Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perinnöstä kieltäytyä?

Vierailija
11.07.2022 |

Worst case scenario olisi että jotenkin päätyisin perimään mieheni omistaman maapalan mökkeineen. En missään nimessä halua tuota riesakseni, edes myydäkseni sen. Niin otsikko, miten vältän tämän?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi kieltäytyä. Silloin on kieltäydyttävä kaikesta perinnöstä, eikä valikoivasti.

Vierailija
2/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltäytyä, mutta jos tuo vain osa perintöä niin sitten en osaakaan sanoa voiko vain tietystä osasta perintöä kieltäytyä. Esim. jos perii huonolta alueelta omakotitalon, jota ei saa myytyä ja sen ylläpitokustannuksiin menee vuodessa tuhansia euroja, mutta kaupaksi ei mene 10-vuodessakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laatia ilmoituksen, jolla luovut jo nyt ennakkoon perinnöstä. Kirjallinen ilmoitus vain miehelle. Perintö jaetaan sitten niin kuin sinä olisit kuollut.

Vierailija
4/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehelläsi ei ole omia lapsia? muutenhan et peri.

Vierailija
5/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta pitää kieltäytyä koko perinnöstä.

Perintö menee sitten ilmeisesti "seuraavalle" perijälle.

Jos teillä on lapsia, niin perintöhän menee automaatisesti heille ( jollei testamenttia). Puoliso ei peri mitään, mutta voi saada tasinkoa, jos kuollut oli varakkaampi.

Vierailija
6/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi kieltäytyä. Silloin on kieltäydyttävä kaikesta perinnöstä, eikä valikoivasti.

Tarkennus=osittain voi kieltäytyä mutta vain jos maksaa veron koko perinnöstä.

Vierailija
7/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi yhteinen lapsi. Ilmeisesti riesa sitten periytyy pojalle jos minä kieltäydyn kunniasta.

Huoh. Kun kaikki omaisuus olisi vain pankkitilillä euroina, mutta kun on kaikenlaista rääseikköä keskellä ei-mitään.

Vierailija
8/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kieltäytyä, mutta jos tuo vain osa perintöä niin sitten en osaakaan sanoa voiko vain tietystä osasta perintöä kieltäytyä. Esim. jos perii huonolta alueelta omakotitalon, jota ei saa myytyä ja sen ylläpitokustannuksiin menee vuodessa tuhansia euroja, mutta kaupaksi ei mene 10-vuodessakaan. 

Siis perintövero on maksettava kokonaisesta perinnöstä jos ottaa edes osittain vastaan.

Vierailija
9/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos ryhtyy pesään, saa ristikseen ne vastuut joita ap nimenomaan pyrkii välttämään.

Vierailija
10/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi yhteinen lapsi. Ilmeisesti riesa sitten periytyy pojalle jos minä kieltäydyn kunniasta.

Huoh. Kun kaikki omaisuus olisi vain pankkitilillä euroina, mutta kun on kaikenlaista rääseikköä keskellä ei-mitään.

Sinä et peri mitään, ellei ole testamenttia.

Perintö menee lapselle.

Vierailija
11/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SINÄ et peri silloin pennin jeniä.

Vierailija
12/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla menee perintöasiat aina sivuraiteille. Siinä mielessä on hassua että joku edes kysyy täällä niin tärkeästä asiasta. Eihän ap ole huolissaan mistään perintöverosta vaan siitä, että saisi riesakseen jonkin maapläntin ja murjun jostain perämetsien takaa.

Vierailija
13/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla menee perintöasiat aina sivuraiteille. Siinä mielessä on hassua että joku edes kysyy täällä niin tärkeästä asiasta. Eihän ap ole huolissaan mistään perintöverosta vaan siitä, että saisi riesakseen jonkin maapläntin ja murjun jostain perämetsien takaa.

No saahan sitä olla huolissaan olemattomista, kun AP ei ole yhtään mitään perimässäkään.

Vierailija
14/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpotus minulle! Saa nähdä pitääkö poika sitten perinnöstään...

Vierailija
15/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota se vastaan ja lahjoita heti suojelumetsäksi! Nykyisin tosi moni lahjoittaa turhaa metsää ja maata suojelualueeksi.

Vierailija
16/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos ryhtyy pesään, saa ristikseen ne vastuut joita ap nimenomaan pyrkii välttämään.

Muistaakseni vain verotus on kaikki tai ei mitään.Muuten voi osittainkin kieltäytyä.

Vierailija
17/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sekin kieltäytyä,perintöjä menee valtiolle usein.

Vierailija
18/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perillisellä ja testamentinsaajalla on oikeus luopua oikeudestaan perittävän kuoltua, jolleivät he ole jo ryhtyneet sellaisiin toimiin, että heidän on katsottava ottaneen perinnön vastaan. Luopuminen on tehtävä kirjallisesti

Vierailija
19/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kieltäytyä, jos on täysi-ikäinen. Alaikäinen ei voi, ei myöskään hänen huoltajansa tai edunvalvojansa hänen puolestaan.

Vierailija
20/34 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kieltäytyä, jos on täysi-ikäinen. Alaikäinen ei voi, ei myöskään hänen huoltajansa tai edunvalvojansa hänen puolestaan.

Voi luopua, mutta vaatii holhousviranomaisen hyväksynnän. Sinällään oikeuden silmissä riittää selkeä aikomus siitä, ettei ole ollut halukas vastaanottamaan perintöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan