Oliko Touretten oireyhtymää 90- ja 80-luvulla?
Vasta nyt somen myötä olen kuullut Touretten oireyhtymästä. Olen jo nelikymppinen, enkä muista koskaan tavanneeni heitä elämäni aikana. En edes näitä oireita omaavia, vaikka ilman diagnoosia tai jollain eri nimellä. Oliko heitä ennen?
Kommentit (8)
Oli toki, nyt viiskymppinen nainen kertoi siitä yläasteella tutkimusten jälkeen koulussa.
Lääkärit tunnistivat ja nimesivät Touretten oireyhtymän vuonna 1825.
Ei ollut. Oli vain hulluja ja normaaleja. Hullut laitettiin laitokseen.
Touretten oireyhtymä on nimetty oireyhtymän kuvaajan Georges Gilles de la Touretten (1857–1904) mukaan.
Varmasti oli, mutta sosiaalisen media vuoksi Touretten syndrooma on "yleistynyt" ja tullut tunnetummaksi, koska ihmiset tykkäävät teeskennellä omaavansa oireen tykkäysten ja huomion vuoksi
Kyllä oli. Olen tuntenutkin sellaisen henkilön 1990-luvulla, jolla oli Touretten syndrooma diagnoosina.
Maria Street Preachers julkaisi kappaleen Symphony of Tourette 1993. Sen ansiosta kuulin ensimmäistä kertaa tästä oireyhtymästä.
https://genius.com/Manic-street-preachers-symphony-of-tourette-lyrics
Oli. Kato tieto on kulkenut ja kehittynyt jo ennen nettiaikaakin. Se ettet sinä asiaa tiedä tarkoittaa vaan sitä ettei sulla ole jostain syystä ollut tarvetta asiaa tietää ennen kuin nyt.