Varattomat läheiset
Olen selvitellyt varattoman vainajan sekä tämän varattoman lähipiirin puolesta paikkaa muistotilaisuudelle, ja törmännyt ikävään seikkaan. Seurakunta nimittäin rahastaa törkeästi näillä muistotilaisuuksilla, ja mikä pahinta, eivät suostu antamaan euroakaan alennusta vaikka tietävät vainajan tilanteen! Miten voi olla, että lähimmäisenrakkaudesta saarnaava instanssi ei anna minkäänlaista alennusta varattomalle, ikänsä kirkkoon kuuluneelle vainajalle, jolta jäi nuoria lapsia? Hävytöntä.
Kommentit (8)
Ajattelevat että on rahakkaita omaisia. Ei tietoa ovatko kaikki. Entä hautapaikkamaksut joka vuosi?
Srk ei ota maksua seurakuntalaisilta palveluistaan, ei liioin tiloista joissa juhlia ja muistotilaisuuksia järjestetään.
Olet ottanut selvää mutta et ilmeisesti ymmärtänyt mitä on puhuttu. Kirkkoon kuuluva EI MAKSA kirkon palveluista. Ei liioin papin, vahtimestarin, tilojen, astioiden jne käytöstä.
Omaiset sen sijaan(tai Kela jos vainaja varaton) joutuu maksamaan vainajan käsittelystä johtuvat kulut, arkun tai uurnan ja hautapaikan ja hautakiven tai -laatan. Tuhkat voi ilmaiseksi sirotella niille varattuun paikkaan hautausmaalla jos ei hautapaikkaa halua.
Muistotilaisuuden tarjoilut omaiset maksavat vainajan varoista (perukirjaan kirjataan kaikki kulut). Jos vainaja varaton ja suluissa haluaa silti tilaisuuden järjestää, siitä pitää tietenkin sopia läheisten kesken miten kustannetaan.
Apua on ottanut selvää. 🤔Ei silti aukene aihe?
Muistotilaisuus on lohduttava jos on kristillinen maailmankuva. Itse olen saanut lohdun juuri tässä tilaisuudessa, puheet ja virret ja muistelut.... ja kaikki ne halit ja surunvalittelut mitä saanut. Jotenkin suru notkahtaa eteen päin kun järjestää muistotilaisuuden.
Jokainen tyylillään kirjoitti:
Muistotilaisuus on lohduttava jos on kristillinen maailmankuva. Itse olen saanut lohdun juuri tässä tilaisuudessa, puheet ja virret ja muistelut.... ja kaikki ne halit ja surunvalittelut mitä saanut. Jotenkin suru notkahtaa eteen päin kun järjestää muistotilaisuuden.
Asian ydin.
Maksoin yli 3000€ muistotilaisuudesta perheenjäsenelle, toki sain ne rahat takaisin kun perintöä jaettiin. Päälle tulivat arkku(1300€) ja muita kuluja sekä perunkirjoituksen tehnyt juristi tienasi yli 1000€. Ja jokainen virkatodistus ja lainhuudatusdokumentti ja osaketodistus yms maksoi. Kalliiksi tulee kuolema. Onneksi oli varallisuutta tällä läheisrlläni.
PS. Srk ei palveluistaan rahastanut paitsi virkatodistuksista tietenkin.
Muistotilaisuus on extraa ja sellaisen voi järjestää vaikka kotonakin. Kyllä muistaakseni joissain tapauksissa siitä tilasta on voinut saada alennusta, jos vainaja on ollut srk:n jäsen. Kysy vapaaseurakunnista myös.