Mistä lähtien on ollut sopivaa kuvata alastomia uimareita kännykällä?
Meillä on ollut pitkään ihana vakituinen metsäranta, missä voi rauhassa uida ilman uikkareita. Viime kerralla järvellä suppaili joku nainen samaan aikaan, kun lämmittelin ja kuivattelin auringonpaisteessa. Meidät huomattuaan hän lopetti melomisen ja siirtyi laudalle makoilemaan. Ihmettelin, että pitääkö siihen nyt juuri siihen meidän kohdalle jäädä, vaikka etäisyyttä oli muutama kymmenen metriä. Meni hetki, niin huomasin, että hänellä on puhelin kädessään ja ilmiselvästi alkoi ottamaan kuvia. Jeesus, että alkoi ärsyttää. Kelle tuleekin mieleen ja miksi? Kuka haluaa, että itseä kuvataan naku-uinnilla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa kuvata. Ite en kuvais, mut en alkais itkemään jos joku kuvais. En häpeä vartaloani.
En minäkään häpeä, mutta en silti halua olla jokun bimbon kuvagalleriassa alasti. Ties mihin levittelee kuviaan.
Ellet tiedä niin mitä vahinkoa siitä syntyy? Jos tiedät niin voit nostaa syytteen jos levitetyt kuvat ovat siveellisyyttä loukkaavia. Kuitenkin voit joutua myös itse vastaamaan siveettömyydestä julkisella paikalla.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu alastomuuden hyväksyminen esimerkiksi saunoessa tai luonnontilaisella rannalla, jossa ei ole ihmisasutusta vieressä. Se ei silti oikeuta tirkistelyä tai kuvaamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse kohtasin vastaavaa ilmiötä joskus, kun olin omassa rauhassa metsäiseltä rannalta uimassa. Toisella puolella järveä suppaili pari ihmistä. Meni jonkin aikaa, niin nämä naiset suppailivat suoraan parinkymmenen metrin päästä tuijottaen ja toinen huusi, että pistä vaatteet päälle. Vähän hämmennyin, mutta en reagoinut mitenkään, vaan menin rauhassa uimaan. Jälkikäteen jäin ihmettelemään, että kun on koko järvi käytössä suppailla, niin mikä pakko on tulla toljottamaan ja huutelemaan. Mikä näillä ihmisillä on ongelmana?
m40
Mita suppailu tarkoittaa suomeksi?
t. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kohtasin vastaavaa ilmiötä joskus, kun olin omassa rauhassa metsäiseltä rannalta uimassa. Toisella puolella järveä suppaili pari ihmistä. Meni jonkin aikaa, niin nämä naiset suppailivat suoraan parinkymmenen metrin päästä tuijottaen ja toinen huusi, että pistä vaatteet päälle. Vähän hämmennyin, mutta en reagoinut mitenkään, vaan menin rauhassa uimaan. Jälkikäteen jäin ihmettelemään, että kun on koko järvi käytössä suppailla, niin mikä pakko on tulla toljottamaan ja huutelemaan. Mikä näillä ihmisillä on ongelmana?
m40
t. ulkosuomalainen
SUP = Stand Up Paddling ja SUP-lauta on se väline. Äärimmäisen suosittua viime vuosina vesillä. Suppailu on sitten verbi, kun olet sillä laudalla melomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m40
t. ulkosuomalainen
SUP = Stand Up Paddling ja SUP-lauta on se väline. Äärimmäisen suosittua viime vuosina vesillä. Suppailu on sitten verbi, kun olet sillä laudalla melomassa.
Thanks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa kuvata. Ite en kuvais, mut en alkais itkemään jos joku kuvais. En häpeä vartaloani.
Julkisella paikalla saat kuvata ja kuvat julkaista asiallisessa yhteydessä.
Kotirauhaa ja yksityisyyden suojaa pitää aina kunnioittaa.
Jos vain mahdollista, kannattaa kysyä kuvattavalta aina kuvaus- ja julkaisulupa.
Älä kuvaa tai julkaise kuvaa, jossa joku on loukkaavassa tilanteessa tai ei halua itseään kuvattavan.Ihan nopeasti ajateltuna, alastoman uimarin kuvaaminen ilman lupaa ei ehkä vielä riko lakia, mutta sopivaa se ei ole ja laitonta heti jos kuvan jakaa tai julkaisee.
Ei saa lähettää minnekään ilman lupaa, pitää olla ollut vähintäin 3 kuvattavaa kerralla samassa. Jos julkinen paikka siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huomaavaista pukeutua silloin, kun on muita silmiä näköpiirissä.
Jos näkee jonkun tuntemattoman alasti tai riisuutumassa kesäisessä luonnossa, ei ole mitään syytä mennä paikalle tuijottamaan.
Onhan siinä syytä kerrakseen jos pitää näkemästään. Tuijottaminen on kuitenkin aika moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään häpeä, mutta en silti halua olla jokun bimbon kuvagalleriassa alasti. Ties mihin levittelee kuviaan.
Ellet tiedä niin mitä vahinkoa siitä syntyy? Jos tiedät niin voit nostaa syytteen jos levitetyt kuvat ovat siveellisyyttä loukkaavia. Kuitenkin voit joutua myös itse vastaamaan siveettömyydestä julkisella paikalla.
Suomen oloissa ei kyllä ole missään kielletty alasti uimista esim. mökkirannasta tai jostain metsärannalta, mikä ei ole yleistä uimarantaa.
Metsä ja metsäranta on myös julkinen paikka vaikka ei olekaan yleinen uimaranta. Jokaisella on oikeus siellä pyöriä jokamiehenoikeuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näkee jonkun tuntemattoman alasti tai riisuutumassa kesäisessä luonnossa, ei ole mitään syytä mennä paikalle tuijottamaan.
