Nainen sisustaa
Miksi usein on niin, että kodin sisustuksen on päättänyt nainen, mutta silti hän kertoo vieraille, että ME halusimme tällaisen sisustusratkaisun? Vaikka käytännössä miehellä ei juuri ollut sanansijaa sisustukseen, vaan se on naisen keksimä/somesta kopioima.
Kommentit (45)
Jotkut miehet palkkaa sitten sisustussuunnittelijan hoitamaan sisustamisen. Mikä on järkevää, ei kaikkea tarvitse osata ja tietää itse. Sisustussilmä ei ole mikään itsestään selvä juttu,
Toisinkin voi olla.
Pidin tylsän värisiä verhoja pitkään ja ajattelin ettei miehilläkään nyt niin kummoisia verhoja yleensä näe.
Uudet verhot tuli sitten kun ne ei miehelle kelvanneet.
Seuraan somessa eri sisustusharrastajien ryhmiä ja päivityksiä. Ihan varmasti on miehiä, joiden mielestä vaaleanpunainen keittiö ja pitsejä tursuava makkari on varmasti ihana, mutta noin yleensä kuinka monella sellaisia koteja on? Onko se yhteinen päätös, että meidän keittiössä pitää olla Smegin vaaleanpunaiset keittiölaitteet ja täyttää makkari kirppispitseillä? Olkootkin makuasia, niin aivan hirveät. Miten ne asunnot voi edes myydä, jos seinät ovat vaaleanpunaisia ja tapettiruusuja täynnä. Olen niin vanhanaikainen, että haluan tietää onko talon isännällä myös pitsipöksyt käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan somessa eri sisustusharrastajien ryhmiä ja päivityksiä. Ihan varmasti on miehiä, joiden mielestä vaaleanpunainen keittiö ja pitsejä tursuava makkari on varmasti ihana, mutta noin yleensä kuinka monella sellaisia koteja on? Onko se yhteinen päätös, että meidän keittiössä pitää olla Smegin vaaleanpunaiset keittiölaitteet ja täyttää makkari kirppispitseillä? Olkootkin makuasia, niin aivan hirveät. Miten ne asunnot voi edes myydä, jos seinät ovat vaaleanpunaisia ja tapettiruusuja täynnä. Olen niin vanhanaikainen, että haluan tietää onko talon isännällä myös pitsipöksyt käytössä.
En sisusta asuntoani kenellekään myytäväksi vaan omaksi ilokseni, pieni määrä pitsiäkin sopii esim. pieni liina maljakon tms. alla on kiva. Niin ja keittiöni kaapinovetkin ovat vaaleanpunaiset, hyvin vaalean, joten eivät hyppää silmille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö taloista /asunnoista tehdä pariskunnille kaksiosaisia ja osat erilleen. Sitten sisustavat omat osansa. Lapsen omaaville osia tulisi lisää.
Meillä on miehellä oma huone ja mulla oma huone. Mun huone on kauniisti sisustettu luten asunto muutenkin. Miehen huone on edelleen samanlaisen varaston näköinen kuin 7v sitten. Ei mitään oikeita huonekaluja, laatikoita lattioilla ja vanhan lastenhuoneen lipaston päällä. Päiväpeittona sängyllä poisheittämäni vanha päiväpeitot. En voi ymmärtää, ettei jotakuta yhtään kiinnosta ympäristö, missä viettää kuitenkin paljon aikaa, se huone on masentava.
Nainen sisustaa = kaikki matkittu ilmeisimmiltä sometyrkyiltä.
Tämä naisten sisustushirmuvalta näkyy muuten hauskasti myös telkkarin sisustus- ja remppaohjelmissa, joissa usein miehelle tehdään joku erillinen miesluola.
Tuossa taustalla on juurikin se, että miehen kädenjälki tai kiinnostuksen kohteet eivät saa muualla kodissa näkyä, vaan ne pitää eristää piiloon johonkin kellarihuoneeseen tms. jottei vaimon yksinoikeutta sisustamiseen loukata.
Mies ei halua olla missään tekemisissä niiden sisustustikkaiden, Carpe Diem -taulujen ja tehosteseinien kanssa, mutta auta armias jos niitå alkaisi arvostella.
Todella merkittävät kodit, arkiitehtuurikohteet jne eivät ole naisen sisustamia.
Monesti maksettu sisustus on homon tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa nainen on kysynyt miehen mielipidettä ja se on ollut aina ihan sama tai päätä sinä?
Tämä. Vanhempani ovat ainakin yhdessä olleet huonekalukaupassa ja äiti on lopullisen valinnan tehnyt esim. sohvan väristä. Omassa kodissa minä olen ehdottanut ja miesystävä sanonut mielipiteen ja sen mukaan olen lopullisen päätöksen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Todella merkittävät kodit, arkiitehtuurikohteet jne eivät ole naisen sisustamia.
Suosittelen perehtymään aiheeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Miktäs on sellaisia miesten sisustamia merkittäviä koteja?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua olla missään tekemisissä niiden sisustustikkaiden, Carpe Diem -taulujen ja tehosteseinien kanssa, mutta auta armias jos niitå alkaisi arvostella.
Niin mitä sitten tapahtuisi? Nainen olisi erinmieltä? Dear lord.
Vierailija kirjoitti:
Tämä naisten sisustushirmuvalta näkyy muuten hauskasti myös telkkarin sisustus- ja remppaohjelmissa, joissa usein miehelle tehdään joku erillinen miesluola.
Tuossa taustalla on juurikin se, että miehen kädenjälki tai kiinnostuksen kohteet eivät saa muualla kodissa näkyä, vaan ne pitää eristää piiloon johonkin kellarihuoneeseen tms. jottei vaimon yksinoikeutta sisustamiseen loukata.
Minä kiljuisin innosta, jos koko muu asunto sisustettaisiin miehen mielen mukaan ja minä saisin itselleni kivan tilan, jossa voisin harrastaa ja viettää aikaa. Mies voisi olla keittiössä, tehdä ruokaa ja siivota koko asunnon. Siinäpä mieskin huomaisi, miten materiaalivalinnoilla saa asunnosta helposti siivottavan ja aina siistin tai päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Miten mies sisustaa? Meneekö hän huonekalukauppaan, valitsee ton ja ton ja ton? Hupsis, lopputulos onkin sama mitä sometyrkyillä. Vai kiertääkö mies kirpputorit ja huutokaupat etsimässä mieleisiä huonekaluja?
Vierailija kirjoitti:
No, niissä kellarihuoneissa on usein sellaisia tavaroita, jotka eivät muualle sovi. Useimmat perheet tekee ruokaa keittiössä, syö ruokapöydän ääressä ja katsoo telkkaa olkkarissa. Vai keittiöönkö sinkkumies laittaa pöytäsahan?
Jos siellä on baari, todennäköisesti mies kutsuu kavereita juomaan olutta, ei ehkä ole lapsille sopivaa seuraa ja lasten pitää kuitenkin päästä keittiöön jne
Jos nainen harrastaa vaikka ompelua, johonkin kellariin tai komeroon nekin tungetaan, eikä ole esillä keskellä olohuonetta. Ja aika harvoin nainen saa omalle harrastukselleen huonetta, vaan se ylimääräinen tila mene automaattisesti mies luolalle. Näkyykö ne naiset harrastukset tai kiinnostuksen kohteet miten näissä sisustusohjelmissa? Ei näy, sinun kaltaiset ihmiset vaan luulee, että se pelkkä sisustus on jotenkin se vaimon kiinnostuksen kohde.
Ajatusleikki teille, ketkä pokkana väitätte antavanne miehenkin sisustaa;
Jos miehesi sanoisi, että haluaa laittaa vaikka jonkun hänelle tärkeän ralliautoa esittävän ruman, valtavan kanvaasitaulun olohuoneen seinälle, niin miten reagoisitte?
Satavarmasti te pirttihirmut runnoisitte oman mielipiteenne läpi ja taulua ei seinälle laitettaisi, koska se ei sovi TEIDÄN beigenharmaanvalkoiseen sisustusmakuunne.
Ja näin siitäkin huolimatta, että koti on myös miehen koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies sisustaa? Meneekö hän huonekalukauppaan, valitsee ton ja ton ja ton? Hupsis, lopputulos onkin sama mitä sometyrkyillä. Vai kiertääkö mies kirpputorit ja huutokaupat etsimässä mieleisiä huonekaluja?
Mies on omasta mielestään aina suurikin individualisti. Siksihän miehet ovat aina varsinaisia persoonallisia ilopilkkuja kaikessa mitä tekevät. Ihanan persoonallista pukeutumista, sisustusta, autoja, koteja, kiinnostuksen kohteita, poliittisia mielipiteitä, ajatuksia ihmisyydestä, harrastuksia. Kaikkea leimaa värikkyys ja oma ajattelu. Ne on kaikki ihan omanlaisiaan, toisin kuin me laumasieluiset naiset.
🙄
Sekä remppa että sisustus tehtiin kimpassa, niin puhutaan aina "me tehtiin", mutta käytännössä sisustus on kokonaan miehen suunnittelema, mä vain sanoin ei sellaisille ideoille, joita en missään nimessä halunnut, ja sit yhdessä tehtiin. Tykkään kauniista kodista, mutta en todellakaan osaisi luoda sellaista itse. Onneks maku osuu 95 % yksiin eli tykkään siitä, mitä hän haluaa, mä lähinnä torppasin ne harvat ideat jotka teettäis kodinhoidossa ylimääräistä työtä (vaikka kotityötkin menee about tasan) tai olis akustisesti huonoja. Mä keskityin enemmän rakennesuunnitteluun, suunnittelin mm. pohjaratkaisun toimivammaksi ja kiinteät säilytystilat, niissä on se mun ydinosaaminen. Ei olla pahemmin puhuttu työnjaosta, ei se ketään kiinnostaisi ja toiseksi ei se kenellekään ees kuulu.