Ei hoida lastaan
Tein aikaisemmin aloituksen tästä,mutta se katosi.
Siskoni on 20v ja hän on yksinhuoltaja 2vuotiaalle lapselle. Hän on aina elänyt elämäänsä huolettomasti ja käyttää rahaa holtittomasti. 2vuotias lapsi on usein hoidossa isovanhemmilla ja siskoni kuljeeksi milloin missäkin. Isovanhemmat ovat hyvin väsyneitä hoitamaan lasta,mutta lapsen äiti toistuvasti pakenee vastuuta ja lähtee joko kavereita näkemään tai juomaan. Lapsen äiti ei hoida juuri mitään lapseen liittyvää,kun hoidattaa kaikki isovanhemmilla, ei hanki itse edes vaatteita lapselle ( isovanhemmat tekevät tämän)
Mitä hittoa mä teen? Soitan sossuun ja teen lasun? Vai teenkö aikuisesta huoli-ilmoituksen?
Harmittaa lapsen puolesta, että miltä tuntuu kun alkaa ymmärtää enemmän ja mitä jäljiä tuo jättää.
Kommentit (54)
Ihan sivusta kysyn : ovatko ensikodit paikkoja, missä esimerkiksi nuori tukea tarvitseva äiti/isä voi turvallisesti tottua vanhemmuuteen, siten, että siirtyvät synnäriltä suoraan sinne asumaan ja opettelemaan lapsen hoitoa?
" Mulle jos tekisit noin niin et astuisi ikinä enää kotiini. Lapseni lapsi on hyvin rakas minulle.
T.Mummo"
Niin. Mietin vain tässä (sivusta kommentoiden), että ketä mahtaa olla ne marttyyrimummot, jotka suureen ääneen toitottaa : voi voi kuinka mää taas on niin poikki kun lapsenlapsi taas oli hoidettavana päiväkausia ja mihinkään et päässy"
Kun on selkä ja jalat jo niin huonona, ettei taho jaksaa, voi voi, voi..."
Ja sitten vaihdetaan virttä: mut kyl toi lapsenlapsi on mulle niin rakas, kyl mää sen aina hoidan.
Ei kai se kovin kivaa sille lapsellakaan ole vanhusten kanssa kasvaa, jotka ei jaksa tehdä kun sen perussetin sen tenavan kanssa, sillä aikaa kun äitee lenhottaa aivan vapaasti maailmalla.
" Mulle jos tekisit noin niin et astuisi ikinä enää kotiini. Lapseni lapsi on hyvin rakas minulle.
T.Mummo "
Toki. Ei kukaan ole kyseenalaistanut sun rakkauttasi .
Mutta jaksat sä olla sen lapsen kanssa 24/7 ja pitää siitä huolta ja olla kasvatusvastuussa siitä?
Onks se sun mielestä ookoo et sä sallit sen äidin jatkaa nuoruuttaan bailaten vaikka sen tulisi opetella ottaan täyttä häkää vastuuta äitiydestään ja tajuta mitä lapsen äidin kuuluu tehdä? Ei mummot siinä ikuisuuksiin ole jeesaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos tekisit noin niin et astuisi ikinä enää kotiini. Lapseni lapsi on hyvin rakas minulle.
T.MummoNäinpä.
Eiköhän sen ilmoituksen tee se lasta hoitava isovanhempi jos katsoo tarpeelliseksi.
Tuskin tekee, vaikka tarvetta olisikin. Samalla joutuisi myöntämään, että on kasvattanut lapsen, joka ei osaa, eikä halua olla äiti.
Isovanhemmat ovat muutenkin niin jatkuvassa kriisitilanteessa kiinni, että ap ulkopulisena todennäköisesti näkee tilanteen selvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos tekisit noin niin et astuisi ikinä enää kotiini. Lapseni lapsi on hyvin rakas minulle.
T.Mummo
Jos lapsi on rakas, eikö hänelle haluaisi parasta mahdollista tukea, kun vanhemmat eivät hoida tehtäväänsä?
