suomalainen 1839-vuotias nainen on keskimäärin noin 165-senttinen, painaa 69,6 kiloa ja käyttää L-koon vaatteita.
Oletko sinä suomalaisen naisen mitoissa?
https://www.iltalehti.fi/keho/a/efa84037-562c-4c79-b172-88c3bfb6c2d0
Kommentit (62)
Ikää 3 v enemmän
Pituutta 3 cm vähemmän
Painoa 20 kg vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää seurata tätä nuorten naisten lihomista, nyt jo L-koko keskiverto kokona...
En ole koskaan ymmärtänyt tätä väitettä, että nuoret naiset olisivat nykyään isoja. Tässä jutussa nyt oli ikä sinne 39 vuoteen asti, mutta kun sellaisia kaksikymppisiäkin kuulee usein väitettävän isoiksi. Minusta he ovat todella pikkuisia. Ne, jotka ovat ylipainoisia, ovat usein oikein reilusti ylipainoisia, mutta keskiverto kaksikymppinen on todella pieni, paitsi todella laiha ja siro, myös lyhyt. Olen sellainen aika keskiverto suomalainen keski-ikäinen nainen, en hoikka, mutta en ylipainoinenkaan, jotain 165 senttiä pitkä, ja nuo parikymppiset ovat minuun verrattuna ihan pieniä, puolet kapeampia ja huomattavasti lyhyempiäkin.
Mistä tämä väite, että nuoret naiset olisivat niin isoja?
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko 165-senttisten naisten yleisin paino tuon n. 70kg vai onko tässä otettu keskiarvot sekä pituudesta että painosta ja keksitty, että se kertoo jotain keskimääräisestä koosta? :D
Sulle ei vissiin Gaussin käyrä ole vieläkään tuttu? Suurin osa on aina lähellä keskiarvoa.
39v ja 163cm ja 55kg. Vaatekoko housuissa S ja paidoissa M.
En tiedä miten pitää tutkimukset paikkansa mutta ainakin minä näen päivittäin yhtä paljon itseni pitusia ja vähän pidempiä naisia ketkä ovat ilman korkoja kuin itseäni lyhyempiä. T: 178cm mies
Sen ikäinen on kaiken arvostelun yläpuolella :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo L-koko on omituista. Olen tuon mainitun pituinen, paljon vanhempi tosin ja painoakin on huomattavasti enemmän. Olen laihtunut aika paljon, ja laihdutus jatkuu edelleen. Jos olen nyt M-kokoa, en voi mitenkään olla vielä seitsemän kiloa laihduttuani L-kokoisissa vaatteissa.
Itsekin ihmettelin. Mutta ehkä sitten sellainen täysin liikkumaton ihminen on 70 kiloisena L-kokoa. Itse ainakin liikun aika paljon ja olen aina liikkunut, joten ehkä on lihastakin siinä omassa yli 70 kilon painossa mukana. Ainakin omat pohjelihakset on aika isot ja niistä löytyy myös voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 3 v enemmän
Pituutta 3 cm vähemmän
Painoa 20 kg vähemmän
Vautsi, 1836 v palstalainen
Vierailija kirjoitti:
"Keskipituuksissa on havaittu hienoisia eroja alueellisesti. THL:n vuoden 2014 aikuisväestön terveyttä koskevan raportin mukaan naiset Itä- ja Pohjois-Suomessa olivat muualla asuvia keskimäärin lyhyempiä (164 cm).
Myös Pohjois-Suomessa asuvien miesten keskipituus oli muuta maata pienempää. Pisimmät miehet löytyivät taulukon perusteella taas Länsi-Suomesta, jossa miesten keskipituus aikuisväestössä oli 180 senttimetriä."
Pätkät asuu idässä, pitkät lännessä.
Suomen pisimmät miehet ja itse asiassa maailman pisimmät ihmiset tulevat geneettisesti Paltamon kunnan alueelta. 250 cm pitkien Daniel Cajanuksen ja Väinö Myllyrinteen geenit palautuvat Paltamon kunnan alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää seurata tätä nuorten naisten lihomista, nyt jo L-koko keskiverto kokona...
