#@# MARRASMURUJEN PERJANTAI #@#
Kommentit (54)
Ihanaa, että kaikki sujui nopeasti ja hyvin, ja ennenkaikkea pääsit kotiutumaan noin pikaisesti :) Alunperinhän niin juuri toivoit... Nyt vaan opettelemaan arkea sen pienen tuhisijan ja isovelin kanssa :) Et varmasti koneella ehdi istuskelemaan, mutta jos satut tämän viestin näkemään, niin jos pikaisesti voisit kertoa oliko osastolla aivan kauhea kaaos? Tietäisi sitten itse varautua pahimpaan, jos vaikka lähtö tulisikin jo pian (niin siis toiveissa vaan :))...
Ja SISELILLE myös lämpimät onnittelut pikkuisen tytön johdosta :)
SWEHINALLE tsemppiä sektioon! Itsellä ei ole kokemusta sekstiosta, joten vaikea " lohduttaa" :( Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja onhan se palkinto kuitenkin mitä ihanin, synnytystavasta huolimatta :)
Itselläni on " pieni" toivonkipinä siitä, että synnytys olisi jo ihan lähipäivinä :) Vaikka kaksi muuta synnytystä on mennyt yli lasketun ajan, niin nyt jotenkin on sellainen fiilis! Juu, vaikka tosiasiassa kärvistelen täällä vielä kolmenkin viikon päästä :)
Tiistaisen polikäynnin jälkeen on nimittäin tullut, nyt jo menossa siis neljäs päivä, sellaista ruskeaa, verensekaista, TOD. limaista (hyytelömäistä) vuotoa?! Siis sitä vaan tulee ja tulee (anteeksi kuvaus!)... Lisäksi ennakoivat supparit ovat selvästi lisääntyneet, mutta eivät ole mitenkään kivuliaita. Lääkäri teki tarkoituksella kovakouraisen sisätutkimuksen ja sanoi, että verta voi tulla, ei kannata säikähtää... Mutta se verentulo loppui ja tuota " kauheeta" mönjää alkoi tulemaan sen jälkeen... Ja lähtökohta on suht kypsä; kohdunsuu 3 cm auki ja kanavaa jäljellä n. 2 cm... ONKO JOLLAKIN LIMATULPPA OLLUT TUOLLAISTA TUMMAN RUSKEAA?
Toivossa on hyvä elää :)
Iltatähti rv 38+5
Swehina: Tosi kurja juttu. Lohdutushali sinulle!
Yritä ajatella niitä sektion hyviä puolia. Kyllä se sitten iloksi muuttuu, kun saat nyytin kainaloon.
Olivi@78 & Mönkiäinen 38+0
Näitä vauvauutisia on ihana lukea! Hyvän kokoinen tyttö teille syntyi. Olis upeaa tuollainen synnytys ja nopea kotiutuminen. Melkein joka päivä on joku poksahtanut :D
Swehina: Varmasti ottaa päähän. Mulle on myös väläytelty että voisin saada alatie synnytyksen. Sekin pelottaa vähän mut jos vain vauva mahtuis niin tottakai mieluummin alakautta kuin sektio.
Sektiossa on kamalaa se haavakipu jota jatkuu viikon ainakin. Vauvaa ei voi hoitaa alussa ja liikkuminen on tuskaa viikon verran.
MUTTA ON SE SEN ARVOISTA!
Pitää vain muistaa se ihana lopputulos.. Tsemppiä sulle!
Mulla ti s-tapa-arvio, mut sektio päätös aika varmaa kuitenkin. Jos mullakin sektio tehdään 38-39viikolla se oli 26.10-7.11 välisellä ajalla. Supistuksia on tullut nyt joka päivä muutama kipeämpi, valmisteleva. Limatulppaa ei ole tullut kuitenkaan ja neuvolatätin mukaan tää vauveli ei ole pyrkimässä ulos vielä! :) Saa pieni kasvaa rauhassa..
Hyvä idea toi isyyspakkaus. Mitähän kaikkea sinne vois laittaa? Onko moni tehnyt isyyspakkausta? Mitä olette laittaneet sinne?
