Muita kaupan alalla, jotka ei pääse lähtemään sovitun työvuoron päättyessä?
Mitä tälle asialle voi tehdä ja kenen puoleen kääntyä?
Olen kaupan alalla töissä ja usein käy niin, etten sovitun työvuoron päättyessä pääse mitenkään lähtemään, koska liikkeessä on edelleen asiakkaita. Yksin en ole töissä vaan 1-2 työkaverin kanssa.
En löytänyt googlailemalla, mitä laki tai PAM sanoo tästä.
Kaipaisin neuvoja ja muiden kokemuksia.
Aion ottaa asian puheeksi työyhteisössä ja ehdotan että otetaan yhtenevä linja kaupan sulkemiseen. Pelkään kuitenkin, ettei asia ole muille yhtä tärkeä ja saannipon maineen.
Ehdotukseni on, ettei kymmentä vaille sulkemisaikaa oteta enää ihmisiä sisään ja myöhäisille muutenkin sanotaan heti, että suljetaan kohta.
Miten muilla kaupan alan työpaikoissa toimitaan?
Kommentit (7)
Aikoinaan kun olin pari vuotta kaupassa töissä aloin 15-10 vaille sulkemisajan karjumaan asiakkaille et "Nyt se v*** mietintä seis ja mars kassalle tai ette enää pääse ulos liikkeestä, mä lähen ihan just vaihtamaan kledjuja ja jää ostokset huomiseks sitte!" Välillä sain paheksuvia katseita, mutta suurimmaksi osaksi reagoitiin hymyssäsuin kovaäänisen yliteatraalisuuteni takia :D
kerro paikka mä voin tulla olla jopa 2h ylikin sano itsesi irti mä tuun tilalle.
Höpöhöö kirjoitti:
Ehkäpä työaika pitäisi laittaa päättymään vaikka 10 min sulkemisajan jälkeen, eikä samaan aikaan kun pitäisi sulkea.Ei asiakkaille voi sanoa ennen sulkemisaikaa, etteivät pääse sisälle.
Niinkö meinaat? Että jos kauppa suljetaan klo 21, niin 20:58 ei voi sanoa, että nyt suljetaan?
Oletko kenties itse viimeisellä minuutilla sisään ryntäävä asiakas?
Yksinkertaista: Kauppa menee kiinni klo X, se on tasan siihen asti asiakkaalla aikaa tehdä ostoksia. Noin puolta tuntia ennen otetaan standit sisään ja mahdollisesti puolittain suljetaan ovi ja kerrotaan jokaiselle asiakkaalle että kohta pulju menee kiinni. tehokas merkki on myös sammuttaa osa myymälän valoista. Varttia vaille viimeistään kierretään asiakkaat henkilökohtaisesti että nyt aletaan sulkemaan putiikkia, joten kassaa kohti jos on ostettavaa. Kun kello tulee X, mitään ei enää myydä, ei edes vaikka asiakkaita olisi jonossa. Sanotaan että voitte jättää tavarat siihen ja poistua.
Sitten työaikaa on loppujuttujen verran. Siinä ohessa viedään paikoilleen jonossa liian myöhään olleiden asiakkaiden keräämät tuotteet (tai otetaan syrjään seuraavana päivänä paikoilleen viemistä varten jos työnantaja on mitoittanut kassan laskemiset jne ajallisesti tiukaksi).
On ihan ok myös sanoa asiakkaalle valkoinen valhe että kassa sammuu automaattisesti klo X eikä myyminen ole enää mahdollista, jos asiakas vaikuttaa tyypiltä joka jää jankkaamaan "Kyllä sä mut voit vielä palvella ihan nopeasti vaan!".
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista: Kauppa menee kiinni klo X, se on tasan siihen asti asiakkaalla aikaa tehdä ostoksia. Noin puolta tuntia ennen otetaan standit sisään ja mahdollisesti puolittain suljetaan ovi ja kerrotaan jokaiselle asiakkaalle että kohta pulju menee kiinni. tehokas merkki on myös sammuttaa osa myymälän valoista. Varttia vaille viimeistään kierretään asiakkaat henkilökohtaisesti että nyt aletaan sulkemaan putiikkia, joten kassaa kohti jos on ostettavaa. Kun kello tulee X, mitään ei enää myydä, ei edes vaikka asiakkaita olisi jonossa. Sanotaan että voitte jättää tavarat siihen ja poistua.
Sitten työaikaa on loppujuttujen verran. Siinä ohessa viedään paikoilleen jonossa liian myöhään olleiden asiakkaiden keräämät tuotteet (tai otetaan syrjään seuraavana päivänä paikoilleen viemistä varten jos työnantaja on mitoittanut kassan laskemiset jne ajallisesti tiukaksi).
On ihan ok myös sanoa asiakkaalle valkoinen valhe että kassa sammuu automaattisesti klo X eikä myyminen ole enää mahdollista, jos asiakas vaikuttaa tyypiltä joka jää jankkaamaan "Kyllä sä mut voit vielä palvella ihan nopeasti vaan!".
Kiitos. Juuri nämä asiat ajattelin ottaa työyhteisössä esille. Työkavereissa on niitä, jotka ei sano asiakkaille mitään enkä voi ymmärtää tätä. Palvelevat vaikka vartin yli sulkemisajan ja sitten joudun itsekin jäämään. Sapettaa.
Mä valehtelin asiakkaille sulkuvuoroissa, että kassat tilittyy automaattisesti 23:05 (kauppa suljettiin 23:00) ja sen jälkeen ei voi enää maksaa. Muista vuoroista lähdin silloin kun työaika päättyi. Jos hommat jäi kesken tai kassoilla oli jonoa ni ei voi mitään. Työaika päättyi. Huono työvuorosuunnitelu ei ole työntekijän vastuulla.
Ehkäpä työaika pitäisi laittaa päättymään vaikka 10 min sulkemisajan jälkeen, eikä samaan aikaan kun pitäisi sulkea.Ei asiakkaille voi sanoa ennen sulkemisaikaa, etteivät pääse sisälle.