Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karu totuus ravintola-alasta

Vierailija
12.07.2022 |

Rankat työolot, osassa paikoista olematon hygienia ja myrkyllinen ilmapiiri henkilökunnan kesken, kulinaristikonossöörit asiakkaat vaatimuksineen, jatkuva vajaamiehitys, paine nostaa hintoja tähän maailmanaikaan, jne jne.

Pari kesää olen opiskeluvuosina alalla ollut, mutta jatkossa kierrän kaukaa. Millaisia kokemuksia muilla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan samat kokemukset ravintolasta riippumatta.

Eniten v i tutti se, että jäätävä alimiehitys ja tolkuton kiire olivat oletusarvoja. Ei niille edes esitetty olevan tulossa muutosta. Se nyt vain on niin että työntekijöitä on aina asiakasmääriin nähden aivan liian vähän, et nyt vain pidä vessa- tai ruokataukoa ja jäät ylitöihin niin homma hoituu.

Never again. Täyttä kusetusta.

Vierailija
2/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta on epäsäännöllinen vuorotyö. Yöstä aamuvuoroon, vkl oikein sedonkiaikaa ja vapaat viikolla. Keittiöpuoli se vasta terveyden viekin. Pitäkää vaan tunkkinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ravintolan pitäjänä aivan eri mieltä. Ihana työ ja hyvä yhteishenki. 

Vierailija
4/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt päivääkään alan töitä ja silti minulla tuollainen kuva ravintola-alasta. Ainakin mitä työpaikkailmoituksia lukee niin tunteja on mitä sattuu ja pitäisi olla valmis työskentelemään 24/7. Palkoista en tiedä mutta tuskin on kummoinen tuntipalkka. Ehkä illoista ja viikonlopuista saa sitten enemmän?!

Monella alalla samoja ongelmia ja työnantajat vaan itkevät kun ei löydy tekijöitä. Onpa kumma juttu :D

Vierailija
5/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taukoja kiireisessä kesäkohteessa mahdoton pitää keittiön ja salin puolella. Tiskivuori kasvaa ja lämpötila hivelee tropiikkia. 

Vierailija
6/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen mieluummin vaikka vankilaan kuin takaisin keittiöön. PTSD nostaa päätään tätä kirjoitettaessakin.

Vierailija
7/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin saa kunnon palkkaa.

Vierailija
8/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rafla-alan värikkäät käytänteet nähtyäni olen välttänyt ravintoloissa syömistä viimeiseen asti. Toki hyviäkin paikkoja onneksi löytyy. 

Vierailija
9/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöt ovat todella hierarkkisia työympäristöjä, joissa kokit kuin jumalasta seuraavia. Extratiskari on alinta pohjasakkaa. Lisäksi keittiön ja asiakkaiden välinen paine voi luoda tarjoilijalle tukalat oltavat. 

Vierailija
10/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokit pitää alkaa hommata filippiineiltä jos ei suomalaisille työt maistu

Vierailija
11/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyin aikoinaan ravintola-alalla. Paikoissa joissa olin töissä oli hyvä yhteishenki. Kiirettä oli varsinkin lounasaikaan ja keittiössä oli varsinkin kesäaikaan todella kuuma.

Tällä hetkellä olen yrittäjänä täysin eri alalla ja olen suunnitellut jo puolisen vuotta paluuta takaisin ravintola-alalle. Näillä näkymin syksyllä lomakauden jälkeen olisi paluu kun paikka tutusta ravintolasta vapautuu.

Vierailija
12/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen että haluatte niin exoottisia ruokia nykyään.  Sushi ym ovat ottaneet yli suomalaiset ruoat. 

Vierailija
13/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viihdyin aikoinaan ravintola-alalla. Paikoissa joissa olin töissä oli hyvä yhteishenki. Kiirettä oli varsinkin lounasaikaan ja keittiössä oli varsinkin kesäaikaan todella kuuma.

Tällä hetkellä olen yrittäjänä täysin eri alalla ja olen suunnitellut jo puolisen vuotta paluuta takaisin ravintola-alalle. Näillä näkymin syksyllä lomakauden jälkeen olisi paluu kun paikka tutusta ravintolasta vapautuu.

Haluatko osakkaan!?

Vierailija
14/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä taas oman elämänsä riistäjä kommentoi. Parempi riistää filippiiniläisiä kuin suomalaisia? Kunhan jotain riistää..

Vierailija
15/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, teksteistä päätellen mikään ei ole muuttunut n. 20 vuodessa. Paska ala jonka kruunaa luonnevikaiset "keittiömestarit".

Vierailija
16/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun hommaat! Fiksut eivät tuolle alalle lähde!

Vierailija
17/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä. 20 vuotta ravintola-alalla, niin tiskin takana, keittiössä kuin salissakin. Monta vuotta olin freelancerina eli tuli kierrettyä useita ravintoloita eikä mulla ole pahaa sanottavaa. Hyvä palkka, pääsääntöisesti mukavia työkavereita, huumori kukkii eikä tarvitse herätä aamukuudelta duuniin. Joo, olen iltavirkku.

Vierailija
18/18 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ala kiertää veroja  korona tukiakin tuli tekemättä mitään