Meillä mies tykkää oluesta, joten vois erimakuisia oluita laittaa tia jonkun viskipullon. Alkoholia hän ei ota kun harvoin ja silloinkin korkeintaan pari olutta, joten uskallan lahjoa alkoholilla :D
Sellainen " isin kulta" tms. body vauvalle olis ihana! tai " ISÄ" paita..
korvatulpat! :D
Pyykkipoika nenään! Vaipan vaihtoa varten..
ja kumihanskat!
oisko muita?
t.V&V 36+2
Kysymys marrastoiveelle, jos ehdit vastata. Minkälainen kokemus teille jäi sairaalasta? Oliko mukavat kätilöt? Olen nimittäin itse menossa samaiseen sairaalaan ja olis kiva kuulla tuoreita kokemuksia. Maanantaina käydään tutustumiskäynnillä. Kiitos etukäteen! =)
Miten te muut ootte ajatellu ratkaista talvitakkiongelmaa?? Meikäläisen talvitakit kun valitettavasti ei mene kiinni... Miehen takkeja siis penkomaan, jos sieltä löytyis jokin sopiva. Hihat sit vaan roikkuu polvissa... =/
Nyt kirjahyllyn pariin...
onnea tyttärestä marrastoive!!
yö meni ok. ei ollut ees kun yksi vessareissu. aamu sit alko poran ääntä kuuntelemalla, ei ne meille sit tullutkaan poraamaan mutta poraa tässä ympärillä. eli sama mekkala. huoh.. tylsää ja turhaa..
käykö maidonkerääjäksi joku mikä tahansa kuppi? ja jos vauvalle antaa korviketta siitä hörppymukista tms..? niin millanen se on ja mistä niitä saa? voiko käyttää vaikka yskänlääke mittakuppia siihen? muistan että joskus kuulin tollasen neuvon.
musta tuntuu etten saa tätä vauvaa koskaan. ainoa " lohduttava" asia on että vauva tulee varmasti 4 viikon sisällä.. kuinka pitkä aika se on!! :S
plaaah..!!
ootellaan 38 tasan... jei vielä 14 päivää la:an..
Onnea kaikille vauvan saaneille ja joku sielä mietti onko viimeinen marrasmuru, joka pitelee pinoa, niin la 24.11 eli on meitä muitakin..
Saarimar rv 35 tasan
Talvitakeista : ajattelin lainata äidiltä semmoista a-linjaista puolipitkää takkia. Omat takit menee vielä päälle nippa nappa (tulee semmoinen mukavasti mahaa tukeva paketti kun vetäisee vetskarin kiinni).
Miehellä oli taas vaihteeksi työsuhdeauto korjaamolla ja laina-autona kuulemma joku tila-auto josta saaa käännettyä penkit - nyt olisi hyvä käydä kierros Ikeassa (jos semmoinen täällä jo olisi) tai KodinAnttilassa :)
Otin sulamaan kokonaisen lohen, miehen veli toi Norjan lohta kun tuli kalareissulta. Mietin vain että miten saan sen perkattua, joka paikka haisee kalalle ja ei sitten pysty itse syömään ollenkaan kun etoo jo valmiiksi. Ajattelin tarjota äidille semmoista diiliä että jos hän perkkaa kalan niin saa puolet siitä - reilua, vai mitä :)
Jaaha - nyt pitää lähteä hakemaan neitiä eskarista ja käydä kaupassa samalla.
MrsCruiser 34+2
Kävin eilen ultrassa, ja siellä vauvan tämänhetkinen painoarvio oli vähän yli 3 kg. Nelisen viikkoa laskettuun aikaan, joten todennäköisesti yli 3,5-kiloinen vauveli tulossa. Kaksi lääkäriä onkin sanonut painoarvioksi 3,5 - 4kg.
Mullahan lantio ei neuvolalääkärin mukaan ole hirmuisen tilava, joten vähän jänskättää, miten ensisynnyttäjänä saan pukattua vauvan ulos! Ultran tehnyt lääkäri rohkaisi mua ja sanoi, että koska olen pitkä ihminen, niin alatiesynnytys ei ole ongelma. Ja tokihan mä alateitse oon lähössä synnyttämään, että sittenpä näkee miten käy.
