Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mielialalääkkeissä lihottaa?

Vierailija
13.07.2022 |

Olen muutamia kuukausia syönyt kohtalaisen vahvoja lääkkeitä unettomuuteen ja masennukseen, ja lihonut kohta 10 kiloa, vaikka olen syönyt aiempaa pienempiä annoksia ruokaa ja terveellisempääkin ruokaa pääasiassa, ja jättänyt kaikki turhat herkut pois. Silti vyötärö vain kasvaa, kohta kaksi vaatekokoa aiempaa isommat housut pitäisi hankkia. Nuo lääkkeet auttavat olooni muuten, mutta tämä lihominen ketuttaa! Voiko tälle tehdä mitään, vai onko se lääkitys joka kerryttää turvotusta kehooni vaikka mitä tekisin?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nostavat ruokahalua koska vaikuttavat aivojen mielihyväkeskukseen joka liittyy myös ruoanhimoon.

Itsestäänhän se pilleri ei voi lihottaa koska siinä ei ole juurikaan kaloreita, mutta ruokahalun takia syödään enemmän.

Vierailija
2/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nostavat ruokahalua koska vaikuttavat aivojen mielihyväkeskukseen joka liittyy myös ruoanhimoon.

Itsestäänhän se pilleri ei voi lihottaa koska siinä ei ole juurikaan kaloreita, mutta ruokahalun takia syödään enemmän.

Paremminkin se ongelma, johon niitä lääkkeitä syödään, lihottaa, ei se pilleri. Lihottavaa on se, mitä suustasi alas nielet.

Valmisteyhteenvedosta näet, jos lääke aiheuttaa ruokahalun kasvamista. Suoraan tätä on todettu vain murto-osalla lääkkeistä. Psyykenlääkkeistä taitaa vain mirtatsapiini tehdä todistetusti moista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin aikanaan unilääkkeeksi mirtatsapiinia pienellä annoksella, niin pienellä, ettei sen lääkärin mukaan pitäisi lihottaa. Alussa tuli muutama sellainen ahmintakohtaus, että oksat pois, mutta sitten ne katosivat. Järjellä voisi ajatella noiden kohtausten lihottaneen ehkä korkeintaan kilon tai kaksi, vaikea sanoa, koska ei niitä nyt monta ollut. Tuskastuttavaa oli kyllä se, että heti kun sumeisiin aivoihin joku ajatus tuli, se oli ruoka. Vaikka itsehillintä sitten piti, oli tosi inhottavaa, kun jatkuvasti ajattelin vain ruokaa. Sitä on vaikea selittää niin että sen ymmärtää se, joka ei ole sitä kokenut. No, joka tapauksessa käytin lääkettä muutaman kuukauden. Ylläri oli, kun menin vaa'alle ja olin lihonut 8 kg tuossa ajassa! Käsi sydämellä vannon, että sen alun jälkeen söin kuten ennenkin ja liikuntaa jopa hieman lisäsin. Lopetin lääkkeen ja lihominen loppui siihen. Jotain se lääke tekee aineenvaihdunnallekin, en osaa sitä muuten selittää. Ennen varmaan olisin pyöritellyt silmiä ja tuhahdellut, että montakohan kaloria yksi lääke sisältää, hohhoijaa, niin varmaan joo lihottaa. Mutta enpä enää.

Vierailija
4/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne psyykenlääkkeet ihan suoraan lihottaa, ilman mitään lisäsyömisiä. 

Vierailija
5/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut aiheuttaa muutoksia aineenvaihduntaan ja mm maksa- ja rasva-arvoihin.

Itse ihmettelen, miten ihmiset oikeasti luulee, että lääke joka vaikuttaa psyykeen kokonaisvaltaisesti ei vaikuttaisi myös fysiikkaan. Siis muutenkin kuin ruokahalua kasvattamalla.

Oon itse hoikka, mutta esim mirtazapin laittoi tosissaan ahmimaan ja sitä ei oikeasti pystynyt hallitsemaan. Ketipinoria syödessäni olin fyysisesti myös zombie. Normaalisti lenkkeilen säntillisesti joka arkiaamu, mutta sen lääkkeen aikana mun lenkit hidastui, mä en vaan jaksanut, mä olisin vaan halunnut nukkua ja olin jatkuvasti väsynyt.

Vaikka nyt olenkin sit uneton, niin jaksan paremmin liikkua ja olen hoikempi ihan tekemättä mitään erikoista.

Vierailija
6/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin aikanaan unilääkkeeksi mirtatsapiinia pienellä annoksella, niin pienellä, ettei sen lääkärin mukaan pitäisi lihottaa. Alussa tuli muutama sellainen ahmintakohtaus, että oksat pois, mutta sitten ne katosivat. Järjellä voisi ajatella noiden kohtausten lihottaneen ehkä korkeintaan kilon tai kaksi, vaikea sanoa, koska ei niitä nyt monta ollut. Tuskastuttavaa oli kyllä se, että heti kun sumeisiin aivoihin joku ajatus tuli, se oli ruoka. Vaikka itsehillintä sitten piti, oli tosi inhottavaa, kun jatkuvasti ajattelin vain ruokaa. Sitä on vaikea selittää niin että sen ymmärtää se, joka ei ole sitä kokenut. No, joka tapauksessa käytin lääkettä muutaman kuukauden. Ylläri oli, kun menin vaa'alle ja olin lihonut 8 kg tuossa ajassa! Käsi sydämellä vannon, että sen alun jälkeen söin kuten ennenkin ja liikuntaa jopa hieman lisäsin. Lopetin lääkkeen ja lihominen loppui siihen. Jotain se lääke tekee aineenvaihdunnallekin, en osaa sitä muuten selittää. Ennen varmaan olisin pyöritellyt silmiä ja tuhahdellut, että montakohan kaloria yksi lääke sisältää, hohhoijaa, niin varmaan joo lihottaa. Mutta enpä enää.

Täysin sama kokemus.

En ymmärrä muuta syytä kuin, että se kerrytti nestettä kehoon.

Vierailija
7/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serotoniini ja dopamiini muodostuu ohutsuolessa mikrobitoiminnan tuloksena. Ulkoisesti otettu serotoniini tappaa mikrobit eikä suolisto enää toimi normaalisti. Pari vuotta kestää toipua, riippuen vähän, mitä sinne suoleen lääkkeen sijaan tunkee. Meta-analyysien mukaan mielialalääkkeiden syönti on muuten varmin tapa hankkia toistuva masennus.

Vierailija
8/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä ei tule kylläisyyden tunnetta. Tulee syötyä paljon. Ei tule sellaista oloa, että ei tee mieli ruokaa. Voisi mättää vaikka mitä suuhunsa. Kaikenlaista ruokaa.

Vierailija
9/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskin esimerkiksi kortisoni turvottaa ihan lähes muodottomaksi. Mutta jos vaihtoehtoina on terveys ja henki taikka timmi vartalo, varmaan useimmat valitsevat silti elämän.

Vierailija
10/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke ja mitä siellä sivuoirelistassa sanotaan?

Vierailija
11/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääke lihota. Ruoka lihottaa, jos syö liikaa kalorioita kulutukseen nähden. Mt ongelmaiset harvoin urheilee ja kuluttaa paljon, joten pitää syödä paljon vähemmän.

Vierailija
12/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeestä. Esim mirta muuttaa sokeriaineenvaihduntaa. Tämä oli myös ystäväni itsensä helposti havaittavissa, koska hän sairastaa ykköstyypin diabetestä. Sokeritasapainoa ei saatu kuntoon lääkkeen käytön aikana lainkaan ja lihoi12 kg.

Vierailija
13/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on kolmesta eri masennuslääkkeestä ja kyllä se ruoanhimo ja liikasyöminen oli jokaisella ongelma. Laihdutus onnistui kyllä aluksi mutta himojen takia sortui liikasyömiseen. Ilman lääkettä laihdutus onnistuu paljon pitempään koska himot matalampia eikä tule liikasyötyä. Joten kyllä se mitä suuhunsa laittaa on ratkaisevaa 99% tapauksista.

TUo pillerin syyttäminen että muka "vaikuttaa aineenvaihduntaan jne" kuulostaa ihan Hengenvaarallisesti Lihava henkilöiden takosyyltä.

Vierailija
14/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zoloft on ainoa lääke, joka itselleni ei turvota ja tuo myös hyvän olon.

Rakastan sitä.

Vierailija
15/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin se ongelma, johon niitä lääkkeitä syödään, lihottaa, ei se pilleri. Lihottavaa on se, mitä suustasi alas nielet.

Valmisteyhteenvedosta näet, jos lääke aiheuttaa ruokahalun kasvamista. Suoraan tätä on todettu vain murto-osalla lääkkeistä. Psyykenlääkkeistä taitaa vain mirtatsapiini tehdä todistetusti moista.

Aluksi pystyy kontrolloimaan syömistä. Mutta jos lääkkeiden käyttö jatkuu vuosikausia, kontrolli häviää.

Nuorena söin lääkkeitä, ja terapeutti aina ihasteli, kuinka voin olla hoikka. Vaikka join alkoholia runsaasti, liikuin kohtuullisesti.

Vuodet ja lääkkeet tekevät tehtävänsä.

Vierailija
16/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut aiheuttaa muutoksia aineenvaihduntaan ja mm maksa- ja rasva-arvoihin.

Itse ihmettelen, miten ihmiset oikeasti luulee, että lääke joka vaikuttaa psyykeen kokonaisvaltaisesti ei vaikuttaisi myös fysiikkaan. Siis muutenkin kuin ruokahalua kasvattamalla.

Oon itse hoikka, mutta esim mirtazapin laittoi tosissaan ahmimaan ja sitä ei oikeasti pystynyt hallitsemaan. Ketipinoria syödessäni olin fyysisesti myös zombie. Normaalisti lenkkeilen säntillisesti joka arkiaamu, mutta sen lääkkeen aikana mun lenkit hidastui, mä en vaan jaksanut, mä olisin vaan halunnut nukkua ja olin jatkuvasti väsynyt.

Vaikka nyt olenkin sit uneton, niin jaksan paremmin liikkua ja olen hoikempi ihan tekemättä mitään erikoista.

Todella harvinaista tuollainen, kyllä se ruonahimon nousu ja mitö suuhunsa pistää on lähes aina ratkaisevaa.

Vierailija
17/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin sama kokemus.

En ymmärrä muuta syytä kuin, että se kerrytti nestettä kehoon.

Jotkut sanovat, että kun lääkkeen lopettaa, paino putoaa saman tien ja silloin voisin kuvitella, että se on nestettä. Minulla kyllä jäi :( . Lihominen loppui kyllä seinään, kun lopetin lääkkeen. Tämä ei nyt tuohon lääkkeeseen liity, mutta tein tänä keväänä ja alkukesästä fyysisesti tosi rankkaa hommaa pihalla, olin siis monesti ihan sippi. Mutta jos nyt ajattelee jotain taulukoita kalorien kulutuksesta liikunnalla, niin ei tuollakaan rehkimisellä olisi sitten taas pitänyt laihtua kuin ehkä vähän. No, paino hujahti reilussa kuukaudessa kuusi kiloa alas. Näin ihan maallikkona tulee mieleen, että tuo aiemmin syöty lääke lamaannutti jotenkin aineenvaihdunnan ja se rehkiminen taas herätti sen... Vaikka se nyt näin kirjoitettuna kuulostaa hupsulta. Mutta ei tällä selvästi mitään tekemistä ole sen kanssa montako kaloria syö tai kuluttaa. Aiemmin elämässäni painoni ei ole edes kauheasti heitellyt, pikku hiljaa on tullut lisää, mutta ei ikinä ennen mitään tällaista oho lihoin viisi kiloa oho laihduin viisi kiloa.

Vierailija
18/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeestä, jotkut tekee kaiken mahdollisen eli kerryttää nestettä, sekoittaa sokeri-ja rasva-aineenvaihdunnan, sekoittaa nälkähormonit= loputon ruokahalu, sitten noi tietysti laittaa vielä suoliston bakteerikannankin vituralleen. Mulla keräs ketipinor lyhyessä ajassa 4kg/yhden vaatekoon nestettä kun söin sitä myrkkyä unettomuuteen, parissa-kolmessa päivässä lähti kun lopetin.

Vierailija
19/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääke lihota. Ruoka lihottaa, jos syö liikaa kalorioita kulutukseen nähden. Mt ongelmaiset harvoin urheilee ja kuluttaa paljon, joten pitää syödä paljon vähemmän.

Ihanan yksinkertaista ajattelua. Siinä pötkylä sisään-pötkylä ulos välissä on kohtuullisen monimutkainen prosessi, johon vaikuttaa miljoona asiaa, lääkkeetkin. Liikkumalla ei laihdu kukaan.

Vierailija
20/48 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä afrikassa ei ole mielialalääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi