Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eristäytyvä persoonallisuus

Vierailija
11.07.2022 |

Onko kellään kokemuksia? Vertaistukea kaipaan läheisen näkökulmasta.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos haluaa olla yksin, on persoonallisuushäiriöinen? Okei.

Vierailija
22/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että mieheni on tuollainen, en nyt ala listaamaan kaikki syitä epäilyilleni, mutta niitä on. Meillä on kyllä lapsia, mutta olen mieheni ainoa ja ensirakkaus ja musta tuntuu, että tahtoi vain minun olevan onnellinen. Rakastaa kyllä lapsia ja on hyvä isäkin, mutta en usko, että olisi ollut varsinaista lapsihaavetta jos ei sitten juuri rakkaussuhteessa jos toinen on muuten onneton. Miehen vanhempien liitto oli kulissi ja perheessä tekivät kaikki omiaan erillään, kasvanut maalla missä vähän ikätovereita/sos.kontakteja kun vanhemmatkin olivat ikäänkuin piilopirttiin perheen perustaneet, miestä myös kiusattu vakavasti. Mutta on aikaansaava ja älykäs, sosiaalisuus ei vain tule hänestä luonnostaan eikä välitä ollenkaan muista ihmisistä kuin minusta ja lapsista oikeastaan. Ei kuitenkaan estä minulta muuta elämää ja kyllähän hänen neroutensa monellalailla kiehtoo, että olen tuollaisen kanssa. Ei vain kaipaa julkisuutta ja arvailuja ihmisten motiiveista, mutta on uskollinen ja hyvä mies. Ei varmasti kaikkien mieleen olisi, minä rakastan silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa satutettu ihminen. Raamatussa Jeesus sanoo että muut ihmiset tekevät heistä tuollaisia. Eivät myöskään pysty pariutumaan.

Vierailija
24/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristäytyvän persoonallisuuden syntyyn vaikuttavat enemmän perintötekijät kuin kasvatus. Monella eristäytyvällä persoonalla on skitsofrenia ja näiden kahden epäillään korreloivan toisiaan vahvasti.

Vierailija
25/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole persoonallisuushäiriö (on tutkittu). Olen vain introvertti.

Vierailija
26/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että mieheni on tuollainen, en nyt ala listaamaan kaikki syitä epäilyilleni, mutta niitä on. Meillä on kyllä lapsia, mutta olen mieheni ainoa ja ensirakkaus ja musta tuntuu, että tahtoi vain minun olevan onnellinen. Rakastaa kyllä lapsia ja on hyvä isäkin, mutta en usko, että olisi ollut varsinaista lapsihaavetta jos ei sitten juuri rakkaussuhteessa jos toinen on muuten onneton. Miehen vanhempien liitto oli kulissi ja perheessä tekivät kaikki omiaan erillään, kasvanut maalla missä vähän ikätovereita/sos.kontakteja kun vanhemmatkin olivat ikäänkuin piilopirttiin perheen perustaneet, miestä myös kiusattu vakavasti. Mutta on aikaansaava ja älykäs, sosiaalisuus ei vain tule hänestä luonnostaan eikä välitä ollenkaan muista ihmisistä kuin minusta ja lapsista oikeastaan. Ei kuitenkaan estä minulta muuta elämää ja kyllähän hänen neroutensa monellalailla kiehtoo, että olen tuollaisen kanssa. Ei vain kaipaa julkisuutta ja arvailuja ihmisten motiiveista, mutta on uskollinen ja hyvä mies. Ei varmasti kaikkien mieleen olisi, minä rakastan silti.

Lasten kasvaessa tulevat kärsimään.

Vierailija
27/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eristäytyvä personallisuus, olen tämän myötä aika erakkoluonteeltani sekä introvertti.

Minulla on ollu hyvä lapsuus, rakastavat vanhemmat eikä minulla ole mt ongelmia.

Koen itse että tämä on vain minun luonteenpiirre.

Ikisinkku olen ja ystäviä löytyy.

M31

Vierailija
28/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi löytyy täältäkin. Ikää on 35 enkä ole koskaan kaivannut parisuhdetta. Kavereita viimeksi päiväkodissa. Sukulaisia näen pari kertaa kuussa velvollisuudentunnosta. Olen myös skitsofreenikko.

Vierailija
29/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoidi eli eristäytyvä persoonallisuushäiriö

kiinnostuksen puute sosiaalisissa suhteissa.

Yksilön on vaikea muodostaa sosiaalisia siteitä; hänen harrastuksensa ja ammattitoimintansa ovat yksinäisiä ja itsenäisiä.

Ei ilmaise tunteitaan, mikä kuvaa apatiaa

Tämän häiriön esiintyvyys vaihtelee tutkimusten välillä, 1 - 5%. Tämä vaihtelu johtuu osittain sen sekoittumisesta skitsofreniaan ja annettujen diagnoosien vähäisyyteen.

Diagnostiset kriteerit

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B. Vähintään neljä seuraavista:

(1) vain harvat asiat tai toiminnat tuottavat mielihyvää

(2) tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(4) välinpitämättömyys sekä kiitoksen että arvostelun suhteen

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(6) jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle

(7) mielikuvitusmaailma ja itsetutkistelu hallitsevat ajattelua

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Vierailija
30/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla minkälaisista taustoista tulette.

Itse eristäydyin koulukiusaamisen seurauksena ja sain autismidiagnoosin vastikään. Eristäytyvää persoonallisuutta ei ole diagnosoitu mutta epäilen että mulla on autismin lisäksi se. Elän omassa kuplassani erityisen mielenkiinnon kohteeni parissa ja kuplan ulkopuoleinen elämä on harmaata massaa. 