Tuskin kukaan enää isovanhempi-iässä on niin ylemmyydentuntoinen, että kuvittelee olevansa täydellinen vanhempi, jolta ei jää yksikään lapsen tarve huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että haluat että joku jollain tavalla rankaisee siskoasi. Juttele vanhempiesi kanssa, mikä tilanne.
Jos alat lasutouhuihin tuossa, jos lapsen elämä kuitenkin suht vakaata, voi se mennä ihan turhaan täysin sekaisin, ja lapsi maksaa siitä, et sinä joka vain "toimit oikein".
Monesti ihmiset tekevät ylilyöntejä yrittäessään toimia oikein ja koettaessaan noudattaa sääntöjä. Ääriesimerkkinä keskitysleirienkin vartijat vain noudattivat sääntöjä ja toimivat "oikein". Terve järki ja maalaisjärki ovat ihmisiltä kadoksissa nykyisin ja välittäminen on ulkoistettu valtiolle.
Mummo voi rakastaa lastaan niin paljon että on valmis siihen, että harkitaan ensisiajisesti lapsen parasta kasvuolosuhteisiin nähden.
Varsinkin JOS sillä rakastavalla mummolla on jo kaikenlaista kremppaa ja hän väsyy nykyään entistä helpommin , varsinkin hieman villimmän lapsenlapsen kanssa.
Sitten vielä joutuu murehtimaan kakaramaisen tyttären kotkotuksia kun ei hän näytä mistään saavan elämässään kunnolla kiinni , eikä hän halua opetella ottamaan vastuuta laittamalla oman elämäsnä raamit kuntoon, sen sijaan että ykkössijalla on meikit, miehet, drinksut, selfiet ja hauskanpito.
Miksi vaivautua kun mummeli osaa kaiken paremin ja tekee elämän helpoksi ja hoitaa mielellään rakasta lastenlastaan väsyneillä polvillaan konkaten ja särkevää selkäänsä kipuillen, kun ei jaksais mut kun on pakko.
Eikä kehtas tunnustaa ettei oikein jaksa, koska mikä mummo se sellainen on joka ei laspsenlastaan rakasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että haluat että joku jollain tavalla rankaisee siskoasi. Juttele vanhempiesi kanssa, mikä tilanne.
Jos alat lasutouhuihin tuossa, jos lapsen elämä kuitenkin suht vakaata, voi se mennä ihan turhaan täysin sekaisin, ja lapsi maksaa siitä, et sinä joka vain "toimit oikein".
Monesti ihmiset tekevät ylilyöntejä yrittäessään toimia oikein ja koettaessaan noudattaa sääntöjä. Ääriesimerkkinä keskitysleirienkin vartijat vain noudattivat sääntöjä ja toimivat "oikein". Terve järki ja maalaisjärki ovat ihmisiltä kadoksissa nykyisin ja välittäminen on ulkoistettu valtiolle.
Mun mielestä tässä tapauksessa, mistä tässä keskustellaan, niin välittäminen on ulkoistettu tolle lapsen mummolle.
Lisään vielä että olen isovanhempien suusta kuullut usein kuinka ovat väsyneitä ja kieltävät lapsen äitiä lähtemästä, että saisivat itsekkin joskus levätä viikonloppuisin.
Isovanhemmat ovat kuitenkin 50-60väliltä ja toinen heistä työelämässä.
Tiedän että saisin varmasti vihat päälleni jos lasun tekisin, mutta ajattelen nyt lasta enemmän.
Lisään vielä että huoli lapsesta kun koen hänen olevan heittosäkkinä Lapsen äiti oli kuitenkin kesällä jättänyt lapsen toisenpuolen isovanhempien luokse hoitoon, vaikka edelliskerralla tilanne sielä oli sellainen,että minä jouduin yöllä 11 aikaan lapsen hakemaan pois, kun sielä käytettiin päihteitä runsaasti ( silti uskalsi viedä toisen kerran ja hän itse lähti kilometrien päähän juomaan)
Koen että lasta pompotellaan vähän miten sattuu minne sattuu ja isovanhempien väsymys huolettaa minua myös.
Miten teillä on aina näitä kummallisia siskoja tai sitten miehen sisaria?
Pitäisi ihan alkaa laskea paljonko näitä sisar-aloituksia tulee. Outoa kumminkin.
20 v on monesti vielä ihan lapsi.
Voisitko sinä auttaa välillä lapsen kanssa? Että ei vanhempiesi tarvitse aina hoitaa. Eihän se tietenkään ole sinun velvollisuus, mutta itse saattaisin välillä autella. Siskosi tuskin ihan heti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sinä auttaa välillä lapsen kanssa? Että ei vanhempiesi tarvitse aina hoitaa. Eihän se tietenkään ole sinun velvollisuus, mutta itse saattaisin välillä autella. Siskosi tuskin ihan heti muuttuu.
Olen välillä auttanutkin, mutta minulla on omiakin lapsia ja heidän kanssa kädet täynnä töitä
Liian nuori ja vastuuton vielä äidiksi. Lasu ei voi mitään jos isovanhemmat suostuu hoitamaan vaikka väsyttää.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy isovanhempien mielipide, jos eivät jaksa hoitaa nii on pakko tehdä lasu ja antaa lapselle muualla "parempi" elämä.
Kyllähän isovanhemmat hoitavat pakosta lapsi on heille kovin tärkeä ja tuntuu omalta lapselta kun ovat hoitaneet niin paljon, mutta eihän tämän nyt näin pidä mennä että lapsen saa jättää toisaalle hoitoon vain. Mitä sosiaalihuolto sanoo tähän vai sanooko mitään? Onko tuo ok
Mitä sosiaalihuolto voi sanoa? Ottaa lapsen sijaisperheeseen, siihen katkee suhde isovanhempiinkin.
Älä nyt jauha kakkaa! Ihan oikeasti. Jo laki sekä lapsen oikeuksien sopimus, johon Suomi on sitoutunut määrittää sen, että lapsella on oikeus läheisiin ihmisiin, myös niihin isovanhempiin. Miten sinulla on noin väärä ja aataminaikainen käsitys sijoituksesta?!🙄
No missä se isä luuraa...
Ja lastenhoitoa voi hommata kotiin.
Lapsi ei ole hoidotta eikä heitteillä. Ennen vanhaan ihan tavallinen perhemuoto.
Ja mistäs sitä tietää jos äippä kohtaa jonkun sopivan puolisoksi tms näillä reissuilla.
Me ihmiset ollaan erilaisia.
Et pysty esim lasu ilmoituksilla noin nuorta äitiä vastuuttamaan. Kyseessä tosi nuori ihminen, jolla onneksi omat vanhemmat tukena. Muutama vuosi eteenpäin ja tilanne voi olla ihan eri.
Jos otat lasun ja viranomaiset jonkun VIIKONLOPPUJUHLIMISEN takia mukaan, ja siksi että sun sisko ei ole sellainem ihminen jonka haluat sen olevan, sekoitat pienen lapsen elämään pahimmillaan ihan töysin.
Aikuiselle, 40v, yksinhuoltajuus on raskas juttu, vrt teini.
Säälimättömimpiä aloituksia pitkään aikaan.
Mummo ei voi olla vanha koska tyttö on vasta 20 vuotta.
Sossut antaa aina lapsen läheisille jos ovat sopivia sijaisvanhemmiksi.
Mummo luultavasti noin 50v.
Tiedän mummon joka sai lapsen hoiviinsa 65v.
Ensin katsotaan lähiomaiset ja vasta sitten ulkopuoliset.
Asia on o.k isovanhemmille, muutoin toimisivat itse. Aiheutat vain harmia kaikille, jos sörkit asiaa selän takana.
Itse olisin isovanhempana vihainen vastaavassa tilanteessa, jos joku sekoittaisi sossut mukaan.
Sitäpaitsi, sisaresi asuu heidän kanssaan. Lapsi ei ole heitteillä tms. Huoli-ilmoitus on turha. Vaikutat kusipäältä Ap.