Onhan siinä syytä kerrakseen jos pitää näkemästään. Tuijottaminen on kuitenkin aika moukkamaista.
En yhtään pidä tässä ketjussa mainitussa tilanteessa kuvaamisesta, varsinkaan jos kuvataan siksi, että tätä ihmeellistä luontohetkeä voi esitellä jollekin muille ja ehkä pilkallisesti.
Jos nyt ihan niin viaton tilanne sattuisi olemaan, että kuvan ottaisi vain omaksi iloksi, koska kuvauksen kohde oli niin kaunis tai komea, niin voisin ehkä marginaalisessa tapauksessa hyväksyä. Mutta eihän kukaan voi tietää toisen tarkoitusperiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen oloissa ei kyllä ole missään kielletty alasti uimista esim. mökkirannasta tai jostain metsärannalta, mikä ei ole yleistä uimarantaa.
Metsä ja metsäranta on myös julkinen paikka vaikka ei olekaan yleinen uimaranta. Jokaisella on oikeus siellä pyöriä jokamiehenoikeuksilla.
Eli toisin sanoen: jos minä olisin yksin mustikkametsässä perse pystyssä poimimassa mustikoita ja samoille mättäille sattuisi toinen kulkija kännykkänsä kanssa, hän saisi ihan jokamiehenoikeuksilla napsia perseestäni kuvia niin paljon kuin sielunsa sietäisi?
En tiennytkään että metsissä, syrjäisellä rannoilla ja autoilla saarilla kehoni on julkista riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihmeellistä asennetta liikkellä, että kun itse liikut jossain, niin voit määritellä mitä muut saa tehdä. Jos joku asia ei miellytä, niin voi muka alkaa komentelemaan. Ei todellakaan noin, käsittämätöntä itsekkyyttä.
Alastonkuvat ovat rahanarvoista tavaraa. Niitä myydään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu alastomuuden hyväksyminen esimerkiksi saunoessa tai luonnontilaisella rannalla, jossa ei ole ihmisasutusta vieressä. Se ei silti oikeuta tirkistelyä tai kuvaamista.
No jaa, kyllä mä annan ihan jokaisen itse päättää mielipiteensä. Jos ei pidä alastomuudesta, niin siitä vaan. Mutta ei sen oman mielipiteensä perusteella voi alkaa muita määräilemään tai kuvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen: jos minä olisin yksin mustikkametsässä perse pystyssä poimimassa mustikoita ja samoille mättäille sattuisi toinen kulkija kännykkänsä kanssa, hän saisi ihan jokamiehenoikeuksilla napsia perseestäni kuvia niin paljon kuin sielunsa sietäisi?
En tiennytkään että metsissä, syrjäisellä rannoilla ja autoilla saarilla kehoni on julkista riistaa.
Julkisilla paikoilla olet julkista riistaa. Kyllä minäkin kuvaan aina hyvät víŧüŧ jos kohdalle sattuu. Niille on kiva kämmentää sitten myöhemmin.
Tjaah, olen tanakka tavismies ja olispa kiva jos naiset kuvaisivat, edes jossain.
Olkoon vaan, että se metsäranta olis julkinen paikka, mutta alastomuus on yksityisyyttä, ja tässä tapauksessa hyvässä uskossa alastomiksi ruvettu kun on ajateltu että paikan julkisuudesta huolimatta saadaan olla tovi omassa porukassa ilman muiden läsnä oloa. Tirkistelyä, vähän sama kuin joku torilla rupeis häpeilemättä tunkemaan kameran linssiä naisten mekkojen kaula-aukkoihin tai helmoihin ja jopa niiden alle. Entä jos ukko on kusemassa puskaan, meetkö ottaan hepistä kuvan?
Hävytöntä jäädä kuvailemaan. Jos nimittäin jäi kuvaamaan edes....
Ei voi oikein pyllistääkään siihen linssiin päin, sittehän se kuvaaja vasta innostuiskin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jokamiehenoikeuksiin ei kuulu toisen ihmisen henkilökohtaisen yksityisyyden loukkaaminen. Jokamiehenoikeuksiin ei kuulu tirkistely, salakuvaaminen, muu tökerö käytös.
Helikopteria heilutat kun kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suveettömyydestä julkisella paikalla. Hah, tarinasta sai käsityksen, ettei kyseessä ollut yleinen uimaranta vaan syrjäinen uimiseen sopiva ranta eikä muita ihmisiä tai asutusta vieressä.....
Tuntemattoman alastoman ihmisen kuvaaminen hänen tahtomattaan loukkaa hänen yksityisyyttään, levität niitä kuvia muille tai et.
Aikuisia sallitte siis kuvattavan, vaan ilkosillaan rantavedessä puljaavia pikkulapsia ette.... Tai vaikka pikkulapsella olis ranta-asu...
Ei tietenkään ole ok alkaa kuvata ketään henkilöä tuolla tavoin, ei vaikka tällä olisi vaatteet päällä. Ei siitä varmaan rikossyytettä saisi, mutta ei se silti ole hyvien tapojen mukaista. Jos joku vahingossa osuu kuvaan niin sitten osuu, mutta ei tarkoituksella kuvata ketään ilman lupaa (ellei nyt ole kyse jostain epäilyttävästä toiminnasta ja kuvataan todistusaineistoksi, mutta silloinkin harkiten, ja naku-uinti ei ole semmoista). Ja jos suppaillessa tai veneillessä näkee uimareita niin kunnioitetaan yksityisyyttä ja kierretään kauempaa. Eikö ihmisillä oikeasti ole mitään käytöstapoja nykyään?