Millaisia ovat tuntemanne super-tuhlari ihmiset? ne jotka elää kädestä suuhun?
Ne joilla on tilipäivänä kaikki mennyttä ja pitävät siitä vielä ääntä. Taloudenhallinta täysin hukassa samoin itsetuntemus.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kädestä suuhun eläviä tuttujani yhdistää se, että he kuvittelevat vauraiden ihmisten rikastuneen ihan tuosta noin vain, vaikka todellisuudessa osalla voi jopa olla pienemmät tulot, kuin näillä tuhlareilla. Tämän vuoksi he odottavat, että muut antavat heille rahaa ihan tuosta noin vain, kun rahat on kerta niin helposti saatu.
Kyllä. Köyhän mielestä ne hyvät palkat jotenkin arvotaan, eikä tarvitse nähdä vaivaa ja lukea ensin koulussa, sitten pääsykokeisiin ja vielä tutkinto valmiiksi. Samoin arvotaan omakotitalot, veneet ja autot.
Kun kysyy missä nämä arpajaiset pidetään, saa haistattelua vastaukseksi.
Kyllähän tässä maailmassa on hitosti myös sattumatekijöitä. Yhtä hölmöä on sen täysin kiistäminen. Ihan jo siinä on käynyt mäihä että sattuu syntymään suomeen, sillä pääsee jo maailman mittakaavassa sinne vauraimpaan prosenttiin.
On äärimmäisen typerää alkaa vertailemaan aina johonkin surkeimpaan kehutysmaahan. Joo siellä on miljardeja ihmisiä p*skassa mutta vain idiootti ajattelee että sillä perusteella täällä on varaa huonontaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kädestä suuhun eläviä tuttujani yhdistää se, että he kuvittelevat vauraiden ihmisten rikastuneen ihan tuosta noin vain, vaikka todellisuudessa osalla voi jopa olla pienemmät tulot, kuin näillä tuhlareilla. Tämän vuoksi he odottavat, että muut antavat heille rahaa ihan tuosta noin vain, kun rahat on kerta niin helposti saatu.
Kyllä. Köyhän mielestä ne hyvät palkat jotenkin arvotaan, eikä tarvitse nähdä vaivaa ja lukea ensin koulussa, sitten pääsykokeisiin ja vielä tutkinto valmiiksi. Samoin arvotaan omakotitalot, veneet ja autot.
Kun kysyy missä nämä arpajaiset pidetään, saa haistattelua vastaukseksi.
Kyllähän tässä maailmassa on hitosti myös sattumatekijöitä. Yhtä hölmöä on sen täysin kiistäminen. Ihan jo siinä on käynyt mäihä että sattuu syntymään suomeen, sillä pääsee jo maailman mittakaavassa sinne vauraimpaan prosenttiin.
Onko tässä sitten paljonkin ei-suomalaisia tuhlareita, joista puhutaan? Missä ne tsägäarpajaiset on jossa ihan ilmaiseksi saa juttuja? Kun se lottokin maksaa. Työpaikat ei ainakaan ole tsägää, ne hyväpalkkaiset työt kaikki edellyttää ahkeruutta, joko opinnoissa tai yritystoiminnassa.
Oikeasti onni harvalla onni tuo omaisuutta. Joo voi neliraajahalvaantua köyhäksi, mutta ei se tuhlaamiseen liity mitenkään.
Vastaus hänelle joka pitää vaatteitani "hepeneinä" Vaatteeni ei ole hepeneitä vaan käyttökelpoisia vaatteita. Käyn konserteissa, leffassa, matkoilla kuljen kaupungilla vaikka olen eläkeläinen. Pidän vaatteet risaiseksi sitten vasta heitän pois tai siivousrätiksi. Ei eläkeläisen tarvitse nyhjöttää kotosalla jos vaan terveyttä riittää. En polta enkä juo riittää kummasti rahaa konsertteihin yms. ja myös vaatteita on kiva ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla se ihkun nöyrä ryysyistä rikkauksiin tarina pinttunyt päähän, mutta jos yrität esittää, että köyhäily tai vain järkevä talouden pito mahdollistaa vaurauden, on se kyllä osittain pas..kaa.
Tosiasia on, että yleensä hyvätuloiset saavat ne tulonsa hyvästä palkasta tai yritystoiminnasta, joka joo vaatii joskus kovaa työtä, mutta ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että ei ole eletty tuhlailevasti silloin kun on pienet tulot.
Rautalangasta väännettyä, jos palkka aina 2500€ brutto, en näe miten siitä voisi pelkästään taloudellisella ja hyvällä rahankäytöllä päästä hyviin ansioihiin tai vaurauteen. Korkeintaan järkevällä talouden pidolla saat sen omistuskolmion lähiöstä, mutta jos ei tulot tai palkka huimasti nouse, ei siitä mihinkään varakkuuteen kovin helposti siirrytä, vaikka käyhäilisi kuinka tai onko se sen arvoista, että pienestä palkasta köyhäilee ja säästää kymmenessä vuodessa 20.000 ja jippii voi tehdä jotain kivaa.
Ei varmaan haittaa sellaista, joka ei tykkää oikein mistään maksullisista asioista. (Jätetään kaksimielisyydet pois)
Ja suurin osa varakkaista Suomessa ovat perineet varakkuutensa, jolla voi sitten helposti luoda lisää rahaa. Valmiiksi voi olla jo pedattu paikka yrityksessä jne.Köyhä itse rajaa itsensä tienaamaan vain vähän, kukaan muu ei sitä rajausta tee. Tuollakin liksalla saa jo ostettua asunnon ja tienattua sitäkin kautta, mutta käyhä ei sitä tee, kun ei viitsi laskea eikä ottaa selvää. Mikä estää köyhää ottamasta iltatyötä, niitä on paljon nyt tarjolla.
Minä olen siis tuo joka pari viestiä sitten kirjoitti tuhlariäidistä, joilla raha polttaa käsissä. Joten on ihan oma kokemus, että kotoa opittua huonoa taloudenpitoa ei ole mikään pakko jatkaa.
Ei ole pakko jatkaa, niinkuin sinäkään et valitettavasti voi pakottaa taloudenpidon ja rahankäytön opetusta muille ihmisille. Jos tuo on sydämenasiasi kehoitan ensin kääntymään niiden asioiden hoitamiseen, jotka tienaavat 3000€ tai enemmän brutto ja ovat raha vaikeuksissa.
Otatko haasteen vastaan jos on pokkaa. Anna mulle käyttöön 3000€ netto ja voin kyllä näyttää vääräksi sen toteamuksen että "tuhlari" ei ikinä osaisi kuluttaa sen verran kun on varaa.
Ei varmaan olisi pokkaa, koska todistaisin vääräksi tuon teoriasi henkilöstä, jolla olisi aina laskut rästissä tai rahat loppu ennen seuraavaa tilipäivää "kun vaan on sellanen tuhlari"
Monet on Suomessa on ulosotossa. Ovatko kaikki jotain parkoja, jotka ovat taanneet jonkun lainan tms. Noot, paljon on hyvin erituloisia ihmisiä. Mitä voit päätellä. Huono rahankäyttö, et muuta.
Miksi mun pitäisi kenellekään pakottaa fiksua rahankäyttöä? Ja mistä ne ulosotot tulee, ellei juuri tuhlaamisesta, ollaan osteltu surutta velaksi? Henkilötakauksia ei enää edes käytetä, vaan pitää olla omaisuutta. Ja fiksut tajuaa muutenkin olla takaamatta yhtään ketään.
Asuin opiskellessa kaupungin vuokratalossa. Siellä oli hieno katsella, miten tukipäivänä naapuri kävi aina taksilla hakemassa kaksi muovipussillista halvinta viiniä Alkosta. Rikkaat harvoin tuhlaa, paitsi uusiorikkaat, jotka ei ole rikkaita kauan. Siitä oli tutkimuskin: lottomiljonäärien omaisuus oli 10 vuodessa palannut sille ennen lottovoittoa olleelle tasolle. Kun ei osaa käyttää rahaa, isotkaan tulot ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Minä. 30-vuotias, akateeminen nainen. Palkkaa jää käteen 2700€/kk ja ennen tilipäivää tili tyhjä. Kovin koutan säästellä, mutta teen liikaa impulsiivisia ostoksia, koska muka ansaitsen ne. Käyn kosmetologilla, sokeroinnissa, kynsiä laittamassa. Ostan vaatteita jne. Säästöön saan ehkä 200€/kk. Järkyttävän vähän siis. Adhd ja lukivika on todettu.
