Miksi turkulaiset ovat niin pitkiä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, turkulaisilla on enemmän niitä ruotsalaisia matalan ÄO:n geenejä.
No joo
RUOTSI 101
SUOMI 97https://fi.m.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations
Vanhentunutta tietoa annat. Ruotsi on jäänyt jo Suomen taakse IQ-mittauksissa.
Turkulaisten ruotsalaisgeenit onkin jostain 1700-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsieurooppalaisia ja skandinaavisia geenejä enemmän kuin Itäsuomen persjalkaisilla ugrilaisilla.
Mieheni vanhemmat ovat evakkojen jälkeläisiä. Mieheni on 197cm ja 18-vuotias poikamme 199cm.
Minunkin mies on juuriltaan karjalainen. Hän on 168 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, turkulaisilla on enemmän niitä ruotsalaisia matalan ÄO:n geenejä.
No joo
RUOTSI 101
SUOMI 97https://fi.m.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations
Vanhentunutta tietoa annat. Ruotsi on jäänyt jo Suomen taakse IQ-mittauksissa.
Turkulaisten ruotsalaisgeenit onkin jostain 1700-luvulta.
Nyt ne soittaa mandoliinia Aura-joen varrella ja leikkivät Syvää jokea. No ompahan hampaanoikojille töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiset 175cm ja miehet 183cm. Tai hieman pidempiä. Siis ihan kaikki!
Niin ollaan. T:175cm nainen. Sukujuuret on muuten pääosin skandinaviasta. Ruotsista pääosin. Mutta yllättäen pituusgeenini on Savosta!
Pituus on useiden eri pituusgeenien yhteisvaikutus. Ei ne voi tulla vain yhdestä sukujuuresta.
Sovitaan sitten niin, että olen perinyt ne sieltä sukuni lyhyiltä, paksuilta persjalkaisilta tallukoilta.
Sanopas muuta. Oikein häkellyin kun kävin Turussa ja miehet siellä ovat pitkiä salskeita ja leveäharteisia ja naiset pitkiä, hoikkia ja selvästi pitävät huolta itsestään.
Miun mies on Savosta 158 cm ja 110 kg. Lähes hampaaton ja on jäänyt toistuvasti kiinni luonnottomista teoista navetassa.
Turistina tuon pituusjutun todellakin huomaa. Kaiketi ruotsalaisten ja saksalaisten peruja.
Vierailija kirjoitti:
Turussa on käytännössä kaikilla ruotsalaisgeenejä, jos on sukujuuret alueella. Voi olla jokin muukin selitys miksi Lounais-Suomessa on Suomen pisin väestö. Saaristolaisvaikutus?
Voitko kertoa todistavan tilaston, joka väittää lounaissuomalaisten olevan suomalaisten pisintä sakkia?
Saaristolaisvaikutus. Luulisi että saariston oloissa valttia on lyhyenläntä sitkeys.
Ennemmin tuolla on saksalaisperäistä vaikutusta, Turun seudulla. Katsos ruotsalaiset ovat vaaleita, mutta Turun suunnalla on kyllä aika halvatusti tummahiuksista porukkaa, siis ei edes ruskeahiuksisia vaan tosi tummaa tukkaa, mustaa jopa.
Mutta se tilasto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ollaan. T:175cm nainen. Sukujuuret on muuten pääosin skandinaviasta. Ruotsista pääosin. Mutta yllättäen pituusgeenini on Savosta!
No, mutta.... Tossa mun naapurissa on nainen, joka on aivan turkulaista sukua, pituutta noin 160 cm, mies hiukan pidempi.
Muussa naapurustossa sama meininki. Heidän turkulaisperäisyydestään en ole aivan yhtä varmasti tietävä kuin tuo naapuri tuossa.
Itse olen muualta, ja olen huikaisevat 179 cm... siis pitkä ja komee, mut en tanakka tai pullukka. Ulkomaillakin veikkaavat norjalaiseksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta.... Tossa mun naapurissa on nainen, joka on aivan turkulaista sukua, pituutta noin 160 cm, mies hiukan pidempi.
Muussa naapurustossa sama meininki. Heidän turkulaisperäisyydestään en ole aivan yhtä varmasti tietävä kuin tuo naapuri tuossa.
Itse olen muualta, ja olen huikaisevat 179 cm... siis pitkä ja komee, mut en tanakka tai pullukka. Ulkomaillakin veikkaavat norjalaiseksi....
Nuorempi naapuri, tyypillinen tummatukka varsinaissuomalainen, pituus hänelläkin noin 160 cm.
Menkää muualle provoilemaan turkulaisten pituudella.
Eipä se itäsuomalaisuus ja perimä Viipurin suunnalta ole mua ja sisarustani mitenkään erityisen lyhyiksi tehnyt. Veljeni on 203 cm pitkä ja minä naisena 180. Äitinikin 175. Kaikilla meillä koivetkin pitkät.
Olisiko joskus aikanaan pituuteen vaikuttanut muun muassa ruokavalion laatu ja määrä geenien ohella?
Me turkulaiset olemme skandinaavista alkuperää, vaaleita ja pitkiä.
Ihmiset Turusta idän suuntaan ovat karjalaista alkuperää, lyhyenläntiä venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Turistina tuon pituusjutun todellakin huomaa. Kaiketi ruotsalaisten ja saksalaisten peruja.
No ei kyllä huomaa. Eikä ruotsalaiset tai saksalaiset edes ole mitenkään pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Sanopas muuta. Oikein häkellyin kun kävin Turussa ja miehet siellä ovat pitkiä salskeita ja leveäharteisia ja naiset pitkiä, hoikkia ja selvästi pitävät huolta itsestään.
Näin se menee. Kun muutin Turkuun opiskelemaan, niin parin kuukauden kuluttua huomasin että en enää pystynyt käymään edes kaupassa ilman pientä huolittelua vaikka olisi ollut kohmelo!
Vierailija kirjoitti:
Miun mies on Savosta 158 cm ja 110 kg. Lähes hampaaton ja on jäänyt toistuvasti kiinni luonnottomista teoista navetassa.
Voen vuan kuvitella miltee sinnäi näätät ku ukko mielummi sekkaantuu elukoihi. Hyi hittolaene, nyt män ruokahalu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset Turusta idän suuntaan ovat karjalaista alkuperää, lyhyenläntiä venäläisiä.
Ootapa nyt hyvä ihminen, mistä se suomalainen kansa on näille maille tullut. Mikä on suomalaisten alkuperä.
Ja jos koet olevasi ruotsalainen, niin painu Ruotsiin.
Siksi toisekseen silloin keskiajalla, ne ruotsalaiset vaikuttivat kyllä ihan siellä Viipurin suunnallakin....
Saaristovaikutuksesta. Jos saaristossa männytkin kasvavat kituliaan säästeliäästi ja jäävät käkkäröiksi, niin mites se ihminen siellä tuulta vastaan puskee isona ja kookkaana...
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea niitä alkuperäisturkulaisia on enää kaupungissanne erottaa. Niin paljon siellä liikkuu... muualta maasta tulleita ja muilta mailta tulleita.
Kaikkea te ja liioittelette. Odotetaas niitä seuraavia tall ships tapahtumiakin, oliko ne ens vai seuraavana vuonna, niin jumankauta, kyllä on taas satoja tuhansia vieraita liikkunut Aurajoen rannoilla... Ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsieurooppalaisia ja skandinaavisia geenejä enemmän kuin Itäsuomen persjalkaisilla ugrilaisilla.
Nämä persjalkaiset itäsuomalaiset olivat siellä rintamalla taistelemassa Suomen puolesta talvi- ja jatkosodissa.
Vaan nyt taistelevatkin USA:n puolesta.
Pituus on useiden eri pituusgeenien yhteisvaikutus. Ei ne voi tulla vain yhdestä sukujuuresta.