JARI AARNIO: VANKILASSA on liian huonot oltavat
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c3f04846-7f45-499c-8503-450526c98052
Ennen Aarnio puolusti sitä, että ihmisiä saa pitää ikävissä ja eritys olosuhteissa, mutta ei enää. Hänestä Suomen vankiloissa on liian ikävät olot ja olot pitäisivät olla paremmat.
Sinun mielipide?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
No eipä siellä kuulu viihtyä ja olostaan nauttia edes.
HuumeKUNINGAS on aina kuningas, omasta mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu seisovasta pöydästä,telkkari, pleikka, kuntosali, sauna, vankilomat, perhetapaamiset, kanttiini, palkkaa...
Mitäs saisi olla lisää? King-size bed? Aamupala huoneisiin tarjoiltuna ja minibaari huoneisiin? Uima-allas?
Näillähän on paremmat oltavat kuin vanhuksilla, vanhuksilla jotka ovat ikänsä veroja maksaneet ja kiitoksena siitä monesti ovat pakkosidottuina sänkyihin ja kakat ja pissat vaipassa ties kuinka monetta päivää (tälläisiä uutisia on liian monta saanut viime vuosina lukea).
Ja mitä luin sen Mika Immu Ilmenin kirjan niin hän kertoi, että vanginvartijat oli helppo lahjoa tuomaan kalliita viinoj ja herkku ruokia vankilaan eli siellä on paljon paremmat oltavat kuin todella monella veronmaksajalla siviilissä.
Aika hyvässä lihassa näyttää tuo Aarnio vielä olevan, joten lokoisat oltavat siellä on ollut.
Mielestäni vettä ja leipää, makuulaverit, wc-pytty, pakkotyötä ja kuntoilua on riittävät olosuhteet. Motivoituneille vangeille voi myös järjestää opiskelumahdollisuudet. Kaikki viihdyke (nettiyhteydet, puhelimen käyttöoikeus, tv, tietokone, lehdet jne), lomat, perhetapaamiset (lue paneskelu tyttiksen/poikkiksen kanssa) pois. Lapsiaan saa tavata, ellei ole pedofiili. Keskusradio voi olla, mutta ei muuta.
Siellä ollaan suorittamassa rangaistusta yhteiskuntaa tai yksilöä vastaan tehdystä vakavasta rikoksesta, ei lomailemassa.
Samaa mieltä Aarnion kanssa, että 2020-luvulle ei enää kuulu se, että ihmisiä kohdellaan eri arvoisina. Kaikkia pitää kohdella hyvin ja jokainen ihminen on tasa-arvoinen.
Se on ylimielistä ajattelua, jos pitää itseään toista ihmistä parempiarvoisena.
Ei kannata tehdä sellaista mikä vie vankilaan.
No sittenhän kaikille pitää ostaa Kämpin sviittejä noille vangeille, että on hyvät olot eikä tule paha mieli.
Suomen vankiloissa on paremmat oltavat kuin matalapalkkaisilla kotona. Aarniolla vissiin sen verran pätäkkää ollut jemmassa, että hänen elintasollaan Suomenkin vankila voi tuntua ankealta.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvässä lihassa näyttää tuo Aarnio vielä olevan, joten lokoisat oltavat siellä on ollut.
Mielestäni vettä ja leipää, makuulaverit, wc-pytty, pakkotyötä ja kuntoilua on riittävät olosuhteet. Motivoituneille vangeille voi myös järjestää opiskelumahdollisuudet. Kaikki viihdyke (nettiyhteydet, puhelimen käyttöoikeus, tv, tietokone, lehdet jne), lomat, perhetapaamiset (lue paneskelu tyttiksen/poikkiksen kanssa) pois. Lapsiaan saa tavata, ellei ole pedofiili. Keskusradio voi olla, mutta ei muuta.
Siellä ollaan suorittamassa rangaistusta yhteiskuntaa tai yksilöä vastaan tehdystä vakavasta rikoksesta, ei lomailemassa.
Se rangaistus on vapauden menetys. Enää tähän päivään ei kuulu, että sadistisesti kidutet. vankeja.
Mitä mukavemmat oltavat vangeilla = sitä vähemmän he uusivat rikoksia, koska katkeruus yhteiskuntaa kohtaan häviää ja tilalle tulee kiitollisuus, josta ihmiset hyötyvät niin, että tulevaisuudessa rikoks. uhreja on paljon vähemmän. Norja on osoittanut tämän strategian toimivan ja Norjassa onkin maailman pienin uusintarikollisuus.
Pitäisi avata ulkopuolinen tutkinta osasto, joka valvoisi, että vankien oltavat on mahdollisimman hyvät ja samalla valvottaisiin, ettei vanginvartij. syyllisty mihinkään ikävään vankeja kohtaan. Jos syyllistyy niin isot korvaukset vangeille niin rupee asenne ikävilläkin vartijoilla paranemaan.
Vankilan ei kuulu olla peloite vaan kuntoutuspaikka.
No mitäs läksit Jari rikolliselle tielle? Ihan oma valinta.
Jarin jutut on tyyppiesimerkki narsistin logiikasta.
Tietysti hänet piti eristää, muuten hän olisi jatkanut business as usual.
🇺🇦🇮🇱
Suurin muutos Aarnion elämässä vankilasta paluun jälkeen on ollut, ettei työtä enää ole ja varallisuustilanne on heikko.
– Olen eläkeläinen, minulla ei ole mitään omaisuutta. Ulosotto vie maksimiosan eläkkeestä. Toimeentulo on niukkaa, se on tietysti erilaista kuin aikaisemmin.
– Sen johdosta ajaudun väistämättä työelämään jollain tavalla, että pystyy saamaan edes vähän liksaa ja pystyy asumaan stadissa.
Aarnio kuitenkin kertoo, että töitä riittää.
– Minulla on erittäin paljon työtarjouksia, hän sanoo, mutta ei avaa niitä sen tarkemmin.
Niin onko sitä työtä siis vai eikö ole?
Jos ei, niin tilannehan on vain sama kuin aika monella suomalaisella: Ei töitä eikä varallisuutta.
Jos työnantajille vielä kelpaa, niin sittenhän ei ole mitään hätää.
Vai ovatko nuo "työt" jotain hämäräkeikkoja, minkä vuoksi niitä ei voi avata tarkemmin?
mätäne sä pummi vaan siellä posessa. mä meen ottaan tästä parit kaljat ja siitä sitten jalkopallomatsia katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutos Aarnion elämässä vankilasta paluun jälkeen on ollut, ettei työtä enää ole ja varallisuustilanne on heikko.
– Olen eläkeläinen, minulla ei ole mitään omaisuutta. Ulosotto vie maksimiosan eläkkeestä. Toimeentulo on niukkaa, se on tietysti erilaista kuin aikaisemmin.
– Sen johdosta ajaudun väistämättä työelämään jollain tavalla, että pystyy saamaan edes vähän liksaa ja pystyy asumaan stadissa.
Aarnio kuitenkin kertoo, että töitä riittää.
– Minulla on erittäin paljon työtarjouksia, hän sanoo, mutta ei avaa niitä sen tarkemmin.
Niin onko sitä työtä siis vai eikö ole?
Jos ei, niin tilannehan on vain sama kuin aika monella suomalaisella: Ei töitä eikä varallisuutta.
Jos työnantajille vielä kelpaa, niin sittenhän ei ole mitään hätää.
Vai ovatko nuo "työt" jotain hämäräkeikkoja, minkä vuoksi niitä ei voi avata tarkemmin?
Tää on kyllä mielenkiintoista. Tuomituille rikollisille tuntuu aina löytyvän töitä, mutta normaali, nuhteettoman taustan omaava ei välttämättä pääse töihin.
Tyyppi on oikein malliesimerkiksi narsistista, kaikki on aina jonkun toisen vika.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä Aarnion kanssa, että 2020-luvulle ei enää kuulu se, että ihmisiä kohdellaan eri arvoisina. Kaikkia pitää kohdella hyvin ja jokainen ihminen on tasa-arvoinen.
Se on ylimielistä ajattelua, jos pitää itseään toista ihmistä parempiarvoisena.
Jariko siellä kirjoittelee? Tottakai rikoksista tuomittu entinen poliisipäällikkö on eri arvoinen. Vastenmielistä että nykyään huseeraa taas vapaalla jalalla.
Monien muiden maiden vankiloihin verrattuna Suomen vankilat ovat hotelleja ja lepokoteja sanokoon Aarnio, mitä tykkää. Olisi tainnut tehdä hyvää viettää edes muutama kuukausi "vaihto-oppilaana" venäläisessä täyden palvelun lomakodissa.
Mitä mieltä olen? Olen sitä mieltä, että betonilattia, jossa on reikä on riittävä vangeille. Ohut patja, tyyny ja peitto ovat lisäetuja, jotka saa jos käyttäytyy kiltisti.