Miksi ei sähkön siirtomaksuja lopeteta?
Pärjättiin sitä ennenkin ilman kansalaisia kurittavaa siirtomaksua?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksuilla katetaan verkon ylläpitokulut ja korjataan ilmajohtojen myrskyvaurioita. Se ottaa tietysti pattiin, että itse joudun maksamaan maakuntien asukkaiden puolesta, vaikka täällä pääkaupunkiseudulla ei johtoja juuri ilmassa kulje.
Koko ikäni olen kaupungissa asunut ja johdot on ollut maan alla syntymästäni saakka. Maksanko siis sitä varten siitomaksua että maalainenkin haluaa johtonsa maan alle?
Ei ne muuntamot ja jakokeskukset itsestään tyhjästä pystyyn nouse tai operoidu.
Toki voidaan luopua siirtomaksuista, mutta se edellyttää paluuta paikallisten sähköyhtiöiden monopoleihin.
Siirtomaksuilla maksetaan virallisen selityksen mukaan verkon ylläpito ja mm.maakaapelointi. Siinä sivussa esim.Järvisuomen energia jakaa 7 miljoonaa euroa osinkoja omistajilleen, joita tässä tapauksessa ovat Etelä-Savon kuntia ja joilla edustus yhtiön hallituksessa. Kunnat siis piiloverottavat vakituisia ja osa-aikaisia asukkaitaan. Tietysti ilman tätä rahaa kunnan olisi revittävä ne muualta.
Lisäksi siirtomaksu sisältää vielä veroa valtiollekin ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Toki voidaan luopua siirtomaksuista, mutta se edellyttää paluuta paikallisten sähköyhtiöiden monopoleihin.
Eipä onnistuisi tämän päivän globalisoituvassa maailmassa, ei sitten mitenkään. Tuolloin vuosikymmeniä sitten tilanne oli aivan erilainen ja elettiin ihan erilaisissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksuilla katetaan verkon ylläpitokulut ja korjataan ilmajohtojen myrskyvaurioita. Se ottaa tietysti pattiin, että itse joudun maksamaan maakuntien asukkaiden puolesta, vaikka täällä pääkaupunkiseudulla ei johtoja juuri ilmassa kulje.
Koko ikäni olen kaupungissa asunut ja johdot on ollut maan alla syntymästäni saakka. Maksanko siis sitä varten siitomaksua että maalainenkin haluaa johtonsa maan alle?
Jos sama siirtoyhtiö omistaa maaseutuverkkoa kuten yleensä on, niin kyllä maksat.
Kaupunkien sähköverkot pitäisi eriyttää maalaisten sähköverkoista. Kumpikin osapuoli maksaisi siten omat kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja miksei ruokaa saa ilmaiseksi kaupalta. Saihan sitä ennen ilmaiseksi pelloltakin.
Eihän ruoassa ole siirtomaksua? Ainakaan vielä. Ehkäpä semmoinenkin jossain vaiheessa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan lakisääteinen juttu, eduskunta ne johdot sinne maan alle pakottaa. Itse ottaisin mieluummin halvempaa sähköä vaikka joskus vähän pätkisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistuisi tämän päivän globalisoituvassa maailmassa, ei sitten mitenkään. Tuolloin vuosikymmeniä sitten tilanne oli aivan erilainen ja elettiin ihan erilaisissa olosuhteissa.
Mitä tapahtui? Iskikö asteroidi maahan vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Siirtohan on monoli nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaupungin jakeluverkko pitää rakentaa uudestaan, että eliittivihreät saavat ladattua Teslansa.
Miksi muissa maissa ei ole vastaavaa systeemiä jos siirtomaksu on globalisaation syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja miksei ruokaa saa ilmaiseksi kaupalta. Saihan sitä ennen ilmaiseksi pelloltakin.
Eihän ruoassa ole siirtomaksua? Ainakaan vielä. Ehkäpä semmoinenkin jossain vaiheessa tulee.
Maksat siitä ruuasta kaupalle aika paljon enemmän kuin mitä kauppa maksaa sen tuottajalle. Eihän sitä siirtomaksuksi sanota, mutta idea kai tärkein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtohan on monoli nytkin.
siis monopoli, hups
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on. Mikään tai kukaan ei liikuta niitä banaaneja ilmaiseksi ja mitä enemmän polttoaine maksaa sitä eneämmän maksaa banaanit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sama siirtoyhtiö omistaa maaseutuverkkoa kuten yleensä on, niin kyllä maksat.
Kaupunkien sähköverkot pitäisi eriyttää maalaisten sähköverkoista. Kumpikin osapuoli maksaisi siten omat kulunsa.
Ja kellä olisi sitten varaa pitää sähköjä jossakin keskellä korpea olevassa omakotitalossa jos kuukauden perusmaksu on jo satoja euroja nykyisen muutaman kymmenen sijaan?
Nuo asiakkaat on sähköyhtiölle usein raskaasti tappiollisia jos muutamaa taloa varten tarvitaan jopa kymmeniä kilometrejä avojohtoa (joka vaurioituu jokaisella isommalla myrkyllä) ja oma jakelumuuntaja, ja sitten ne pitää vielä saneerata maakaapeliksi toimitusvarmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi , että kuluttajien rahoilla rakennetut sähkölinjat on myyty kansainvälisille sijoittajille hyvällä voitolla (voitoista nauttii rajoitettu sisäpiiri) ja nyt nämä monikansalliset sijoittajat haluavat hyvän tuoton sijoitukselleen. Kiteytettynä, te sähkönkuluttajat olette antaneet kusta itseänne silmään, hah, hah.
Pitäiskö meidän kaikkien vaatia meidän oma omaisuus takaiisn!!! Ja korvaukset päälle!
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot keksi ettei tuo nyt käy. Kansalaisten pitää maksaa siitä että sähkö kulkee johtimissa. Kas kun eivät laittaneet vedellekin vesisiirtomaksua. Siellä se vesi ihan ilmaiseksi liikkuu putkistossa.
Hys hys! Kohta ne keksivät tuonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Onhan meillä osuuskauppa ja osuuspankkikin.
Vierailija kirjoitti:
Siirtomaksuilla maksetaan virallisen selityksen mukaan verkon ylläpito ja mm.maakaapelointi. Siinä sivussa esim.Järvisuomen energia jakaa 7 miljoonaa euroa osinkoja omistajilleen, joita tässä tapauksessa ovat Etelä-Savon kuntia ja joilla edustus yhtiön hallituksessa. Kunnat siis piiloverottavat vakituisia ja osa-aikaisia asukkaitaan. Tietysti ilman tätä rahaa kunnan olisi revittävä ne muualta.
Lisäksi siirtomaksu sisältää vielä veroa valtiollekin ihan kiitettävästi.
Osakeyhtiön tarkoituksena kun on myös jakaa voittoa omistajilleen joka on ihan lakiin kirjattu. Toinen vaihtoehto olisi kunnallinen liikelaitos.
Nyt keskustellaan ihan liian vaarallisista asioista. Keskustelu on välittömästi sensuroitava.