^^ TAMMENTERHOJEN perjantai ^^
Kommentit (21)
( . ) vau-kirja: 30. viikko: " ... Vaikka olisit yöaikaan kuinka väsynyt, pikkupomo kohdussasi voi olla sangen virkeä. Mutta kuka siitä välittää? Tuskin ainakaan kumppanisi, koska hän nukkuu eikä hänen vatsassaan ole lasta. Pikkuisen sen sijaan tekee mieli leikkiä äitinsä kanssa... Jos pystyt unohtamaan sen, että pian pitäisi nousta ylös, voi olla ihanaa makailla paikallaan ja tuntea liikkeet vatsassasi... ...Yritä siis nauttia näistä hetkistä." Mies on töihin lähetetty. Hän ei saanut nukuttua enää kuuden jälkeen, ja kun kerta sängyssä pyöri niin heräsinhän minäkin. ja kun minä heräsin niin tietty myös simppis heräsi. yritä siinä nyt sitten nukkua kun maha kimpoilee ympäriinsä. mies ihmetteli miksen nuku enää mutta ymmärsi kyllä kun pistin kätensä vattalleni. nooh, josko saisin päikkärit nukuttua jossain välissä.
ariella: kylkipistoista. mulla alkaa tuntuun nukkuessa tuossa vasemmalla ihan kylkiluiden alla, siis jos nukun vasemmalla kyljelläni. voih, mä odotan sitä hetkeä kun saan taas alkaa massulla nukkuun, nyt ainoo hyvältä pitkään tuntuva asento on oikealla kyljellä, mutta ko asento taas tuppaa aktivoimaan simppistä.
hikasta. kertokaapa miltä se hikka tuntuu, kun en oo vielä osannut mitään möyrintää hikkaan yhdistää.
taulle on joku inha mahapöpö iskenyt... iuh:P
mammami@alla mukavan kuuloinen pomo. monesti taitaa nuo pienten lasten isät olla ymmärtäväisempiäkin kun keski-ikäiset naiset joilla ei välttämättä omia lapsia oo, tai niistä ajoista jo kauan aikaa...
zatu: vai että tuppaat viettään aikaa sohvalla ketarat ylöspäin:) sori, väsynyt kaksimielinen pääni ymmärsi tuon jälleen vissiin omalla tavallaan:)
ardisia kuulostaa kans nyt hirveen vauhdikkalta:)
nyssäkkä: me otetaan house aina nauhalle. kun samaan aikaan tulee lost. monesti mä oon niin väsynyt nyrkkeilyn jälkeen etten jaksa sinne kymppiin valvoo. sit harmittais jos housen aikana nukahtaisin, lostin kohdalla ei oo niin traagista. viime viikolla mies meinas lopettaa housen kattomisen heti jakson alussa kun oli se vauva-jakso, mut pystyi kuitenkin:)
nyt en kyllä muista et kuka puhukaan siitä isyydentunnustuksesta. mun kummipoika kun synty, niin molemmat vanhempansa olivat 17-v, niin isän äiti joutu käymään siellä tunnustuksessa että kyllä tuo on meidän pojan lapsi!
juu, siinä kaikki...
tigru ja simppis 30 TASAN (eilen meinas kriisi iskeä kun tajusin et oli vimppa kakkosella alkava päivä!)
Täällä pieteät -7 astetta pakkasta =)
Hyvin pääs sängystä ajoissa ylös, kun niin aikaseen kävin nukkumaan.
Nyt on olo mainio ja aattelin kohta alkaa petivaatteita vaihtaa, pyykin pesuun ja sämpylöitä leipomaan.
Vitsi, kävi naurattaa tuo Tiggerin kertoma, että alaikäisellä pitänyt olla äiti mukana isyyden tunnustamisessa... Älytöntä! Tuskin se äiti on ollut kädestä pitämässä sitä lasta alulle saatettaessakaan... =D
Fable: Säikähin ja ihmettelin esikoista oottaessa navan mustumista, mut onneks terkkari sanoi sen sit olevan ihan ok. Tosin hänkään ei ollut yhtä mustaa napaa nähnyt =) Ja kelläs se olikaan valkaistunut, eilisestä pinosta luin, mut nimimerkki unohtu. Kaikkea sitä näköjään voi olla mahdollista =D
Zatu: Tuo mies on aika monitaituri. Isä heiltä kuoli jo poikien ollessa pieniä, eivät ukkoaan edes muista. Äidin kasvattaessa yksin neljää rasavillipoikaa ovat päässeet osallistumaan kiitettävästi kaikenmoisiin kotitöihin. Äitinsäkin lähti ilmavoimiin sit poikien ollessa teinejä, niin ovat joutuneet tekemään opettelemaan ite kaikenmoista.
No johan, poika näköjään ajoittaa aina nuo haisevat pottailut, kun oon kirjottamassa terhoihin... Esittää näköjään oman haisevan vastalauseensa ;) Täytyy se vaan taas sit mennä.
-tau- 26+6
Täällä taitaa kans olla aika kylmä.. Sisällä ainakin, samoin ulkona näyttää kylmän kirkkaalle. Mä oon itse saikulla vielä tämän päivän, eli keskiviikosta asti oon ollut. IHan perus syysflunssa vain iski, ei noussut kuumetta, mutta nuha meni sen verran reippaaksi, ja sen myötä koko pää tukkoiseksi, että suosiolla jätin nyt työt kerrankin väliin ja marssin työterveyteen. " ..ja kun oot raskaanakin, niin lepäilehän nyt, laitetaan vielä huominenkin.." Sinänsä hassua, et kaikki tuntuu nyt ymmärtävän flunssan takia otetun saikun paljon paremmin, yleensä mua kalvaa syyllisyys, kun en saa kuumetta nousemaan ja töissä ei vaan jaksa olla. Tämö siis kerran vuoteen, yleensä juuri näihin aikoihin vuodesta ja sillä on yleensä mun sairastelut sairasteltu. *koputan puuta*
Tigger: Muakin kävi naurattaa tuo alaikäisen pojan äidin tunnustus. Tuli samalla mieleen kaverini mies, joka oli aikanaan nuorena miehenä kaupungin tunnettu naistenmies, pyöritti ja kierrätti minkä ehti, mutta tämän miehen äiti jaksaa edelleen mainita ystävälleni, että " ..eihän hänenkään poikansa ennen avioliittoa.." . Ystäväni elelee nyt uusioperhettä hänen kanssaan, mutta meinaa menettää joskus hermot äitimuorin ylettömän kiltistä käsityksestä poikakullastaan, joka nyt siis huitelee jo lähempänä 40v. Eli eipä olis esim tuossa tunnustus tapauksessa äitili varmaan mennyt myöntämään, kun " eihän meidän poika ole koskaan.. " Heh.
Meille muuten taitaa tulla muutto!!! Ja aika pikaisesti.. Tästä nykyisestä kerrostaloasunnosta on vihdoin tullut suunnilleen mua miellyttävä tarjous ja nyt sit on enää ehdoissa pykälä, että kaupat tehdään, jos vain meille löytyy vuokra-asunto. Tämä siis päivän vanha uutinen.. Ostajan tärkein kriteeri on vapautuminen ja marraskuussa tahtoo muuttaa. Jaiks. Nyt vaan äkkiä vuokrakämppää etsimään, se oma rivarihan valmistuu vasta helmi-maaliskuussa. Neljä kuukautta pitäis siis majailla vuokralla ja vauvelikin sinne tuoda ensimmäiseen omaan kotiin... Mä oon jotenkin tosi haikeena. Tää asunto on ollut minun oma, aivan ydinkeskustassa, katselen mielelläni kaupungin elämää täältä yläilmoista ja nyt tuntuu haikealta luopua. MIelelläni olisin asunut täällä suoraan sinne helmikuulle saakka, mutta parempi turvata selusta, ettei jää parin asunnon loukkuun. Vuokrien hinnat vaan hirvittää, kun niitä eilen selvittelin. Minimi on 500 pikkuisista kaksioista ja siitä sit nousee reippaasti hinnat ylöspäin....
Semmost tähän päivään. VIikonloppu lähenee ja olo on jo hyvä, tänään lähden kuitenkin työporukan kanssa läksiäisiin eräälle mökille. Sisätiloissa kun ollaan, niin mikäs siellä mukana ollessa, vaikka vähän kipiä olo vielä iltaisin onkin. Josta aasinsillalla vielä pikkujoulugalluppiin, niin toki aion lähteä, jos ei mitään ihmeitä tule. Firman kinkerit on 5.12. ja sitten mielelläni menen muihinkin, jos vain kutsutaan. Nyt se on vielä mentävä, kun ei tarvitse lapsenvahtia, vaan hää seuraa kiltisti mukana ;) MIelelläni olen myös aina järjestänyt kaikkea ja pidetäänkin ukkelille synttäripirskeet viikon päästä, taitaa samalla tulla kämpän läksiäiset. Toiset ryypiskelee tietty, mut ei se mua haittaa... Oon omiakin kavereita vielä jokusen kutsunut mukaan.
Mut nyt aamukahvien keittoon.... Kivaa perjantaita! =)
omppu
[color=blue]Mirabella [color=violet]vietä rentouttava vkloppu. Mulla ainaki meinaa välillä jotenki hermot mennä ukkoon. Kai sitä alitajusesti syyttää tästä olotilasta :D no ei nyt sentään, mut joskus vaan ärsyttää jotku pikku jutut. Joten välillä on kieltämäti piristävää viettää aikaa erillään.
[color=blue]Tigger [color=maroon]mä kans oon todennu, ett helpompi kölliä oikeella kylellä. Vaikka liikelaskentaan eikös aina suositella olevan vasemmalla? Mua ainaki jotenki painaa, ku kääntyy vasemmalle kylelle.
No - -eipäs aatella kaksmielisesti siellä ;) tuosta tuliki mieleen, ett näin jottai himounia pitkästä aikaa. . *punastuu*.
Onnea pyöreestä päivästä myös sulle :)
*hmm* vähintäänkin erikoista, jos äitiä käsketään isyystunnustukseen mukaan :D voi elämän kevät! Äitihän se tietää missä sängyssä poitsu on seikkaillu. .Mä oon käsittäny, ett jos avoliitto ei oo kauaa kestäny niin sillon kysellään vielä tarkempaan!! Näin ainaki mitä yhen kaverin kans kerran vertailtiin tapausta. Törkeetä &%¤#!!
[color=blue]Tau [color=violet]se on kyllä hyvä, ett on ukko joka ei oo peukalo keskellä kämmentä. Oma ukko osaa mielestäni kaikki ukkojen hommat, mut kotihommat on osa vähä katellessa. .
[color=darkviolet]( . ) ei mitään " uutta" . Eilen kävin illalla akan kans kävelyllä niin aika pinkeeksi veti ja kiristi. Omasta mielestä en kyllä kävelly liian nopeesti.
Tänään sit lähen katastaan peipille lipastoo [b]anopin [/b]kanssa. Ei anopilla tässä asiassa oo osaa eikä arpaa, mut siis yhessä lähetään shoppaileen. Mä tuun hyvin toimeen anopin kanssa, eikä oo ollu ongelmia (koputtaa puuta) asua ihan viereisillä tonteilla. Onneks ei sentään näköyhteyttä oo mökistä mökkiin. Mä en tykkäis :/
Viime vuonna kismitti, ku mulla oli keskenmenoja niin ainaki ekasta ukon äiti oli menny möläytteleen joillekki :O Tarkotus oli siittä sille sanoo, mutta ku ite kävi asiaa läpi niin ei ollu voimia. Vähensin kyllä käyntejä naapuriin ja välillä en piiitkään aikaan nokkaani näyttäny. Sitte, ku näytin niin anoppi kiitti mua käynnistä lähtiessä. Jospa se siittä jotai otti opiksi - kenties.
