11.6. 24kk määräaikainen sähkösopimus 12,89c/kWh, nyt samalla yhtiöllä liki 25c/kWh
Aika kylmää kyytiä tuon sähkönhinnan nousun kanssa. ONNEKSI tuli kesäkuussa tehtyä uusi soppari, vaikka hinta tuntui silloinkin hirveältä entiseen alle 5c/kWh verrattuna. Ja taivaan kiitos meidän rivariasunto on kaukolämmössä, just tuli uusi vastikelasku vuoden ajalle ja siinä maltillinen 15e nousu kuukausittaisen vastikkeeseen.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
https://www.tvo.fi/tuotanto/laitosyksikot/ol3/ol3ennusteet.html
Ei näytä käyvän voimala vielä, ensikuussa puoliteholla ja syyskuussa täysillä jos nyt suunnitelmat pätee.
Lintilän eiliset jutut eivät pidä paikkaansa. Hän paikkaili jo tänään puheitaan Karjalaisessa.
Eli syyskuussa on tarkoitus TESTATA täysillä tehoilla. Testijakson on suunniteltu kestävän sinne joulukuulle. Tehoja nostetaan ja lasketaan.
Jos kaikki toimii, niin normaali tuotanto alkaa joulukuun 10.
Paino sanalle "jos". Näillähän saattaa mennä pelikaani turbiinin läpi.
JOS tuo OL3 joskus oikeasti käynnistetään, meidän perhe on silloin kaukana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein vuoden vaihteessa sopimuksen n. 5,5c/kWh, ja 2e perusmaksu. 3v sopimus. Ihan jees, pitää vaan toivoa että ei kaiveta jotain pykälää jostain, että saisivat peruttua tuon.
Sähkönmyyjällä on oikeus muuttaa sopimuksen hintoja, mikäli sähkön tuotannon kustannukset merkittävästi kohoaa. Eiköhän se näin ole kaikilla, joten ette te määräaikaisine sopimuksinenne turvassa ole.
Uniperillä ei ole oikeutta muuttaa hintoja... tai ainakaan siitä ei kerrota suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tvo.fi/tuotanto/laitosyksikot/ol3/ol3ennusteet.html
Ei näytä käyvän voimala vielä, ensikuussa puoliteholla ja syyskuussa täysillä jos nyt suunnitelmat pätee.
Lintilän eiliset jutut eivät pidä paikkaansa. Hän paikkaili jo tänään puheitaan Karjalaisessa.
Eli syyskuussa on tarkoitus TESTATA täysillä tehoilla. Testijakson on suunniteltu kestävän sinne joulukuulle. Tehoja nostetaan ja lasketaan.
Jos kaikki toimii, niin normaali tuotanto alkaa joulukuun 10.
Paino sanalle "jos". Näillähän saattaa mennä pelikaani turbiinin läpi.
Eli sekö ei sitten testien aikana tuota sähköä verkkoon ja kaikki menee harakoille?
Just tänä aamuna oli pörssisähkö 53 senttiä keskellä heinäkuuta, joten ei tuo 25 senttiä ensi talvena ole ollenkaan paha.
Mitä järkeä enää käydä töissä, jos omistaa sähköauton ja sähköllä lämmitettävän omakotitalon? Ensimmäinen tonni palkasta menee lainanlyhennykseen ja toinen tonni sähkölaskuun. Palkasta jäljelle jäävät hilut eli noin 300e riittääkin sitten koko perheen ruokaan.. aivan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä enää käydä töissä, jos omistaa sähköauton ja sähköllä lämmitettävän omakotitalon? Ensimmäinen tonni palkasta menee lainanlyhennykseen ja toinen tonni sähkölaskuun. Palkasta jäljelle jäävät hilut eli noin 300e riittääkin sitten koko perheen ruokaan.. aivan sairasta.
Kannattaa hankkia edes ilmalämpöpumppu tuohon pakkaan. Sillä saa kuluja reilusti alaspäin.
Aurinkopaneelit voisivat myös auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia edes ilmalämpöpumppu tuohon pakkaan. Sillä saa kuluja reilusti alaspäin.
Aurinkopaneelit voisivat myös auttaa.
Aurinkopanelit eivät maksa itseään tällä hetkellä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tuossa just laskeskelin ettei kannata enää käydä töissä vaan jäädä kotiin (tähän vaikuttaa myös poskettomasti nousseet työmatkakustannukset) ja elää toimeentulotuella. Myisin tämän sähkölämmitteisen asunnon, mutta varmaan joku tässä maailmantilanteessa ostaa. Mun palkka ei yksinkertaisesti enää ensi talvena riitä työmatkakuluihin, lämmitykseen ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tuossa just laskeskelin ettei kannata enää käydä töissä vaan jäädä kotiin (tähän vaikuttaa myös poskettomasti nousseet työmatkakustannukset) ja elää toimeentulotuella. Myisin tämän sähkölämmitteisen asunnon, mutta varmaan joku tässä maailmantilanteessa ostaa. Mun palkka ei yksinkertaisesti enää ensi talvena riitä työmatkakuluihin, lämmitykseen ja ruokaan.
Täysin sama tilanne. Kannatti hankkia yliopistotutkinto ja tehdä uraa, kun sillä ei saa enää edes perustarpeita. Millä nämä päättäjät ajatteli, että keskiluokka enää elättää lapsensa, kun pitää ne toistenkin lapset elättää, eikä itselle jää kuin kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein vuoden vaihteessa sopimuksen n. 5,5c/kWh, ja 2e perusmaksu. 3v sopimus. Ihan jees, pitää vaan toivoa että ei kaiveta jotain pykälää jostain, että saisivat peruttua tuon.
Sähkönmyyjällä on oikeus muuttaa sopimuksen hintoja, mikäli sähkön tuotannon kustannukset merkittävästi kohoaa. Eiköhän se näin ole kaikilla, joten ette te määräaikaisine sopimuksinenne turvassa ole.
No eikä muuten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin sama tilanne. Kannatti hankkia yliopistotutkinto ja tehdä uraa, kun sillä ei saa enää edes perustarpeita. Millä nämä päättäjät ajatteli, että keskiluokka enää elättää lapsensa, kun pitää ne toistenkin lapset elättää, eikä itselle jää kuin kaurapuuroa.
Ja poliitikot käskevät ratkaisuna myymään omaisuutta. Entä jos ainoa omaisuus on se sähkölämmitteinen asunto, joka ei mene kaupaksi? Eihän noihin saa edes vuokralaisia kun talven lämmityskulut kohoavat niin korkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen järjestänyt elämäni niin, että tykkään työni sisällöstä. Samaa suosittelen muillekin.
Joten niin kauan kuin minulla on työpaikka, on työssäkäynti ehdottomasti plussaa, etenkin jos vielä voi omistaa itse valitsemansa talon ja asunnon ja vielä autonkin, joissa on jonkin verran omaisuutta kiinni.
Tietty jos ihminen ajattelee, että hänelle on tärkeämpää lopettaa työnteko ja muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon, niin en voi tietenkään väittää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meidän sopparissa sellaista pykälää.
Joissakin 24kk määräaikaisissa sähkösopimuksissa on tarjolla vaihtoturva. Tarkoittaa siis sitä että mikäli sähkön hinta halpenee, sopimuksen pystyy muuttamaan kesken kauden. Siitä ilosta toki joutuu maksamaan noin 5e kuukaudessa mutta maailmantilanne on niin turbulentti ja arvaamaton että itse tuon valitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen järjestänyt elämäni niin, että tykkään työni sisällöstä. Samaa suosittelen muillekin.
Joten niin kauan kuin minulla on työpaikka, on työssäkäynti ehdottomasti plussaa, etenkin jos vielä voi omistaa itse valitsemansa talon ja asunnon ja vielä autonkin, joissa on jonkin verran omaisuutta kiinni.
Tietty jos ihminen ajattelee, että hänelle on tärkeämpää lopettaa työnteko ja muuttaa kaupungin vuokra-asuntoon, niin en voi tietenkään väittää vastaan.
Minkäs teet jos palkka ei yksinkertaisesti enää riitä kattamaan perus-elinkustannuksia. Ja jos esim. itse lopettaisin työnteon, voisi auton laittaa pois. Siinä jo säästäisi pitkän pennin. Tällä hetkellä pidän autoa vain jotta pääsen käymään töissä (julkiset eivät kulje niin että niitä voisi käyttää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet jos palkka ei yksinkertaisesti enää riitä kattamaan perus-elinkustannuksia. Ja jos esim. itse lopettaisin työnteon, voisi auton laittaa pois. Siinä jo säästäisi pitkän pennin. Tällä hetkellä pidän autoa vain jotta pääsen käymään töissä (julkiset eivät kulje niin että niitä voisi käyttää).
Ja näihin sitten aina ehdotetaan ratkaisuksi lähemmäs työpaikkaa muuttamista... vaikka ensin pitäisi saada myytyä se asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
loppukiri haalia kalliilla asiakkaita, kun olkiluoto köynnistyy ja syyskuussa toimii täydellä teholla sopparien hinnat romahtaa.
Tyhmä. Eihän tuolla ole mitään vaikutusta hintoihin..
Oletko ite tyhmä vai idiootti? Kysyntä ja tarjonta määrää hinnan.
Jos Putin laittaa hanat kiinnu kokonaan, niin eipä siinä silloin OL3 paljon auta eurooppa menee tuntumaan.. ja 24 kk määräaikainen on nyt se paras ratkaisu