Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka eivät osallistu viikonloppuna 50v juhliin pitkän matkan takia, mutta pari päivää juhlien jälkeen ovat tulossa kylään kesäreissulle?
Öö mitä menikään ohi? Sukulaiset jättivät harvoin olevat pyöreät synttärit väliin, johon luonnollisesti odotettiin perhettä paikalla. Vieläkään ei oikein tiedetä miksi? Jotain ympäripyöreää ilmoitettu että töitä vielä (juhlat viikonloppuna) sitten klisee ett matka on pitkä 2h/4h, ok, mutta sitten juhlien jälkeen oltiin yhteyksissä että no nyt he voisivat tullakin kylään. On tosi mautonta jättää perhejuhlat välistä kutsuttuna ja tulla samaan kyläpaikkaan pari päivää myöhemmin kutsumatta. Haluan nähdä heidän ilmeen kun me jätetään heidän pyöreät synttärit ja lapsen rippijuhlat välistä kun on vähän muita suunnitelmia toisella suunnalla😡
Kommentit (90)
tavat muuttuu näköjään kirjoitti:
Tää nykyinen asenne tuli mulle kyllä ihan yllätyksenä! Olen aina luullut, että jos olen jostain syystä estynyt osallistumaan juhliin (usein lahjakin jo hankittuna), niin on KOHTELIASTA ja jopa VELVOLLISUUS käydä sitten tervehtimässä jälkikäteen. Kerran 6v lapseni oli ainoan kaverinsa synttäreille, mutta sattui juuri silloin olemaan kipeänä. Lahjaakin oli valittu pitkään ja hartaasti. Kun sitten toipui, niin sovin kaverin äidin kanssa (perhetuttuja olemme) vierailun ja veimme tietysti lahjan. Kaveri aukaisi lahjan ja totesi, ettei tarvitse tällaista, kun sai jo sellaisen synttärilahjaksi ja mitään, yhtään mitään meille ei tarjottu, vaikka olimme sopineet nimenomaan "synttärivierailusta", kun emme juhliin päässeet. Jäi paha maku.
-Ja sukulaiseni asuvat satojen kilometrien päässä. Aina on ollut tapana, että jokainen vierailee silloin, kun on kulkemassa. Toki jos joku täyttää pyöreitä, niin pyritään pääsemään juhliin, jos ei päästä, niin lähiaikoina (n. kuukauden sisällä) olisi suotavaa vierailla.
Ehkä olen sitten vanhanaikainen. Boomeri toki, mutta luulin todella, että jälkikäteenkin vierailu on nimenomaan kohteliasta ja toivottua, vaikka aiheuttaisi minulle itselleni ylimääräistä vaivaa.
Vähemmällä pääsen, jos velvollisuutta ei ole ja vieläpä niinpäin, että ei edes toivottua.
No lapset nyt töksäyttää asiat välillä aika suoraan, mutta tottahan se on ettei kukaan tarvitse kahta samalaista lelua. Aikuisen kuuluu noissa tilanteissa opettaa ja näyttää miten toimitaan kohteliaasti. Olisit vaan todennut että no kiva juttu, että olet saanut jo tämän, teidän lahja voidaan vaihtaa sitten johonkin toiseen, mikä olisi mieluinen. Eikä todellakaan jälkikäteen vierailijoille ruveta mitään kakkuja leipomaan tai muutenkaan kummoista tarjoa järkkäämään. Jos varsinaisista juhlista on jäänyt jotain yli, niin niitä voidaan syödä.
Eivät halua juhliin istumaan virallisesti, eivätkä halua ostaa lahjaa.
Haluavat rennosti löhöileen ja palveltavaksi.
Sanot että teillä alkaa juhlien jälkeen suursiivous, tervetuloa talkoisiin, matonpesua, seinät ja katot pyyhitään ja kaikki ikkunat pestään. Lapset voi kitkeä rikkaruohoja pihalla ja jos joku teistä hoitais ruokahuollon ja tiskaukset.
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä juntteja on Suomi pullollaan. Tosi mautonta jättää isoa vaivaa vaatineet juhlat väliin. Ovat varmaan kateellisia teille?
Toivottavasti tämä on vitsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen sitten ehkä vähän erilaisesta suvusta, kun minusta tuossa ei ole mitään erityisen mautonta. Heillä oli viikonloppuna vielä töitä, mutta nyt ei enää ole, ja voisivat tulla käymään. Jos teille ei enää vierailu sovi, niin sitten ilmoitatte sen ja homma selvä.
Heillä ei ole viikonloppuisin töitä.
Juhliin mennään silloin kun juhlat järjestetään ja niihin kutsutaan. Pyöreät juhlat on vain kerran. Juntteja.Miten niin vain kerran? Ensin 10-vuotisjuhlat, sitten 20, 30, 40, 50 jne Ymmärrät ehkä ajatuksen? Eikä se kenellekään muulle kuin päivänsankarille ole mitään erityistä, itse asiassa aika harvalle aikuiselle edes itselleen.
