Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäättekö käärmeitä siis ihan kyy ja rantakäärmettä?

Vierailija
13.07.2022 |

Itse pelkään sillä olen mieheni suvun mökillä nähnyt todella suuren kyyn, joka meni kovaa vauhtia erään kukkapuskan alle ja rantakäärme nousi eräs juhannus laituria pitkin merestä ylös.Näin Turun seudulla.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. Rantakäärmeessä ei ole mitään pelättävää. Kyy on toki myrkyllinen (tosin ei tappava perusterveelle aikuiselle joka hakeutuu mahdollisimman pian hoitoon), mutta ei se huvikseen pure, pyrkii pakoon jos suinkin mahdollista.

Vierailija
22/46 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin koko lapsuuteni ja nuoruuteni kyykäärme seudulla, oli kivikkoa ja heinikkoa.

koskaan ei pistänyt ketään. vaikkka tuli pihaankin.

kaikki tapettiin jotka tuli liian lähelle.

Uskon hyvin, ettei pistänyt, käärmeet nimittäin purevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ajatus käärmeistä saa jähmettymään. Että voi olla iljettävä otus. Onneksi ei ole kuin kerran tullut luonnossa vastaan.

Vierailija
24/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyytä pelkään sen verran, että sieni- ja marjametsässä on kunnon kengät jalassa ja katson tarkkaan mihin astun. Lapsena tosin kerran vahingossa astuin kyyn päälle, eikä kyy siitä huolimatta purrut vaan luikki nopeasti pakoon.  

Rantakäärmeessä nyt ei ole mitään pelättävää. Mökkilaiturilla mahdutaan sovussa ottamaan aurinkoa yhdessä. :)

Vierailija
25/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapat kyyn niin sakkotuomio jos joku ilmoittaa. Suomi on kai ainoa sivistysvaltio missä kyy ei ole rauhoitettu laji.Kyyn tappaminen on raukkamaisuutta.Se ei pure kuin hyvin harvoin ja ne puremat ovat hoidettavissa.Täälläpäin on paljon kyiitä.Eivät koskaan ole aiheuttaneet haittaa.

Vierailija
26/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään koska täällä muurahaisia niin ei ole käärmeitä. Kait niihin tottuu ne jotka niitä näkee.

Vierailija
27/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään.Mökkeilen Turun saaristossa,jossa käärmeitä piisaa.Pidän aina kumppareita,helteelläkin:)

Ihan jo punkkienkin takia.Kertaakaan en ole vielä kyyhyn törmännyt,rantakäärmeisiin kylläkin.

Ja 12 vuotta jo saaristossa mökkeilty.Ei tarvitse pelätä,katsoo vain mihin astuu:)

Vierailija
28/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyytä joo. On harhaluulo että kyyn purema ei ole vaarallinen. Tiedän kaksi aikuista tervettä ihmistä jotka ovat joutuneet sairaalaan kyyn pureman vuoksi. Toinen suoraan teholle.

Rantakäärmettä en pelkää mutta kyllä mä niitäkin säikähdän ennen kuin ehdin tunnistaa lajin. Mitkään luikertelijat eivät ole minusta miellyttäviä vaikka eivät vaarallisia olisikaan.

Totta. Tiedän yli 100 kilosen ison äijän joutuneen teholle muutamaks päiväksi. Hyppäsi traktorin päältä kyyn päälle ja kyy puri jalkaan. Jalka oli kuin norsutautisella. Yleensä kyyt säästää myrkkyään, mutta jos astut päälle, tulee iso lataus.

mies54v

Vierailija
29/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään.Ja lähden toiseen suuntaan kuin kyy jos näen.Tai siis käärme kukn käärme.

