Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän mansikka edes ole kovin hyvänmakuinen marja. Aika happamia

Vierailija
12.07.2022 |

Nättihän se on ja menee kivasti sokerikakussa mutta on niitä parempiakin marjoja sellaisenaan syötäväksi.
Toinen ongelma on se että niitä pitää myrkyttää paljon. Terveellisyyskin on siis kyseenalaista.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllästyny mansikkahypetykseen ja syön saksalaisia kirsikoita. Hyviä on. 

Vierailija
22/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisen vilkaisun perusteella näyttäisi että mansikat saa enemmän makua jos päivät ei ole liian lämpimiä (paras olisi 18-20 astetta) ja yöt sopivan viileitä (n. 10 astetta). Nyt on tainnut pääosin olla reilustikin lämpimämpää erityisesti etelässä ensimmäisenä kypsyvillä tiloilla, joten makukin on jäänyt varmaan laimeahkoksi. Täällä keskemmällä on ollut vähän parempi tilanne kun helteet ehti hellittää, mutta ei varmaan täydellisen makeita täälläkään tänä vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljelijän lähisukulaisena voin kertoa, että yhtään myrkkyä ei mansikoissa ole, kun katsot, mistä ostat. Ja kun maat ovat hyvin hoidetut ja lajike oikea sekä aurinkokin näkyy, niin takuulla on makeaa mansikkaa.

Ei ole se ja sama, ostatko 25€/5kg vai 45€/5kg ja hehkutat halpaa hintaa. Laatu maksaa ja sen laadun eteen tehdään oikeasti töitä. On vähän eri homma maksaa palkat kitkijöille, kuin myrkyttää tuhdisti koko kasvusto jne.

Ja vinkkinä, hakekaa mansikat suoraan tiloilta tai Katsokaa, onko heillä kotiinkuljetusta/noutopistettä. Näin saatte tuoreet marjat, eikä mitään kylmiössä päiviä seissyttä. Sekin kun vähän siihen makuun vaikuttaa...

Yhtä happamia luomumansikat on. Tai kerrothan toki mikä on tämä ihmeellinen makea ja myrkytön luomuviljelijän lajike nimeltään?

Kukaan luomusta kai puhunut? Eihän lihankaan tarvitse olla luomua, ollakseen hyvää. Eli vaikka lannoitus olisikin muuta, kuin ehtaa luomua, niin ihan peruspolka lajikkeena on erittäin hyvänmakuinen ja makea mansikka mielestäni. Suoraan pellosta tai säilöttynä.

Menkää hyvät ihmiset poimimaan itse! Itse ainakin käyn tilalla, missä ei myrkkyjä käytetä, ei ole luomua, mutta mansikat tosi makeita ja niitä riittää! On hyvä maistaa, rauhoittua ja kerätä juuri niin hyvää mansikkaa, kuin itse haluaa. Mielestäni se on ihan mahtavaa!

Vierailija
24/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljelijän lähisukulaisena voin kertoa, että yhtään myrkkyä ei mansikoissa ole, kun katsot, mistä ostat. Ja kun maat ovat hyvin hoidetut ja lajike oikea sekä aurinkokin näkyy, niin takuulla on makeaa mansikkaa.

Ei ole se ja sama, ostatko 25€/5kg vai 45€/5kg ja hehkutat halpaa hintaa. Laatu maksaa ja sen laadun eteen tehdään oikeasti töitä. On vähän eri homma maksaa palkat kitkijöille, kuin myrkyttää tuhdisti koko kasvusto jne.

Ja vinkkinä, hakekaa mansikat suoraan tiloilta tai Katsokaa, onko heillä kotiinkuljetusta/noutopistettä. Näin saatte tuoreet marjat, eikä mitään kylmiössä päiviä seissyttä. Sekin kun vähän siihen makuun vaikuttaa...

Aivan, mutta missä? Täällä ei ole makeaa mansikkaa myynnissä (Etelä-Karjala). Ilmoittaavat kyllä makeana, mutta ei sitä ole. Ja vaikka mansikka olisikin kylmiössä ollut, niin kyllä siinä makeus pitäisi säilyä. On vähän vaikea tietää että monta päivää sitten kyseiset mansikat on kerätty kun sitä ei sanota vaikka kysyisi, tai sitten valehdellaan että "joo, tänään on kerättyä", ja kun pääset kotiin, niin huomaat että oli taas huojauksen makua kun vaan päälliset mansikat olivat hyvässä kunnossa, huoh.

Koetapa muutamaa eri tilaa! Itse olen tuolta alueelta ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen! Googlaa ja katso nettisivut. Ainakin yksi tila jopa kuljettaa mansikat tilauksesta ja takuulla tuoreena :)

Jos joku hoitaa hommat huonosti, ei se ole muiden vika.

Vierailija
25/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ostanut (vasta) kaksi rasiaa mansikoita ja olleet aivan mauttomia. Makeimmillaan on parempia kuin karkit! Viime kesänä tuli ostettua kymmeniä rasioita kun olivat niin maukkaita!