En ole koskaan ymmärtänyt tätä väitettä, että nuoret naiset olisivat nykyään isoja. Tässä jutussa nyt oli ikä sinne 39 vuoteen asti, mutta kun sellaisia kaksikymppisiäkin kuulee usein väitettävän isoiksi. Minusta he ovat todella pikkuisia. Ne, jotka ovat ylipainoisia, ovat usein oikein reilusti ylipainoisia, mutta keskiverto kaksikymppinen on todella pieni, paitsi todella laiha ja siro, myös lyhyt. Olen sellainen aika keskiverto suomalainen keski-ikäinen nainen, en hoikka, mutta en ylipainoinenkaan, jotain 165 senttiä pitkä, ja nuo parikymppiset ovat minuun verrattuna ihan pieniä, puolet kapeampia ja huomattavasti lyhyempiäkin.
Johtunee siitä, että usein ne isokokoiset nuoret pysyttelee kotona
Taas aloitus 1000-vuotisten naisten painosta
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko 165-senttisten naisten yleisin paino tuon n. 70kg vai onko tässä otettu keskiarvot sekä pituudesta että painosta ja keksitty, että se kertoo jotain keskimääräisestä koosta? :D
Tämä. Painossa on paljon suurempi hajonta kuin pituudessa. Otannassa voi olla mukana painoja, jotka ovat kaksinkertaisia keskipainoon nähden (140 kg), mutta pituuden suhteen näin ei voi olla (330 cm!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle ei vissiin Gaussin käyrä ole vieläkään tuttu? Suurin osa on aina lähellä keskiarvoa.
Näin matemaatikkona täytyy sanoa, että ei Gaussin käyrää pitäisi käyttää ollenkaan, vaan tulisi käyttää log-normaalijakaumaa. Gaussin käyrän eli normaalijakauman käyttö ei ole nykytietämyksen valossa perusteltua, joten toi THL:n aritmeettinen keskiarvoluku on harhaanjohtava luku.
Olen muutaman sentin pidempi ja huomattavasti kevyempi (reilu 50kg). Vaatekokoni on s.
Enkä kyllä muutenkaan vastaa ulkonäöltäni keskiverto suomalaista.
Myös Pohjois-Suomessa asuvien miesten keskipituus oli muuta maata pienempää. Pisimmät miehet löytyivät taulukon perusteella taas Länsi-Suomesta, jossa miesten keskipituus aikuisväestössä oli 180 senttimetriä."
Pätkät asuu idässä, pitkät lännessä.[/quote
Mites ku miä asun Savossa ja oon 195 pitkä...pitääkö mun mennä lyhentämään jalkoja vai keskijalkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtunee siitä, että usein ne isokokoiset nuoret pysyttelee kotona
Mutta ei heitä ole suurin osa ikäluokasta. Ja jos he pysyttelevät kotona, niin eiväthän nämä nuorten naisten lihavuudesta paasaavatkaan heitä silloin näe.
Eli missä se nuorten naisten valtava lihominen oikein näkyy? Ei ainakaan katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
suomalainen 2020 luvun mamma on keskimäärin 158cm ja painaa 96 kg ja käyttää m koon vaatteita (vaatteiden mitoitus muuttunut kehopositiiviseen suuntaan)
Uuuh aaah oooh. Kehopisitiibinen mmmmmmmmmmnies on täällä taas tumputtamassa🤏🥕
Vierailija kirjoitti:
Pätkät asuu idässä, pitkät lännessä.[/quote
Mites ku miä asun Savossa ja oon 195 pitkä...pitääkö mun mennä lyhentämään jalkoja vai keskijalkaa?
Ja minä myös, ja juuret on täältä, ja pituutta on 176cm, ja olen nainen. Kaikki meidän suvun savolaiset on pitkiä.
27v, 168cm, 59kg. Käytän S-kokoa.
Olen 160cm "pitkä" ja painan 49kg. 35v