Erittäin helppo tapa kompensoida kohonneiden elinkustannusten vaikutusta omaan elämään- Eroa kirkosta
Näin toimimalla säästät 1-2 prosenttia bruttotuloistasi yhdellä ilmoituksella.
Kaupan päälle saat hyvän mielen järkevästä päätöksestäsi olla tukematta rahallisesti elostelevan pappis-säädyn huoletonta ökyelämää.
Kommentit (51)
Miten erota kirkosta, kun ei siihen ole koskaan liittynyt?
1% bruttotuloistani eli noin 18€/kk. No eipä ole kummoinen säästö :D
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vinkki auttaa, kun en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan?
Ehkä tätä lukevat muutkin kuin sinä? Tosin valintasi on ollut viisas, onnittelelut siitä.
Mitäs kun erosin jo vuonna 2003 18-vuotiaana?
Just 31.12. että äkkiä ehdin välttään verojen maksun. :D
Mä oon alkanut syömään vain joka toinen päivä ja kävelen työmatkasta puolet, miehen kyydillä toinen puolisko.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ehdotus, mutta ethän tule seurakunnan ruoka-apua hakemaan tai kyselemään diakonilta apua laskuihin. Se on jotenkin niin noloa, kun apua annetaan ja samalla muistutetaan, että kirkollisveroa maksaneet kustantavat nyt perheellesi tämän kassillisen ruokaa, he muistavat perhettäsi rukouksin ja ja ymmärtävät kyllä, että omat tekosi ovat karkottaneet sinut pois yhteisöstä. Harmi, että edes kirkollisveron maksamisen päättyminen ei nostanut sinua köyhyydestä.
Tää on muuten outo juttu: ensin erotaan kirkosta ja sitten mennään kristilliseen omaantuntoon vedoten vaatimaan, että seurakunnan tulee auttaa, koska Jeesuskin olisi auttanut. Melkoista tekopyhyyttä.
Oli aikoinaan 90-luvun alussa elämäni paras päätös.
Jos puolisoni kanssa olemme säästäneet arviolta 1000 euroa vuodessa, nyt on kasassa uuden auton hinta ottamatta edes huomioon mahdollisia pääomatuloja. Jos koko tuon 30+ vuotta sijoittaa tonnin vuodessa, aletaan puhumaan jo lähes talon hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tätä lukevat muutkin kuin sinä? Tosin valintasi on ollut viisas, onnittelelut siitä.
Eipä se minun valintani ollut, vaan vanhempieni :D Ja aika moni muukin kuin minä on kommentoinut neuvosi olevan hyödytön.
Enemmän säästää, kun jättää aamulattensa ostamatta.
Ei kai kukaan järkevä ihminen kuulu mihinkään uskontokuntaan vuonna 2022.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei ole uskontokunta. Uskoa voi ilman kirkkoakin ja kirkkoon voi kuulua ilman uskoa.
Pätkäpaastoaminen leikkaa ruokakuluja 75% kun neljästi päivässä syöminen vaihtuu yhteen ateriaan.
Lisäksi kauppareissujen määrä romahtaa ja niihin kuluvan polttoaineen kustannukset.
Kätevimmin säästää, kun ei käy töissä lainkaan. Ei tarvitse myöskään maksaa tuloveroa :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ehdotus, mutta ethän tule seurakunnan ruoka-apua hakemaan tai kyselemään diakonilta apua laskuihin. Se on jotenkin niin noloa, kun apua annetaan ja samalla muistutetaan, että kirkollisveroa maksaneet kustantavat nyt perheellesi tämän kassillisen ruokaa, he muistavat perhettäsi rukouksin ja ja ymmärtävät kyllä, että omat tekosi ovat karkottaneet sinut pois yhteisöstä. Harmi, että edes kirkollisveron maksamisen päättyminen ei nostanut sinua köyhyydestä.
No tässähän on varsin kuvaava otos uskovaisen sielunelämästä. Ei mitään pyyteetöntä lähimmäisen auttamista Jeesuksen esimerkin mukaisesti vaan syyllistävää ja tuomitsevaa raamatulla päähän takomista.
Täytyy kyllä sanoa, että ajatus kaltaisenne ulkokultaisten hurskastelijden kanssa samassa taivaassa saa taivaan tuntumaan pikemminkin helvetiltä.
Jos uskoo Jumalaan, niin kannattaa kuulua kirkkoon.
Kirkosta eroamine ei tietenkään ole sama asia kuin vaikka uskosta luopuminen. - Itse kuulun ainakin toistaiseksi kirkkoon muun ohessa siksi, että haluan antaa osa tuloistani hyväntekeväisyyteen. - Ei kirkon harjoittama hyväntekeväsiyys tietenkään ole virheetöntä ole mutta mikäpä olisi? Eikä kirkollisveron maksaminen varmasti ole edes parhain tapa mutta en usko, että huonoinkaan.
Itse olen kuitenkin nähnyt ja havainnut oman seurakuntani harjoittavan toimia, jotka eivät onnistusi vain "pyhällä hengen" voimalla kuten mm. vähävaraisille ja muille apua tarvitseville ruokakassien jakamista ja lahjakortteja päivittäistavarakauppoihin etc. sekä erilaisia kerhoja leirejä ja tapahtumia vauvasta vaariin kyselemäättä jäsenkorttia e, onko kirkon jösen vai ei.
Totta kai voidaan sanoa, että kirkko pyrkii näin hankkimaan myös uusia jäseniä (paljossa veronamaksaijaj. Mutta kuvitteleeko joku, että jatkuvaa ja organioitua ja järjesttäytynyttä hyväntekeväisyyttä voitaisiin tehdä vain talkoovoimin ja ilman sivukuluja. - Kirkon toiminta on kuitenkin melko läpinäkyvää ja tunnettua mutta kuten sanottu sitä täytyy myös voida kritisoida ja arvostella, enkä minäkään kaikesta sen toiminnasta pidä.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoo Jumalaan, niin kannattaa kuulua kirkkoon.
Miksi?
t. Jumalaan, muttei luterilaisen kirkon oppeihin uskova
Vierailija kirjoitti:
Myös ay liitosta tulee ja kannattaa erota.
Ihan turha maksaa kallista maksua, 100 eur saa ytk täysin kattavan työttömyysturvan!
Liitto maksaa sen 500...2000 e vuosi eli aivan liikaa.
Kaikki työttömyyskassat maksaa suurinpiirtein saman, YTK ei ole poikkeus. Mäkin erosin liitosta vuosia sitten mutta jäin työttömyyskassan jäseneksi Aariaan 8 €/kk. Osaan paremmin työlainsäädännön ja työehtosopimuksen kuin meidän luottamusmies. Säästän n. 500 € vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei ole uskontokunta. Uskoa voi ilman kirkkoakin ja kirkkoon voi kuulua ilman uskoa.
Onpa.
Uskontokunta on saman uskonnon tunnustajien yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se minun valintani ollut, vaan vanhempieni :D Ja aika moni muukin kuin minä on kommentoinut neuvosi olevan hyödytön.
Niin, mikäli ajatus kirkollisveron välttämisestä välttämällä kirkollisveron on hyödytön, niin sitten varmasti on kuten kirjoitat.
Mikäli taas kokee, että välttämällä kirkollisveron välttää kirkollisveron voi asian nähdä toisessa valossa.
Vänkkääminen asiasta loppukoon taholtani tähän.
En edes huomaisi sitä pikkusummaa, joka kirkollisverosta "säästyisi". Sen verran nyt menee kaikkeen pikkusälään joka tapauksessa.