Muutto lappiin edessä.
Ei mitään kokemusta asumisesta syrjässä. Myin asunnon pois Helsingistä ja ostin vanhan erämaa talon lapista. Talo on vanha hirsitalo jossa neliöitä noin 68m2. Talossa leivinuuni, hella ja pystymuuri. Sähkö tulee, mutta vesi kantamalla. Omaa maata tunturin kupeessa 23 hehtaaria. Mökki erämaajoen rannassa.
Nyt sitten mietinnässä että mitä pitäisi hankkia. Auton ostin kuukausi sitten ja mönkijästä olen vähän tehnyt kauppaa. Polttopuuta on valmiiksi kuulemanmukaan noin 50 kuutiota. Vene siellä on valmiina.
Nyt ostettu lisäksi:
-kynttilöitä paljon
-aurinkopaneeleita
-lamppuöljyä ja lamppuja
-kirves puukko lapio yms
-vesisäiliöitä
-virveli ja uistimia
Onko ehdotuksia? Muutto kuun vaihteessa 😅
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Minne muutat? Mulla lukee passissa syntymäpaikkana Kittilä. Äidin puolen suku Sodankylä-Kittilä-Kaukonen -linjalla
Enontekiön alueelle olen muuttamassa. Tarkemmin en viitsi kertoa. 😬
Miten se traktorin käynistys? Itse olen yrittänyt käynistää metsätyökoneita -35 asteen pakkasessa. Saatko jokeen pikkuisen vesiturbiinin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne muutat? Mulla lukee passissa syntymäpaikkana Kittilä. Äidin puolen suku Sodankylä-Kittilä-Kaukonen -linjalla
Niin Enontekiöllä on alue josta alkaa tunturikoivu vitikko. Ei siis puita. Ja siellä on nytkin tietyin paikoin routaa. Ja anteeksi varoitukseni.
Ase ja opettele käyttämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Enontekiöllä on alue josta alkaa tunturikoivu vitikko. Ei siis puita. Ja siellä on nytkin tietyin paikoin routaa. Ja anteeksi varoitukseni.
Enontekiön pohjoisosissa ei juuri kasva puita. Keski ja eteläosissa kasvaa hyvin puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko auto maastokelpoinen (maavaraa reilusti ja mieluusti neliveto)? Sellainen, jolla pääset liikkeelle vaikka tiet on auraamatta ja kelirikko pehmittää tiet.
Moottorisahan käyttötaito on syytä hankkia. Erämaatalon naiselle(kin) se on välttämätön taito.
Entä kestätkö pimeää? Talvipäivänä sininen hämärä kestää 4 tuntia. Toisaalta, sysimustaa pimeyttä ei Lapissa ole juuri koskaan, sillä lumi ja tähdet valaisevat. Sellainen pimeys, jota mustana talvena kokee jo Keski-Suomessa, on lappilaisille tuntematon käsite.
Kestättekö jatkuvasti toisianne hyvin vähäisin kontaktein muihin ihmisiin? Etenkin niinä pitkinä talvi-ltoina.
Siis olen muuttamassa yksin. Ei siis tarvitse kestää ketään toista.
En usko että pimeys tai yksinäisyys tuottaa ongelmia. Ja kuten sanoin elän sillä ajatujsella että kaiken voi opetella 😆
Kaiken voi oppia. Mutta noista lähtökohdista sinulla on kyllä paljon opittavaa.
Mitäpä jos pariksi eka vuodeksi vuokraat jostain taajamasta kämpän ja harjoittelet erämaamökissä asumisen taitoja sieltä mökkeillen?
Ei iske karu todellisuus niin rankasti heti päin näköä. Saat pehmeän laskun.
Olen vähn sen tyyppinen että haluan ja nautin opetella uusia asioita. Fyysisesti olen hyvässä kunnossa joten sekään ei esteenä. Ja apuahan voi aina kysyä jos sitä tarvitsee.
Mielenkiintoinen aihe, mutta vaikuttaa keksityltä. Jos tarina on tosi, onnea matkaan! Rohkea veto.
Moottorikelkkaa suosittelen minäkin.
Joku tekee rohkea muutoksen elämässään ja täällä ollaan heti kateellisina haukkumassa trolliksi.
Pyydettiin apua mitä pitäisi ottaa huomioon ja hankkia. Kateelliset alkaa itkemää saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan tempun teit. Ala pitämään blogia!
Ota mukaan... öö.. hyttyskarkottimia ja hyviä kirjoja 😀
Joku muuttaa erämaan rauhaan ja yrittäö irtautua nykyhömpötyksistä niin sinä pyydät bloggaamaan 🤦 jotta sä saisit sisältöä elämääs.