Viikot menee muuten tosi nopeasti, taas on perjantai! Joten mukavaa viikonloppua kaikille.
timaja 36+1
MARRASTOIVEELLE onnittelut prinsessasta ja tietty muullekin perheelle=)!
Tosi nopsaan kotiuduitte ja hyvässä kunnossa,tosi kiva kuulla=)!
KANELISOKERI: Kyllähän meitä muitakin täällä on, mulla la VASTA 24.11, katotaan kuinka käy=)!
RUSINA26: Kiitos kirjavinkistä! Kävin jo ostamassa sen ja oli aivan ihana, hih hih=)!
VAAVAA: Mä annoin miehelle isyyspakkauksen synttärilahjax viikko sitten ja sisältö oli tällänen: Pyykkipoika, kumihanskat, vaippoja, tutti, tuttipullo+tuttelia, muutama harso, konjakkia pullo, sisuja pari askia, kahvipaketti, maailman paras isä-muki, nessuja, kortsuja ja vielä lopux vapaa ilta-kortin jonka saa tarvittaessa käyttää=)! Mies oli aivan myyty joten suosittelen lämpimästi=)! Ja jokaseen kirjotin vielä erilliset " käyttöohjeet" !
Tiitiäinen78
mä matkin sua ja teen samanlaisen! :) Kiitos! Varsinkin se " vapaa ilta" -kortti!
Mutta pikaisesti vielä pari juttua (en oo koukussa teihin, en ;))...
Iltatähti, mulla alkoi tulla just tuollaista sun kuvailemaa limaa polikäynnin jälkeen! Ja sitä samaa tuli sitten koko keskiviikkoaamun ajan kun olin tipassa. Että kai se paikkojen kypsymiseen liittyy jotenkin. Ja osastosta, ke iltana oli 4. kerroksen BB:llä 2 vuodepaikaa vapaana ja to aamuna osasto sitten täyttyi niin, että keskiviikkona iltapäivällä alettiin osaa porukkaa muuttaa viidenteen kerrokseen... Sinne olisi munkin pitänyt mennä, ellei olisi päästy kotiin. Plussana siis se, että kun kahdessa kerroksessa ovat niin pienen pieni mahdollisuus on päästä jopa omaan huoneeseen! Mutta jos väki vähenee, niin taas muuttavat yhteen kerrokseen ja ahtaammin.
Ja ootellaan: sellainen " oikea" maidonkerääjä on tosi kätevä, maksaa neljän euron pintaan. Löytyi ihan tuosta S-marketistakin, eli ei mikään kovin vaikea löytää. " Puolipallo" , jossa silikoninen, reiällinen kansi, joka istuu hyvin rinnalle. Pysyy siis rinnalla liivien alla, ei tarvi pitää kiinni mitenkään. Mulla ihan pakollinen esikoisen kanssa, toinen rinta herui aina valtavasti kun toisesta imetin.
Marrastoive, joka menee kuuntelemaan tuhinaa :)
Eli Iltatähdelle vielä, osastoa alettiin muuttaa viidenteen torstaina iltapäivällä eli siis eilen. Ei siis ke... Ei pää oikein toimi...
oon niin kateellinen sulle! mä meen kuuntelee ukon tuhinaa, vaikka tietty on sekin kivaa mut vauvan tuhina ois jotain mitä ei ennen oo kuullut. eikä se ala kesken tuhinan kuorsaa.. :P
Hei, pahoittelen heti alkuun että tuppaan teidän ketjuunne kyselemään! Ymmärsin, että Vaavaalle on tehty 2sektiota aiemmin. Itselläni sama tilanne ja olenkin jo henkisesti alkanut valmistautumaan siihen, että kolmaskin on. Sinulleko oli kuitenkin väläytelty mahdollisuutta myös alatiesynnytykseen? Otitko asian itse esille, vai oliko se lääkärin mielipide? Tapahtuisiko alatiesynnytys erityisessä seurannassa tms.
Nyt en sitten muista kaikkea, mitä halusin kysyä, mutta olisin todella kiitollinen, jos, Vaavaa, sinä jaksaisit vastata kysymyksiini. Jos et halua sitä tässä ketjussa tehdä, olen aloittanut tuonne " synnytysasiaa" -osioon seuraavan ketjun [url=http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8570687&p=3&tmode=1&smode… leikkaus, kun 3.sektio tulossa?[/url], sielläkin olisi kiva jatkaa keskustelua. Samassa tilanteessa olevia odottajia on varmasti paljon!
Kiitos, onnellista odotusta kaikille!
On se vaan uskottava, että niitä vauvoja nyt alkaa pukkaamaan... =)
Kuinkahan on Alian laita!?! Toivottavasti hän pikkuoraviensa kanssa voi hyvin. Sitä jotenkin elää niin mukana kaikessa =O
Täällä vaan ei edelleenkään mitään... Oma äiti kyselee jo melko tiuhaan vointia. On huolissaan siitä, että isommat varmasti saavat hoitoa sillä välin, kun olemme miehen kanssa synnyttämässä. Siis yrittää organisoida, että joku on paikalla, jos he eivät... =) Selkä alkaa olla aika puhki. Ihan vain mahan painosta =( Suoli toimii tosi tiuhaan (ei normaalia minulle), mutta koska maha ei ole kuralla, niin en usko sen enteilevän mitään. Viime yönä oli epämääräisiä supparituntemuksia. Tai sitten näin unta kivuista... Olen nyt jonkun yön nukkunut jotenkin kummallisen huonosti.
Mitähän galluppia oli... Niin, esikoisen aikaan kasasimme suvun kanssa miehelle isyyspakkauksen. Mielestäni vain mielikuvitus rajana. Huumoripohjalta tai vakavasti... Meillä oli jo joidenkin täällä mainittujen juttujen lisäksi myös sikareita, termarikahvimuki, nalle, pyyhkeitä, amme... ei jaksa kyllä muistaa kaikkea... vauvakirja, vauvan *opaskirja*...
Minulla ei ole ollut MAIDONKERÄÄJIÄ, mutta pikkuserkullani on ja vannoo niiden nimiin. Jos maitoa tulee aivan hurjasti, niin ainakin imettäessä saa toisesta rinnasta maitoa talteen... Itselläni kaikki on vaan valunut liivinsuojiin ja rievulle... =(
Tiitiäinen on kova hikkailemaan eikä se tunnu yhtään kivalta =( Tosin niin ovat hikanneet aikaisemmatkin. Voi kun tuo jo syntyisi! Vaan kun miehelle ei nyt ihan *sopisi*, kun kaikkea projektia kesken... *huokaus*
TalviSalama + Tiitiäinen 38+1
Mutta hyvä näin, sillä nyt vasta huomasin rusina26:n kysymyksen!
Elikkäs kätilöt oli salissa tosi mukavia. Puhuivat hyvää suomea kaikki (se on aika tärkeää siinä touhussa...). Mulla oli synnytyksessä yhteensä 3 kätilöä ja 2 opiskelijaa sekä 3 lääkäriä :)) Eli hyvää huolta pidettiin... Olin ainoa synnyttäjä sinä päivänä nimittäin! Vuorokin ehti vaihtua klo 14 ja kaikki aamuvuorossa olleet kävi vielä katsomassa tuloksen ja onnitelemassa. Oikein hyvä mieli jäi salista. Niin ja minkä nyt jälkikäteen tajusin, niin olivat tosiaan lukeneet esitietolomakkeeni, sillä kukaan ei missään vaiheessa tarjonnut ilokaasua (olin kertonut esitiedoissa, että en halua sitä) ja saliin tuotiin synnytysjakkara odottamaan ponnistusvaihetta, mutta sattuneesta syystä en sille ehtinyt.
