Yllätin lapsenvahdin nukkumasta
Mitä mieltä? 1v lapsen hoidosta oli sovittu hyvissä ajoin ja tämä henkilö tuli mielellään hoitamaan lasta noin kolmeksi tunniksi. Kun palasin kotiin, hoitaja oli todella sikeässä unessa sohvalla. Ei herännyt oven kolaukseen eikä askeliini, minun piti mennä aivan viereen puhumaan että heräsi. Lapsi oli pinnasängyssään toisessa huoneessa silmät auki, ehkä hän heräsi tulooni tai sitten oli ollut hereillä jo kauemmin. No periaatteessa mitään vaaratilannetta ei sattunut, mutta ylireagoinko kun multa meni luottamus? Tuli tosi kurja olo, tämä henkilö on usein sanonut että tulee hoitamaan jos tarvitaan, mutta en tosiaan ole häntä rasittanut vaan tämä oli toinen kerta kun jätin lapsen muutamaksi tunniksi hoitoon.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hirveesti nihkeitä viestejä. Ei todellakaan oo nipoa jos menettää luottamuksen lastenvahdille joka nukkuu kun oma lapsi on hereillä pinnasängyssä. Mulla on 4 lasta, eikä nää vuodet oo tehnyt musta sillä tapaa "rennompaa" että olisin ok sen kanssa että hoitaja tulis sohvalle nukkuu kun mun lapsi on hereillä. Se on ollut vaan joku 3h keikka, pitäis pysyä hereillä sen aikaa. Eri asia yölliset hoidot.
Jos lapsi on siellä hiljaa, mistä edes tiedät hänen olevan hereillä siellä pinniksessä? Vai oletko istunut pinniksen vieressä tarkkailemassa kaikkien neljän lapsen kanssa, jos vahingossakin avaa silmät niin olet heti siinä hollilla?
Nyt tässä verrataan sitä äiti olisi kotona lasten kanssa, siihen että joku tulee tekemään tätä työkseen eli tulee kolmeksi tunniksi vahtimaan lasta. Sillon siitä yleensä maksetaan, ja silloin yleensä keskitytään siihen työhön mitä sinne on tultu tekemään. Ei nukkumaan sohvalle. Minä neljän lapsen äitinä, hoidan kotona asiat niinkun ne normaalisti tehdään, mutta töissä minä en nuku.
Kuten joku aiemminkin kyseli, mitkä ovat ne tytöehtävät, jotka ovat mielestäsi hyväksyttäviä lasten päiväuniaikaan? Oletan, että lapsenvahti ei myöskään saa katsoa telkkaria, olla puhelimellaan, lukea lehteä, syödä tai tehdä mitään muutakaan "turhaa" kun kerran töissä ollaan. Onneksi oman nuoruuden lapsenvahtikeikoilla vanhemmat olivat mukavia! Näyttivät miten tv toimii ja usein ostivat jopa herkkuja syötäväksi kun lapset menivät nukkumaan. Enpä olisi suostunut sinun mukuloitasi vahtimaan tuollaisella asenteella.
En pyytäisi tätä hoitajaa uudestaan. En mä halua ketään nukkumaan meidän sohvalle, sori vaan.
Missään ei sanottu että kyseessä olisi palkattu/maksettu lastenvahti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei tainnut olla maksettu lapsenvahti, vaan joku läheinen, joka oli luvannut auttaa lapsen kanssa. Ehkä oma äiti tms.
Oletan, että lapsen isä, joka taas hoiti lastaan väärin.
Katso! Lapsenvahti ennen. Lapsenvahti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks täällä niin moni on sitä mieltä et antaa sen hoitajan nyt pötkötellä kun äiti ei ees tiedä kauan se oma lapsi on ollut hereillä? Kauhea puolustus päällä.
Kysymys kuuluu, miten hoitaja ei ole pysynyt hereillä sitä pientä kolmea tuntia kun pitäisi vahtia jonkun lasta? En vaan saa tätä millään mun päähän.
Eri asia jos joku mun siskontyttö olis hoitamassa, niin en varmaan ihmettelis jos se olis nukahtanut sohvalle, mut sen takia en myöskään pyytäis sellasta tyyppiä vahtimaan mun lasta.
Niin lyhyt aika että pitäis pysyä kyllä hereillä. Sinne tultiin vahtimaan lasta, vaikka se lapsi nukkuu niin ei se tarkoita et sun täytyy sillon nukkua. Varsinkaan jos oot noin syväuninen ettet edes herää oven avaukseen.
Minulla on kolme lasta. Nuorin on 6kk. En minä tiedä kauanko vauva oli hereillä tänä aamuna. Heräsin iloiseen jokelteluun klo 6, jota kesti minuutin. Sitten lapsi hiljeni. Seuraavaksi hän äänteli klo 7, ei mitään hajua onko hän ollut hereillä siinä välissä vai ei. Mitä väliä? Jos vauva on tyytyväinen, niin miksi minua pitäisi äitinä kiinnostaa, että onko hän tyytyväinen silmät auki vai kiinni? Kaverilla on sellainen sovellus puhelimessa johon merkataan lapsen nukkumiset. Itse en koe tarpeelliseksi merkata minuutilleen lapsen nukkumisia. Eikö tässä tärkeintä ole, että lapsi on tyytyväinen?
Tässä on toki ehdottomasti kyse siitä että mitä itse kukin oman lapsen hoitajalta haluaa, vaatii ja kaipaa. Minä en halua lastenvahtia nukkumaan kotiini, haluan että hän keskittyy siihen lapseen sen 3h ja jos se nukkuu niin hän voi vaikka laittaa lapsen leluja paikoilleen tms muuta, mutta pysyä silti hereillä jotta voi myös reagoida kun lapsi herää ja pitää tälle seuraa, vaihtaa vaippaa, ruokkia jne. Tämä on minun mielestäni hyvää lastenhoitopalvelua. Jos sinusta on ok että sinun hoitajasi nukkuu kun lapsesi leikkii pinniksessä yksin hereillä niin se on ihan ok myös! Tässä ap:lla tuli kurja olo kun yllätti lapsenvahdin nukkumasta ja siitä nyt sitten saatiin tämä keskustelu aikaiseksi.
Pinniksessä leikkiminen on eri asia. Ap ilmoitti aloituksessa, että lapsi makasi hiljaa silmät auki. Jos lapsi olisi jokellellut, leikkinyt ja ollut aktiivinen, en minäkään olisi hyväksynyt lapsenvahdin nukkumista. Mutta jos lapsi makaa hiljaa, en todellakaan edes haluaisi, että vahti käy kurkkimassa koko aikaa, että ollaankohan siellä hereillä.
Mielipiteeni perustan siis täysin sille, että ap itse kertoi, että lapsi makasi pinnasängyssä silmät auki. Ei maininnut jokeltelua, liikkumista, itkua - ei mitään muuta. Siksi en koe, että lapsenvahti olisi tuossa tilanteessa voinut tehdä mitään lapsen kanssa. Ymmärrän, että joillekin nukkuminen saattaa tuntua omituiselta, mutta olisiko tilanne ollut eri, jos ap olisi tullut kotiin, lapsenvahti olisi selannut puhelinta mutta ollut hereillä? Itse koen nämä kaksi esimerkkiä samanlaisina. Ei sillä ole minulle väliä mitä se lapsenvahti tekee, niin kauan kuin lapsi on tyytyväinen.
Siivilöitykö auringonvalo verhojen välistä nukkuvan lapsenvahdin häpykarvoihin?
Jos oli palkattu hoitaja niin sanoisin, jos olisi isovanhempi tmv jättäisinnomaan arvoonsa. Itsekin lepäilen jos vauva nukkuu. Isäni nukahtaa aina ennen lapsia, kun niitä nukuttaa. Nauretaan yhdessä asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hirveesti nihkeitä viestejä. Ei todellakaan oo nipoa jos menettää luottamuksen lastenvahdille joka nukkuu kun oma lapsi on hereillä pinnasängyssä. Mulla on 4 lasta, eikä nää vuodet oo tehnyt musta sillä tapaa "rennompaa" että olisin ok sen kanssa että hoitaja tulis sohvalle nukkuu kun mun lapsi on hereillä. Se on ollut vaan joku 3h keikka, pitäis pysyä hereillä sen aikaa. Eri asia yölliset hoidot.
Jos lapsi on siellä hiljaa, mistä edes tiedät hänen olevan hereillä siellä pinniksessä? Vai oletko istunut pinniksen vieressä tarkkailemassa kaikkien neljän lapsen kanssa, jos vahingossakin avaa silmät niin olet heti siinä hollilla?
Nyt tässä verrataan sitä äiti olisi kotona lasten kanssa, siihen että joku tulee tekemään tätä työkseen eli tulee kolmeksi tunniksi vahtimaan lasta. Sillon siitä yleensä maksetaan, ja silloin yleensä keskitytään siihen työhön mitä sinne on tultu tekemään. Ei nukkumaan sohvalle. Minä neljän lapsen äitinä, hoidan kotona asiat niinkun ne normaalisti tehdään, mutta töissä minä en nuku.
Kuten joku aiemminkin kyseli, mitkä ovat ne tytöehtävät, jotka ovat mielestäsi hyväksyttäviä lasten päiväuniaikaan? Oletan, että lapsenvahti ei myöskään saa katsoa telkkaria, olla puhelimellaan, lukea lehteä, syödä tai tehdä mitään muutakaan "turhaa" kun kerran töissä ollaan. Onneksi oman nuoruuden lapsenvahtikeikoilla vanhemmat olivat mukavia! Näyttivät miten tv toimii ja usein ostivat jopa herkkuja syötäväksi kun lapset menivät nukkumaan. Enpä olisi suostunut sinun mukuloitasi vahtimaan tuollaisella asenteella.
No noissa kaikissa muissa toiminnoissa huomaa kyllä heti, jos lapsi herää ja on valmis reagoimaan. Ap:n tapauksessa lapsenvahti oli sikeässä unessa. Milloin olisi lie herännyt, jos ap ei olisi herättänyt?
Oliko lapsenvahdin silmät pelokkaat? Aavistiko hän mitä tapahtuisi seuraavaksi?
Katso! Lapsenvahti ennen. Lapsenvahti muuttuu.
Aika kauhealta kuulostaa, että lapsenvahdista puhutaan kuin jostain asiakaspalvelijasta... Minulla on kaksi luottovahtia, jotka käyvät usein hoitamassa lapsiamme. Molemmat ovat jo enemmän perheystäviä kuin työntekijöitä. En koskaan voisi ajatellakaan, että asettaisin heille työsopimuksen ja työtehtävälistan. Jos kyseessä on henkilö, jolle uskallan jättää lapseni hoitoon, luotan siihen, että hän hoitaa lasta parhaalla näkemällään tavalla. Vierastan kyllä vahvasti tätä "koska minä maksan niin minä päätän mitä henkilö tekee ja minun maksamalla ajalla ei lorvailla"-ajattelumallia. Eikö ole kaikkien parhaaksi, että myös lapsenvahti viihtyy? Jos työtehtävä on tauolla - eli lapsi nukkuu - niin miksi lapsenvahdin pitäisi silloin olla käsi lipassa tekemättä mitään itselleen mieluisaa sillä ajalla? Jos tuolle työntekijä-työnantaja linjalle mennään, niin tuo aikahan on kuin kahvitauko. Pitääkö nykyään lapsenvahdeillakin olla omat TESit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noissa kaikissa muissa toiminnoissa huomaa kyllä heti, jos lapsi herää ja on valmis reagoimaan. Ap:n tapauksessa lapsenvahti oli sikeässä unessa. Milloin olisi lie herännyt, jos ap ei olisi herättänyt?
Varmaan sitten kun lapsi olisi ilmoittanut olevansa hereillä. Enpä ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka nukkuisi läpi vauvan huudon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tuskin olisin sinua myöskään palkannut. Minä arvostan työntekijöitä jotka tekee töitä sen sovitun ajan. Jos työstä maksetaan palkkaa, niin sillon voidaan myös sopia työtehtävistä. Esim kun lapsi nukkuu sinulla on aikaa pestä tuttipullot ja ruokailuvälineet, pyyhkiä pöytä ja syöttötuoli. Siistiä lelut paikoilleen. Ja kun nämä pienet yksinkertaiset asiat on tehty niin ihmeessä ota se luuri käteen tai lue lehti, mutta ole hereillä jos lapsi herää ja vastaa siihen, pidä hänelle seuraa, vaihda vaippa, lämmitä maito, lue satu.
Jos pyydän jonkun perheenjäsenen tai mummin hoitamaan lasta niin katsokaa piirrettyjä ja jättäkää sotkut mulle, sillon siitä ei makseta ja osaan arvostaa heidän työpanostaan ja otan palveluksen vastaan tarjoamalla noutoruoat ja siivoamalla keittiön jälkikäteen itse. :)
Riippuu kuinka läheisestä ihmisestä on kyse. Jos naapurini nukkuisi sohvallani, se olisi minusta vähintään outoa, mutta jos se olisi vanha äitini, niin ilman muuta ymmärtäisin paremmin.
Mistä löysit tämän vahdin alunperin?
Tässä on toki ehdottomasti kyse siitä että mitä itse kukin oman lapsen hoitajalta haluaa, vaatii ja kaipaa. Minä en halua lastenvahtia nukkumaan kotiini, haluan että hän keskittyy siihen lapseen sen 3h ja jos se nukkuu niin hän voi vaikka laittaa lapsen leluja paikoilleen tms muuta, mutta pysyä silti hereillä jotta voi myös reagoida kun lapsi herää ja pitää tälle seuraa, vaihtaa vaippaa, ruokkia jne. Tämä on minun mielestäni hyvää lastenhoitopalvelua. Jos sinusta on ok että sinun hoitajasi nukkuu kun lapsesi leikkii pinniksessä yksin hereillä niin se on ihan ok myös! Tässä ap:lla tuli kurja olo kun yllätti lapsenvahdin nukkumasta ja siitä nyt sitten saatiin tämä keskustelu aikaiseksi.