Akka haluais varmaan jo, ett puuhattas jotain. Kotihommiin vie tie :)
Z ja peipi 26 ( mihin tää aika menee )
Todellakin ihanaa, että on perjantai ja viikonloppu edessä :) Ei ois ihan kauheasti huvittanut lähteä töihin, kun mies jäi tytön kanssa kotiin köllöttelemään. On nyt perjantait hoitovapaalla mikä tekee minusta hirveän hyvää molemmille, sekä isille että lapselle! Ja elättelen pienoisia toiveita, että meillä ois koti siivottu kun pääsen töistä...
Mun napakin on jotenkin tummumaan päin, en kyllä muista oliko viimeksi. Viivaa ei ole ainakaan vielä tullut, ekasta taisi tulla sellainen haalea joka sitten lähti nopeasti pois.
ZATU: Et oo ainoa, joka ei oo vielä kauheasti tehnyt vauvan eteen, mä en ole tehnyt MITÄÄN! Siis en edes niitä kelan papereita... Mut jotenkin kun itsellä on vielä kolme kuukautta aikaa, niin tuntuisi ihan hassulle jos ois jo sänkykin valmiin nurkassa kököttämässä :) Äsken sain sentään otettua neuvolakortista kopiot, niin saa ne vakuutuspaperit postiin. Seuraava operaatio ois varmaan se lipaston hankinta, niin voi sitten ainakin hakea varastosta ne vauvanvaatteet valmiiksi. Vaik ei niitä sentään vielä viitsi pestä, johan ne ehtii ihan pölyyntyä.
Tänään tulee mun veli katsomaan niitä tyttöjen vaatteita, loput vien sitten kirpparille. Hirveän haikeaa luopua niistä, mutta eiköhän se ultra (ja omat tuntemukset) ole aika varma. Ei kai kukaan ole kuullut, että Bruno ois sukupuolesta erehtynytkään?? Ja suottahan niitä vaatteita pitää tilaa viemässä, jos meille vielä joskus tulisi tyttö, niin ostellaan sitten uusia.
TIGGER: Mullakin tuntuu nuo kylkipistot nimenomaan vasemmalle puolella, mistähän ne oikein johtuu?
Ihanaa, et kerrankin ei ole viikonlopuksi ihmeitä suunnitelmia, saa ottaa ihan rauhassa!! Mun tekisi mieli shoppailla vielä yhdet äitiysfarkut, vaikka näitä vaatteita muuten onkin aika lailla. Ja ehkä sitä taas vois käydä vähän hypistelemässä vauvan vaatteitakin... :) Niin ja ne tukisukat, harmi etten tajunnut sellaisia jo ekassa raskaudessa, jalat on ihan kirjavat kunhan rusketus haalenee.
ARDISIA: Onnea nimen keksimisestä! Mä en meinaa millään keksiä poikien nimiä, tyttöjen nimiä kyllä tulvii mieleen vaikka miten... Ei sulla ois paria ylimääräistä, jotka sopisi meidän esikon nimeen ?! :)
ariella ja paavo -masukki rv 25+6
[color=blueviolet]Isyyden tunnustuksesta: Meillähän on vähän samanlainen tilanne kuin tuo mistä ootte puhuneet. Iskä oli vasta täyttänyt 17v. kun meikäläinen putkahti maailmaan, ja mun pappa on sitten käynyt tunnustamassa mut poikansa lapseksi :) Kävi vasta sitten ilmi kun olin 17v. että tän vuoksi iskä ei ollut koskaan ollut mun huoltaja. Me kaikki elettiin siinä uskossa että oli ollut. Varmaan aika " hauskaa" hommaa käydä tunnustamassa lapsensa puolesta.
Mirabella: Toihan voi olla kivaakin joskus viettää viikonloppu kaksin lapsen kanssa. Mä ainaskin tykkäsin kun meidän isukki oli kesällä Evolla ja oltiin neidin kanssa kaksin..Hauskaa viikonloppua
Tigger: Meillä Nasu on kova hikkaamaan, päivittäin tuntuu ainakin yksi hikka. Se tuntuu pieninä nytkähdyksinä jotka toistuu parin sekunnin välein. Hikka tuntuu monilla eniten tossa ihan alhaalla alavatsassa. Kyllä sen sit tunnistaa kun vauvaa hikottaa. Silloin kun ootin esikoista ja bongasin ekan hikan, niin säikähdin että vauvalla on joku hätänä kun silleen nytkähtelee. Epäilin ties mitä kohtauksia ja hapenpuutteita:) Onneksi sit äiti tiesi kertoa mistä oli kyse :)
OmppU: Onnittelut tulevasta muutosta:) Hirveen monet ( mekin muutettiin ) muuttavat raskauden aikana. Sit saa laittaa pesää oikeen urakalla.
Ihanaa tosiaan kun alkaa viikonloppu eikä oo kiire minnekään. HUomenna olis kummitytön 2v. synttärit ja sinne meinataan mennä. Muuten vaan hillutaan.
Kuvasin yksi päivä digikameran videointi-toiminnolla Nasun liikehdintää. Hauskan näköistä kun masu liikkuu niin selvästi. Sitä on sit hauska näyttää vauvallekin kunhan se tuosta syntyy ja kasvaa vähän :)
RV 27+3
mitenkäs meidän pino on tippunut jo toiselle sivulle??? täytyypä nostaa näkösälle.
tigru
[color=darkviolet]Vaikka sinällään ei hirveesti aikaa oo kulunu, ku neljäs päivä ukko vei hakemuksen. Soitin sinne mihin hakemus vietiin niin sanoivat, että jos heidän pitäs asia käsitellä niin se ois hoidettu jo! Mutta ku mä kuulun eri veropiiriin :O niin siellä ei oo tehty mitään.
Koneelta luki vain, että asia kesken tms. Kysyi haluanko, että hän kiirehtii asiaa. Halusin paketin takia :) Meni kotvanen niin soitto tulee, mutta ei sieltä missä asioin vaan arvelisin n. 70 kilsan päässä olevasta Kelasta! Kyseinen naikkonen oli alkanut hoitamaan mun hakemuksia ja kuulemma paketti asia on hoidossa, samaten peipin lapsilisä asia (hassua). Pyysi toimittavaksi liiton papereita, koska oli laskenut, että sen mukaan laskettuna saan enempi ä-rahaa. Ku koneelta näki sen niin siittä huolimatta pitää toimittaa viimesin ansiosidonnaisen päätös. No, pitää viedä, ku haluavat ö-mappeihin arkistoitavaa :D
Että näin.
Akka katselee Liisaa Ihmemaassa. [b]Onko muita [/b]jotka katsoneet tuota pienenä?? Oottelen täs ajankulumista, ku anopin kans oli puhe kahen maissa tehä lähtöö sinne kaupunkiin. .
Tänään jo paremmissa tunnelmissa, flunssa rupee hellittään ja hammas kunnossa taas jonkin aikaa. Eipä siitä ollut isoa palaa lohjennut, että ihan vartin käynnillä selvisin, laitettiin vaan uuttaa paikkaa tilalle. Toi on vaan siitä viheliäinen kun se on juurihoidettu takahammas, josta sitä paikkaa sekä paikan ympärillä olevaa hammasta lohkee aina silloin tällöin. viimeksi se oli ihan salmiakin syytä, mutta tällä kertaa söin ihan normaalia ruokaa ja silti lohkes. Yks vaihtoehto on sitten jossain vaiheessa koko hampaan poisto tai sitten joku kruunun laitto siihen, mikä kuulemma on tosi kallista, 1000e/hammas. eikä sekään välttämättä siinä pysy kauaa. Että ehkä mä tyydyn siihen hampaan poistoon jos toi nyt lohkeilee vähän väliä.
Mirabella: Nautihan nyt ukottomuudesta, mä ainakin kaipaan aina silloin tällöin yksinoloa. Mies käy usein harrastuksensa takia viikonloppuleireillä ja sitten on nää sen yövuoroviikot joista aina nautin. Saa katsella telkkarista mitä haluaa ja olla ihan yksin, pojan mentyä nukkuun.
Tau79: Tosta navan mustumisesta, kuinka äkkiä se hävis sitten synnytyksen jälkeen? Vai jääkö se tummemmaksi?
Tuosta isyydentunnustuksesta, meillä se on taasen edessä kun ei olla naimisiin päästy. On ne vähän huvittavia ne kysymykset. " Oletko nyt aivan varma, että olette olleet sillai silloin ja silloin?" -tyyliin. No, huumorilla se on otettava. Mutta musta siitä käytännöstä vois aatella luopua jossain vaiheessa kun aattelee kuinka yleisiä avoliitot on nykypäivänä.
Kävin hakeen pojalle talvihaalarin ja löysin samalla parit joululahjat ja rääpäleelle sellaisen villamyssyn. Se koko siinä vielä vähän epäilyttää kun tuntuu se 0 kokokin olevan vastasyntyneelle ihan liian iso.
Oon ruvennut jo osteleen noita joululahjoja. Ihan senkin takia ettei sitten joulukuussa tarvi enää pyöriä tän mahan kanssa tuolla ja eipä tuu sellaista rahalovea kun ostaa kaikki vähitellen. Ja eihän sitä tiedä vaikka olis jo synnyttämässä joulunpyhinä.
Tänään ois 4h iltavuoro edessä, otin puolipekkasen tälle päivälle. No, se menee nopeesti. Eipä sen kummempia.
Päivänjatkoja!
Piti tänään syödä sanani, vannoin pari viikkoa sitten, etten enää tee viikko-ostoksia yksinään tän mahan kanssa. Pakko oli kuitenkin, kun kaapit melkein tyhjinä ja menen illalla sinne ravinteliin työkavereitten kanssa, ei olis ehtinyt handlata enää miehen kotiuduttua. Ja miestä ei kauppaan yksinään lasten kanssa saa :) Supistelee taas kovasti, vaikka yritin ostella niin vähän kuin mahdollista... No, nyt onnellisesti kotona syöpötellen, piti ostaa herkkua, oikein kermaista vaniljarahkaa ;) Ostin myös isot kasat kynttilöitä, ruokakaupan viereen oli avattu uusi tanskalainen sisustus-halpiskauppa. Saa sitten hempeillä myöhällä, kun tulen kaupungilta.. Saas nähdä kuinka kauan jaksan kuunnella humalaisia. Ei ole mitenkään mukavaa olla kapakassa kuivin suin. Vaatii luontoa =) Sitä ruokailua mie tässä eniten ootan..
Zatu: Mukava kuulla, että sulla synkkaa hyvin anopin kanssa, vaikka lähekkäin asuttekin! Se on loistava kyky anopilta osata jättää teidät omaan rauhaan ja olla puuttumatta liikaa teidän elämään. Mulla oli ennen aivan ihana anoppi, siis esikoiseni isänäiti. Vaikka siihen välillä hermostuikin, niin varsinkin nyt jälkeenpäin osaa arvostaa sitä kympillä! Ollaan kyllä vieläkin tekemisissä, harvemmin kyllä kun hän asuu Suomessa.
Kyllä on Liisa Ihmemaassa tuttu! Tykkäsin siitä kovasti, mulle tais tulla se sarjakuvalehtikin? Samaten Maija Mehiläinen oli ihana ja Tao Tao (saakohan noita piirrettyjä enää mistään???)
Tigger: Kataya sulle selittikin hikan tunnistamisen helpottamiseksi.. Se tuntuu sitten varsinkin selvästi, kun pää on vauvalla alaspäin tuolla lantion sisällä. Mutta ei kaikki vauvat niin hirveesti hikkaa.. Mulla pojat olleet kovia hikkaamaan, jo näillä viikoilla, tämä uusi sankari ei ole hikotellut mun tunteekseni vielä mitään. No, odotellessa tyydyn noihin potkuihin ja tärinöihin!
Kataya: Kuulostaa kyllä aika hurjalta tuo isyydentunnustamis- juttu.. uskon kyllä että se menee niin alaikäisien ollessa kyseessä, mutta että niin tehdään vielä tänäkin päivänä. Huh-huh.. Täälllä Ruotsissa isyys tunnustetaan ENNEN lapsen syntymää. Se musta vasta kummaa on. Aikas noloa, jos vaikka syntyiskin sitten " vääränvärinen" lapsi.. En tiedä pystyykö sen sitten kumoamaan?
Ariella+ muut nimistä kiinnostuneet:
www.svenskanamn.se l
löytyy paljon nimiä, myös suomalaiseen suuhun sopivia, erikoisia ja tavallisia. Kannattaa katsella, sieltä mä bongasin meidän nimen :)
Niin, ja ei mullakaan ole vauvalle vielä mitään valmiina, niin kuin sänky jne. Rattaittenkin kankaat pitäis pestä. Luulin jo ostaneeni kaiken tarvittavan, mutta tajusin, että onkin vielä aikas paljon uupuvaa.. Enkä ole pessyt vauvanvaatteita, kyllä mä ehdin sitten joskus Joulun jälkeen? Mulle on tullut tunne, supisteluista huolimatta, että tämä vauva tulee odotuttamaan itseänsä..
Niin, Ariella.. Vauvan koosta tuli mieleen kun eilen kävin lukemassa keskustelua täkäläisellä odotuspalstalla suurista vauvoista. Siis eihän se suuri vauva sinällään aiheuta vaikeampaa synnytystä, vaan sillä vauvan pään koolla on suurempi merkitys. Minkä kokoinen teidän esikoisen pää oli syntyessä? Tuolla keskustelussa kerrottiin useastakin 4-5- kiloisesta, jolla hattu ei kuitenkaan ole ollut kuin 35-36cm. Eli ihan normaali pään koko, vaikka muuten ollutkin vähän pulleampia vauvoja. Meillä ykkösen pää oli 33cm ja kakkosen 36cm, aika iso ero..
Kertokaapas te muutkin, minkä kokoisia päitä teidän vauvoilla on ollut? Mua alkoi nimittäin hirvittää taas, kun viimeisimmässä ultrassa kaikki muut mitat vastasi laskettua aikaa päivälleen, mutta pään mitta näytti noin viikkoa isompaa vauvaa.. eli suuripäinen on tulossa? Äääks.. Lisää juteltavaa pelkopolilla... =)
Nyt lisää kahvia.. I´ll be back =)
/ardisia 26+4 tai mikä päivä nyt on?!?!
Tuuleepas kylmästi täällä meillä...
Tytöllä on tänään vika päivä päiväkodissa, viettävät synttärit ja läksiäiset samalla kertaa. Oikeat syndet on maanantaina. Juhlat pidetään kotona sunnuntaina ja pitäiskin siis mennä leipomaan ja siivoamaan. Mutta kun meinaa tuo väsy painaa päälle kun heräsin jo 5.20 enkä saanu enää nukuttua... :o haukotus..
( . ) potkuja riittää, nytkin hyvä ettei pissit tule housuun kun potkii rakkoon päin. Tänään mielikin on ihan hyvä eilen oli itkupäivä. Itketti vain ihan kamalasti enkä edes syytä osannut kertoa. Paruin kuin pikkulapsi pitkään ;) ukko vain totes että: Rakas! kuuluu taudin kuvaan kyllä se helpottaa. Ja otti syliin ja halasi. Aikas suloista :)
MasunympärysG: Oli huikeat 103cm! enkä ennen raskauttakaan ollut mikään iso, vatsanympärystä en kyllä tiedä mutta koko 38.
Mutta nyt pakko mennä sinne vessaan ettei tarvitse housuun aikuisen ihmisen pissiä ;)
äityli ja möhis 26+2
Pistin sijaisen itsenäisesti hommiin että pääsen tänne ;-) Täällä vaan sivut jumittaa, katsotaan saanko jotain viestiä eteenpäin.
tigru - onnittelut pyöreistä viikoista!
tau79 - voisitko käydä meilläkin noita hommia tekemässä, tuoreet sämpylät ois aika kiva juttu :-) Nyt on kai menny jotain ohi, mutta ilmeisesti sun mies osallistuu kotitöihin, kateeksi käy :-)
Omppu - paranemista sulle ja onnittelut mahdollisista kaupoista, toivottavasti kiva vuokra-asunto löytyy helposti.
Zatu - juu musta on kiva välillä olla ihan yksinäänkin tai siis yleensä kaksin pojan kanssa. Eipähän tarvii " tapella" telkkariohjelmista jne. Miten sä voit kuulua eri veropiiriin, anteeksi kun utelen. Muistan Liisaa penskana katsoneeni :-)
ariella - hauskaa shoppailua!
Kataya - hauskaa viikonloppua myös sinne!
Fable - juu nautitaan, toivottavasti hammas ei vaivaile kovasti enää.
ardisia - jos en väärin muista oli pää 36 cm. Otahan sitten iisisti ettei karkaa mopo käsistä, hauskaa iltaa.
On varmaan ollut jo aiemmin, mutta tehdään uusiksi:
GALLUP: Osallistuuko miehesi kotitöihin miten? Onko jotain hommia mitkä vain hän tekee jne.
( . ) väsynyt ja iloinen että on pari vapaapäivää. Supistelut vaan vaivailevat, ei kuitenkaan älyttömän kipeitä eikä säännöllisiä joten epämukavaa vaan.
Illalla siis rauhallisesti ilman miestä, pitäisiköhän käydä vuokraamassa joku ihana nyyhkyleffa mitä mies ei halua nähdä tai sitten jotain kauhua.... Ja tietty ostaa ihan vähän jotain herkkua... Hmmm...
t. M & A 29+4 (perässä tullaan tigru :-)
ps. onko täällä enää ketään aktiivista jolla la 1.1.07???
Fable: Tiiätkö, en yhtääm muista miten nopeesti synnytyksen jälkeen tuo navan väri palautu ennalleen. Sen muistan, että väri hävis ikään kuin palasina, sellasia läiskiä, en osaa oikein selittää. Oli ihan hassun näköinen.
VauvanpäänkokoG: Pojalla oli päänympärys syntyessään 34cm.
MahanYmpärysG: 105cm näytti! harmi kun ei oo tullut edellisen raskauden mittoja kirjattua mihinkään ylös.
Nyt on kämppä siisti, mutta ne sämpylät on edelleen paistamatta... Lähdettiinkin poitsun kanssa ulkoilemaan ja nyt on pikkumies nukkumassa =) Ne sokerirasituksen tuloksetkin unohdin soittaa ja kysyä, mut nehän selviää sit tiistaina, kun mulla on tän raskauden eka lääkärineuvola.
Patterin korjaaja rimputti heti ovikelloa, kun sain pojan nukahtamaa. Ei tuo onneks sit herännyt, vaikka makkarissa kävi huoltomies koluamassa. Patteri ei kyllä edelleenkään tullut kuntoon, kun ei hällä ollut sopivaa osaa. Tulee kuulemma sit ensviikolla... Kiva, kun toi patteri hohkaa täysillä, ei kiva. Mut jospa sen sais alkuviikosta kuntoon.
Liisa ihmemaassa muistuu hämärästi mieleen, mutta nuo maija mehiläinen ja taotao on tuttuja =) Ja muita mieleen jääneitä mitä muistui mieleen, niin tohtori sykerö, rosvo rudolf, olipa kerran elämä... Ja mikäs se hauska remonttimies-animaatio olikaan, jossa ne kaks ukkelia aina mokaili... Olikohan ne Mat&Pat tai jotain... =D Eipä ollut semmosia väkivaltapiirrettyjä nuo, mitä nykypäivänä näytetään!
-tau- 26+6
Hyvä täs nyt istua, kun poika nukkuu.
Niin, Mirabella, äskeisessä viestissä jo mainitsinkin, että ne sämpylät on sit vielä paistamatta... Kato, ei pitäis näköjään mainostaa ennen kuin saa oikeesti aikaiseksi... *nolo* Mutta onhan tässä vielä aikaa pyöräyttää litran taikina, ei siinä kauaa mene =)
Niin, on tuo ukko-kulta siitä ihana, että useimmiten laittaa meillä ruoan, kerran viikkoon pesee pyykkiä, osaa leipoa, siivota, ommella jne vaikka mitä. Ja korjailla kaikkea mahdollista. Jotain mitä minä oon jo viskaamassa roskiin, niin mies korjaa tai keksii jotain uusiokäyttöä =)
Toki tällä hetkellä mie teen noita kotitöitä enemmän, koska tässä kotona oon ja mies töissä. Mutta jos jotain sais ukossa muuttaa, niin vois se olla vähän romanttisempi =) Eihän kukaan voi olla täydellinen.
Taas -tau-
Täällä oli maa lumessa aamulla, nyt jo suurin osa on sulanut pois =(
Neuvolakuulumisia eilisestä:
29+3
verenpaine 115/60
hemoglobiini 129 (on raudan syöminen auttanut!)
pissa oli puhdas
vauvan pää alaspäin, liikkeita tuntui, kuului ja näkyi =)
Vauvan syke oli 145-150
SF-mitta 27 cm
painoa 630g/viikko
Oma mahanympärys on 110 cm (itse mitattuna)
Lupasi lähettää lähetteen äitiyspolille raskausviikolle 36 syynä edellisen synnytyksen komplikaaatiot.
Eipä tänne muuta erikoista, tytillä on syysloma, mutta emme sen erikoisempaa ole keksineet, eilen oli vieraita. Tänään pitäisi viedä lapset elokuviin, vaikkei kovasti huvita nähdä " yli aidan" .
Kiitokset kaikille jotka olette kyselleet paappani kuulumisia. Hän on nyt terveyskeskuksen vuodeosastolla ja on saanut verta, mutta lääkäri oli sanonut tädilleni että pitää varautua siihen että tämä on se lopun alku, koska noin alhaisen hemoglobiinin saa vain jos on sisäisiä verenvuotoja (vatsahaava, syöpä tms.) Tutkimuksia ei voida paljoa tehdä potilaan vastusteluiden takia, itse ei ymmärrä olevansa sairas.
Siskoni oli siellä pari päivää sitten yötä, ja katsoivat yhdessä jonkun ohjaleman illalla ja pappani oli nauranut ja hokenut että " voi ysikymppi sentään" . Koska on saanut asua mummani kanssa kotona, alzheimers ei ole edennyt kovin nopeaan tahtiin ja on hyvinä päivinä vielä ollut se pappa minkä lapsuudestani muistan. Paappani on opettaja ammatiltaan ja entienen kuoronjohtaja ja oli sairaalassa laulanut virsiä kunnes joutui ottamaan piippua (hänellä on myös emfyseema, keuhosairaus). Aika mielenkiinnotonta tietoa täysin vieraasta ihmisestä, mutta tuntuu että jonnekin haluan kertoa mikä hieno ihminen mun paappani on =)
En halua häntä vielä menettää, mutta toivon että hän saisi lähteä täältä arvokkaalla tavalla, ja ilman kärsimyksiä.
Nyt pitää mennä kyyneliä pyyhkimään ennekuin lapset näkevät...
nenn
Eilen oli siivouspäivä, koko tupa tuli kuurattua ja sain äippäpakkauksenkin niin ei ehtinyt edes koneella koko päivänä. Illalla tein vielä ison satsin porkkanaraastetta pakkaseen. Kyllä oli hyviä makeita porkkanoita. Tuli aika paljon naposteltua siinä samalla. Aattelin jo että oon varmaan ihan keltanen tänään =). Vaan kyllä tuntu että oli paljon hosunut ja ollut jaloilla ku illalla alkoi jo jalkapohjiin sattua aina ku otti askelen ja alapään suonikohjua tykytti tosi inhottavasti =/. Mulla on ollu kyllä tällä viikolla tosi energinen olo, saa nähdä kauanko kestää ;).
Äippäpakkauksen bodyt, potkuhousut, kietaisupaita, vaippa, pyyhe ja harsot on jo kuivumassa. Saa huomenna aamulla laittaa ne kaappiin pois jaloista pyörimästä. Ei kai ne siellä kaapissa pölyty, eikä sitten tarvitse huolehtia niiden pesusta myöhemmin. Minä kyllä tykkäsin noista vaatteista, eihän niissä sisävaatteissa ollut sinistä kun ihan muutamassa, muut oli tosi pirteitä! Ulkovaatteet kyllä on siniset, mut se on onneksi mun lempiväri =). Ja ihana on se makuupussi!
Ompulle onnea asunnon metsästykseen!
Mies kotitöissä... juu, eipä pajon näy. Yleensä puistelee matot, mutta nytkin minä ne tamppasin. Ollaan asuttu omakotitalossa maaliskuusta ja oiskohan kahdesti siivonnu keittiön =/. Pyysin tässä joku aika sitten että jos laittais ruokailun jälkeen OMAT astiansa koneeseen jos siellä on likaiset niin tuumasi puolitosissaan että kun ei hän tiedä onko siellä puhtaat vai likaiset... eikä se niitä astioita ole sinne koneeseen laittanu. Asiasta tulemme kyllä piakkoin keskustelemaan, kun ei ukon edes tarvi koskaan laittaa ruokaakaan. Ja kun minä tiedän, että se pystyy ja osaa osallistua, kun opiskeluaikana teki paljon keittiöhommiakin. Pyykkihuollosta tms. on turha edes mainita... Mies tekee maatilalla pitkää päivää, mutta vastapainoksi saa omaa aikaa. En ikinä valita kun lähtee harrastuksiin tai parinkin päivän reissuille ja pidän pojan poissa jaloista että saa olla rauhassa kotonakin kun on väsynyt. Joten voisi vähän antaa takaisinki. Nyt alkaa jo itkettää joten taidan lopetella.
Hyvää viikonlopun alkua kaikille!
Tukisukista, tilasin eilen neuvolan kautta tukisukat, mittatilauksena tehdyt! Otti mitat molemmista jaloista, reisien paksuus ja pituus ja saan ne sitten parin viikon päästä. Mustat otin, sanoin että ehkä ne sitten on vähän seksikkäämmät =) (sehän on tässä tilassa tosi tärkeää!)
Ja vauvan päänympäryksestä, pienimmällä ollut 35 cm ja isoimmalla (pojalla) 37.5cm
Kotitöistä, meillä mies kokkaa useimmiten ja keittiö siivotaan joka päivä yhdessä, suursiivous tehdään viikonloppuna yhdessä. Pyykit hoidan minä, pannuhuoneen hän (meillä on puulämmitys). Viikolla se tavaroiiten poimiminen ja organisointi jää mulle, että lattia on yleensä melko tuntematon käsite täällä. Mun miestäni ei vaivaa sotkut, vaikka kuinka laiskana täällä olisin, hän ei ole kertaakaan 13 vuoden aikana sanonut sanaakaan talon siivosta, vaikka välillä olisi syytäkin ollut kun rouvaa on laiskottanut =)
Mulla on ihana mies, joka ei myöskään ole yhtään romanttinen, mutta se ei haittaa kun en ole minäkään! Synnärille olen aina kieltänyt tuomasta kukkia, en tykkää yhtään kukista ja mua harmittaa vaan se rahanlähtö kun näen kalliitta puskia. Huonekukkia meillä on tasan nolla, koska en keksi yhtään syytä tuoda luonto sisätiloihin, eivätkä viherkasvit ole mielestäni edes hienoja. En myöskään välitä synttäri tai äitienpäivälahjoista, tai muista merkkipäivälahjoista joita ostetaan sen takia kun pitää. Kun mun mies vie lapset ulos oman työpäivän päätteeksi ja sanoo että mun pitää mennä maate ja ottaa rauhallisesti, se om mulle se rakkaudenosoitus enkä muuta kaipaa. Mutta tässäkin jokaisella on tyylinsä enkä väheksy niitä jotka pitävät tätä tärkeänä.
Meillä lapset ovat kovasti isän perään ja pappan pitää sitä ja pappan pitää tätä. Äiti ei kelpaa sen jälkeen kun isä tulee kotiin. Jos eroasimme joskus, uskon että päätyisimme vuoroviikko asumiseen koska meillä mies on ottanut isävastuunsa alusta sti täysillä, enkä ymmärrä miten meistä kumpikaan jaksaisi olla ilman heitä. Minun mieheni on myös eroisä 15 vuotiaalle pojalle joka asuu ruotsissa äitinsä kanssa, ja olen läheltä nähnyt sen tuskan mitä hän koki oikeusasteiden viimeisen sanan jälkeen kun päätös tuli että lapsi jää äitilleen ja mies saa " tapaamis" oikeuden joka toinen viikonloppu. Hyi kamalaa kuinka raskasta se oli mun miehelle. Nyt tapaamiset ovat vieläkin harvemmin kun muuttivat 4 vuotta sitten sinne ruotsinmaalle.
Tästä syytä en sitten voikaan erota miehestäni =) Ja hyvä kai niin. No 13 vuotta on yhdessä jo tallustetu että kyllä suurimmat yllätykset on jo koettu. Haasteena nyt on tietysti se ettei kylläännytä. Päivä kerrallaan.
Hyvää viikonloppua kaikille terhoille!
nenn 29+4
Nyt on iso säkillinen pikkuisia tytön vaatteita vaihtanut omistajaa ja mulle tuli heti hillitön himo lähteä katselemaan tilalle niitä poikien vaatteita... Mitenhän sitä saisi itsensä pidettyä kurissa, kun niitä pienimpiä kokoja ei tosiaan paljoa tarvii?!