BB:llä sitten ikävä kyllä taas kieliongelma. Muuten kätilöt oli sielläkin mukavia, mutta jää aina vähän paha maku suuhun, kun ei osata omalla kielelläni asioita selittää... Mulla oli se istukka " liian" iso (pitäisi olla max. 25% vauvan painosta ja mulla oli 28%) ja sen takia piti kontrolloida vauvan pissasta proteiineja, mutta jäi ihan hämärän peittoon, että mikä vauvalla olisi voinut olla vialla (jotain munuaisissa, mutta mitä?). No, pitää selvittää se neuvolasta. Jos kysyy, niin BB:llä neuvotaan ja autetaan, mutta toissynnyttäjää ei kyllä yhtään oma-aloitteisesti auteta. Ensisynnyttäneitä ehkä enemmän?
Mutta kuitenkin ihan hyvillä mielin olen kokemuksen jälkeen!!! Tunne voisi olla vähän eri, jos olisi pitänyt jäädä pidemmäksi aikaa...
Kaikki on kuulemma tilanteeseen nähden erittäin hyvin.
Hemoglobiini oli nyt 128 ja kaksi viikkoa sitten oli vain 106 joten oli hyvin noussut.
verenpaine oli 130/76
Kohdunpohjan mitta ole kasvanut yhtään,koska vauva laskeutunut ja onneksi edelleen rt ja tuntui nyt neuvolantädin kokeilulla mahan tai siis häpyluun yläpuolella selvästi pää.
Mullahan tuo kohdunpohjan mitta on todella huima 40cm.
Painoakin oli tullut 400g lisää ja turvotusta,virtsa oli muuten puhdas,mutta ketoaineita 3+
Ja korkeiden ketoaineden takia otettiin myös verensokeri joka oli ok lukemissa.
Sydänäänet olivat 143.
Mutta nyt taas toisille vuoroa!
Meillä huonosti nukuttu yö taas takana. Lapset räkäisiä ja neiti heräsi kertaa monta ja noustiin sitten ylös jo ennen kuutta. Ei kuumetta kuitenkaan kummallakaan ja ihan normaalisti leikkiä touhottavat. Pojan annoin itsensä päättää haluaako tänään uimakouluun vai ei ja kyllä hän sinne haluaa. Tyttö leikkii huoneessaan ja poika on mummon kanssa parturissa (heidän yhteinen juttunsa). Illalla sitten uimaan ja pari " ylimääräistä" lasta vielä viikonlopun viettoon. Mies käytti veljeään tänään kaupassa ja veljellä mahatauti. Pelottaa, jos meille tulee! Viime yönä kyllä jo ennakoidusti ripuloin tosi reilusti kertaa kaksi, syytä en tiedä. Tänään kyllä ruoka sisällä pysynyt.
Nyt tuli mies kotiin, siivoamaan...
Effica ja Pyry 38+2
Eka alapää: ihanaa kun saa istua ihan normaalisti, tuli vaan ihan pieni nirhauma ja pari tikkiä, mutta ei siis mitään kipua tai kiristystä edes tunnu. Ponnistus oli nopsa, pari minuuttia meni siinä tohinassa. Kätilö ei saanut edes instrumentteja valmiiksi, kun viimeiset 5cm aukesi yllättäen puolessa tunnissa ja yhtä äkkkiä vaan aloin ponnistaa... Siinä jäi jakkarat kokeilematta ;) Pääasia oli saada vauva äkkiä pihalle!
Istukan synyminen oli sitten aika tuskaisa kokemus, se oli iso vauvankin kokoon nähden eli 1,1kg ja jäi vähän jumiin, kaksi kätilöä ja lääkäri runttasi sitä ulos tunnin verran... Siinä meni sitten aika reilusti vertakin, mutta tosi hyvässä kunnossa kuitenkin olen!! Ja tosi ihanaa olla kotona, toivoin heti salista osatolle päästyämme pikaista kotiutumista ja onneksi se onnistui. Paremmalla hoidolla minä täällä olen :)
Mutta nyt kuuluu pienen pieni kutsuhuuto :) Täytyy mennä.
Kiitos paljon kaikille onnitteluista!!!! Kyllä tämä on kaiken vaivan ja odotuksen tuskaisuuden arvoista :)