Mitä ehkäisyä käytät/ olet käyttänyt?
Kaipailisin kokemuksianne eri ehkäisykeinoista. Olen 29 ja useita vuosia meni yhdistelmäehkäisypillereillä (tasminetta), ne lopetin n. 2 vuotta sitten koska pelko vakavista haitoista (veritulpasta) oli niin kova eikä seksi tuntunut enää yhtä hyvälle kuin ennen pillereitä. Meillä oli myös pitkässä parisuhteessa kuivempi kausi menossa joten en pitänyt pillerien lopetusta niin isona asiana. Plussana noissa oli kyllä finnitön iho ja se että kuukautisia pystyi siirtämään.. Nyt seksiä on suhteessa taas enemmän ja vauva on ehdoton ei joten pitäisi miettiä muuta vaihtoehtoa kuin nyt käyttämämme keskeytetty yhdyntä. Kortsu on miehen erektio haasteiden vuoksi pois suljettu vaihtoehto ja hormonit mietityttää haittavaikutusten takia..
Mitä ehkäisyä käytätte tai olette käyttäneet. Plussat ja miinukset? :)
Kommentit (42)
Huh, olisi hirveetä jos tuonikäisenä alkaisi miehellä erektio-ongelmat ettei voisi kumia käyttää... huhhuh...
Ja keskeytetty kun vauva on ehdoton ei? XD XD XD XD mitäpä muuta palstavelalta voisi odottaa...
Itse käyttänyt minipillereitä, mutta tulin raskaaksi (saimme esikoisen) ja nyt on hormonikapseli ollut pari vuotta. Aluksi aivan pashaa ja runsaat kuukautiset, nyt parin vuoden kuluttua harvakseltaan vähän tiputtelua, muttei menkkoja.
Veritulppariski on suurin pillereiden käytön alkuvaiheessa. Hölmöä lopettaa, jos lopettaa samalla ehkäisyn kokonaan. Keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisy ja johtaa ihan turhiin abortteihin. Lisäksi raskauteen liittyy paljon suurempi tulppariski kuin pillereihin.
Ei ole ollut käytössä kun kondomi.
Nykyisen puolison kanssa ei mitään.
Yksi lapsi on, en aio syödä hormoneita tulevaisuudessakaan.
E-pillerit Marvelon. Ei se veritulppariski ole suuri nuorella , normaalipainoisella, ei-tupakoivall a naisella.
Ollaan otettu rutiiniksi se, että homma alkaa pimsukan puolelta mutta päättyy joko suuhun, pyllyyn tai sitten ympäri kehoa
Minä sain vauvan kun "ehkäisynä" oli keskeytetty yhdyntä
Mulla ollut pillereitä yhdistelmä ja miniversioita. Ei käyneet, siirryin ehkäisyrenkaaseen. Tuli tulehdusta. Nyt on hormonikierukka ollu 5v, vihdoin sopiva ehkäisy :)
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisi hirveetä jos tuonikäisenä alkaisi miehellä erektio-ongelmat ettei voisi kumia käyttää... huhhuh...
Ja keskeytetty kun vauva on ehdoton ei? XD XD XD XD mitäpä muuta palstavelalta voisi odottaa...
Itse käyttänyt minipillereitä, mutta tulin raskaaksi (saimme esikoisen) ja nyt on hormonikapseli ollut pari vuotta. Aluksi aivan pashaa ja runsaat kuukautiset, nyt parin vuoden kuluttua harvakseltaan vähän tiputtelua, muttei menkkoja.
Tulitko siis raskaaksi vaikka söit minipillereitä vai oliko suunniteltu? Minipillereitä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona mutta nykyisissä taidetaan varoitella myöskin tuosta veritulppariskistä vaikka aikaisemmin se yhdistetty nimenomaan yhdistelmäehkäisypillereihin? Rintäsyövän riski kasvaa myös mutta sekin taisi olla riskinä melkeinpä kaikissa hormonaalisissa ehkäisykeinoista, korjatkaa jos mulla on väärää tietoa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut pillereitä yhdistelmä ja miniversioita. Ei käyneet, siirryin ehkäisyrenkaaseen. Tuli tulehdusta. Nyt on hormonikierukka ollu 5v, vihdoin sopiva ehkäisy :)
Kierukka ollut kovassa mietinnässä kans mutta oon niin pieni kokoinen että yhdyntäkin tekee kipeää niin voin kuvitella miten se laitto sattuis :D Oliko asennus paha? Ja oliko sulla alkuun minkäänlaisia oireita siitä?
Ap
Kondomia koko ikä. Olen nuorena kuukauden verran syönyt e-pillereitä, en tykännyt. Kortsu on paras.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vauvan kun "ehkäisynä" oli keskeytetty yhdyntä
Joo oon tietoinen tästä riskistä kyllä. Keskeytetyn lisäksi seuraan kiertoa ja ovulaation lähellä ei edes keskeytettyä harjoiteta. Mutta juuri siksi ehkäisyä mietin kun kuumottaa raskautuminen liikaa :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ollut kovassa mietinnässä kans mutta oon niin pieni kokoinen että yhdyntäkin tekee kipeää niin voin kuvitella miten se laitto sattuis :D Oliko asennus paha? Ja oliko sulla alkuun minkäänlaisia oireita siitä?
Ap
Kirjoitan sivusta mutta oma äitini on todennut että kierukan laitto sattui enemmän kuin synnytys
Keskeytettyä olen käyttänyt monta vuotta ilman ongelmia, mutta joo, onhan niitä varmempiakin olemassa.
Musta on vähän hassua, että keskeytettyä joka puolella dissataan ja jankataan, ettei se ole oikea ehkäisykeino. Silti jatkuvasti saa kuulla ja lukea pillereistä huolimatta alkaneista raskauksista, viimeksi ihan tässä ketjussa ja samalta ihmiseltä, joka pilkkasi keskeytetyn käyttämisestä...
Implanon/Nexplanon kapseli oli yli 15 vuotta. Toimi niin kuin piti, ei tietääkseni sivuvaikutuksia, ehkä tasaisempi elämä, kun ei hormonit heitelleet 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Veritulppariski on suurin pillereiden käytön alkuvaiheessa. Hölmöä lopettaa, jos lopettaa samalla ehkäisyn kokonaan. Keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisy ja johtaa ihan turhiin abortteihin. Lisäksi raskauteen liittyy paljon suurempi tulppariski kuin pillereihin.
Ei kaikki kyllä tapa omaa lastaan, vaikka ei olisikaan suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Keskeytettyä olen käyttänyt monta vuotta ilman ongelmia, mutta joo, onhan niitä varmempiakin olemassa.
Musta on vähän hassua, että keskeytettyä joka puolella dissataan ja jankataan, ettei se ole oikea ehkäisykeino. Silti jatkuvasti saa kuulla ja lukea pillereistä huolimatta alkaneista raskauksista, viimeksi ihan tässä ketjussa ja samalta ihmiseltä, joka pilkkasi keskeytetyn käyttämisestä...
Keskeytetty on ainakin äärimmäisen luonnollinen ja ekologinen/ympäristöystävällinen vaihtoehto.
Luonne, ulkonäkö, pienituloisuus. Nuo ehkäisee aika hyvin kaikki naisiin tutustumiset ja panohommat.