No ei ihme, jos makeus ei riitä! Siis jos karkkia vedellään läpi talvikauden ja kesällä pitäisi viljelijöiden osata virittää karkkimansikoita rouville...

Vierailija
26/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet hyvät makeat mansikat oon saanu tälle kesää, sen jälkeen ei oo näkynyt. Varmaan totta tuo et sääolosuhteet vaikuttavat makuun.

Vierailija
27/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdet hyvät makeat mansikat oon saanu tälle kesää, sen jälkeen ei oo näkynyt. Varmaan totta tuo et sääolosuhteet vaikuttavat makuun.

Eikö tuon nyt OIKEASTI tiedä ihan jokainen?

Vierailija
28/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä happamia luomumansikat on. Tai kerrothan toki mikä on tämä ihmeellinen makea ja myrkytön luomuviljelijän lajike nimeltään?

Kukaan luomusta kai puhunut? Eihän lihankaan tarvitse olla luomua, ollakseen hyvää. Eli vaikka lannoitus olisikin muuta, kuin ehtaa luomua, niin ihan peruspolka lajikkeena on erittäin hyvänmakuinen ja makea mansikka mielestäni. Suoraan pellosta tai säilöttynä.

Menkää hyvät ihmiset poimimaan itse! Itse ainakin käyn tilalla, missä ei myrkkyjä käytetä, ei ole luomua, mutta mansikat tosi makeita ja niitä riittää! On hyvä maistaa, rauhoittua ja kerätä juuri niin hyvää mansikkaa, kuin itse haluaa. Mielestäni se on ihan mahtavaa!

Kuten jo tuossa yhdessä kommentissani sanoi, kaikki eivät pysty keräämään itse! Vaikka olisi kuinka mahtavaa, itselläni on niin paha selkävaiva ettei minkään marjan poimiminen onnistu. Senpä takia pitää ostaa jos niitä marjoja haluaa.

Vierailija
29/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ostanut (vasta) kaksi rasiaa mansikoita ja olleet aivan mauttomia. Makeimmillaan on parempia kuin karkit! Viime kesänä tuli ostettua kymmeniä rasioita kun olivat niin maukkaita!

No ei ihme, jos makeus ei riitä! Siis jos karkkia vedellään läpi talvikauden ja kesällä pitäisi viljelijöiden osata virittää karkkimansikoita rouville...

Kyse ei ole siitä että karkkia pitäisi tarjota, vaan siitä etteivät mansikat ole enää niin makeita kun ennen. Aina pitää tulla tänne liioittelemaan. -eri-

Vierailija
30/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin kun Suomi syö Suomi syö sokeria monta kertaa enemmän kuin ennen. Nykyään mikään ei ole makeaa

Vierailija
31/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo tuossa yhdessä kommentissani sanoi, kaikki eivät pysty keräämään itse! Vaikka olisi kuinka mahtavaa, itselläni on niin paha selkävaiva ettei minkään marjan poimiminen onnistu. Senpä takia pitää ostaa jos niitä marjoja haluaa.

Tottakai, täysin ymmärrettävää. Vinkkinä, katsokaa tila, joka kuljettaa mansikoita, jos ei itse pääse hakemaan. Ainakin tilamyynti, jonka itse tiedän, ei myy kuin täysin tuoretta. Ja mansikat menevät heti kylmiöön pellosta. Vähän eri hommaa, kuin lämpimässä kaupassa seisovat marjat.

Ja pikkukaupoilta kannattaa kysyä mandikkatilan yhteystiedot, josko lähituottaja toisi laatikkotilauksia siihen kaupalle, samalla kun tuo tuoreet rasioissa kauppaan. Kysyvä ri tieltä eksy!

Vierailija
32/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta missä? Täällä ei ole makeaa mansikkaa myynnissä (Etelä-Karjala). Ilmoittaavat kyllä makeana, mutta ei sitä ole. Ja vaikka mansikka olisikin kylmiössä ollut, niin kyllä siinä makeus pitäisi säilyä. On vähän vaikea tietää että monta päivää sitten kyseiset mansikat on kerätty kun sitä ei sanota vaikka kysyisi, tai sitten valehdellaan että "joo, tänään on kerättyä", ja kun pääset kotiin, niin huomaat että oli taas huojauksen makua kun vaan päälliset mansikat olivat hyvässä kunnossa, huoh.

Koetapa muutamaa eri tilaa! Itse olen tuolta alueelta ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen! Googlaa ja katso nettisivut. Ainakin yksi tila jopa kuljettaa mansikat tilauksesta ja takuulla tuoreena :)

Jos joku hoitaa hommat huonosti, ei se ole muiden vika.

Niin totta. Ei pitäisi koskaan yleistää. Vaikka joku tila tekee asiat huonosti, ei muita pidä rankaista. Päinvastoin. Kannattakaa niitä hyviä paikkoja, niin pysyvätkin hyvänä!

Vierailija
33/33 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mustapippuri muuten toimii!