Mutta kuitenkin jotain säännöllisesti säästät? Mä saan 2800, elätän kotona teini-ikäistä ja säästän joka kuukausi 700-1200 euroa, riippuu nyt menoista, asuntolaina maksettu, mulla on päiväbudjetti ruokaan, bensaan jne. Eikä tili ole koskaan niin tyhjä että pitäs puuroa syödä. Kynnet ja sokeroinnit on turhuutta, tee ite ja vahaa ite....Ainoa mihin tuhlaan, on kulmat ja ripset kestovärjäys, koska mulla pitää olla töissä siisti ulkonäkö ja puikkoripsiväri ei mulla pysy. Kaikki vaatteetkin shoppaan aleista ja kirppareilta ja listan kanssa, heräteostoja ei tule.
Maksoin vast-ikään pojan tonnin autorempan, (kotoa muuttanut) kun sillä oli tili tyhjä ja yritän nyt opettaa sille säästämistä ja budjetointia. ADHD hälläkin..yritän estää tekemästä samoja virheitä kuin itse nuorena tein.
Päälle parikymppisenä sähläsin raha-asiat ja jouduin opettelemaan kantapään kautta että luottokortti on veljenpoika maksettaessa. Silloin olin kyllä varsinainen törsäri mutta otin opikseni, faija antoi korottoman lainan ja piti mulle oppikoulun raha-asioista, varsinkin koroista ja veloista ja pienenkin kuukausisumman säästämisestä, kilohinnoista ja nuukailusta. Olikin hyvä opetus. Semmoinen pitäs kaikkien saada jo peruskoulussa.
Kannattaa aina funtsia ennen shoppailua että voinko elää ja pärjätä ilman tätä? Jos voit, mieti ennen ostamista vielä pari viikkoa....
Eräs kaverini muuttaa noin 6kk -8kk välein. Aina on jotain vuokranantajalla tai kämpässä. Suomeksi. Jättää vuokrat maksamatta ja jopa alussa neuvottelee vuokratakuun maksun myöhemmäksi. Eli ei edes sitä hoida. Siksi jo heti alkuun on jotain ongelmaa mukamas. Käy töissä tosin ei luottotietoja ja aina vaan löytää jonkun höynäytettävän.
Minä olin sellainen.
Maksan asuntolainan, vastikkeen ja muut laskut.
Ruokaan tietty määrä.
Loput tuhlaan.
Kausia on ollut paljon. Ostin vaatteita, merkkilaukkuja mm Chanelia, Vuittonia, koruja. Aina 1 hurahdus kerralla.
Hurahdin konmariin, sain kodin siistiksi. Nyt ostan osakkeita.
Palkka, kun on tulossa, tilillä on puskuri 1000 e
Vierailija kirjoitti:
Minä olin sellainen.
Maksan asuntolainan, vastikkeen ja muut laskut.
Ruokaan tietty määrä.
Loput tuhlaan.Kausia on ollut paljon. Ostin vaatteita, merkkilaukkuja mm Chanelia, Vuittonia, koruja. Aina 1 hurahdus kerralla.
Hurahdin konmariin, sain kodin siistiksi. Nyt ostan osakkeita.
Palkka, kun on tulossa, tilillä on puskuri 1000 e
Olen tavallinen duunari. Mm Chanelin laukkuun meni 6 kk säästöt.
Työn puolesta olen paljon tekemisissä tällaisten kanssa. Osalla riippuvuuksia ym. Mutta kyllä suurimmalla osalla ongelmana on se, että kuvitelmat normaali elämästä on ihan älyttömät. Halutaan varsi-imuri koska "kaikilla on varsi-imuri". Sitten ostetaan se kaikkein kallein malli, ei sitä halvinta. Eikä katsota alennuksia yhtään.
Harrastetaan vähän urheilua ja ostetaan vain kalliita urheiluvaatteita. Soc ei käy. Pitää olla addua, koska KAIKILLA on addua. Ja tämä sama virsi joka asiassa. Ihan kuin lapsen kanssa puhuisi.
Ja kun ison osan ei tarvitsisi edes luopua paljosta. Vaihtaa vain halvempaan.
Kyllä.
Kun köyhyyttä tutkitaan, kyse on suhteellisesta deprivaatiosta. Eli samana aikakautena samassa maassa eläviä verrataan keskenään. Ei muistellen sota-aikoja tai vertaillen Afrikan nälkäänäkeviin.
