Mitä ehkäisyä käytät/ olet käyttänyt?
Kaipailisin kokemuksianne eri ehkäisykeinoista. Olen 29 ja useita vuosia meni yhdistelmäehkäisypillereillä (tasminetta), ne lopetin n. 2 vuotta sitten koska pelko vakavista haitoista (veritulpasta) oli niin kova eikä seksi tuntunut enää yhtä hyvälle kuin ennen pillereitä. Meillä oli myös pitkässä parisuhteessa kuivempi kausi menossa joten en pitänyt pillerien lopetusta niin isona asiana. Plussana noissa oli kyllä finnitön iho ja se että kuukautisia pystyi siirtämään.. Nyt seksiä on suhteessa taas enemmän ja vauva on ehdoton ei joten pitäisi miettiä muuta vaihtoehtoa kuin nyt käyttämämme keskeytetty yhdyntä. Kortsu on miehen erektio haasteiden vuoksi pois suljettu vaihtoehto ja hormonit mietityttää haittavaikutusten takia..
Mitä ehkäisyä käytätte tai olette käyttäneet. Plussat ja miinukset? :)
Kommentit (42)
Ei kukaan ole niin tyhmä että nielee pölvästipillereitä ehkäisyyn. Niiden pieniä yhdisteitä ei saada juomavedestä puhdistettua, aikaistavat tyttöjen murrosikää, tekevät miehistä naismaisempia, pilaavat ympäristöä ja aiheuttavat terveyshaittoja nielijälleen..En ymmärrä heteropoikia
Vierailija kirjoitti:
Keskeytettyä olen käyttänyt monta vuotta ilman ongelmia, mutta joo, onhan niitä varmempiakin olemassa.
Musta on vähän hassua, että keskeytettyä joka puolella dissataan ja jankataan, ettei se ole oikea ehkäisykeino. Silti jatkuvasti saa kuulla ja lukea pillereistä huolimatta alkaneista raskauksista, viimeksi ihan tässä ketjussa ja samalta ihmiseltä, joka pilkkasi keskeytetyn käyttämisestä...
Muakin vähän nauratti tuo kyseinen kommentti :D Keskeytetyssä miinuksena (raskauskuumottelun lisäksi) se että mies ei voi tulla sisälle niin tuntuu ettei hän saa seksistä ihan sitä täyttä kokemusta. Olen kyllä yrittänyt nyt perehtyä paremmin omaan kiertoon ja ovulaatioon että voisi ns. Varmoina päivinä tulla sisälle asti edes :) joku ehkäisy tietokone voisi tietty auttaa tossa että ois varmempi olo
Tyydytätte toisenne käsin ja suulla. Toinen mahdollisuus on anaali.
En ole paritellut neljään vuoteen, vaikka aina joku vonkaamassa päästä tekemään tarpeensa minuun.
T30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeytettyä olen käyttänyt monta vuotta ilman ongelmia, mutta joo, onhan niitä varmempiakin olemassa.
Musta on vähän hassua, että keskeytettyä joka puolella dissataan ja jankataan, ettei se ole oikea ehkäisykeino. Silti jatkuvasti saa kuulla ja lukea pillereistä huolimatta alkaneista raskauksista, viimeksi ihan tässä ketjussa ja samalta ihmiseltä, joka pilkkasi keskeytetyn käyttämisestä...
Muakin vähän nauratti tuo kyseinen kommentti :D Keskeytetyssä miinuksena (raskauskuumottelun lisäksi) se että mies ei voi tulla sisälle niin tuntuu ettei hän saa seksistä ihan sitä täyttä kokemusta. Olen kyllä yrittänyt nyt perehtyä paremmin omaan kiertoon ja ovulaatioon että voisi ns. Varmoina päivinä tulla sisälle asti edes :) joku ehkäisy tietokone voisi tietty auttaa tossa että ois varmempi olo
Suunnittele sellainen ehkäisytietokone. Voivathan naisetkin antaa näyttöä keksintöjen tekemisestä.
Selibaattia, ainoa 100% varma ehkäisy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele sellainen ehkäisytietokone. Voivathan naisetkin antaa näyttöä keksintöjen tekemisestä.
Kyllä sellaisia on jo olemassa mutta niiden teho on vähän kiistelty eikä taideta Suomessa lukea viralliseksi ehkäisymenetelmäksi. Sellaisenkin ostoa olen kyllä harkinnut mutta aika tyyriitä ovat
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyydytätte toisenne käsin ja suulla. Toinen mahdollisuus on anaali.
Nää kaikki toki käytössä mutta ois se kiva välillä mennä perinteiselläkin kaavalla :)
Ap
Varmat päivät. Ensin pari kuukautta tasoittelin kiertoa hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Sitten alkuun vähän varovaisemmin seksiä, eli reiluun viikkoon ennen oletettua ovulaatiota ja sen välinen aika neljä päivää oletetun ovulaation jälkeen ilman yhdyntää.
Kun kierto oli täysin tiedossa, niin ilman yhdyntää 5 päivää ennen ovista ja 2 päivää oviksen jälkeen. Tässä pitää kyllä tietää tasan, että koska ovuloi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellaisia on jo olemassa mutta niiden teho on vähän kiistelty eikä taideta Suomessa lukea viralliseksi ehkäisymenetelmäksi. Sellaisenkin ostoa olen kyllä harkinnut mutta aika tyyriitä ovat
Ap
Ei ole tyyristä kehittää itse ;)
Eipä kortsu ole ikinä estänyt erektiota, laukeamisesta ei tosin tule mitään, mutta mukavalta se naisen nautinnonkin katsominen tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Varmat päivät. Ensin pari kuukautta tasoittelin kiertoa hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Sitten alkuun vähän varovaisemmin seksiä, eli reiluun viikkoon ennen oletettua ovulaatiota ja sen välinen aika neljä päivää oletetun ovulaation jälkeen ilman yhdyntää.
Kun kierto oli täysin tiedossa, niin ilman yhdyntää 5 päivää ennen ovista ja 2 päivää oviksen jälkeen. Tässä pitää kyllä tietää tasan, että koska ovuloi.
Tää ois kyllä ihanteellisin tapa ja yritänkin nyt opiskella omaa kiertoa miten toimii. Oma kierto tosi säännöllinen niin vois ehkä toimia myös meillä. Ainoa mikä mietityttää on se kun raskaus on ehdoton ei niin jos käy se vahinko mutta voihan se toisaalta käydä minkä vain ehkäisyn kanssa
Ap
Mitään hormonaalista en saa käyttää. Kondomit kirvelee. Joten keskeytetyllä mennään. Asiaa helpottaa se, ettei ole kiertoa ja voi olla, etten syöpähoidoista palaudu hedelmälliseksi.
Mies voisi vaikka mennä lääkäriin niiden erektio-ongelmiensa takia. Oletan, ettei hän ole vielä mikään vanhus kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut pillereitä yhdistelmä ja miniversioita. Ei käyneet, siirryin ehkäisyrenkaaseen. Tuli tulehdusta. Nyt on hormonikierukka ollu 5v, vihdoin sopiva ehkäisy :)
Kierukka ollut kovassa mietinnässä kans mutta oon niin pieni kokoinen että yhdyntäkin tekee kipeää niin voin kuvitella miten se laitto sattuis :D Oliko asennus paha? Ja oliko sulla alkuun minkäänlaisia oireita siitä?
Ap
Mahtaa olla nautinnollista seksiä, kun yhdyntä tekee kipeää. Kannattaa varmaan käydä lääkärissä, ei pienikokoisuus ole mikään selitys kivuliaalle yhdynnälle.
Vierailija kirjoitti:
Mies voisi vaikka mennä lääkäriin niiden erektio-ongelmiensa takia. Oletan, ettei hän ole vielä mikään vanhus kuitenkaan.
Ongelmien syy on meillä kyllä tiedossa ja sellainen että pitää vain elää tässä hetkessä asian kanssa. Tilanne kuitenkin parantunut jo huomattavasti kun yhdessä vaiheessa seksiä ei ollut oikeastaan melkein ollenkaan miehen terveydellisten ongelmien vuoksi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ois kyllä ihanteellisin tapa ja yritänkin nyt opiskella omaa kiertoa miten toimii. Oma kierto tosi säännöllinen niin vois ehkä toimia myös meillä. Ainoa mikä mietityttää on se kun raskaus on ehdoton ei niin jos käy se vahinko mutta voihan se toisaalta käydä minkä vain ehkäisyn kanssa
Ap
Varmat päivät ovat kyllä keskeytettyä epäluotettavampi ehkäisy, ei varmempi.
Ovulaation ajankohta voi vaihdella kierrosta toiseen. Erityisesti ennen ovulaatiota on riskialtista. Joissain kierroissa saattaa myös ovuloida useammin kuin kerran. Silleen niitä ei-identtisiä kaksosia tulee.
Yhdistelmäehkäisypillereitä käytin liki 20 v, sitten oli pakko lopettaa, koska verenpaine nousi taivaisiin. Muuten sopivat mulle, ja hyvä kun ei ollut niin tunnin päälle muistaa. Vaihdettiin Mini-pillereihin, mutta 1,5 v jälkeen lopetin, koska oli niin saakelin hankalaa muistaa minuutilleen ottaa se ja tiputteluvuotoa oli jatkuvasti ja limakalvot kuivuivat. Nyt kumi käytössä - joo, no ei ole kyllä kummankaan suosikki, mutta sillä mennään nyt.
Hormonaalisen ehkäisyn suhteen ei oikein voi antaa mitään suosituksia, on yksilöllistä miten se kenellekin sopii.
Yhdistelmäpillereitä olen käyttänyt teinistä asti. Jossain välissä kokeilin minipillereitä eikä ne sopineet niin otin yhdistelmäpillerit takaisin. En ole huomannut mitään haittoja. Olen käsittänyt että hormonikierukka on vaikutuksiltaan kuin minipillerit, mutta hormonin eritys on tasaisempaa.
Joo no dissasin sitä keskeytetyn käyttämistä tilanteessa, jossa lapsi olisi ihan ehdoton ei.. silloin kannaa kyllä turvautua johonkin varmempaan ehkäisymenetelmään, mikä onneksi onkin mietinnässä. mutta joo tulin pillereiden aikana raskaaksi enkä ollut yhtäkään jättänyt väliin tai voinut ollut vatsavaivoja tai mitään. Kapseli ilmeisesti nyt sitten paljon luotettavampi.