Kokemuksia neuvolan perhetyöntekijästä?
Millaista apua olette saaneet? Oliko hyödyllinen?
Mulla on se tilanne että alan olla todella väsynyt, mutta mun on aina ollut hirveän vaikea pyytää apua. Tukiverkkoja ei lupauksista huolimatta ole ollenkaan. Kotihommia paljon rästissä, mies tekee pitkää päivää ja itse yritän myös tehdä osapäiväisesti töitä vauvan hoidon lomassa, olemme siis molemmat yrittäjiä. Olisi niin ihanaa jos joku tulisi katsomaan vilkasta liikkumaan opettelevaa vauvaamme, ja saisin vaikka pari tuntia siivota ja tehdä ruokia pakkaseen ilman keskeytyksiä. Voiko perhetyöstä saada tällaista apua? Olen kuullut niitäkin tarinoita, että työntekijä tulee kahvipöytään tai sohvalle istumaan. Sellaista en halua.
Kommentit (37)
Minäkin haluan tuollaisen työntekijän kotiini. Olen jo tehnyt vähän tehtävälistaa. Mistä voin tilata?
Meillä kävi kaupungin lapsiperheiden kotipalvelusta hoitaja kun tosikoinen oli vauva. Pääsin itse asioille kun hoitaja viihdytti vauvaa ja joskus eskarilaista. Oli puhe että tulisi myös viemään vauvaa lenkille aamulla että saisin nukuttua mutta se ei toteutunut, ainoa huono puoli palvelussa oli että vuoroja peruuntui tiuhaan. Olin tyytyväinen ja jos vielä tulee vauva niin tarvittaessa pyydän apua.
Kiva kuulla että on myös hyviä kokemuksia. Ehkä uskallan kokeilla. Selvennykseksi joillekin, en halua ketään meille siivoamaan vaan apukäsiä ja toista silmäparia lapsen vahtimiseen, että voin itse siivota ja tehdä ruokaa. Ap
Kotipalvelusta joudut jotain maksamaan, ja sieltä voi tulla ihan kuka vaan. Ainakin meillä ulkoistettu yksityisille hoivafirmoille. Kauniisti sanoen aika kirjavaa sakkia. Pääasiassa yrittävät nukuttaa vauvan vaunuun (kellonajasta riippumatta) ja mennä vauvan kanssa puistoon istumaan. Jos tarvitset nukkuvalle vauvalle vahtia ja haluat maksaa siitä, niin mikäs siinä. Jos vaadit työntekijät tekemään muuta, niin joudut selittämään kaiken alkutekijöistä lähtien ja näyttämään missä kaikki on. Ja esim. eräs työntekijä oli sitä mieltä, että alle vuoden ikäinen vauva syö pääasiassa kiinteitä, ja että jos vauva saa sekä rintamaitoa että vastiketta, niin se on hyvin vaarallista, koska silloin vauva muka syö tuplamäärän ja lihoo valtavasti. (Tämä työntekijä oli itse sairaalloisen ylipainoinen nuori nainen, vauva oli normaalipainoinen ja on edelleen.)
Tuosta palvelusta on jotain hyötyä, mutta mahdollisesti vielä enemmän haittaa.
Ota MLl: stä joku, joka sanoo olevansa tottunut vauvoihin. Ainakin pystyt vaihtamaan työntekijää helposti, jos tulee huono.
Eikö siihen neuvolan perhetyöhön ole mitään kriteerejä?
Tuskin sitä ihan tavalliseen vauvaperhe-elämään saa. Ainakin veronmaksajana toivon näin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitä ihan tavalliseen vauvaperhe-elämään saa. Ainakin veronmaksajana toivon näin.
No millaiset kriteerit sinun mielestäsi pitäisi olla? Neuvolan perhetyöhän on lähinnä ennaltaehkäisevää ja tilapäistä apua kuormittavan tilanteen yli. En usko että heillä on aikaa paneutua ongelmaperheisiin vaan se on sitten sossun asia.
Vierailija kirjoitti:
Missään naisvaltaisilla organisaatioilla ei ole mitään kriteereitä tai sääntöjä missään, muuta kuin että kaikki on heidän vastuulla. Jotakinhan saattaisi jäädä hoitamatta/huomaamatta ja eihän se nyt äitisukupuolelle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa siivouksessa jos pyytää, kuuluu työnkuvaan.
Kotipalvelun työntekijän eka lause oli "minä en sitten ole mikään siivooja". Kun lähti, oli minun sänkyni täynnä vauvan leluja ja likainen vaippa sohvalla. Lopulta uskalsin varovasti sanoa, että voisiko olla kiltti ja laittaa vaipan roskikseen. Yritin pyytää, ettei vaihtaisi sohvalla, koska vauvalla oli tapana suihkupissata, mutta vaihtoi silti.
Vauva kuitenkin piti tästä hoitajasta ja oli iloinen hänen kanssaan, mikä on jo hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Esimerkiksi yh koliikkivauvan kanssa, että saa nukkua 1,5 tuntia, kun hoitaja vie vauvan ulos huutamaan. Tai jos on joku muu perustelu. Apu on aina lyhytaikaista ja vain muutaman tunnin päivässä ja siitä menee maksu perheen tulojen mukaan. Minulla oli refluksivauva, jota piti pitää pystyasennossa ettei huutanut sekä tietyt pakolliset kertahommat, joita en pystynyt hoitamaan kädet varattuna. Kuitenkin kotipalvelukäynneistä oli oikeasti melkein yhtä paljon vaivaa kuin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitä ihan tavalliseen vauvaperhe-elämään saa. Ainakin veronmaksajana toivon näin.Kyllä saa. Esimerkiksi yh koliikkivauvan kanssa, että saa nukkua 1,5 tuntia, kun hoitaja vie vauvan ulos huutamaan. Tai jos on joku muu perustelu. Apu on aina lyhytaikaista ja vain muutaman tunnin päivässä ja siitä menee maksu perheen tulojen mukaan. Minulla oli refluksivauva, jota piti pitää pystyasennossa ettei huutanut sekä tietyt pakolliset kertahommat, joita en pystynyt hoitamaan kädet varattuna. Kuitenkin kotipalvelukäynneistä oli oikeasti melkein yhtä paljon vaivaa kuin apua.
Anteeksi, tarkoitin muutaman tunnin viikossa. Perhetyö on sitten taas ihan eri asia, se on vain keskusteluapua ja neuvontaa.
Mielestäni kyllä jos molemmat vanhemmat käyvät töissä, niin silloin voi helposti saada lisää aikaa kotitöihin vähentämällä vanhempien työssäkäyntiä. Tai lapsi perhepäivähoitoon. Kotipalvelu ei ole sitä varten, että vanhemmat voisivat käydä töissä tai opiskella, vaan siihen tarkoitukseen on päivähoito.
No kylläpä on avutonta meininkiä kun ei yhden lapsen kanssa pärjätä. Älkää pliis hankkiko enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tee kotitöitä. Keskustelee, tarkkailee ja kirjaa.
Kuormittaa.
No eihän tuosta ole sitten mitään hyötyä. Mä tekisin kotityöt kyllä mielellään yksin, jos saisin tehdä ilman keskeytyksiä niin että työntekijä ottaisi vastuun vauvasta siksi aikaa. Ap
Otat vastaan sitä apua mitä annetaan, sä voit saada myös kotipalvelua eli siivousta ja hoitoapua, mutta ei sitä suoraan anneta kenellekään. Sä kerrot silloin neuvolassa että haluaisit tälläistä.
Myös keskustelu apu on hyödyllistä esim. voidaan neuvoa kuinka alkaa muodostaa lapselle vuorokausirytmi...
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että on myös hyviä kokemuksia. Ehkä uskallan kokeilla. Selvennykseksi joillekin, en halua ketään meille siivoamaan vaan apukäsiä ja toista silmäparia lapsen vahtimiseen, että voin itse siivota ja tehdä ruokaa. Ap
Tottakai uskaltaa kokeilla. Unohda kaikki negatiiviset kommentit. Monella näistä ihmisistä on niin pahoja omia ongelmia että he pitävät apua pelkästään turhana kyttäämisenä....
Lapsiperheiden kotipalvelusta voisi olla apua. Se on kunnan tarjoamaa.
Kotipalvelu on perheen arjen tukemiseen tarkoitettua työtä, jota voi saada sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn (esim. uupumus) tai erityisen perhe- ja elämäntilanteen (esim. ero) perusteella henkilöt, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen jokapäiväiseen elämään kuuluvista tehtävistä ja toiminnoista, lasten hoidosta ja kasvatuksesta sekä asioinnista.
Palvelu on usein tilapäistä 3kk kerrallaan. Tästä menee pieni maksu, menee tulojen mukaan. Palvelua ei saa esim. pelkkään siivoukseen.
Tosiaan :). Neuvolan perhetyö on eri palvelu kuin myös sosiaalihuoltolain perhetyö.