Vaikka olenkin kiitollinen että olen Suomessa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla se ihkun nöyrä ryysyistä rikkauksiin tarina pinttunyt päähän, mutta jos yrität esittää, että köyhäily tai vain järkevä talouden pito mahdollistaa vaurauden, on se kyllä osittain pas..kaa.
Tosiasia on, että yleensä hyvätuloiset saavat ne tulonsa hyvästä palkasta tai yritystoiminnasta, joka joo vaatii joskus kovaa työtä, mutta ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että ei ole eletty tuhlailevasti silloin kun on pienet tulot.
Rautalangasta väännettyä, jos palkka aina 2500€ brutto, en näe miten siitä voisi pel
Miks tämä on saanut niin paljon alaääniä? Tämä on ihan oikeasti tilanne usein. Ei Suomessa työllä rikastu. Olen yliopistossa huomannut,miten eri tuloluokan porukkaa siellä on,vanhemmat ostaa asunnon lapsilleen opiskeluja varten,annetaan uusi auto käyttöön..osassa sukuja rahaaa on kertynyt satoja vuosia,lähtötilanteet on ihan eriä. Nämä on sitä oikeasti rikasta väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan pitää ystävistäni kiinni ja osallistua yhteisiin menoihin. Päivät on yksinäisiä ja pitkiä, kun olen työtön, ja asun niin pienessä kämpässä että seinät kaatuu päälle jos ei ole mitään sosiaalista elämää. Mutta se sosiaalinen elämä maksaa! Ainoa tapa kuitenkin pysyä järjissään ja masentumatta. Niinpä rahat on loppu aina ennen kun tulee lisää, ja sitten koluan kaappien periltä jotain ryynejä ja keräilen tölkkejä ulkoa. Oma valinta tämäkin.
Välillä pääsen töihin ja sitä varten joutuu ostamaan siistimpiä vaatteita. Nykyään vain myydään niin huonolaatuista tavaraa, ettei ne kauaa pysy hyvinä. Kalliimpiin vaatteisiin taas ei ole varaa. Palkasta joutuu sitten lyhentämään opintolainaa, ettei siitäkään jää säästöön mitään.
Mielestäni en ole elänyt hirveän vastuuttomasti, en ole esimerkiksi mitään osamaksulla ostanut enkä netistä tilaile hulluna tavaraa, asun pienesti ja huonekalut on ilmaiseksi saa
Siistejä vaatteita saa kirppiksiltä ja nettikaupoista käytettynä ihan naurettavan halvalla. Ja kavereiden kanssa voi opetella tekemään muutakin,tosi monet jutut on ilmaisia/lähes ilmaisia. Ulkoilu,kaupunkitaoahtumat,leffailta kotona (kirjastosta leffat)..
Kirppisvaatteista saa syyhyn. Sitä ei ole varaa hoitaa, joten en hanki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. 30-vuotias, akateeminen nainen. Palkkaa jää käteen 2700€/kk ja ennen tilipäivää tili tyhjä. Kovin koutan säästellä, mutta teen liikaa impulsiivisia ostoksia, koska muka ansaitsen ne. Käyn kosmetologilla, sokeroinnissa, kynsiä laittamassa. Ostan vaatteita jne. Säästöön saan ehkä 200€/kk. Järkyttävän vähän siis. Adhd ja lukivika on todettu.
Ainoa mihin tuhlaan, on kulmat ja ripset kestovärjäys, koska mulla pitää olla töissä siisti ulkonäkö ja puikkoripsiväri ei mulla pysy. Kaikki vaatteetkin shoppaan aleista
En tarkoita, ettetkö saisi tuohon rahaasi laittaa, mutta en usko hetkeäkään sinua niin rähjäisen näköiseksi ilman kestovärjäyksiä, ettet pystyisi töissä olemaan ilman. Naiset aina luulevat, että heidän on pakko meikata, mutta sinunkin duuniasi voi tulla milloin vaan tekemään mies, joka ei kestovärjää ripsiään.
Kun tuet tulee niin pahimmillaan taksilla kaupungille kahdesti päivässä tupakkaa menee järkyttävät määrät ja lääkkeitä. Myös alkoholia menee isoja määriä aina kausittain. Ruokaa ostaa välillä paljon ja sitten ne pilaantuu suurelta osin jääkaappiin. Sitten on taas loppukuusta tilanne ettei ole rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottovelkainen peliriippuvainen. Ihan hyväsydäminen pohjimmiltaan, mutta uhriutuvaa sorttia. Syyttää siis muita siitä, ettei voi elää enää niin leveää elämää kuin ennen ulosottoa velaksi eläessään.
Lainaa äidiltään 300 e vuokraan, ostaa sillä urheilukellon ja lainaa sitten vuokrarahat veljeltään. Itkee sitten miten viikonloppuna ei voi tehdä mitään kun ei ole rahaa. Ei omasta mielestään ansaitse taloudellisia ongelmiaan, muiden täytyy ne hoitaa ja maksaa.
Tämä kuulostaa jo persoonallisuushäiriöltä
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mihin tuhlaan, on kulmat ja ripset kestovärjäys, koska mulla pitää olla töissä siisti ulkonäkö ja puikkoripsiväri ei mulla pysy. Kaikki vaatteetkin shoppaan aleista
En tarkoita, ettetkö saisi tuohon rahaasi laittaa, mutta en usko hetkeäkään sinua niin rähjäisen näköiseksi ilman kestovärjäyksiä, ettet pystyisi töissä olemaan ilman. Naiset aina luulevat, että heidän on pakko meikata, mutta sinunkin duuniasi voi tulla mil
Miehiltä ei oleteta meikkausta. Mietippä jos Sanna Marin kulkisi meikittä? Ei pysty samalla tapaa kuin miehet. Olisi kaupankassalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan pitää ystävistäni kiinni ja osallistua yhteisiin menoihin. Päivät on yksinäisiä ja pitkiä, kun olen työtön, ja asun niin pienessä kämpässä että seinät kaatuu päälle jos ei ole mitään sosiaalista elämää. Mutta se sosiaalinen elämä maksaa! Ainoa tapa kuitenkin pysyä järjissään ja masentumatta. Niinpä rahat on loppu aina ennen kun tulee lisää, ja sitten koluan kaappien periltä jotain ryynejä ja keräilen tölkkejä ulkoa. Oma valinta tämäkin.
Välillä pääsen töihin ja sitä varten joutuu ostamaan siistimpiä vaatteita. Nykyään vain myydään niin huonolaatuista tavaraa, ettei ne kauaa pysy hyvinä. Kalliimpiin vaatteisiin taas ei ole varaa. Palkasta joutuu sitten lyhentämään opintolainaa, ettei siitäkään jää säästöön mitään.
Mielestäni en ole elänyt hirveän vastuuttomasti, en ole esimerkiksi mitään osamaksulla ostanut enkä netistä tilaile hullun
Siistejä vaatteita saa kirppiksiltä ja nettikaupoista käytettynä ihan naurettavan halvalla. Ja kavereiden kanssa voi opetella tekemään muutakin,tosi monet jutut on ilmaisia/lähes ilmaisia. Ulkoilu,kaupunkitaoahtumat,leffailta kotona (kirjastosta leffat)..
Hohhoijaa taas. Ei se ole ainoastaan kyseinen köyhä, vaan myös ne kaverit, joiden tuossa pitää "opetella tekemään muutakin". Arvaa kaksi kertaa, miltä pienituloisesta tuntuu, kun häntä tavataan ainostaan kävelylenkeillä kerran kuussa, samalla kun muut jatkavat tapaamisia maksullisissa tapahtumissa. Et voi vaatia, että ihmiset muuttavat täysin toimintaansa yhden kaverin takia.
- eri vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita, ettetkö saisi tuohon rahaasi laittaa, mutta en usko hetkeäkään sinua niin rähjäisen näköiseksi ilman kestovärjäyksiä, ettet pystyisi töissä olemaan ilman. Naiset aina luulevat, että heidän on
Miehiltä ei oleteta meikkausta. Mietippä jos Sanna Marin kulkisi meikittä? Ei pysty samalla tapaa kuin miehet. Olisi kaupankassalla töissä.
Tuo, jolle vastasin puhui ripsistä ja kulmakarvoista. Jos hän ei muuten meikkaa (jos meikkaa, niin miksei maininnut?), niin olen 100% varma, ettei pelkästään kestoväräys tee hänestä kelvollista omaan työhänsä, ja on turha verrata häntä Sanna Mariniin.
Mielestäni en ole elänyt hirveän vastuuttomasti, en ole esimerkiksi mitään osamaksulla ostanut enkä netistä tilaile hulluna tavaraa, asun pienesti ja huonekalut on ilmaiseksi saatuja. Näin se nyt silti menee, että jatkuvasti on rahat loppu.