Minkä ikäisen antaisit juoda kahvia
Lapseni luokkakaveri (10v) tokaisi pari minuuttia ennen koulun päättymistä että "mulla on kiire kotiin tekemään ja juomaan kahvia. Tätä ihmettelen suuresti
Kommentit (24)
Minä olen aloittanut kahvinjuonnin hyvin pienenä, en muista tarkemmin.
Kun olin lapsi, oli kyläilykulttuuri vielä voimissaan ja kun kylään mentiin lapsillekin tarjottiin kahvia täysin luonnollisena asiana.
Sen muistan kun tulin kotiin koulusta niin kohokohta oli kun kahvi oli valmiina ja jos sattui olemaan keskiviikko kahvi + ruisleipä voin kanssa ja uusi Aku Ankka kruunasi päivän! Muina päivinä sitten se pelkkä kahvi ja leipä.
Nyt olen 67 ja juon kahvia pannulllisen ainakin päivässä, aamuni aloitan sillä ja ennen nukkumaanmenoa juon vielä viimeisen kerran. Ja hyvin nukun ja olen nukkunut aina. Lapsena maitokahvi, teininä jäi maito pois. Sokeria en ole käyttänyt koskaan.
Omat lapset on saaneet aloittaa kahvinjuonnin silloin kun heitä se alkoi kiinnostaa. En ole rajoittanut mitenkään. Poika juo enemmän, tyttö vähemmän mutta molemmat päivittäin, aikuisia siis molemmat ovat. Ostin sellaisen pavuista jauhavan kahvinkeittimen kun tyttärellä sain maistaa sillä valmistettua kahvia, ja niin tuli lapsuus mieleen kun kaupassa kahvi jauhettiin asiakkaan toiveen mukaan, joko hienoa tai puolikarkeaa. Se tuoksu! Ja maku tietysti on ihan omaa luokkaansa.
Itse olen aloittanut kahvin juonnin kolmevuotiaana. Voisin antaa oman kymmenvuotiaani jo maistella kahvia, mutta hän ei halua, joka on täysin ok. Mielummin lapselle kahvia kuin energiajuomia.
Alle 75-vuotiaan. Sitä iäkkäämmillä on päivä- ja yöunet vaarassa piristävien juomien nauttimisen vuoksi.
13-vuotias on jo parin vuoden ajan juonut aamukahvit. Kivittäkää vain :)