Voin uskoa tuon, että perimäkin vaikuttaa paljon asiaan. Suvussani on paljon erakoita.

Vierailija
31/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilön on vaikea muodostaa sosiaalisia siteitä; hänen harrastuksensa ja ammattitoimintansa ovat yksinäisiä ja itsenäisiä.

Tämän häiriön esiintyvyys vaihtelee tutkimusten välillä, 1 - 5%. Tämä vaihtelu johtuu osittain sen sekoittumisesta skitsofreniaan ja annettujen diagnoosien vähäisyyteen.

Diagnostiset kriteerit

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

No kiitos tästä, selkeytti asiaa. Eli en kuulu joukkoon vaikka haluankin olla yksin, mulla se kyllä liittyy masennukseenkin.

Vierailija
32/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään, tuli ekasivun tekstistä mieleen, että oma läheisempi vanhempani oli skitsofreenikko. Voi olla, että siksi mieheni käytös ei tunnut minusta ahdistavalta, moni haluaisi sosiaalisemman kumppanin, mutta ymmärrän häntä. (Vaikken tuota skitsofreniaa kestäisi enää kotonani varsinkaan jos siihen liittyy alkoholia, mieheni on raitis.) Minun kanssani kuitenkin seurustelee ja lasten kanssa läheisesti. On kyllä erittäin itsenäinen arvoiltaan jne. ja inhoaa paikkoja, missä paljon ihmisiä eikä koskaan sellaisiin lähde ilman syytä. On myös järjestänyt elinkeinonsa siten, että siinä voi edetä todella pitkälle olematta paljonkaan (etenkään vieraiden) ihmisten kanssa. Itse elän sosiaalisempaa elämää, mutta en painosta miestä olemaan ihmisten kanssa. Esim. kun meillä käy vieraita mies on mielikseni peruskohtelias vieraille, mutta häippää sitten tekosyyn varjolla omiin oloihinsa. Läheisimmät sitä aluksi ihmetteli, mutta eivät nykyään sentään loukkaannu, joskus ehkä ihmettelevät. Lapsemme voivat hyvin ja heilläkin on sosiaalista elämää ihan normaalisti. Jos minä vaikka kuolisin, saisi mies varmasti apua minun lähellä asuvilta ystäviltäni ja sukulaisiltani lasten kanssa ja kyllä se selviää lasten takia asioista. Jos olisi yksin niin ei tietenkään olisi valmis niin paljon tekemään,

Ja noista 9 listatusta kriteeristä hänellä täyttyy kyllä enemmän tai vähän lievemmin nuo kaikki, täysin ainakin 7. Me tavattiin tosi nuorina enkä silloin osannut ajatella muuta kuin, että kaikki ihmiset ovat erilaisia luonteiltaan joka tapauksessa. En myöskään osaa kuvitella miestäni ns. normaalimpana tai ajattele, että pitäisi olla.

Vierailija
33/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 ja 32 siis samalta

Vierailija
34/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, eli olen ilmeisesti skitsoidi tai skitsotypaalinen persoonallisuus. Pidän itseäni ihan seurallisena ja myötätuntoisena, mutta yksin viihtyvänä. Olen parisuhteessa. Joitain ystäviä on, mutta hyvin harvoin tapaan heitä. Sen tunnistan, etten ole kiinnostunut toisilta saamastani palautteesta ja ammatiltani olisin mieluiten joku omanvarainen, vaikka maanviljelijä. Seksi kiinnostaa vähän etäisesti tai eteerisesti vain, tai mielikuvituksellisesti. Mielihyvän puutetta minulla ei niiinkään ole, saan mielihyvää esimerkiksi liikunnasta ja luonnosta. Koen elämänlaatuni melko hyväksi.

Vierailija
35/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnostiset kriteerit

Heh mä olen pitänyt itseäni introverttina mutta kun katsoo noita kohtia 1-9 niin noista jokainen kohta osui ja upposi minuun, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

Pitääkö tässä varata lääkärille aika vai mitä teen?

M31

Vierailija
36/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko narsisti josta kyseinen ihminen itsensä eristää?

Vierailija
37/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu älkää nyt heti luulko kaikki olevanne sairaita jos viihdytte yksin.

Introvertti on täysin eri asia kuin eristäytyvä.

Eristäytyvä on tunteiltaan viileä mutta introvertti täysin normaali, ja introvertti on enemmän kiinnostunut ihmisistä kuin skitsoidi. Introvertilla on yleensä normaalit sosiaaliset taidot - vrt. eristäytyvä

Skitsoidi ei kauheasti välitä muista vaan on keskittynyt asioihin ja itseensä - ei toisiin kanssaihmisiin.

Yleensäkin pers häiriöisillä on huonot sosiaaliset taidot. Persoonallisuushäiriöistä kärsii enemmän ympäristö kuin pers. häiriöinen itse kärsii. 😬

Vierailija
38/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä mielenterveys ongelma eroaa erakkoluonteesta tai introverttiydestä? Itse pitän eristäytyvää personallisuushäiriötä sama asiana kuin introverttiys eli molemma tarkoittaa sitä että haluaa olla yksin omissa oloissa paljon.

Vierailija
39/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin olet kohdellut ko. henkilöä? Kestäisikö ääninauhat siitä julkaisemista?

Vierailija
40/73 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asiankuuluvan koulutuksen omaava tehnyt diagnoosin vai voiko olla että oma häiriösi saa sinut diagnosoimaan muita, jotta välttäisit itseesi kohdistuvan kritiikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi