Naapuruston lapsiperheen surkea tilanne, miten voisi auttaa?
Olen nyt useamman kerran nähnyt tämän perheen, välillä äiti on lasten kanssa, joskus lapset yksin. Penkovat roskiksia, etsivät niistä palautuspulloja. Selvästihän näillä on tosi huono taloudellinen tilanne kun täytyy likaisia roskiksia kaivaa ja on ihan sydäntäsärkevää nähdä, että lapsetkin joutuvat siihen osallistumaan. Kuinka voi olla hyvinvointivaltioksi kutsutussa maassa tuollaista?
Olen miettinyt, että voisiko heitä jotenkin yrittää auttaa, olen itsekin aivan kädestä suuhun elävä matalapalkkatyöläinen, mutta ei tässä nyt sentään roskista tarvitse pulloja etsiä. Jos olisit itse tuossa tilanteessa, niin kokisitko sen kiusalliseksi jos joku kysyisi sinulta, miten sinulla menee ja voisiko ostaa sinulle kaupasta jotain? Minulla on itselläkin rahat todella tiukalla, mutta jotain ruokaa tai hygieniatarvikkeita nyt pystyisin ostamaan.
Eihän se tietenkään heidän tilannettaan ratkaise, ei tällaista saisi olla sivistysmaassa ja kyllä tässä on yhteiskunnan taholta jätetty ihmiset heitteille.
Ihan hirveää.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy pudottaa vaikka kassillinen makaronipusseja ja sipulia sen oven taakse salaa.
Jos sen ego ei kestä kysyy naapureilta edes pikkulainoja, niin ei se varmastikaan tuu siitäkään tykkäämään jos menee siltä utelee ja kyselee voisko sille antaa ruokakassin, saattaa kieltäytyä ottamasta vastaan sitä.
Kun en edelleenkään tiedä näiden nimiä eikä osoitteita.
Niinpä. Etkä sä oikeesti tiedä sen perheen taloudellisesta tilanteesta mitään. Sehän voi olla vaikka perheen harrastus. Toiset kerää pokemoneja ja toiset pulloja.
Kuten sanottu, kuulin heidän keskusteluaan sen verran, että ei ihan harrastukselta vaikuttanut. En aio täällä enempää kertoa, koska eivät varmasti haluaisi tunnistaa itseään mistään vauvapalstan keskustelusta, jos sattuisivat tätä palstaa lukemaan.
Jos oikeesti haluat auttaa, mene sen äidin juttusille. Turhaan täällä hurskahtelet.
Ehkä tämä sitten on hurskastelua. Mutta sitähän vain tässä mietin, että kuinka tällaisesta voisi kysyä ilman, että vaikuttaa holhoavalta ja ylemmyydentuntoiselta. Fakta on myös se, että olen itsekin erittäin tiukassa taloudellisessa tilanteessa, joten se apu mitä pystyn tarjoamaan on hyvin vaatimatonta, ja on vähän noloa mennä sitä tarjoamaan kun ei paljon voi tehdä.
Herää kysymys; Miksi Suomessa ei pantata pulloja?
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys; Miksi Suomessa ei pantata purkkeja?
Käy viskaamassa postiluukusta, jos mahdollista, lahjakortti ruokakauppaan.
Ei tartte laittaa edes nimeä alle. Auttaa varmasti edes jotain.
Onkohan kyse meidän perheestä? Jos on, niin olet käsittänyt asian aivan väärin. Olen perheen 14-vuotias poika ja kerään pulloja ihan vaan taskurahaa varten. Taidan olla perheestä ainut, joka niitä aktiivisesti keräilee. Meillä on asiat ihan hyvin.
Minun isäni oli ison firman johtaja ja äitikin hyvässä asemassa töissä. Monesti lapsena vanhemmat vaativat tekemään rahan eteen asioita, jos halusi yli viikkorahan rahaa, niin isä saattoi tokaista että vie pullot/kerää luonnosta pulloja pois. No minähän olin niin ADHD lapsi, että hyvin olisin saattanut niitä roskiksista etsiä. Siihen aikaan vaan oli harvinaista että sellaisia olisi roskakatokseksesta löytynyt.
Eli en kyllä heitä ja itseäsi nolaisi ainakaan automaattisesti olettamalla, että ei ole rahaa mihinkään. Lapset myös paljon mielenkiintoisemmistakin syistä saattavat penkoa roskiksia.
Sinuna kysyisin vaan reippaasti, että olet huomannut että lapset etsii pulloja roskiksista ja ovatko vanhemmat tästä tietoisia. Sitten vastauksesta riippuen voit sanoa, että sinä mielelläsi antaisit taskurahaa jostain pikkupuuhasta, kuten roskien viennistä tms.
Jos oikeesti haluat auttaa, mene sen äidin juttusille. Turhaan täällä hurskahtelet.