PäänkokoG: Esikoisen päänympärys oli 33 cm. Katsoin juuri niitä 4D -ultrakuvia, niin tällä masukilla on ollut kaikki muut mitat viikkoa edellä mutta päänympärys on vastannut viikkoja. Outoa. Mut hyvä pointti Ardisia, et eihän sillä tosiaankaan ole synnytyksessä niin merkitystä onko vauva pitkä vai lyhyt vaan se päänympärys ratkaisee. Ja eikös se niin ole, että jos raskaus menee yli, niin ne aukileet alkaa luutua eikä pää jousta synnytyskanavassa niin paljoa? Ja kun ei ekakaan mennyt yli, niin jospa ei tämäkään? *rauhoittelee itseään*
Hassua, mutta mun synnytyspelot on tällä hetkellä ihan tipotiessään! Jotenkin se kipu ja kaikki on ihan unohtunut ja sitä vaan odottaa, että pääsee sitten tositoimiin... Yksi kaveri kyllä sanoi, että sillä palautui vasta sairaalaan mennessä elävästi eka synnytys mieleen ja sit oli tullut fiilis, että eih, voisko tän vielä perua ;)
Nyt taidan mennä laittaan iltapalaa, täällä ois nyt niitä karjalanpiirakoita (tosin mummon leipomia sellaisia)
ariella
color=darkviolet]Siittä varmaan, ett oon katki poikki ja yliväsyny. Lähettiin anopin kans kahen aikoihin ja kotosalla olin puol seittemältä. Tunteroinen menee suuntaansa, joten käveltyä tuli kaupoissa ihan kiitettävästi.
Päädyin ostaan senkin peipin vaatteille. Kolmannesta huonekaluliikkeestä löysin (mitenhän mä jaksoin ettiä niin kauan) ja silti hetken jahkasin hinnan takia otanko vai en. No ei mun mielestä lopulta 65,- ollu päätä huimaava mäntysestä. Pinnasänkyyn päätyin ostaan uuen patjan, vaikka uutena ostettiin akallekki. Naurakaa vaan, mut ku joku väite on, ett jokaiselle vauvalle pitäs olla uus niin. .ja akan sänkyyn ostin petarin kunnei sillä ollu viel sellasta.
Sitten tarttu jo muutama joululahja mukaan. Ja jonkun sortin tukisukat löysin tai lentosukat, mut tukee on niissäki. Huomenna kokeilla miltä ne tuntuu jalassa. Askartelujuttuja ostin, ku akka haluaa tehä rinsessakruunun mikä oli uusimmassa Prinsessa lehessä. Ja kaikkee muuta pientä tarpeellista. Niin ja pitää ihan mainostaa, ett ostin päivävoidetta! Se on harvinaista, ku yleensä perusrasvaa käytän. Enpä jaksa muistaa oonko juuri koskaan erikseen ostanu moista :O
[color=blue]Ardisia [color=violet]juu anoppi ei pahemmin meillä kuuhaa. Se on ite asiassa melkein aina tullu vaan kutsuttuna meille. Tai sitten poikkee pikasesti tuomassa jottai. Jos oma äiti asuis noin likellä niin se varmaan välillä ois haitaksi asti jaloissa.
Joskus toivon, ett anoppi hakis akan niille, mut se on taas sellanen ett oottaa mun tuovan, jos haluan. Ja mähän en kovin äkkiä toisten apua oo vaatimassa. Tässä asiassa menee vähä ristiin. No, ens viikko sillä on koulusta lomaa niin sano tänään akalle, ett ens viikolla tulla sitten heille. Harvinaista :)
Lasten videokerhosta saa ainaki TaoTaoo, Maija Mehiläistä ja muitaki vanhoja tuttuja. M. Mehiläistä oon tilannu useemman, mut muita en. Tai no Barbapapan oon jostai ostanu tai sit tilannu tuolta. Kössi Kenguru löytyy.
[color=blue]Vauvan pipoG: [color=maroon]akalla oli 35.6!! Apua noinko iso, jaiks. .
[color=blue]Mirabella [color=violet]niin siis ukko vei sen paikkakunnan Kelaan mis käy töissä. Eli se kuulemma on eri veropiiriä, mut sehän on sama mihin hakemukset vie. Eihän niitä välttämättä oman kunnan toimistossa käsitellä.
[color=blue]KotityöG: [color=maroon]enpä pahemmin vaadi ukolta niitä. Varsinkaa nyt, ku oon kotimamina. Omat pyykkinsä sais mielellään laittaa kaappiinsa. Toisinaan laittaa ja toisinaan mä laitan, ku innostun. Pyykkihomma on mun reviiriä, mut joskus on laittanu omia juttujaan koneeseen, jos on tullu puheeks. Mut mä joudun neuvoon mistä napeista pitää painaa. Meiän koneessa pitää painaa pesuajanlyhennykset ja ohjelmat jne eri nappuloista niin ne tuntuu olevan hepreaa ;)
Likaset astiansa panee koneeseen, mitä nyt pannuhuoneeseen välillä kertyy kahvikuppeja. Tyhjäilee toisinaan myös koneesta puhtaat kaappeihin, mut mä monasti sit korjailen jälestä ku astiat ei oo oikeilla paikoilla.
Lyhyesti ei siivoa yleensä ilman kehotuksia. Ja mä harvon kehotan.
[color=blue]Tau [color=violet]Hupsis ukkoja ne oli :) tai nykyään ainakin sillä nimellä myydään videokerhossa siis ne remonttimiehet.
[color=blue]Nenn [color=maroon]ohoh tilaustyönäki saa :O maksoko paljo, jos saa udella??
[color=darkviolet]Nyt on pakko mennä jääkaapille, ku masu ihan murisee sapuskaa.
Huomenta!
Onneksi on perjantai, rupeaa tämä töissä pakertaminen riittämään. Taas olisi väsyttänyt aamusella, vaikka meninkin ajoissa nukkumaan.
Mies lähtee viikonlopuksi poikaporukalla mökkeilemään joten vietetään " leppoista" aikaa esikoisen kanssa kaksin. Täytyy varmaan tänään tai huomenna laittaa kämppä kuosiin ja jos sunnuntaina ehtisi leipomaan.
Eipä ehdi tässä muuta, täytyy herättää poitsu että ehditään taas matkaan. Hauskaa perjantaita!
t. Mirabella ja Albert rv 29+4