Minun 50v-synttärini olivat vain kerran. Ne olivat ihan erilainen juhla kuin muut kaikkine ilotulituksineen ja ohjelmanumeroineen. Vastaavaa ei ole ollut ennen eikä jälkeen, joten oli vähän loukkaavaa, kun muutama kutsuttu ilmoitti, että "ei päästä silloin kakkukahville, mutta tullaan viikolla juhlimaan". Ei se ole sama asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen sitten ehkä vähän erilaisesta suvusta, kun minusta tuossa ei ole mitään erityisen mautonta. Heillä oli viikonloppuna vielä töitä, mutta nyt ei enää ole, ja voisivat tulla käymään. Jos teille ei enää vierailu sovi, niin sitten ilmoitatte sen ja homma selvä.
Heillä ei ole viikonloppuisin töitä.
Juhliin mennään silloin kun juhlat järjestetään ja niihin kutsutaan. Pyöreät juhlat on vain kerran. Juntteja.Miten niin vain kerran? Ensin 10-vuotisjuhlat, sitten 20, 30, 40, 50 jne Ymmärrät ehkä ajatuksen? Eikä se kenellekään muulle kuin päivänsankarille ole mitään erityistä, itse asiassa aika harvalle aikuiselle edes itselleen.
Minun 50v-synttärini olivat vain kerran. Ne olivat ihan erilainen juhla kuin muut kaikkine ilotulituksineen ja ohjelmanumeroineen. Vastaavaa ei ole ollut ennen eikä jälkeen, joten oli vähän loukkaavaa, kun muutama kutsuttu ilmoitti, että "ei päästä silloin kakkukahville, mutta tullaan viikolla juhlimaan". Ei se ole sama asia!
Piti kai sanomasi että 5v-synttärit? Ei kai kukaan aikuinen ihminen voi muuten olla noin lapsellinen? Eihän kukaan järkevä nyt loukkaannu siitä jos toisilla ihmisillä on ihan omakin elämä eikä välttämättä pääse johonkin pröystäileviin egonpönkitysbileisiin.
Etteivät oo varoittava esimerkki palstan lokeista ja kaipaavat majoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Eivät halua juhliin istumaan virallisesti, eivätkä halua ostaa lahjaa.
Haluavat rennosti löhöileen ja palveltavaksi.
Sanot että teillä alkaa juhlien jälkeen suursiivous, tervetuloa talkoisiin, matonpesua, seinät ja katot pyyhitään ja kaikki ikkunat pestään. Lapset voi kitkeä rikkaruohoja pihalla ja jos joku teistä hoitais ruokahuollon ja tiskaukset.
No eikai 50-vuotiaille nyt yleensäkään mitään lahjaa enää osteta. Tai sitten on joku keräys johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen. Jos haluaisivat rennosti löhöiltäviksi ja palveltaviksi niin eikös silloin juuri kannattaisi mennä noihin varsinaisiin juhliin. Eihän yksittäisille kylälijöille kummoisia tarjottavia yleensä laiteta.
Toinen juttu on sellaiset isännät jotka kutsussa eivät mainitse että kyseessä on 50 vuotis- juhlat ja kunnon tarjoilut.
Vaimon serkku ja hänen miehensä järjestivät yhteiset 50-vuotisjuhlat miehen sukutilalla Pohjoi-Savossa jonne mataa pk-seudulta n 600 km . Kutsussa luki vain että "jos haluatte tulla juomaan kahvia ja vähän viettää aikaa" . Luuletteko että lähdimme? Vaimo oli raskaana kaiken lisäksi. Ei missää nkrrottu että oli isompi merkkiipäiväjuhla.
Anoppi ja appiukko lähtivät kun sattuivat olemaan muutenkin sillä suunnalla ja kehuivat että oli hyvät juhlat. Viina ei ainakaan loppunut koska sitä haettiin alkosta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Toinen juttu on sellaiset isännät jotka kutsussa eivät mainitse että kyseessä on 50 vuotis- juhlat ja kunnon tarjoilut.
Vaimon serkku ja hänen miehensä järjestivät yhteiset 50-vuotisjuhlat miehen sukutilalla Pohjoi-Savossa jonne mataa pk-seudulta n 600 km . Kutsussa luki vain että "jos haluatte tulla juomaan kahvia ja vähän viettää aikaa" . Luuletteko että lähdimme? Vaimo oli raskaana kaiken lisäksi. Ei missää nkrrottu että oli isompi merkkiipäiväjuhla.
Anoppi ja appiukko lähtivät kun sattuivat olemaan muutenkin sillä suunnalla ja kehuivat että oli hyvät juhlat. Viina ei ainakaan loppunut koska sitä haettiin alkosta lisää.
.
Ai että kutsussa pitäisi mainostaa, että kunnon tarjoilut ja että viina ei ainakaan lopu kesken??? Kuule, eiköhän ne jotka aidosti välittävät ja haluavat muistaa sankaria, osallistu ihan muutenkin. Tekin olisitte ilmeisesti menneet vain ruuan ja viinan perässä. Ehkäpä tämä oli kutsujien tarkoituskin, että karsitaan karsitaan pois ;)
Jo on vaikeaa. Jokaisessa perheessä ja suvussa on erilaisia toiveita ja kirjoittamattomia sääntöjä. Ihmisillä on erilaisia motiiveja. Äidilläni on paha kahvikuppineuroosi ja sosiaalisten tilanteiden kammo. Hän ei voi mennä juhliin. Kaikki ilahtuvat, jos hän tulee juhlien jälkeen lahjomaan.
Jatkakaa kyräilyänne!