Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut jaksatte näiden ainaisten huonojen uutisten kanssa?

Vierailija
13.07.2022 |

Kolmatta vuotta mennään, kun mikään ei ole entisellään. Ensin tuli korona, sitten sota, nyt inflaatio ja energikriisi. Tuntuu, että päivä päivältä asiat menee vaan huonompaan suuntaan etkä sä voi tehdä asioille kertakaikkiaan yhtään mitään. Mua ahdistaa ihan hirveästi, välillä tulee jopa mieleen että päästäisi itsensä päiviltä. En tiedä miten selviän kaikesta, rahat ei vain riitä. Ahdistaa sekin, että asiat tosiaan menevät koko ajan huonompaan, mun mielikuvitus ei enää edes riitä kuvittelemaan, miten paljon pahemmin asiat vielä voisi olla -mutta olen ihan varma että ne tulevat olemaan paljon huonommin.

Miten ihmeessä te muut selviätte tästä kaikesta? Miten te jaksatte? Miten pääsee eroon tästä jatkuvasta voimattomuuden tunteesta ja ahdistuksesta, kun koko elämä menee syöksykierrettä etkä sä voi tehdä yhtään mitään? Apua :(

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöstä tämä elämä on. Välillä menee paremmin ja välillä vähän huonommin. 

Vierailija
42/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hirveästi koskettanut. Ei kiinnosta matkuste, festarit tai ravintolat, joten eipä korona hirveästi rajoittanut. Oikeastaan tosi positiivista, sillä korona mahdollisti etätyöt.

Korona ja etätyö vähensi huomattavasti liikkumista, joten polttoaineenkaan hinta ei niin kirpaise.

Sähkön hinnan nousu on saanut aikaan sen, että sähkön kulutus on vähentynyt. Sähkön sijaan sauna lämpiää yhä useammin puulla ja varmaan talvella tulee lämmitettyä enemmän takkaa.

Ammunnan harrastajana eniten harmittaa että patruunoissa on saatavuusvaikeuksia ja hinnat nousseet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on toiminut se kun en katso enää uutisia tv.stä ollenkaan.

Katson netistä vain ne uutiset jotka haluan.

Silti tiedän kyllä mitä maailmassa tapahtuu, mutta en vain jaksa jokapäiväisiä uutisia sodasta yms. ikävistä asioista.

Vierailija
44/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koronakin oli/on helpompi kestää, kun siltä pystyy suojautumaan edes jollain tasolla. Mutta kun bensan hinta on katossa, ruuan hinta nousee, sähkön hinta nousee ja nyt väläytellään jiopa pakollisia sähkökatkoja -näiltä et pysty suojautumaan yhtään mitenkään. Miten pystyy elämään niin, ettei ajattele noita? Kun rahat ei riitä nytkään ja silti kaikki vaan kallistuu? Pelkään niitä sähkökatkojakin, kun asun maalla vanhassa ok-talossa. Sähkölämmitys tietenkin... pitäisi kai muuttaa jonnekin kaupungin vuokrakerrostaloon, mutta tulisin vielä ahdistuneemmaksi siellä päihdeongelmaisten seassa :( 

Mitä pelkäämistä on kahden tunnin sähkökatkossa? Nykyään on hyviä led-valaisimia, ettei tarvi olla kynttilän valossa.

Vierailija
45/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on huonoja uutisia. Milloin ollut edes yksi päivä ilman niitä?

Vierailija
46/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatilanteeseen auttaisi pakkorokotukset.

Päin vastoin. Just oli uutisissa, että uusi variantti tarttuu rokotettuihin helpoiten.

Uskommeko sitä?

Ymmärryskykyä vailla olevat uskovat ja kuulevat asiat haluamallaan tavalla.

Vierailija
47/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen aina miten nämä asiat ovat muuttaneet elämääni. Tässä pieni katsaus:

En ole sairastunut koronaan.

Sota ei ole vaikuttanut omaan elämääni mitenkään.

Vielä ei ole hintojen nousu kirpaissut.

Olen velaton, joten korkojen nousukaan ei vaikuta.

Energian hinta ei vielä näy missään. Asunnon yhtiövastike pysynyt entisellään.

HSL bussi vie ja bussi tuo. En tarvitse bensaa.

Sähkölasku on ennallaan.

Suurin osa uutisista on arveluja ja spekulaatiota. Nyt on tärkeää pitää jalat massa .

Nimenomaan. Koronastakin peloteltiin vaikka mitä. Toki kaikki kauhukuvat olivat mahdollisia, mutta eivät toteutuneet. Sodan alkaessa peloteltiin, kuinka Venäjä hyökkää seuraavaksi Suomeen. Nyt tiedämme, että se ei ole mahdollista kuin teoriassa.

Pelossa elämisessä ei ole mitään hyötyä. Ei pienintäkään.

Korona on tokintullut ihmiskunnalle uutena asiana ja senon vuosien saatossa muuttunut. Olen ollut huolelinen, ottamut rokotteet ja kåyttänyt maskia enkä ole koronaa saanut. Ihan sama jo tulee, tiedän ainakin että on yritetty. Kuten muutkin, olen ruvennut tapaamaan kavereita ja harrastamaan liikuntaa- joitain asioita ei viitsi loputtomiin vältellä.

Koko ajan on tiedostettu ettei Venäjöllä ole resursseja juuri nyt hyökätä Suomeen. Se voisi olla tulevaisuudessa mahdollista, siksi Nato.

Onneksi on resilienssiä kestää nämä sinänsä aika normaalit asiat. Ei näissä ole mitään uutta. Viimeisen runsaan sadan vuoden kuluessa Venäjä on hyökännyt Suomeen ja jopa kontorlloinut Suomea, ja pandemioita on ollut useita. Espanjantauti kaatoi paljon enemmän väkeö kuin korona ja leuhkotuberkuloosi vei sjomalaisiakinn10 000 vuodessa. Pariinsataan vuoteen mahtuu jo nälänhätä ja kolmeensataan ruttoepidemioita. Ihmiset vainneleli ja suurin osa selvisi terveenä.

Vierailija
48/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikolla Sotamuseossa ja katsoin siellä taulua missä kuvateksti kertoi että siinä kastettiin lapset samana päivänä kun heidän rintamalla kuolleet isänsä haudattiin. Siitä tuli taas perspektiiviä hetkeksi aikaa. Että ihmiskunta on selvinnyt paljon pahemmastakin ja selviää tästäkin, välillä on ihmiskunnan kannalta ihan hyväkin ettei koko ajan ole pelkkää nousukautta vaan tulee vähän ravistelua. Nautitaan tästäkin päivästä.

Vierailija
49/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te monet olette todella onnekkaita kun pystytte pitää maskeja ja suojautua koronalta. Koulumaailmassa se ei ollut mahdollista, ja koko elämäni on muuttunut sen jälkeen kun sain työpaikaltani keväällä koronan. Koko perhe siihen tietenkin sairastui, muut ovat tervehtyneet onneksi täysin mutta itse olen edelleen koronan kourissa. Taudn jatkuttua jo yli kolme kuukautta on epävarmaa, milloin tämä menee ohi vai meneekö ollenkaan. Myös munuaiset ja maksa ovat vaurioituneet. Apua ei saa mistään, ainoastaan lääkärin toteamuksen "Tätä on nyt tosi monilla eikä tähän ole mitään hoitokeinoja, toivotaan että aika parantaa". Syksyn työkyky on vielä täysin auki. En muuta toivo kuin että tulisisin vielä terveeksi.

Ja tietenkin toivon myös että rauha säilyisi.

Vierailija
50/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te monet olette todella onnekkaita kun pystytte pitää maskeja ja suojautua koronalta. Koulumaailmassa se ei ollut mahdollista, ja koko elämäni on muuttunut sen jälkeen kun sain työpaikaltani keväällä koronan. Koko perhe siihen tietenkin sairastui, muut ovat tervehtyneet onneksi täysin mutta itse olen edelleen koronan kourissa. Taudn jatkuttua jo yli kolme kuukautta on epävarmaa, milloin tämä menee ohi vai meneekö ollenkaan. Myös munuaiset ja maksa ovat vaurioituneet. Apua ei saa mistään, ainoastaan lääkärin toteamuksen "Tätä on nyt tosi monilla eikä tähän ole mitään hoitokeinoja, toivotaan että aika parantaa". Syksyn työkyky on vielä täysin auki. En muuta toivo kuin että tulisisin vielä terveeksi.

Ja tietenkin toivon myös että rauha säilyisi.

Tsemppiä sulle, kuulostaa tosi rajulta ja kurjalta:(

Vierailija
51/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, nro 50!

Vierailija
52/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei kestä ikuisesti. Kaikki loppuu tämäkin. Elämä on pelkkä välietappi ja meillä ei ole Suomessa mitään oikeaa hätää. Katsokaa niitä joilla on. Maailmassa on miljoonia ihmisiå äärimmäisessä köyhyydessä ja täällä mietitään ihan turhanpäiväisiä asioita kun vähän harmittaa kun ei voi kuin ennen rentoutua mukavassa lintukoto elämässä. Hyvä herätys vaan ettei maailma ole mikään paratiisi. Sit mielenterveys prakaa heti jos vähän tulee vastoinkäymistä. Tuhannet odottaa et joku terapeutti heidät pelastaisi. Tarvis kuin avarin naamalle että Herätyyys!!!!

Vierailija
53/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilen, että sekä korona että rokotukset tuhoavat elimistöä. Samat myrkylliset piikkiproteiinit. Olen päättänyt jättää rokotukset kahteen. Jos siten satun kuolemaan koronaan, niin ei haittaa. Ikävämpää olisi kitua.

Vierailija
54/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ja väsyttää nuo..jatkuvat negajutut. Mulle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää elää nyt suhteellisen normaalisti kun voi. Jo lastenkin takia.

Vierailija
55/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatusta (5 Ms 33:27): Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat ikuiset käsivarret.

Etsin tämäntapaisia raamatunkohtia tai virsikirjan säkeistöjä ja mietin niitä, kun ahdistaa ja pelottaa.

Vierailija
56/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priorisoin uutisvirtaa. Seuraan vain niitä teemoja, jotka oikeasti kiinnostaa ja koskettaa itseäni ja perhettäni. Kaiken muun jätän huomiotta tai lähinnä lööppien vilkaisun tasolle.

Myös uutisten katsomisen määrää rajoitan. Riittää kun aamulla katsoo tai kuuntelee yhden uutislähetyksen ja illalla joko ylen tai maikkarin iltauutiset.

Lehdet vilkaisen kerran päivässä.

Vierailija
57/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaako sinua ap Jemenin sotakin yhtä paljon, vai pelkästään Ukaina? 

Tai miten nuo aikaisemmat kahinat Syyriassa, Afganistanissa ja Irakissa? Menetitkö yöunesi? 

Tuskin. 

Sotia on ihan koko ajan. Se, että sinä olet havahtunut tähän ihmisluontoon kuuluvaan ikävään tosiasiaan vasta, kun samannäköiset ihmiset kuolevat samalla mantereella, kertoo kyllä enemmän sinusta kuin nykytilanteen turvattomuudesta. 

Ehdotan, että alat seurata maailmantilannetta vähän laajemmin ja lukea myös historiaa. Silloin opit, että mitään normaalia ei ole olemassakaan. 

Eli pää pois perseestä. Ihmisiä kuolee ihan koko ajan, on aina kuollut. Kulkutautiin, onnettomuuksiin tai väkivaltaan kuoleminen on ihmiskunnan historiassa ollut merkittävästi luonnollisempi kuolema kuin vanhuuteen kuoleminen. Montaignella on tästä viehko pikku esseekin, kannattaa lukea. 

Vierailija
58/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt voitavani äänestyskopissa(eli en äänestänyt vihervasemmistoa). Mitään muuta ei oikeastaan voi tehdä, joten pitää vaan hyväksyä yhteiskunnan luhistuminen. Kaikki sivilisaatiot päättyvät joskus.

Vierailija
59/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilen, että sekä korona että rokotukset tuhoavat elimistöä. Samat myrkylliset piikkiproteiinit. Olen päättänyt jättää rokotukset kahteen. Jos siten satun kuolemaan koronaan, niin ei haittaa. Ikävämpää olisi kitua.

En ota minäkään enempää kuin ne kaksi. Mies ei ottanut yhtään, tietysti sai jostain tartunnan, tartutti minutkin. Minulla oli kuin lievä flunssa, kurkku vähän kipeä, vähän kuumetta. Meni ohi kolmessa päivässä.

Miehellä 39 kuumetta, jäätävä väsymys, joka kesti n. 2kk.

Helmikuussa sairastettiin, ollaan molemmat ihan hyvässä kunnossa nyt.

Vierailija
60/69 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että maailma muuttuu, aina. Tulee erilaisia syklejä jotka muuttaa arkista elämää ja tapaa miten eletään. Mieti vaikka 50-vuotta taaksepäin ja vertaa tähän päivään. Voi yrittää ottaa enemmän tarkkailevan asenteen. Jokaisessa ajassa on ollut hyvät puolet ja huonot puolet. Tuskin tulevakaan pelkkää kurjuutta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan