Miten te muut jaksatte näiden ainaisten huonojen uutisten kanssa?
Kolmatta vuotta mennään, kun mikään ei ole entisellään. Ensin tuli korona, sitten sota, nyt inflaatio ja energikriisi. Tuntuu, että päivä päivältä asiat menee vaan huonompaan suuntaan etkä sä voi tehdä asioille kertakaikkiaan yhtään mitään. Mua ahdistaa ihan hirveästi, välillä tulee jopa mieleen että päästäisi itsensä päiviltä. En tiedä miten selviän kaikesta, rahat ei vain riitä. Ahdistaa sekin, että asiat tosiaan menevät koko ajan huonompaan, mun mielikuvitus ei enää edes riitä kuvittelemaan, miten paljon pahemmin asiat vielä voisi olla -mutta olen ihan varma että ne tulevat olemaan paljon huonommin.
Miten ihmeessä te muut selviätte tästä kaikesta? Miten te jaksatte? Miten pääsee eroon tästä jatkuvasta voimattomuuden tunteesta ja ahdistuksesta, kun koko elämä menee syöksykierrettä etkä sä voi tehdä yhtään mitään? Apua :(
Kommentit (69)
Asioita mille en mahda mitään en pyörittele mielessäni, se tulee mikä on tullakseen.
Kun on jo tarpeeksi masentunut muutenkin niin ei haittaa, vaikka mennään huonompaan suuntaan.
Se on tietysti ikävää jos rahat on vähissä, mutta yleisesti ottaen mehän elämme onnen ja rauhan paratiisissa. En tiedä siitäkö tämä jatkuva valitus johtuukin, asiat ovat liian hyvin niin on aikaa keskittyä etsimään vikaa milloin mistäkin. Juuri luen kirjaa suuresta pohjan sodasta, tapahtui siis 1700-luvun alussa ja ihan hivenen kovempaa on elämä ollut silloin. Tai suuret nälkävuoden tai isoviha, näitähän riittää.
En oikein jaksakaan.
Tämä nykyinen sota on suistanut minut uuteen masennukseen.
Edellisen kärsin 2012-13.
1. Lapsen kehitysvammaisuus. 2. lapsen kehitysvammaisuus, kahdella terveellä lapsella puhjennut epilepsia, kuopuksen lukivaikeus+asperger+add+epilepsia, puolison syöpä, korona vei lapsilta rippileirit ja penkkarit, nyt tämä sota vie toimeentulon ja uhkaa kaikin puolin perusturvallisuutta.
Ehdimme tottua tähän olemassaoloon jossa ei mitään suurempia katastrofeja tapahtunut (ei ainakaan niin lähellä että olisimme niistä välittäneet) ja sitten tuli corona, sotatilanne lähettyvillä ja hintojen nousut ja monelta näyttää perusturvallisuuden tunne näiden vuoksi särkyvän. Itse en ala huolehtimaan tai voimaan huonosti asioiden, joihin en voi itse vaikuttaa, takia koska se ei tule näitä mitenkään muuttamaan ja minusta on tärkeintä elää ja voida niin hyvin kuin mahdollista myös vaikeinpina aikoina.
Hyvin jaksaa! Mielestäni meneillään on monta todella kiinnostavaa tapahtumaa. / kehityskulkua, joita seuraan uteliaalla ja analyyttisella mielellä. Olen järjestänyt oman elämäni niin, että minulla on valinnanvaraa, tapahtuipa maailmassa mitä tahansa (ts. riittävästi omaisuutta ja täten riippumattomuus kenestäkään tai mistään).
Tietenkin monet tapahtumat ovat inhimilliseltä kannalta surullisia ja traagisia. Tiedostan asian, mutta suljen tämän näkökulman uutisten seurannassani tietoisesti ulkopuolle. Siitä ei ole kenllekään mitään hyötyä, että alkaisin rypemään muiden kärsimyksessä.
Olen aina ollut pessimisti (ja Raamattuun uskova siihen lisäksi). Tajusin jo teininä 1990-luvulla, että ei kannata kauheasti odottaa mitään hienoa, koska pahemmaksi tää touhu menee. Puolison kanssa asutaan kahdestaan, lapsia ei olla hommattu koska puoliso on aina ollut 0-tuloinen tai vähätuloinen. Nyt lähestymme viittäkymppiä, eikä hyvältä näytä tämä maailmanmeno. Monet vuosikymmeniä sitten tehdyt päätökset ovat hyviä.
Jouduimme vasta muuttamaan ja asumiseen menee jatkossa 300 euroa enemmän. (Oltiin siis aikaisemmin tutunkauppaa todella edullisella vuokralla). Eikä tämä ruoan hintojen nousu paljoa naurata. Autokin huollossa ja sinne palaa rahaa. Kun auto hajoaa, niin taidetaan olla jatkossa ilman? Tänä vuonna vielä kesälomareissulle. Tulevaisuudesta ei tiedä mihin rahat riittävät.
Pitää vaan koettaa ajatella, että asioiden täytyy ensin mennä huonoksi ennenkuin voivat kääntyä hyväksi. Ei kai nyt loputtomiin voi vaan pelkkää syöksyä olla. Toki jos vielä joku asteroidi jysähtäisi maapalloon niin se olisi sitten siinä.