Kannattaako yliopistoa käydä loppuun jos ei pysty saamaan (oman alan) työkokemusta opiskeluaikana?
Mielenterveysongelmien takia humanististen tieteiden kandi venähti viiteen vuoteen. Vielä olisi jäljellä koko maisterin tutkinto. Ala ei enää kiinnosta, mutta terapia ja lääkkeet auttavat sen verran, että pystyisin ehkä väkisin suorittaa maisterin, mutta mitään ylimääräistä en sen lisäksi pysty tekemään (töitä kesälle tai opintojen oheen).
Onko kuitenkaan mitään järkeä valmistua 7-10 vuodessa humanististen tieteiden maisteriksi ilman mitään työkokemusta? Olin töissä viimeeksi ennen masennusta lukioikäisenä.
Vai kannattaisiko suosiolla vaihtaa alaa jo tässä vaiheessa? Olen harkinnut amk/amis kun siellä on pakollisia harjoitteluita opintojen aikana. Saisin työkokemusta.
Kommentit (39)
Kannattaa, paitsi jos aiot vaihtaa alaa. Systeemimme on sellainen, että on vaikeampaa uudelleenkouluttautua, jos löytyy jo tutkinto taskussa. Siis jos tarvii rahallista tukea koulutukseen.
Ei humanistisilla aloilla varmaan kaikilla muillakaan ole oman alan töitä opintojen aikana. Kannattaa viedä opinnot loppuun jos suinkin pystyt.
Mikset voi hakea töihin tai harjoitteluihin nyt? Voisit pitää taukoa opinnoista. Sama se missä töissä käyt. Sitten edessä on vielä maisteri ja aikaa etsiä oman alan töitä.
Haluaisitko siis kuitenkin valmistuttuasi tehdä oman alan töitä?
No riippuu vähän alastakin. Joillain aloilla kanditkit työllistyvät, eli voit ottaa paperit ulos ja siirtyä työelämään. Joillain aloilla taas ihan lakisääteisesti tarvitaan se maisteri. Avaa enemmän tilannettasi ja toiveitasi, niin voidaan auttaa. Pelkän opintoihin liittyvän harjoittelun vuoksi ei kannata vaihtaa alaa. Oletko tutkinut voiko haluamallesi alalle hakea suoraan maisterihaussa?
Yksi kaveri hylkäsi opettajahaaveet ja meni sitten pankkiin töihin. En tiedä mitä opintokokonaisuuksia vaihtoi ja opinnot venyi ainakin 5 vuotta, mutta mikäpäs siinä kirjoilla roikkuessa.
Omassa työpaikassani palkkaan ihmisiä erilaisiin työtehtäviin, eikä heidän koulutuksellaan ole välttämättä mitään yhteyttä tehtävään johon he hakevat. Kuitenkin "kunnialla" loppuun asti suoritettu koulutus, oli se sitten mikä tahansa, on ainakin minulle positiivinen merkki siitä että ihminen pystyy viemään pitkäjänteisellä työllä asioita valmiiksi asti.
Ei kannata. Anna olla. Ei sillä mitään tee. Ei Suomessa kannata opiskella ja jos oot valmistunut, niin älä herranjumala vaan kerro kenellekkään.
Yleisesti kannattaa ehdottamasti käydä yliopisto loppuun. Kertoo työantajille, että saat asiat valmiiksi etkä jätä puolitiehin. Lisäksi se on antaa mahdollisuuden ylipäätään hakea tehtäviin, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto.
Yritätköhän nyt keksiä tekosyitä miksi ei kannata opiskella loppuun. Kuulostaa niin hölmöltä tuo että olisi pakko olla oman alan työkokemusta jo opintojen ajalta.
Voithan myös pitää taukoa opiskelusta ja hankkia työkokemusta.
Minä pääsin määräaikaiseksi aineenopettajaksi, vaikka työkokemusta ei valmistuessa ollut.
Onhan monilla humanistisilla aloillakin harjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työpaikassani palkkaan ihmisiä erilaisiin työtehtäviin, eikä heidän koulutuksellaan ole välttämättä mitään yhteyttä tehtävään johon he hakevat. Kuitenkin "kunnialla" loppuun asti suoritettu koulutus, oli se sitten mikä tahansa, on ainakin minulle positiivinen merkki siitä että ihminen pystyy viemään pitkäjänteisellä työllä asioita valmiiksi asti.
Samoin. Tosin olen ollut pitkään töissä sekä kansainvälisissä yrityksissä että nyttemmin ulkomailla ja Bachelor eli suomalaisittain kandi (tai AMK) katsotaan kyllä yleensä loppuun suoritetuksi tutkinnoksi.
Kannattaa suorittaa loppuun. Itse opiskelin myöhemmin vielä toisen työllistävän tutkinnon, jolla sain töitä. Matka jatkui siitä vielä niin, että päädyin täydentämään tätä yliopistotutkintoa ja pääsin vielä urallani eteenpäin. Tämä tapahtui vähän vanhemmalla iällä, kun nuoruuden vaikeudet olivat selätetty. Ja eläkeikäkin nousee jatkuvasti.
En tiedä mikä alasi on, mutta tuli mieleen, voisitko hankkia kokemusta tai tehdä harjoittelun etänä? Ei toki onnistu, jos opiskelet suomen kieltä ja kirjallisuutta tai muuta Suomeen spesifisesti liittyvää. Mutta trainee- ja internship -paikkoja on kyllä vaikka kuinka, jos kansainvälisesti katselee. Ja koronan myötä vaikka mikä on muuttunut etänä tehtäväksi.
Pälkähti päähäni vain.
Korkeakouluharjoitteluun voi hakea ja niitä on tarjolla kaikissa pääaineissa. Siitä saa kokemusta.
Vielä tuohon edelliseen, että jos ala ei kiinnosta, niin sen siivellä voit siirtyä muuhun. Jos haluat päivätyöhön kotikonnuille ja amiksessa/AMKssa on oikeasti kiinnostava ala, niin miksipä sitä maisteria edes aloittamaan.
Amkissa on joo pakollisi harjoitteluita, mutta ihan itse joudut sen paikan hakemaan.
Kun on kandi tehtynä voi vaihtaa siirtohaun avulla pääsineitta joihonkin muuhun samantyyppisen alaan.
Toisaalta periaatteessa se maisterin tutkinnon nnon valmiiksi saaminen vie sen noin 2 vuotta. Tulisin mahdollisuuden vaihtaa pääainetta tai sitten pakertaisin maisteri valmiiksi.
En tiedä/osaa sanoa, mut onhan sulla sentään "lukuja" täynnä - vaihdat vaikka matikkaan, tai fysiikkaan, jos ne kiinnostaa.
"Kaveri" lähti lukemaan teologiaa, ... vois sekin natsata (ei mulle tosin).