Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syödä, kun maku- ja hajuaisti on mennyt eikä ole ruokahalua?

Vierailija
10.07.2022 |

Korona vei maku- ja hajuaistit sekä ruokahalun. Olen aiemmin ollut suuri ruoasta nautiskelija, mutta nyt joudun pakottamaan itseni syömään. Suklaapatukat saavat olla rauhassa kaapissa, ei tee yhtään mieli.

Mitä syödä, kun aistii ruoasta vain rakenteen? Mitä olette syöneet samassa tilanteessa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kaikkea terveellistä: kasviksia, vähärasvaista proteiinia, kuituja ja kasviöljyjä.

Vierailija
2/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli puolvuotta pois, tammikuussa oli korona. Söin ihan normaaleja ruokia mitä muutenkin ja odotin että palaa.

Makeat maistoi paljon aiemmin kun suolasen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos koskaan kannattaa ostaa sitå punalaputettua vanhaa kalaa.

Vierailija
4/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän sulla on hyvä tilaisuus syödä kaikkea sellaista terveellistä, mistä et muuten tykkäisi. Otaksun, että nälkä sulla kuitenkin vatsassa tuntuu. Anna sinne vatsaa hellivää täytettä. Esim. kaurapuuroa, luonnonjugurttia, hedelmiä, marjoja. Kannattaa varmaan pitää ruokavalio aika yksinkertaisena, miksi törsätä aikaa hienoihin ruokiin, jollei niitä maista. Tärkeintä on nälän ja janon sammuttaminen sekä ravintoaineet.

Vierailija
5/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mitään. Miksi pitäisi pakkosyödä? Syöt sitten kun maistuu.

Vierailija
6/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaan monipuolista, jossa on riittävästi energiaa ja sopivasti ravintoaineita.

Vierailija
7/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista, missä on suutuntumaa.

Vierailija
8/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin cashew-pähkinöitä ja kuivattuja karpaloita (Lidlistä löytyi kohtuuhintainen sekoitus). Paljon kaloreita pienessä tilassa ja ruokahalun palattua vatsa oli pienentynyt sen verran, että pudonneet kilot eivät ole tulleet takaisin.

Vierailija
9/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan sairastaneista tiedetään, että haju- ja makuaisti voivat olla vuosiakin pois tai eivät palaa enää koskaan.

Influenssan kuumeviikkojen aikana sairastuneen paino putoaa, mutta haju- ja makuaistin menettäneillä paino putoaa senkin jälkeen vielä jopa vuosien ajan.

Eli loppujen lopuksi ihan hyvä juttu.

Vierailija
10/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin ollut salaattien ystävä, mutta nyt ei tee yhtään mieli. En viitsi liian terveellisesti alkaa syömään, koska sitten joutuisin syömään isompia määriä, että saa kalorit täyteen. Lisäksi olen raskaana, joten nyt ei ole oikea hetki laihduttaa. 

Lisää konkreettisia esimerkkejä, mitä olette pystyneet syömään?

Olen huomannut, että jäätelöllä on edelleen miellyttävä rakenne. Samoin rasvaisuus tuo kivasti rakennetta ruokiin. Sipsejä tai suklaata ei kuitenkaan tee mieli.

Ap

Vierailija
11/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos yrittäisi huijata aivoja muistamaan tutut maut. Laitat silmät kahvikupin äärellä kiinni ja muistelet hyviä hetkiä, kun joit rauhassa aamukahvia, haukkasit banaania, tai laitoit kesän ensimmäisen mansikan suuhun. Muistelet puuroa syödessä miltä maistui kaurapuuro aamulla hillosilmän kanssa. Samoin hajuaistin kanssa. Sulje silmät ja nuuhki ruohon tuoksua, vasta leivottua pullaa jne.

Olen lukenut joskus, että aivokuvissa voidaan nähdä aktiivisuutta pelkkien mielikuvitelmien seurauksena. Luultavasti aivot alkavat "herätä" vähitellen, kun niitä "ärsytetään" muistamaan. En tiedä, jotain tämän tyyppistä voisi kokeilla.

Vierailija
12/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun mietin joitakin herkkuruokiani tai katselen herkullisen näköisiä ruokakuvia, tekee mieli niitä mielikuvia. Mutta todellisuudessa pizza maistuu pahville. Tänään olen saanut syötyä vain 2 palaa patonkia juustolla ja kurkulla, yhden mehujään, pågen pikku pullan ja monivitamiinin. On oikeasti haastavaa syödä riittävästi. 

Ap

Vierailija
13/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas valituksen aiheet, voi elämä

Vierailija
14/15 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ravintoterapeutti voisi neuvoa, että saat riittävän määrän energiaa, ravinteita, proteiinia, kuituja ym.

Eli syöt jonkin verran vaikkei niin maistuisikaan.

Tärkeintä on juoda vettä säännöllisesti. Jos olet raskaana neuvolan henkilö voi neuvoa jos kysyt.

Vierailija
15/15 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan aikaan söin joka päivä krillatun lenkkimakkaran koska sen hajun tunsin. Normaalisti pakastimessa on sama lenkkipaketti kuukauden.