Vierailija
30/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta kun olen jotain elukkaa pelännyt oli muutama vuosi sitten kun jouduin eräreissulla emokarhun ja poikasten lähelle. Emo nousi takajaloille ja piti matalaa mörinää ja lähdin perääntymään rauhallisesti taaksepäin ja emokarhu selvästi tajusi että en aio uhata niitä ja poistui poikasineen myös hiljaa perääntyen. Kyllä vähän saatanasti paikat tärisi tuon jälkeen. Etäisyyttä ei ollut kuin parikymmentä metriä pahimmillaan.

Vierailija
31/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tapat kyyn niin sakkotuomio jos joku ilmoittaa. Suomi on kai ainoa sivistysvaltio missä kyy ei ole rauhoitettu laji.Kyyn tappaminen on raukkamaisuutta.Se ei pure kuin hyvin harvoin ja ne puremat ovat hoidettavissa.Täälläpäin on paljon kyiitä.Eivät koskaan ole aiheuttaneet haittaa.

Ei saa mitään sakkotuomiota kyyn tappamisesta.

Vierailija
32/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa mitään sakkotuomiota kyyn tappamisesta.

Ei jos tapat sen kivuttomasti ja kertaheitolla ja sinulla on perusteltu syy sen tappamiseen. Muuten saat sakot eläinrääkkäyksestä.

Vierailija
33/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.... juoksin kivipaasiaidan vartta ja joku ölliäinen tokkas mua saappaanvarteen. Kyy? Tuskin, Tarhis? - Saattoi olla. Jäljet kyllä näky, siis n. 10cm nilkan yläpuolella, kumppareissa. Mikä muu se ois voinu olla?

Vierailija
34/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyn myrkky:

reported the LD50 values for mice to be 0.55 mg/kg IV, 0.80 mg/kg IP and 6.45 mg/kg SC.

King Cobra:

with a LD50 toxicity in mice of 1.28 mg/kg through intravenous injection,[55] 1.5 to 1.7 mg/kg through subcutaneous injection,[56] and 1.644 mg/kg through intraperitoneal injection.[

Vierailija
35/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan alueella jossa kyykäärmeitä. Joskus ollut ihan pihamaallakin. En varsinaisesti pelkää, mutta nyt kun on pieniä lapsia ja kotieläimiä (tällä hetkellä esim. koiranpentu), niin vähän hirvittää.

Vierailija
36/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.... juoksin kivipaasiaidan vartta ja joku ölliäinen tokkas mua saappaanvarteen. Kyy? Tuskin, Tarhis? - Saattoi olla. Jäljet kyllä näky, siis n. 10cm nilkan yläpuolella, kumppareissa. Mikä muu se ois voinu olla?

Luulisin että kyseessä oli Näävä. Saattoi toki olla myös Miurami.

Vierailija
37/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vähän noita puremia tulee. Oon käyny thaikuissa sen 13-14 kertaa ja puolella noista oon nähnyt luonnonvaraisen käärmeen. Ihan uima-allas hommasta skootteriajeluun. Useimmat on kuitenkinh vaarattomia.

mies54v

Vierailija
38/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta että jos kyyn surmaa niin muut kyyt välttelevät sitä aluetta eli aistivat tai haistavat sen surmatun kyyn?

Vierailija
39/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama jatkaa:

Oikesti oli noin, siellä oli kyitä ja tarhakäärmeitä. Sitä "kyistäpeltoa" niitettiin. Ei sitä sillon teininä osannut pelätä. Tuo "kyinenpelto" oli joskus jäänyt kyntämättä/niittämättä, (sota sotki senkin.). 

Vierailija
40/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ajattelevat että kyy on joku helposti vältettävissä oleva matonen. Alueella jossa käärmeitä oikeasti kuhisee, niitä voi olla mökkirannan kalliolla kymmeniä lekottelemassa. Ystävää puri kyynpoikanen, oletti että ei olisi paha homma. Nuori käärme puree kuitenkin yleensä täysillä eikä osaa säännöstellä myrkkyään. Ystävä joutui liki kahdeksi viikoksi teholle. Jalka lonkkaan asti mustana. Sanotaanko että en itse pelkää mutta olen todella varovainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi