta, vaikka tulisi omasta metsästä.
Minulla on ollut panelit kolme vuotta ja neljä vuotta ilmalämpöpumppu, sijoitus on ollut n. 10 000€. Kotitalousvähennykset on otettu, mikä jo pienentää laskua. Talossa on suorasähkölämmitys, tosin keittiön ja kylppäreiden lattioissa on lämmitys, eli vähän varaavaakin on. Tämän kokoisen talon lämmittämiseen pitäisi tilastojen mukaan mennä yli 20 000kWh/vuosi. Vielä en tuota rajaa ole rikkonut, sillä varaavatakka on ollut kovasti apuna ja kulutus on ollut noin 18 000kWh vuosi ja lisäksi 4-5 m3 puuta.
Ilmalämpöpumpun ja panelien ansiosta kukutus on n. 10 000kWh/ vuosi ja yhtään puuta ei ole enää poltettu. Lisää hyvää on tullut Fortumilta, sillä en ole käyttänyt kaikkea sähköä itse, vaan olen "myynyt" ylimääräisen sähkön. Viime vuonna kulutus oli 130€/kk ja lisäksi myynnistä tuli 200€/v.
Nyt hinnat ovat aivan tuoista luokkaa ja kesäkuun alkuun mennessä olin saanut jo 120€ sähköstä.
En ole pihdannut, sillä minä pidän lämpimästä ja +23 on ollut lämpötila, muutaman kerran olen joutunut myös viilentämään.
Jos raha olisi seissyt tilillä, mitä sillä olisi saanut korkoa, ei mitään. Nyt sain kotitalousvähennyksen veroista , säästin n. 5 000kWh/v ja lisäksi sain Fortumilta yli 200€/v.
Asuminen ei voisi olla edullisempaa, eli asun mukavasti yli 200m2 talossa ja kerreostalossa samalla rahalla ei edes yksiössä.
Miksi tätä pitää verrata rahan olemiseen tilillä? Rahan voisi laittaa myös kultaan (Voima Gold) ja se olisi 30 vuoden päästä olemassa. Näillä pääsee juuri ja juuri omilleen, mutta raha meni.
Meinaan että en nyt intoilisi 3-4 vuoden tuotoilla, koska pesämunaa ei saa ulos.
No on todella! Saakohan tuollaisia enää :(