Pitää tehdä välillä töitä kun on viimeinen työpäivä vielä tämä. Sitten alkaa tavaroiden pakkaaminen ja ajaminen ensin äidin luo ja siitä sitten kohti pohjoista
Aika skeptistä väkeä täällä kyllä on ja se on outoa.
Oon sitä agrikaattia nyt vähän miettinyt että tarvinko sitä mihinkään. Sähkö tulee ja jos on sähkökatkoksia niin ei haittaa. Mennään sitten kynttilänvalossa tunnelmallisesti 😊
Tota moottorisahajuttua pitää kyllä hankkia ja opetella käyttämään. Se on varma että ilman sitä ei pärjää. Ja samoin varmaan se moottorikelkka on hankintalistalla 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea muutokselle! Miten lämmität auton talvella? Onko sinulla jo polttomoottorigeneraattori?
Luulisin että se lohkolämmittimellä lämpiää samoin kuin täällä etelässäkin 😂 pihassa on huoltorakennus mihin mahtuu auto ja siellä on kamiina lämmittämässä työtiloja 👍
Auton lisäksi suositeltiin vanhaa traktoria koska tietä ei aurata ja aurattavas tietä olisi reilu 3km.
Eli lohkolämmitin on ei-sähköllä toimiva? Täytyytietää mikä lohkolämmitintyyppi ei käytä sähköä. Polttoaineilla toimivat lämmitimetkin tarvitsevat sähköä.
Luitko huonosti aloituksen. Mökissä on sähköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea muutokselle! Miten lämmität auton talvella? Onko sinulla jo polttomoottorigeneraattori?
Luulisin että se lohkolämmittimellä lämpiää samoin kuin täällä etelässäkin 😂 pihassa on huoltorakennus mihin mahtuu auto ja siellä on kamiina lämmittämässä työtiloja 👍
Auton lisäksi suositeltiin vanhaa traktoria koska tietä ei aurata ja aurattavas tietä olisi reilu 3km.
Eli lohkolämmitin on ei-sähköllä toimiva? Täytyytietää mikä lohkolämmitintyyppi ei käytä sähköä. Polttoaineilla toimivat lämmitimetkin tarvitsevat sähköä.
Luitko huonosti aloituksen. Mökissä on sähköt.
Joo sähköt on mökissä ja varalle on aurinkopaleelijärjestelmä sekä akut joita ei ole vielä kytketty.
Ksveri lupas ne tulla asentamaan syksyllä. 👍
Vierailija kirjoitti:
Muutama taskulamppu ja pattereita. Pattereilla toimiva radio kannattaisi ehkä hankkia.
Mieluummin paristoilla toimiva. Talossa ei välttämättä ole patterilämmitys.
Käy ensi töiksesi sopimassa se tien auraus naaurin kanssa.
Samalla tulee naapuri tutuksi, voitte jutskata muustakin, ja hän tietää, taloon on tulossa asukas talveksi.
Kolme kilometriä kuulostaa ehkä vähälle, mutta on todella pitkä matka aurattavaksi/lingottavaksi. Ja pakkasella se traktorin käynnistyminenkään ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Oma autoni käynnistyy millä pakkasella tahansa, mutta mies tekee aurausurakointia ja hänen traktorinsa ( 2 kpl) eivät todellakaan, vaikka traktorit ovat samaa ikäluokkaa kuin autoni. Varsinkin toisen kanssa saa alkaa tekemään töitä käynnistämisen kanssa heti kun lämpötila laskee nollan alapuolelle. Mies auraa sopimuksella noin viiden kilometrin pätkää soratiestä, ja tie on toki melko leveä, mutta päivästä kuluu kolmesta neljään tuntiin, että sen saa auki, jos lunta on tupruttanut reilusti. Ja kun saa tien auki, on toiseen päähän jo saattanut sataa sen verran lisää lunta, että aurauskierroksen saa aloittaa uudestaan.
Auton maavaralle ei pitkälle pötkitä. Yksi tuisku, ja auto jää mahastaan kiinni lumihankeen.
Lumikelkka on ehdottomasti suositeltava hankinta. Se ei kuitenkaan ratkaise kaikkea, Esim. ambulanssia (palokuntaa ym) varten olisi hyvä, jos tie olisi auki lumesta.
Mutta monet elävät Suomessa hieman syrjäisemmillä seuduilla ja nauttivat siitä. Toivottavasti sinulle käy samoin. Älä haukkaa liian suurta palaa kakkua kerralla.
Tsemppiä ja iloa elämänmuutokseen!