Onkohan mulle tulossa vaihdevuodet? Olen 30 v.
Kerron nyt kaunistelematta oireeni.
Eli olen nyt pidemmän aikaa hikoillut kuin pieni sika. Eniten hikoilen päästä, niskasta ja nivusista, mutta helteellä ihan koko vartalo jalkateriä lukuunottamatta on ihan hiessä. Nyt viime aikoina mulle on tullut myös kohtauksittainen yöhikoilu, eli yöaikaan pää hikoaa tiettyyn kellonaikaan aivan kauheasti, vaikka ilma ei ole kuuma ja vaikka en edes olisi nukkumassa.
Ja mulle on oikeasti tullut se kuuluisa "mummon haju" joka puskee eniten päänahasta ja niskasta. Myös alapään hiki kausittaisesti tuoksuu kummalliselle, tunkkaiselle. Ei ollenkaan alapäämaiselle, vaan jollekin tiskirätille. Ja kyllä, peseydyn päivittäin pariinkiin otteeseen.
Menkat on säännölliset, mutta vuosia sitten oli yhteen väliin puoli vuotta poissa. Menkat siis tulee joka kuukausi, mutta ne on niukentuneet selvästi.
Ja kaiken lisäksi olen tosi karvainen, mulla kasvaa leuankin alla tummaa karvaa. PCOS on todettu, mutta voiko se tehdä tuollaisia vaihdevuosimaisia oireita? Tai voiko se aikaistaa vaihdevuosien alkamista näin reilusti?
Olen vähän paniikissa tästä ja en voi mennä lääkäriin, koska nauravat varmasti mut pihalle, että 3kymppisellä ois muka vaihdevuodet alkamassa.
Onko kellään teillä samassa ikäluokassa tällasta oireilua?
Auttakaa mua. 😔
Kommentit (3)
Lymfoomissa esiintyy yöhikoilua,. Ennenaikaiset vaihdevuodet ovat iässäsi harvinaisuus.
Mene lääkärille, kyllä hikoiluun voi olla muitakin syitä. Ei sun itse tarvitse puhua mitään vaihdevuosista. Kannattaa selvittää asia.