Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto lappiin edessä.

Vierailija
12.07.2022 |

Ei mitään kokemusta asumisesta syrjässä. Myin asunnon pois Helsingistä ja ostin vanhan erämaa talon lapista. Talo on vanha hirsitalo jossa neliöitä noin 68m2. Talossa leivinuuni, hella ja pystymuuri. Sähkö tulee, mutta vesi kantamalla. Omaa maata tunturin kupeessa 23 hehtaaria. Mökki erämaajoen rannassa.

Nyt sitten mietinnässä että mitä pitäisi hankkia. Auton ostin kuukausi sitten ja mönkijästä olen vähän tehnyt kauppaa. Polttopuuta on valmiiksi kuulemanmukaan noin 50 kuutiota. Vene siellä on valmiina.

Nyt ostettu lisäksi:
-kynttilöitä paljon
-aurinkopaneeleita
-lamppuöljyä ja lamppuja
-kirves puukko lapio yms
-vesisäiliöitä
-virveli ja uistimia

Onko ehdotuksia? Muutto kuun vaihteessa 😅

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaapi tulla aika kallis muutto varusteineen, jos pitää hommata mottorikelkka, mönkijä ja kaikki muutkin vehkeet, että siellä pärjää. Itse en tuohon muuttoon ryhtyisi. 

Perseaukisten ei kannatakaan joten oysy cuokrakämpässäsi

Vierailija
82/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumilapio

Kola

Lapioita

Perunakuokka

Lannoitteita

Kasvihuone

Enontekiöllä ei peruna tahdo kasvaa eikä mikään muukaan. Puidenkaatoakin ihmettelin sillä Enontekijä on puurajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvihuoneeseen multaa ja potut sinne

Ei tartte lämmittää

Vierailija
84/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumilapio

Kola

Lapioita

Perunakuokka

Lannoitteita

Kasvihuone

Enontekiöllä ei peruna tahdo kasvaa eikä mikään muukaan. Puidenkaatoakin ihmettelin sillä Enontekijä on puurajalla.

Enontekijä on puuraja 😂 enontekiö on aika laaja alue joten otapas selvää asiasta.

T. Enontekijä

Vierailija
85/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on vähän epäselvää minne sillä moottorikelkalla tai mönkijällä on tarkoitus oikein mennä? Lapissa voi elää ihan hyvää elämää ilman niitäkin.

Vierailija
86/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ap rajua, miksi et ostanut Etelä-Suomesta jotain pientä tilaa? Olisi miljoona kertaa helpompaa.

Pienikin tila Etelä-Suomessa maksaa,  vanha erämaatalo ei niinkään, ostettaessa. Elettäessa se totuus paljastuu, vasinkin kun ei tiedä mistään mitään. Erämaassa pärjää hienosti, mutta se vaatii tietotaitoa, pelkkä kirjaviisauskaan ei riitä. Elämä opettaa, vanhana ei kannata lähteä erämaahan opiskelemaan.  Polttopuuta kuuleman mukaan ja venekin, eikö jokaisen sijoituksen kohdalla kannata katsastaa kaikki. Onko edes yhtä klapia ja millainen venho.

Vierailija
87/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan mieti porvoota. Liikaa ukkokohtia stoorissa. Meikä riittävästi tapellu -40 asteen pakkasen ja lumen kanssa.

Vierailija
88/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on vähän epäselvää minne sillä moottorikelkalla tai mönkijällä on tarkoitus oikein mennä? Lapissa voi elää ihan hyvää elämää ilman niitäkin.

No vaikka hakemaan niitä puita sieltä metsästä, jos on vielä puurajan alapuolella? 

Vierailija
89/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hienoa asua siellä yksin sitten kun sataa räntää ja on pimeää, kesällä voisi asua missä vaan. Milläpä meinasit elellä? Laskut pitää kaiketi edelleenkin maksaa?

Vierailija
90/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea muutokselle! Miten lämmität auton talvella? Onko sinulla jo polttomoottorigeneraattori?

Mikä ero on Lapin sähköllä verrattuna etelän sähköön? Ei tuo kertonut ettei olisi tietä perille.

Vierailija
91/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse aurata tietä, kun hurauttaa moottorikelkalla lähikauppaan. 

Vierailija
92/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap muut suhtautuu sinuun positiivisesti. Ainakin Pohjois - Pohjanmaalla muualta tulleesta ei tykätty. Tsemppiä!

Koko Lapissa on vähemmän asukkaita kuin Helsingissä kusipäitä, joten ei liene ongelma.

Vierailija
93/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä aina ollut hippejä jotka haluaa maalle tietämättä asiasta yhtään mitään, muutaman vuoden päästä on jo talo myynnissä kun ei se ollutkaan niin ruusuista, tai oma pää ei kestä yksinäisyyttä.

Vierailija
94/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumilapio

Kola

Lapioita

Perunakuokka

Lannoitteita

Kasvihuone

Lapin puikulaperuna tahtoo siellä kasvaa. Ja tahtoo jopa paremmin kun siellä etelä-Suomessa.

Vierailija
95/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka hakemaan niitä puita sieltä metsästä, jos on vielä puurajan alapuolella? 

Tietämättömänä kyselen, että saako jossain päin käydä omin luvin kaatamassa puita metsästä?

Itse aloitus on satua, jos olisin tuollaista liikkua tekemässä en taatusti kyselisi jollain vauva-palstalla vinkkejä. Luultavasti joku päiväunelmoi lapista kt-kuutiossaan.

Vierailija
96/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä sun mielikuva arkielämästä on, mitä ihan oikeasti ajattelit tehdä päivisin, millä maksat laskut ja mitä talvella syöt kun järvi on jäässä eikä peruna kasva? Luulen että sulla on nyt realiteettien taju hieman hukassa.

Vierailija
97/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietämättömänä kyselen, että saako jossain päin käydä omin luvin kaatamassa puita metsästä?

Itse aloitus on satua, jos olisin tuollaista liikkua tekemässä en taatusti kyselisi jollain vauva-palstalla vinkkejä. Luultavasti joku päiväunelmoi lapista kt-kuutiossaan.

No ei todellakaan voi käydä omin luvin kaatamassa puita muualta kuin omasta metsästä. Sellainen on jo rikosasia.

Vierailija
98/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sitä saa omasta metsästä kaataa. Eikö aloituksessa ollut  23 hehtaaria maata. 

Vierailija
99/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä sun mielikuva arkielämästä on, mitä ihan oikeasti ajattelit tehdä päivisin, millä maksat laskut ja mitä talvella syöt kun järvi on jäässä eikä peruna kasva? Luulen että sulla on nyt realiteettien taju hieman hukassa.

Mitä etelässä syödään talvella, kun järvi on jäässä eikä peruna kasva?

Vierailija
100/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia aloituksia on ollut täällä ennenkin.  Jotkut tykkää tarinoida niitä näitä aikansa kuluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän